برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 

بایگانی ارژنگ

کتاب جدید

تاریخ مختصر کمینترن

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2022-09-29

شماره  1133                 30 مردادماه 1401

گفتگوی تلگرامی با احمد جواهریان

  • فایل صوتی جلسه تلگرامی یکشنبه شب ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ساعت ۲۱ به وقت ایران

کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و نقش ننگین حکومت پهلوی

 در منحرف کردن ایران از راه تحقق دموکراسی و عدالت

  • به‌گمان ما با گذشت بیش از شصت‌و‌نُه سال از کودتای ۲۸ مرداد امروز دیگر کوچک‌ترین نقطه پنهان در زمینهٔ اجرایی شدن آن و کوچک‌ترین نکتهٔ نادیده مانده  دربارۀ هدف‌ها و پیامدهایش وجود ندارد و هنگام آن فرارسیده است که نیروهای ملی و مترقی میهن ما با بهره گیری از تجربه‌های تلخ و دردناک گذشته در کنار هم قرار گیرند و فارغ از “ملاحظات تاریخی” و منسوخ گذشته راه را به‌سمت همکاری واقعی و عملی همه نیروهای مترقی برای دستیابی به آزادی بگشایند.

سیا به شاه:

 «تصمیم به انجام این کودتا گرفته شده است با شما یا بدون شما»

 گفتگو با ناصر زرافشان

  • کودتای ۲۸ مرداد در ایران جزئی از مجموعه رویدادهای یک دوره پرتلاطم تاریخ معاصــر ایران، یعنی جنبش ملی کردن نفت اســت و بحث دربــاره این کودتا و درک ماهیت و منشــأ آن، با جدا کردن این جزء از کل آن جنبش و بدون اطلاع از چگونگی شکل گیری آن جنبش و آگاهی از صف بندی نیروهای اجتماعی و سیاسی در آن مقطع تاریخ ما ممکن نیست. کودتا واکنش بریتانیا و آمریکا در برابر این جنبش است و بدون شناخت این جنبش که آن واکنش را برانگیخته، شناخت ماهیت این کودتا هم ممکن نیســت.

گفت‌وگو با یرواند آبراهامیان درباره معماران کودتای 28 مرداد

مصدق شخصیت کاریزماتیک ملی

  • در طول بحران نفت، مسئلۀ اصلی اقتصاد بود؛ اینکه چه کسی صنعت حیاتی نفت را کنترل می‌کند. در آن دوره امپریالیسم و ضد امپریالیسم بر مسائل اقتصادی متمرکز بود. در دهه‌های بعد، مسائل فرهنگی مطرح شد، اما اینکه این مسائل واقعا چقدر مهم است، خصوصا در نسبت با مسائل اقتصادی، جای بحث دارد. کسانی که این روزها بر مسائل فرهنگی تمرکز می‌کنند، به نظر نمی‌رسد ابایی داشته باشند از اینکه مصنوعات و ایده‌های فرهنگی را هر زمان که برایشان مناسب است از غرب عاریه بگیرند.

کمیته مرکزی سازمان راه کارگر:

 کودتای ۲۸ مرداد نه یک نوستالژی، بلکه درسی است تاریخی برای آموختن

  • خاندان پهلوی در سه فراز تاریخی مهم ایران، نقشی بغایت ارتجاعی ایفاء کردند: به شکست کشاندن کامل انقلاب مشروطه و دستاوردهای نیم بند آن، به شکست کشاندن جنبش مردمی ملی کردن صنعت نفت و نیز به هزیمت کشیدن انقلاب بهمن. آیا مدعیان دروغین “سکولار دمکراسی” در طیف سلطنت طلبان امروزی به رهبری “شازده” حاضرند به نقش فاجعه بار خود در هر سه ناکامی بزرگ تاریخ ایران اعتراف کنند؟ واکنش آنها به سالروز ۱۴ مرداد و سالروز ۲۸ مرداد هیچ علامتی از درس آموزی در آنها نشان نمی دهد.

کودتای ۲۸ مرداد یادآور سرکوب جنبش کارگری و روشنگری

 فساد و چپاول قدرتمندان

کانون مدافعان حقوق کارگر

  • از آنجایی که فرح پهلوی آماده بازگشت است و شاید رسانه های بسیاری همراه با پشیمان های سیاست با ایشان و پسر ایشان همنوا شده اند بد ندیدیم که چند مطلب از نشریات آن روزگار یا طبق ادعای خودشان  دوران طلایی کشوری که سلطنت پهلوی خود را وامدارش می داند... را بازنشر کنیم تا با این یادآوری به ایشان و همراهانشان برگی از چپاول آن‌ها را ورق بزنیم تا رسانه هایی که ادعا می شود اطلاع رسانی و آگاهی سازی می‌کنند چگونه با گرفتن پول تاریخ جعل می‌کنند و به خورد نسلی می‌دهند که سال‌هاست از فشار سانسور حاکم دسترسی به منابع تاریخی مستند و واقعی ندارند.

نتایج یک تحقیق:

 جنگ هسته‌ای تمام عیار می‌تواند باعث مرگ ۵ میلیارد نفر شود

  • طبق بررسی محققان یک دانشگاه آمریکایی در صورت وقوع جنگ جهانی هسته‌ای، پنج میلیارد نفر بر اثر قحطی جهانی جان خود را از دست می‌دهند. این قحطی به خاطر ایجاد مانع در تابش نور خورشید از سوی دوده‌هایی در اتمسفر خواهد بود که حاصل از انفجارهای اتمی هستند. مرگ و میر این قحطی جهانی بسیار بیشتر از تلفات ناشی از انفجارهای مرگبار خواهد بود.

شماره  1132                 15 مردادماه 1401

سخنوران در سوگ سایه!

  • 1401/05/22

  • هوشنگ ابتهاج (ه.الف.سایه) استادبی بدیل شعر و غزل معاصر در 19 مرداد1401 درسن 95 سالگی این دنیا را به خود واگذاشت و رفت. رفتن او بسیاری را غمگین ساخت و انگشت تحسر به دهان گزانید. ما در گرامی داشت یاداو بهتردیدیم که از زبان سخنوران از رفتن سایه سخن بگوییم. ضمن هم دردی با خانواده محترم سایه و هم سوگی با دوست داران شعراو و همه فرهنگ دوستان ایران مجموعه زیر را با گرامی داشت یاداو تقدیم خوانندگان می کنیم.

نگاه به شرق/ راهنما به چپ، گردش به راست

فریبرز مسعودی

  • پای ثابت سیاست‌های اقتصادی دولت‌های پس از جنگ در ایران راهنما به چپ، گردش به راست بوده است. دولت‌های رئیسی و احمدی‌نژاد پس از دولت رفسنجانی بیشترین مانور را روی عدالت و غرب‌ستیزی داده و می‌دهند، اما در عمل افراطی‌ترین سیاست‌های راست روانه اقتصادی را در جهت ادغام اقتصاد ایران در زنجیره تأمین سرمایه‌داری جهانی اجرا کرده‌اند.

بیانیه حزب کمونیست ایرلند

 در باره وضعیت منطقه آسیا-اقیانوس آرام(تایوان)

  • 1401/05/21

  • امپریالیسم امریکا برای حمایت از سلطه اقتصادی درحال زوال خود و تقویت حضور نظامی عام خود در سراسرجهان و به ویژه در دریای چین جنوبی تلاش می‌کند. دیدار پلوسی از تایوان بخشی از راهبرد افزایش تنش‌های امریکا در منطقه و تحریک جمهوری خلق چین به مسابقه تسلیحاتی بود.

بیانیه وزارت خارجه کوبا:

کوبا برحمایت صریح خود ازاصل "چین واحد"تاکیدمی‌کند

  • 1401/05/20

  • وزارت خارجه جمهوری کوبا اقداماتی را که با هدف آسیب زدن به یک پارچگی ارضی و حق حاکمیت ملی جمهوری خلق چین انجام می‌گیرد به شدت رد می‌کند، دخالت در امور داخلی چین را محکوم، وبر نگرانی خود بر سر تنش‌های فزاینده و بدترشدن وضعیت دررابطه با تایوان به عنوان نتیجه مستقیم سیاست تهاجمی و حضورنظامی بالای امریکا و متحدان آن در تنگه تایوان، برخوردهای نظامی و فروش منظم سلاح تاکید می‌کند

درسوگ سایه

 سعید سلطانی طارمی

 

شب که سایه راربوده است،

صبح با کدام امید می‌دمد؟

بیانیه حزب‌کمونیست پرتقال

 درباره تحریک جمهوری خلق چین ازسوی امریکا

  • 1401/05/19

  • اگرچه این تحریکات، به وضعیت داخلی امریکا و انتخابات آینده، دربستر دیداری از سوی کنگره امریکا از کشورهای متعدد در منطقه وادعای آن‌که یکی ازهدف‌ها(ی سفر) مورد بحث قرار دادن"امنیت" است پیوند دارد، اما بخشی از راهبردتقابل فزاینده امپریالیسم علیه جمهوری خلق چین، وسیله قراردادن تایوان و ترویج تجزیه طلبی برای به چالش کشیدن " اصل چین واحد" است، که امریکا دنبال می‌کرده است. 

بیانیه حزب‌کمونیست‌ یونان درباره تنش بین امریکا و چین

  • 1401/05/16

  • دبیرخانه کمیته مرکزی حزب‌کمونیست یونان در بیانیه‌ای درباره تنش بین امریکا و چین برسر دیدار نانسی پولوسی ازتایوان خاطرنشان می‌کند:" دیدار اخیر رئیس مجلس نمایندگان امریکا از تایوان، بسیج نیروهای نظامی امریکا و تنش گسترده‌تردر(منطقه) هندو-پاسیفیک، به زنجیره ای از رقابت خطرناک بین امریکا و چین برای برتری در سیستم جهانی سرمایه‌داری مربوط است.

تورم سه‌رقمی سلام

 فریبرز مسعودی

  • 1401/05/16

  • باوجود تورم سه‌رقمی به‌ویژه در کالاهای اساسی و خوراکی موردنیاز توده مردم و سهم آن در سبد هزینه این خانوارها دولت با لجاجت تا حد متوسل شدن به خدعه گری در برابر هرگونه افزایش حقوق و دستمزد حتی حقوق تصویب‌شده بازنشستگان و طرح طبقه‌بندی فرهنگیان در جهت رکود اقتصادی دامن‌گستر حرکت می‌کند.

برگزاری کنگره هفتم حزب توده ایران واسنادکنگره

  • 1401/05/16

  • کنگره هفتم حزب توده ایران طبق اعلام دبیرخانه حزب در خردادماه 1401 برگزارشده است. اسنادکنگره تا همین هفته به تمامی منتشرنشده بود. نویدنو پس از انتشارکامل اسناد کنگره عین مصوبات و قرارهای آن را همراه با اطلاعیه دبیرخانه حزب درباره برگزاری کنگره جهت اطلاع خوانندگان منتشر می کند.  

****

کنگره نوزدهم سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت) و حواشی آن

نویدنو

  • 1401/05/16

  • حدود 7 ماه پس ازآن اطلاعیه سازمان کنگره نوزدهم خود را برگزار و تحلیل خود از اوضاع را همراه با دوسند مصوب دیگر منتشرکرد. پس از انتشار اسنادکنگره حاشیه هایی به صورت انتشار مقالاتی از سوی رهبران کنونی حزب چپ، که جزاعضاء رهبری پیشین سازمان بودند، و اعضاء کنونی سازمان به وجود آمد. ما برای اطلاع خوانندگان نویدنو عین قرارو اسنادکنگره و مقالات پس ازآن را یک جا منتشر می‌کنیم.

نانسی پولوسی می‌تواند همه مارا به کشتن بدهد

 نورمن سولومون- هاتف رحمانی

 

  • تایمزمالی نوشت،" جیک سولیوان مشاورامنیت ملی و دیگر مقامات شورای امنیت ملی، به خاطرمخاطره گسترش تنش‌ها در سراسرتنگه تایوان مخالف سفر هستند" و پیش بینی کرد،" مجادله برسر سفر جرقۀ نگرانی را در میان متحدان واشنگتن روشن کرده است ، که نگران هستند که این سفر ممکن است ماشۀ بحرانی بین امریکا و چین را به چکاند،."

 نانسی پلوسی برای جنگ جهانی سوم تاس می ریزد

  برگردان: کمال فرهمند

  • اما یک اقدام تحریک‌آمیز دیپلماتیک حساب شده، مانند دیدار رئیس مجلس از جزیره‌ای که چین آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، می‌تواند برای هر کسی که در داخل دولت چین موضع جنگ‌طلبانه‌تر در قبال ایالات متحده دارد، خوراک فراهم کند. در حال حاضر، ما از زمان بحران موشکی کوبا به آستانه جنگ جهانی سوم نزدیکتر شده ایم. چشم انداز اضافه شدن سومین قدرت بزرگ به جنگ داغ نگران کننده است. اما این بدترین سناریوی افزایش تنش‌های آمریکا و چین نیست.

عبور موشک‌های بالستیک چین از آسمان تایوان

واشنگتن واکنش نشان داد 

  • چین روز پنج‌شنبه رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای را در تاریخ این کشور آغاز کرد که قرار است تا روز یک‌شنبه ادامه داشته باشد. این رزمایش جدی‌ترین واکنش پکن به سفر یک روزه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است که چین آن‌را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از استان‌های خود می‌داند.

۷۰ سال رویارویی؛ ریشه مناقشه بین چین و آمریکا بر سر تایوان چیست؟

  • تاریخچه این مناقشه به سال ۱۹۴۹ میلادی همزمان با پایه‌گذاری جمهوری خلق چین از سوی مائو تسه‌تونگ، رهبر حزب کمونیست چین بر می‌گردد. ملی‌گرایان کومینتانگ به رهبری چیانگ کای‌شک، رهبر دولت سرنگون‌شده به جزیره تایوان گریختند و در آنجا دولت «جمهوری چین» را تشکیل دادند. آنها هرگونه ارتباط بین چین کمونیست و جزیره تایوان را ممنوع اعلام کردند. 

شماره  1131                 8 مردادماه 1401

رزمایش نظامی بی‌سابقه چین؛

 چندین موشک بالستیک به آب‌های ساحلی تایوان شلیک شد

1401/05/14

  • چین روز پنجشنبه در جریان رزمایشی بزرگ و بی سابقه در تاریخ این کشور چندین موشک بالستیک به آب‌های اطراف تایوان شلیک کرد. این مانور که به گفته منابع چینی قرار است چهار روز به طول انجامد یک روز پس از بازدید جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از تایوان آغاز شده است .

آیا پایان سلطه دلار آمریکا به‌عنوان ارز ذخیره جهان فرا می‌رسد؟ 

1401/05/14

  • ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در ماه ژوئن گذشته در چهاردهمین اجلاس بریکس (BRICS)، گروه بین‌المللی اقتصادهای نوظهور متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، از قصد این گروه برای توسعه یک ارز ذخیره بین‌المللی جدید خبر داد.  هدف از چنین قصدی احتمالا هدف گرفتن جایگاه دلار آمریکا به‌عنوان ارز برتر جهان بوده است، ارزی که حدود ۸۰ سال است این برتری را حفظ کرده است.

آیا جمهوری اسلامی و روسیه ضد امپریالیست هستند؟ (بخش 1)

کسرا فروهی

1401/05/09

  • آنچه در پس پرده تحلیل مشخص از شرایط مشخص ده مهر و راه توده دیده می‌شود سنگر گرفتن در پشت نام حزب توده ایران و تخریب وجهه ضد امپریالیستی و ضد سرمایه‌داری این حزب و تمام گردان‌های چپ و کمونیست معتقد به انترناسیونالیسم پرولتری است که همین حالا هم دستاویزی برای توده‌ای ستیزان و چپ‌های قلابی شده است.

روسیه: نماینده کمونیست مجلس محلی

 برای درخواست صلح از پوتین جریمه شد

  • روز 22 جولای دادگاه بخش فرونزنسکی ولادیوستوک در شرق دور روسیه لئونید واسیوکویچ نماینده مجلس قانون گذاری سرزمین پریمورسکی را به خاطر بدنام کردن نیروهای مسلح فدراسیون روسیه مقصر شناخت و اورا 30.000 روبل( حدود 500 یورو) جریمه کرد! پیرو رای دادگاه، واسیوکویچ اظهار داشت که منتظر نسخه کتبی حکم می‌ماند و بعد درباره درخواست برای جایگاه بالاتر تصمیم خواهد گرفت.

معمای خانه‌های خالی و قیمت‌های نجومی

فریبرز مسعودی

  • همه اعداد و ارقام نشان‌دهنده بالاتر بودن تورم مسکن نسبت به تورم عمومی است، اما چرا باوجود این افزایش عجیب و غریب همچنان شاهد خانه‌های خالی هستیم؟ صاحبان این خانه‌های خالی چه کسانی هستند؟

تهاجم دولت مادرو علیه حزب‌کمونیست و جنبش کارگری ونزوئلا

برگردان هاتف رحمانی

 

  • این واقعیت مشخص، که برآمد خشونت ضدکمونیستی وضدکارگری دولت را نشان می‌دهد، به دقت با کارزار سامانه مند افتراگویی ضدکمونیستی که از طریق کانال‌های دولتی از سوی سخنگویان و رهبران عالی رتبه حزب‌سوسیالیست متحد ونزوئلا صورت می‌گیرد ارتباط دارد. از طریق این رسانه‌ها با بی مسئولیتی ، حزب‌کمونیست ونزوئلا به دریافت کمک های مالی از مقامات سابق دولت حزب سوسیالیست متحد ونزوئلا که به فساد متهمند، یا دریافت حمایت اقتصادی از سازمان‌های امریکای امپریالیست متهم می‌شود

سرمایه ملی و نگین آذربایجان در حال نابود شدن است

دکتر محمد حسین یحیائیان

  • مطالعه روی دریاچه اورمیه از نیمه دوم دهه ۷۰ خورشیدی آغاز شده بود زیرا سیگنال هایی از بحران بگوش می رسید، نخست تفاهم نامه ای بین وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان حفظ محیط زیست برای حفاظت و مدیریت حوزه آبریز دریاچه به امضاء رسید، مدتی بعد همین تخریب کنندگان دریاچه ستاد اجرایی مدیریت پایدار دریاچه را به ریاست رئیس جمهور تشکیل دادند، در همه این مدت تلاشگران محیط زیست که دلسوز دریاچه بودند و گاهی صدای خود را بلند می کردند و یا بطور نمادین به آن آب می ریختند مورد تهاجم قرار گرفته با اتهام های امنیتی گرفتار زندان و شکنجه شدند.

آثار مخرب سیل در ۱۸ استان کشور

  • استان‌های سیستان و بلوچستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کرمان، یزد، فارس، بوشهر، سمنان، البرز، قزوین، قم، تهران، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و شمال خراسان شمالی، هرمزگان و خوزستان در ایران درگیر سیلاب هستند.

  • نویدنو هم سوگی صمیمانه خود را با خانواده‌های داغدارو آسیب دیده از سیلاب‌ها ابراز می‌کند.

شماره  1130                 1 مردادماه 1401

حقوق شهروندی؛ وعده‌ها،شعارها و واقعیت‌ها

احمد حیدری

1401/05/04

  • دیده می‌شود که نزدیک به ده نیروی امنیتی بدون ارائه حکم بازداشت و بدون احراز هویت خود اقدام به بازداشت معلم در محدوده محل کارش می‌کنند و نهایتا کاشف به عمل می‌آید که این نیروها اساسا حکم و مجوز بازداشت فرد را نداشته اند و کاملا خودسر اقدام به این عمل کرده‌اند. بدیهیست که برشمردن مصادیق سبب درازگویی می‌شود و نیازی به اطاله کلام نیست .

حمله دولت‌های اوکراین و روسیه به حقوق کارگران

1401/05/04

  • دولت زلنسکی در ایام جنگ قوانین بربرمنشانه ضدکارگری را به سود کارخانه داران به پیش می‌برد. به ویژه، دولت زلنسکی، با تصویب دولایحه در مجلس اوکراین ( که درآن تقریبا حضورتمام احزاب اپوزیسیون ممنوع شده است)،حقوق اتحادیه‌های کارگری برای قراردادهای جمعی و رشته‌ای از اقدامات برای محافظت ازکارگران را فسخ، و درراس همه به کارفرمایان اجازه می‌دهد 10 درصد ازکارگران را (با قراردادهای صفرساعته) موقتا بیکار سازند.

پیام بزرگترین اتحادیه معلمان بریتانیا و اروپا

به شورای هماهنگی فرهنگیان

1401/05/04

  • ما از طرف (NEU)، اتحادیه آموزش و پرورش کشوری (بریتانیا)، همبستگی خود را با معلمان و کارگران بخش آموزش که در دفاع از حقوق صنفی اتحادیه‎ای در ایران دست به اعتراض زده‎اند، اعلام می کنیم. اتحادیه آموزش و پرورش کشوری (بریتانیا)، اعمال خشونت دولتی علیه فرهنگیان شرکت کننده در اعتراضات مشروع را محکوم می‎کند و خواهان آزادی معلمان بازداشت شده در تهران، بوشهر، مریوان و سایر نقاط کشور است.

سندیکای شرکت واحد:

 به آزار و اذیت خانواده های فعالان کارگری و معلمان پایان دهید

  • سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام‌می‌دارد بی خبر گذاشتن خانواده‌های دو راننده حق طلب وحق‌خواه دربند نه تنها مصداق اذیت وآزار و شکنجه خانواده‌های شهابی و سعیدی است بلکه نشانگر ضعف و شکست تان در سناریو سازی و در هم شکستن مقاومت کارگران و معلمان و دیگر بازداشتی‌های این پرونده جدید به اصطلاح جاسوسی است.

 درباره نرخ دلار؛ مارپیچ تورم و کاهش ارزش پول ملی

فریبرز مسعودی

  • اکنون در هیاهوی رسانه‌ای دولت‌مردان و اقتصادمداران نولیبرال درباره حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت دلار به بالای ۳۲ هزار تومان کسی پاسخ‌گو نیست که با چه محاسبه‌ای قیمت کنونی دلار واقعی است و مثلاً قیمت دلار چرا نباید بیست هزار یا ده هزار تومان باشد؟

 حزب کمونیست عراق: تجاوز وحشیانه ترکی باید پایان یابد

  • ما درعین دعوت از سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌های جهان به محکوم کردن تجاوز بربرمنشانه ترکیه، ازدولت عراق هم می‌خواهیم که بدون پاسخ دیپلماتیک و سیاسی درخورِ خون مردم بی گناه اجازه ندهد این اقدام جنایتکارانه رد شود، و عدم تکرار حملات ترکیه علیه خاک عراق را تضمین نماید.

حزب کمونیست یونان: دست ها از کمونیست‌های ونزوئلا کوتاه!

 همبستگی باحزب‌کمونیست ونزوئلا و جنبش کارگری مردمی ونزوئلا

  • حزب‌کمونیست یونان این حادثه تشدید سرکوب علیه حزب کمونیست ونزوئلا را محکوم  و درخواست می‌کندکه دولت ونزوئلا بی‌درنگ به تمام حملات خشونت بار و کمونیست ستیزی علیه حزب‌کمونیست ونزوئلا پایان دهد. ما باردیگر همبستگی خود را با حزب‌کمونیست و جوانان کمونیست ونزوئلا و مبارزه آن‌ها در دفاع از منافع طبقه کارگر و مردم اعلام می‌کنیم. 

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست