برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-08-06

نویدنو15/05/1401         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • تایمزمالی نوشت،" جیک سولیوان مشاورامنیت ملی و دیگر مقامات شورای امنیت ملی، به خاطرمخاطره گسترش تنش‌ها در سراسرتنگه تایوان مخالف سفر هستند" و پیش بینی کرد،" مجادله برسر سفر جرقۀ نگرانی را در میان متحدان واشنگتن روشن کرده است ، که نگران هستند که این سفر ممکن است ماشۀ بحرانی بین امریکا و چین را به چکاند،."

 

 

نانسی پولوسی می‌تواند همه مارا به کشتن بدهد

 نورمن سولومون- هاتف رحمانی

 

غرورِ قدرت به ویژه زمانی‌که رهبر کشوری جان افراد زیادی را درراستای ایجاد حرکتی تحریک آمیز در شطرنج سیاسی جهان به خطر می‌اندازد شوم و قابل نکوهش است. برنامه نانسی پلوسی برای بازدید از تایوان از این مقوله است. فرصت‌های تقابل نظامی بین چین و ایالات متحده به خاطر او افزایش یافته است.

اکنون به خاطر اشتیاق پولوسی به این که اولین رئیس مجلسی باشد که درطی 25 سال از تایوان دیدار می‌کند تحریک طولانی برسر تایوان، وتنش‌ها بین پکن و واشنگتن به شعله ورشدن نزدیک می شوند. با وجود هشدارهایی که برنامه‌های سفر او برانگیخته بود، رئیس جمهور بایدن- حتی درحالی‌که بخش اعظم سیستم حاکم خواهان لغو سفر اوبود- خائفانه پاسخ داده است.

بایدن درباره سفرآینده در 20جولای گفت،" خوب، گمان می‌کنم ارتش فکر می‌کند که (سفر به تایوان) درست هم اکنون ایده خوبی نیست، اما نمی‌دانم اوضاع چگونه است."

 بایدن می‌توانست با استفاده از جایگاه ریاست‌جمهوری اش از سفر پولوسی به تایوان جلوگیری کند، اما او چنین نکرد. درعین حال، با گذر روزها، اخبارروشن کرد که مخالفت با سفر در مقامات بالاتر دولت او گسترده بود.

تایمزمالی نوشت،" جیک سولیوان مشاورامنیت ملی و دیگر مقامات شورای امنیت ملی، به خاطرمخاطره گسترش تنش‌ها در سراسرتنگه تایوان مخالف سفر هستند" و پیش بینی کرد،" مجادله برسر سفر جرقۀ نگرانی را در میان متحدان واشنگتن روشن کرده است ، که نگران هستند که این سفر ممکن است ماشۀ بحرانی بین امریکا و چین را به چکاند،."

با تاکید برآن‌که فرمانده کل امریکا در رابطه باسفر پولوسی چیزی جز یک ناظربی گناه نیست، مقامات اعلام کردند که پنتاگون قصد دارد درصورتی که پولوسی قصد دیدار از تایوان را داشته باشد جت‌های جنگنده را به عنوان اسکورت او تامین می‌کند. بی میلی بایدن برای جلوگیری از چنین دیداری شیوه موذیانه رویکردمقابله‌ای او با چین را بازتاب می‌دهد.

پیتر بینارت بیش از یک سال پیش – زیرتیتر مناسب نیویورک تایمز،" سیاست تایوان بایدن به صورت حقیقی، عمیقا بی‌باکانه است" - خاطرنشان کرد که بایدن از آغاز ریاست جمهوریش " درحال دورشدن" از سیاست دیرپای " چین واحد" امریکا بود: " بایدن از سال 1978 به این سوبه اولین رئیس جمهورامریکایی تبدیل شد که میزبان فرستاده تایوان درمراسم تحلیف خود بود. دولت بایدن در ماه آوریل، اعلام کردکه در حال برطرف کردن محدودیت‌های چند دهه‌ای در روابط رسمی امریکا با دولت تایوان است.  این سیاست‌ها خطر وقوع جنگی مصیبت‌بار را افزایش می‌دهند. ایالات متحده و تایوان رسما در را به روی اتحاد دوباره (چین- تایوان) بیشتر می‌بندند، به احتمال زیاد پکن برای اتحاد دوباره با زور تلاش می‌کند.

بینارت اضافه کرد:" آن‌چه وخیم است آن است که مردم تایوان شایسته آزادی فردی خود هستند و سیاره زمین تاب تحمل یک جنگ جهانی سوم را ندارد. بهترین راه برای امریکا آن است که این اهداف را با حفظ حمایت نظامی امریکا از تایوان، درعین حفظ چهارچوب " چین واحد" دنبال کند که (این سیاست) بیش از 4 دهه به حفظ صلح دریکی از خطرناک‌ترین نقاط کره زمین کمک کرده است."

اکنون، حرکت پولوسی به سوی بازدید از تایوان به سایش عمدی بیشتر سیاست "چین واحد" سرزده است. پاسخ غیرصادقانه بایدن به این حرکت نوع محیلانه‌ای از رفتن به آستانه جنگ است.

بسیاری ازمفسران جریان اصلی، درحالی‌که شدیدا از چین انتقاد می‌کنند، به این تمایل پرخطر اعتراف می‌کنند. نیال فرگوسن مورخ محافظه کار روز جمعه نوشت،" دولت بایدن بیشتراز پیشینیان خود به خشونت نسبت به چین متعهد است." او افزود: " احتمالا محاسبات در کاخ سفید، مانند محاسبات در انتخابات  2020 ، که محکم ایستادن در برابر چین را رای آور می دانست باقی است - یا آن‌را طوردیگری مطرح کنیم که هر آن چیزی را که جمهوری خواهان به عنوان "ضعف در باره چین" تصویرکنند  سبب از دست دادن رای می‌شود. درعین حال باور آن‌که این محاسبات اگر ناشی از بحران جدید جهانی باتمام پی آمدهای اقتصادی آن بود می‌توانست حفظ شود دشواراست."

درعین حال، وال استریت ژورنال لحظه پرمخاطره‌ی کنونی را با تیتری که اعلام می‌کند دیدار پولوسی(ازتایوان) " احتمالا می‌تواند روابط حسنه تجربی بین امریکا و چین را غرق نماید" خلاصه می‌کند.

 اما پی آمدها- بسیاردور از پی آمدهای اقتصادی و دیپلماتیک صرف- می‌تواند برای تمام بشریت وجودی باشد. چین صدها سلاح هسته‌ای آماده استفاده دارد، در حالی‌که ایالات متحده چندین هزار سلاح هسته‌ای دارد. بالقوگی درگیری نظامی و گسترش آن کاملا واقعی است.

سوزان تورنتون، جانشین سابق معاون امنیتی درامورآسیای شرقی و پاسیفیک در وزارت خارجه گفت،" مابه ادعای آن‌که سیاست "چین واحد" ما تغییر نکرده است ادامه می‌دهیم، اما دیدارپولوسی (ازتایوان) می‌تواند به روشنی تصمیمی ازپیش تصمیم گرفته شده باشد و نمی‌تواند به عنوان حفظ "روابط غیررسمی" تفسیر شود." تورنتون افزود: اگر او به (تایوان) برود، پیش بینی بحران شدیدی مطرح می‌شود، چون چین به دادن پاسخ نیاز خواهد داشت."

هفته گذشته، دونفر از تحلیگران سیاسی جریان اصلی از اندیشکده‌های نخبه- بنیادمارشال آلمان و موسسه اینترپرایزامریکا- در نیویورک تایمز نوشتند: " تنها یک جرقه می‌تواند این وضعیت قابل احتراق را به بحرانی بکشاند که به ستیزه نظامی گسترش یابد. دیدار نانسی پولوسی از تایوان می‌تواند این جرقه را فراهم کند."

اما ماه جولای با نشانه‌های محکمی که بایدن چراغ سبزداده است و پولوسی هنوز قصد دارد با دیداری قریب الوقوع ازتایوان پیش برود به پایان رسید. این نوعی از رهبری است که می‌تواند همه ما را به کشتن دهد.

https://www.counterpunch.org/2022/08/02/nancy-pelosi-could-get-us-all-killed/

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست