نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

2014-09-24

نویدنو  03/07/1393 

 

 

اوباما متحد ها را برای جنگ علیه سوریه وعراق سرهم بندی می کند

پتر سایموندز-برگردان: آرش وجدانی

در تدارک مقدمات برای همایش مجمع عمومی سازمان ملل، دولت اوباما درگیر کارزار سلطه جویانه ای برای توجیه و سازمان دهی برای گسترش جنگ خود در عراق وسوریه بود. به بهانه "کاهش دادن و نابود کردن" رزمنده های دولت اسلامی عراق وسوریه (داعش)، امریکا در جنگ غیر قانونی تجاوز کارانه با هدف سرنگون کردن بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گیراست .

ادعاهای مقام های رسمی امریکا که واشنگتن حمایت 40 کشور را دارد نمی تواند این حقیقت را که این جنگ امریکایی دیگری مبتنی بر دروغ ، و نقض آشکار قوانین بین المللی است پنهان سازد. هواپیماهای جنگی امریکا بیش از 160حمله هوایی در داخل عراق پس از دعوت به انجام آن از سوی رژیم دست نشانده عراق انجام داده اند ، و هواپیما ها وپهپادهای آن پیش از این عملیات شناسایی را در داخل سوریه انجام می داده اند .واشنگتن حق اداره حمله های هوایی در داخل سوریه را ، با وجود اظهار مخالفت دولت سوریه برای خود محفوظ می داند.

سامانتا پاور، سفیر امریکا در سازمان ملل ، در گفتگو با برنامه "این هفته " ا بی سی(ABC) بیان کرد که امریکا برای به راه انداختن جنگ هوایی در سوریه " پایه های قانونی" دارد وآن " حمایت عمومی"در جامعه جهانی از حمله به داعش است . در حقیقت ، واشنگتن حتی فاقد برگ انجیری از سازمان ملل برای قانونی کردن جنگ جدید خود است . زمانی که اوباما جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل را  در روز چهارشنبه بر گزارمی کند ، بعید است دنبال قطعنامه ای در حمایت از حمله های هوایی در سوریه باشد ، چون روسیه می تواند آن را وتو نماید . 

پاورادعای پوچی را مطرح ساخت تا تجاوز نظامی علیه سوریه را به دلیل آن که عراق آن را درخواست کرده بود توجیه نماید. او گفت  " عراقی ها از جامعه جهانی درخواست کرده اند به دفاع آن ها نه تنها در عراق ، بلکه تا تعقیب  پناهگاه های امن در کشورهای خارجی کمک کنند. و معنی آن البته سوریه است . و آن ها نسبت به آن کاملا صریح هستند. " چنین " درخواست " هایی برای توجیه جنگی تجاوزکارانه علیه هر کشوری در جهان می تواند مهندسی شود.

پاور اصرار کرد که امریکا از متحد های خود را برای شرکت در جنگ هوایی علیه سوریه تعهد هایی دارد ، اما از اعلام اسمی آن ها خود داری کرد .تنها دو کشور – فرانسه واسترالیا- هواپیما های جنگی ارسال کرده اند .فرانسه  روز جمعه حمله های هوایی را علیه هدف های دولت اسلامی (داعش) در داخل عراق انجام داد ، اما از انجام چنین حمله هایی علیه سوریه خود داری کرد .دولت استرالیا جت های جنگنده و صدها نظامی را به خاورمیانه گسیل کرده است ، اما هیچ تعهد عمومی برای حمله به سوریه نداده است .

دولت اوباما در عین تمرکز بر وحشتناکی داعش در پیشنهادی برای گرد آوری حمایت از جنگ خود ، از قبل ترتیب هایی را  برای حرکت علیه اسد آماده کرده بود . جان کری وزیر امور خارجه امریکا دیروز دوباره رژیم سوریه رابه استفاده از سلاح های شیمیایی علیه غیر نظامی ها متهم کرد . او با استفاده از گزارش سازمان پیشگیری از سلاح های شیمیایی ، ادعا کرد که آن (گزارش) " شدیدا به مجرمیت رژیم سوریه در استفاده از کلرین اشاره می کند " . در حقیقت ، گزارش تعیین مقصر نمی کند . دولت اسد ، که هر گونه دست داشتن (در این امر ) را تکذیب کرده است ، با انجام چنین حمله هایی چیزهای بسیار بیشتری برای از دست دادن داشته است تا شبه نظامی های ضد دولت مختلفی که برای کسب حمایت امریکا تلاش می کنند. 

همچنین ، ترکیه وعربستان سعودی متحد های امریکا، که به شبه نظامی های ضد دولت ، از جمله داعش ، در داخل سوریه کمک های نظامی ومالی کرده اند اکنون از اسلام گراهای افراطی که به ایجاد آن ها کمک کرده اند بعنوان استدلالی زجر آور برای برکنار کردن اسد استفاده می کنند. جمعه گذشته ، در سازمان ملل ، ترکیه رژیم سوریه را " نگهبان افراط گرایی" توصیف کرد ، در عین حال سفیر سعودی اظهار داشت " داعش ورژیم اسد دو روی یک سکه اند "

کاخ سفید ممکن است در حال حاضربه صراحت اسد را هدف نگرفته باشد ، اما دیگرمفسر های امریکایی (اسد ) را هدف گرفته اند . آنتونی کردسمن ، تحلیل گر راهبردی برجسته همراه با مرکز برای مطالعات راهبردی وجهانی ، در نوشته ای در روز جمعه گذشته هیچ جای شکی باقی نگذاشتند که جنگ " تنها مبارزه ای جهت گیری شده علیه دولت اسلامی ( داعش) در سوریه نیست " شکست داعش می تواند " سوریه را بین رژیم اسد که برای ایجاد تلفات ، مصیبت انسانی وسرکوب بیشتر از داعش  تلاش کرده است ... و تعدادی فرقه شورشی رزمنده  در غرب تقسیم نماید ."  

سایر شخصیت ها در سیاست خارجی امریکا و نهاد های نظامی حتی صریح تر بودند . مایک مورل معاون سابق مدیر سی ای اCIA در گفتگو با سی بی اسCBS اظهار داشت :" اینجا اسد مشکل کلیدی است ، مورد حمایت ایران وروسیه است . من مایلم از رفتن به فراتر از او و تیم دیکتاتوری او جسورانه حمایت کنم . اما نمی خواهم آن را به روشی که ارتش سوریه ، سرویس امنیتی سوریه و سرویس اطلاعاتی سوریه را خوارنماید انجام دهم چون آن ها زمانی که اسد می رود به توان اعاده ثبات برای آن کشور نیاز دارند ."

گفته های مورل واقعیتی را مورد تاکید قرار می دهد که عملیات تغییر رژیم نوسازی شده علیه اسد علیه حامی های آن – ایران و روسیه- نیز هدف گرفته است . دولت اوباما برنامه های خود برای حمله برق آسای هوایی علیه سوریه را سپتامبر گذشته در رو در رویی گسترده با مخالفت عمومی ، عدم همراهی در دایره حاکمیت و مخالفت روسیه با جنگ کنار گذاشت . پس آیند آن ، امریکا ، هم پیمان با المان ، در فوریه  کودتایی فاشیستی در اکرایین و مقابله با روسیه را در راستای متحد کردن بیشتر اروپای شرقی در داخل ائتلاف ناتو و تضعیف مسکو مهندسی کرد . 

اکنون دولت اوباما جنگ جدیدی را در خاورمیانه با هدف سرنگون کردن تنها متحد منطقه ای روسیه و تحکیم برتری خود آغاز کرده است . چنین ستیزه ای ازآشفته کردن نه تنها سوریه وعراق بلکه منطقه ای گسترده تر و از کشاندن سایر قدرت ها ( به منطقه)، مانند روسیه که منافع آن ها در معرض تهدید قرار دارد خبر می دهد . علاوه بر این ، با وجود انکارهای اوباما که سربازهای امریکایی در پیکار درگیر نخواهند شد، جنگ مستلزم تعهد نظامی بزرگ تر امریکا  خواهد بود.

هسته بیان کردسمن عبارت از نیاز به قرار دادن سرباز های امریکایی در خط مقدم بعنوان " مشاورها و توانمند سازهای" نیروهای عراقی و شبه نظامی های ضد اسد در سوریه بود. اگرچه او اکنون ازبه کار گرفتن " واحد های رزمی بزرگ" طرف داری نمی کند ، اما اصرارمی کند که این امر ممکن است " تعداد محدودی از "پوتین های روی خاک " امریکایی را که به صورت موثری در مبارزه ایجاد تفاوت نماید" الزامی سازد . " تعداد محدود" تقریبا به طور قطع می تواند چیزی بیش از 1400سرباز نخاله امریکایی باشد که اکنون به این ماموریت ها اعزام شده اند . 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: