نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-09-24

نویدنو  20/06/1393 

 

 

پروتکل آتش بس مینسک

وضعیت ویژه برای لوگانسک ودونتسک  

برگردان : آرش وجدانی

سازمان برای امنیت وهمکاری در اروپا  از نقشه راه 12 ماده ای به دنبال متارکه 5 ماده ای امضا شده در مینسک رونمایی کرده است . نقشه راه حاکی است که اکرایین باید قانون جدیدی را برای پذیرفتن وضعیت جدید برای منطقه لوگانسک و دونسک تصویب و در آنجا انتخابات زود رس بر گزار نماید .  

عنوان سند " پروتکل نتایج هم فکری گروه ارتباط سه جانبه " است  که در 5 سپتامبر در مینسک امضا شد ، و آن چه را که لازم است برای پایدار ماندن آتش بس انجام داد ترسیم می کند. 

یکی از بند های سند اظهار می دارد " غیر متمرکز کردن قدرت  ، از جمله از طریق پذیرفتن قانون اکرایینی " دستورالعمل موقت برای دولت محلی در بخشی از منطقه های دونتسک وبوگانسک ( قانون موقعیت ویژه) "

 ماده دیگری تاکید می نماید که " انتخابات پیش از موعد محلی" باید در سایه وضعیت ویژه منطقه ها بر گزار شود.  سند می گوید انتخابات پیش از موعد باید طبق همان قانون پیشنهادی برگزار گردد.

  سند اظهار می کند کیف باید پس از آن " به گفتگوی فراگیر در سطح ملی" ادامه دهد .

 نقشه راه همچنین بر عفو عمومی نیروهای ضد دولتی در دونباس اشاره دارد :" با تصویب یک قانون ، تعقیب یا تنبیه مردم در رابطه با رخ داد هایی که به صورت فردی در ناحیه های منطقه های  دونتسک و لوگانسک اکرایین در آن شرکت داشتند ممنوع می شود ."

 هم زمان ، یادآور می کند که تمام " سازمان های غیر قانونی ، تجهیزات نظامی ، ونیز شبه نظامی ها و مزدورها " باید از اکرایین اخراج شوند.

تا امروز یکشنبه سازمان برای امنیت وهمکاری در اروپا تنها نسخه ای از پروتکل را ، که به زبان روسی قابل دسترس است  به صورت  پی دی اف منتشر کرده است.  

در طی همایش در 5 سپتامبر، مقام های کیف و نماینده هایی از جمهوری های خود خوانده جنوب اکرایین با آتش بسی موافقت کردند. 

 برخی ازمقررات دیگر ترک مخاصمه شامل دیدبانی آتش بس در داخل اکرایین و در مرزهای اکرایین - روسیه از سوی ناظر های بین المللی سازمان برای امنیت وهمکاری در اروپا ، آزادی زندانی های جنگی ، و بازکردن کریدر کمک های بشر دوستانه است . 

 سند اظهار می دارد "منطقه آزادی" باید با همکاری سازمان برای امنیت وهمکاری در اروپا در مرز اکرایین – روسیه ایجاد شود .

 پروتکل همچنین به اقدام هایی برای بهبود شرایط وخیم انسانی در شرق اکرایین فرا می خواند ، و در بند جداگانه ای اصرار دارد که لازم است برنامه ای برای توسعه اقتصادی دونباس تصویب شود .

طبق آخرین فهرست سازمان ملل چون سنیزه در میانه آوریل به صورت قابل توجهی وخیم تر شد ، 2593 نفردر مبارزه در شرق کشور کشته شدند  . بیش از6.033 نفر دیگر نیز در آشفتگی ها زخمی شدند. 

 تعداد آواره های اکرایینی ها در داخل کشور به 260.000 نفر ، همراه با 814.000  نفر پناهنده به روسیه رسیده است .

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: