نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-09-24

نویدنو  05/06/1393 

 

 

 

 

مصاحبه سرگی گلازیف

 درک اکرایین در 15 دقیقه

مارک ویتنی  - برگردان : آرش وجدانی

 

اگر مایلید بدانید که در اکرایین چه می گذرد لازم است وبدئوی 15 دقیقه ای مشاور ودوست پوتین سرگی گلازیف را تماشا کنید .گلازیف توضیح می دهد  چگونه تغییرهای ساختاری اقتصاد جهانی وتغییر به آسیا به تلاش نومیدانه سیاست گذارهای امریکایی برای جفظ چنگک خود در قدرت با پافشاری بر جنگ در اروپا سرعت بخشیده است . خواه خواننده هابا این تحلیل موافق باشند یا نه ، آن ها در خواهند یافت گلازیف در اعتقاد خود  درخشان ، متبحر و پر حرارت است .

من خودم این ویدئو را ترجمه کردم و برای هر اشتباه سهوی در متن پوزش می خواهم . ونیز ، تیتر های برجسته از من است .   

1- بحران های بزرگ وجنگ اغلب بر تغییر های ساختاری در اقتصاد جهانتقدم دارند 

جهان امروز درحال فرو رفتن به داخل یک ( ورطه) هم پوشان از سری کاملی از بحران های ادواری است . جدی ترین آن ها بحران فن آوری است که با تغییر در طول موج های توسعه اقتصادی پیوند دارد. ما در دورانی زندگی می کنیم که اقتصاد ساختار خود را تغییر می دهد . ساختار اقتصادی که در طی 30 سال گذشته موتور محرک رشد اقتصادی بوده است خود را به تحلیل برده است . ما به ایجاد گذاربه سامانه جدیدی از فن آوری ها نیاز داریم . این نوع گذار ، متاسفانه ، همیشه از راه جنگ رخ می دهد . همان طور است که زمان بحران بزرگ  در دهه  30 به یک مسابقه تسلیحاتی ، وسپس به جنگ جهانی دوم راه گشود .همین طور است دوران جنگ سرد که یک مسابقه تسلیخاتی در فضا فن آوری های پیچیده  اطلاعاتی وارتباطی  را ارتقا داد که به بنیاد یک ساختار فن آورانه ای تبدیل شد که موتور محرک اقتصاد جهان در سی سال گذشته بوده است . امروز ما با بحران های همانندی رو در روییم . جهان در حال انتقال به سامانه فن آورانه جدیدی است . 

2- پوتین منطقه آزاد تجاری را برای آسان کردن گذار به یک اقتصاد جدید جهانی تحت فشار قرار می دهد

سامانه جدید در ذات خود انسان دوستانه است واز این رو می تواند از جنگ پرهیز نماید چون حامل های اصلی رشد در این طول موج فن آوری های بشر دوستانه هستند. این فن آوری ها صنایع حفظ سلامتی و دارویی را در بر می گیرند که بر بیو تکنولوژی( فن آوری زیست شناسانه ) استوار است . آن ها همچنین صنایع ارتباطات مبتنی بر فن آوری نانو را شامل می شوند که امروز درحال ایجاد یک موفقیت هستند.و فن آوری های شناختی را در گیر می کنند که میزان جدیدی از دانش بشری را تعریف می کنند. اگر ، همان طور که رئیس جمهور پوتین بدون تناقض مطرح کرده است ، ما به توافق برای برنامه ای دو جانبه برای توسعه ، برای یک منطقه توسعه عمومی همراه با نظام تجاری ترجیحی از لیسبون تا ولادی وستوک قادر بودیم ، اگر ما با بروکسل برای ایجاد فضای مشترک اقتصادی ، یک حوزه مشترک توسعه موافق بودیم ، می توانستیم تعداد قابل توجهی از برنامه های موفقیت آمیز ، از سلامت تا دفع تهدید های فضایی ، برای تکمیل بالقوگی علمی و فنی خود و ایجاد یک تقاضای پیوسته از کشور را بیابیم ، که می توانست به سامانه فن آورانه جدیدی کمک نماید . 

3- واشنگتن جنگ در اروپا را بهترین راه برای حفظ سرکردگی خود می بیند

هر چند ، امریکا راه همیشگی خود را در پیش گرفته است . برای حفظ سرکردگی جهانی خود آن ها در حال بر انگیختن جنگ دیگری در اروپا هستند. جنگ همیشه برای امریکا خوب است .آن ها حتی جنگ دوم جهانی را که 50 میلیون نفر را در اروپا وروسیه کشت جنگ خوب می خوانند. جنگ برای امریکا خوب است چون امریکا از دل این جنگ بعنوان قدرت برجسته جهان خارج می شود . جنگ سرد که با فروپاشی اتحاد شوروی پایان یافت نیز برای آن ها خوب بود. اکنون امریکا باردیگر خواهان حفظ رهبری خود به هزینه اروپا است . رهبری امریکا با خیزش سریع چین تهدید می شود . جهان امروز درعین حال  در حال انتقال به دوره دیگری ، این بار سیاسی است . این دوره قرن ها دوام می اورد و با نهادهای نظم دهنده اقتصاد ها پیوند دارد . 

ما اکنون درحال حرکت از دوره امریکایی انباشت سرمایه به یک دوره آسیایی قرار داریم . این بحران دیگری است که سرکردگی امریکا را به چالش می کشد . برای حفظ موضع برجسته خود در رقابت با چین نو ظهور و دیگر کشورهای آسیایی ، امریکایی ها در حال آغاز جنگی در اروپا هستند.آن ها می خواهند اروپا را ضعیف کنند ، روسیه را درهم بشکنند ، وتمام قاره اروسیا را تحت انقیاد خود در آورند. به همین خاطر ، به جای  یک منطقه توسعه از لیسبون تا ولادی وستوک ، که از سوی رئیس جمهور پوتین مطرح شده است ، امریکا تمایل دارد جنگی آشفته را در این سرزمین آغاز کند ، کل اروپا را در یک جنگ آشفته سازد ، سرمایه اروپایی را بی ارزش سازد، بدهی عمومی آن را مستهلک کند ، آنچه را که امریکا از قبل از آن دور افتاده است تحمیل نماید ، آنچه را که به اروپا وروسیه بدهکاراست حذف نماید ، فضای اقتصادی ما را به انقیاد بکشاند و بر منابع قاره عظیم اروسیا کنترل بر قرار نماید . آن ها اعتقاد دارند که این تنها راهی است که می توانند سرکردگی خود را حفظ نمایند و چین را بکوبند. 

شوربختانه جغرافی سیاست های امریکا که ما شاهد اجرای آن هستیم دقیقا همانند قرن نوزدهم است . آن ها در شرایط مبارزه جغرافی سیاسی امپراطوری بریتانیا می اندیشند : جدایی بینداز وحکومت کن . ملت ها را علیه یک دیگر بشوران ، آن ها را در ستیزه آشفته کن ، وجنگ جهانی را آغاز کن . امریکایی ها ، متاسفانه ، این سیاست قدیمی بریتانیایی را برای حل مشکل های خودشان ادامه می دهند. روسیه بعنوان قربانی این سیاست بر گزیده شده است در حالی که مردم اکرایین اسلحه گزینش ، و گوشت دم توپ در یک جنگ جهانی جدید هستند .

در ابتدا امریکایی ها تصمیم گرفتند جدا کردن اکرایین از روسیه را هدف بگیرند. این راهکار بیسمارک بود . این سنت ضد روسی فرو بردن روسیه در آشفتگی ستیزه در راستای غلبه بر کل فضای اروسیا را هدف گرفته بود . راهبردی که برای اولین بار از سوی بیسمارک مطرح شد ، سپس توسط بریتانیا دست چین شد ، و سرانجام توسط توسط دانشمند سیاسی برجسته امریکایی زیبینگیو برزینسکی مورد استفاده قرار گرفت ، که در موقعیت های بسیاری گفته بود که روسیه نمی تواند بدون روسیه ابرقدرت شود و آشفته کردن روسیه همراه با اکرایین به سود امریکا وغرب خواهد بود .

در طی 20سال گذشته امریکایی ها در حال آرایش نازیسم اکرایین با هدف روسیه بوده اند. همان طور که می دانید آن ها از باندرا باقی مانده جنگ جهانی دوم میزبانی کردند. ده ها هزار نازی اکرایینی به امریکا اورده شدند و به دقت در طی کل دوران پس از جنگ تحت ترویج وتربیت بوده اند. این موج مهاجرت پس از فروپاشی شوروی در اکرایین پایین آمد. فکر یک شریک شرقی بعنوان طعمه مورد استفاده قرار گرفت . این ایده برای اولین بار توسط  لهستانی ها بیان ، وسپس توسط امریکایی ها قاپیده شد . ذات شریک شرقی همان چیزی بود که گرجستان اولین قربانی آن شد . اکنون اکرایین به یک قربانی  تبدیل شده است وبه زودی مولداوا به خاطر جدا کردن از روسیه قربانی دیگری خواهد بود . همان طور که می دانید ما درحال ایجاد اتحادیه گمرکی ، و یک فضای اقتصادی مشترک با بلاروس وقزاقستان هستیم که قرقیزستان  و ارمنستان به زودی به آن خواهند پیوست . اکرایین شریک طولانی مدت ما بوده است . اکرایین هنوز در مرحله موافقت با روسیه است که هیچ کس آن را تاکنون فسخ نکرده است . اکرایین برای ما بعنوان بخشی از فضای اقتصادی ما و به خاطر قرن ها پیوند وهمکاری برای ما اهمیت دارد . مجموعه های علمی وصنعتی ما بعنوان یک کل ایجاد شده بود ، از این رو ، مشارکت اکرایین در همگرایی اروپایی کاملا طبیعی و حیاتی است . شریک شرقی برای جلوگیری از مشارکت اکرایین در برنامه همگرایی اروسیا ایجاد شده بود . معنی شریک شرقی ایجاد پیوندی با اتحادیه اروپا است . چه  پیوستگی است که از سوی پورشنکو با رهبر های اروپایی امضا شده بود؟ آن پیوستگی تغییر اکرایین به یک مستعمره است .با امضای موافقت با پیوستگی ، اکرایین استقلال خود را از دست می دهد . اکرایین کنترل تجارت ، گمرک ها ، مقررات فنی ومالی ، وتامین عمومی خود را به بروکسل واگذار می کند. 

4- خوانتای نازی اکرایین ابزار سیاست امریکا است

اکرایین کشوری مستقل بودن در اقتصاد وسیاست هایش را متوقف می کند. به روشنی در موافقت نامه بیان شده است که اکرایین شریکی کوچک در اتحادیه اروپا است . اکرایین باید یک ساست دفاعی وخارجی مشترک اتحادیه اروپا رادنبال کند. اکرایین متعهد به مشارکت در حل ستیزه های منطقه ای تحت رهبری اتحادیه اروپایی است . پورشنکو در حال تبدیل اکرایین به مستعمره اتحادیه اروپا وکشیدن اکرایین به جنگ با روسیه بعنوان گوشت دم توپ به قصد روشن کردن جنگ در اروپا است . هدف موافقت نامه پیوستگی اجازه دادن به کشورهای اروپایی برای اداره اکرایین در مقر ستیزه های منطقه ای است . آن چه در دونباس رخ می دهد یک ستیزه مسلحانه منطقه ای است . هدف سیاست های امریکا ایجاد قربانی های بیشتر تا حد ممکن است . خوانتای نازی اکرایین ابزاری از سیاست امریکا است . آن ها بی فکرانه بی رحمی ها و جنایت های بمباران شهرها ، کشتن غیر نظامی ها ، زن ها وکودکان ، و وادار کردن آن ها به ترک خانه هایشان را تنها برای تحریک روسیه وسپس به جنگ کشیدن کل اروپا را بعهده گرفته اند . این ماموریت پورشنکو است . به این خاطر است که چرا پورشنکو هر مذاکره صلحی را رد می کند و تمام پیمان های صلح را مسدود می سازد . او هر بیانیه صادره از سوی واشنگتن در باره محدود کردن ستیزه را بعنوان دستوری برای گسترش آن تفسیر می کند. تمام مذاکره های صلح که در سطح بین المللی انجام گرفته اند دور جدیدی از خشونت را آورده اند .

ما باید درک کنیم که ما با یک دولت نازی سروکار داریم که در به راه انداختن جنگی با روسیه مصمم است و سرباز گیری عمومی اعلام کرده است .تمام جمعیت مرد بین 18 و55 سال مسلح شده اند . آن هایی که از رفتن به سربازی سر باز می زنند 15 سال در زندان خواهند ماند . این قدرت جنایتکار نازی تمام مردم اکرایین را جنایتکار می سازد . 

5- واشنگتن  به خاطر منافع خود در حال کشیدن اروپا به داخل جنگ است 

ما حساب کرده ایم که اقتصاد اروپایی تقریبا یک تریلیون یورو به خاطر تحریم هایی که از سوی امریکایی ها تحمیل شده اند از دست خواهد داد .این مقدار عظیمی است . اروپایی ها باخت های قبلی را تحمل می کنند. افت فروش به روسیه جود دارد . المان در حال از دست دادن حدود 200 میلیارد یورو است . متعصب ترین دوستان ما از کشورهای بالتیک متحما بدترین باخت ها خواهند شد . باخت استونی بیش از تولید ناخالص ملی آن خواهد بود . باخت لتونی حدود نیمی از تولید نا خالص آن خواهد بود . اما آن باخت متوقف کننده آن ها نیست . سیاست مدار های اروپایی با امریکایی ها همراهی می کنند بدون آن که پزسش کنند که چه می کنند. آن ها با تحریک نازیسم وجنگ به خودشان آسیب می رسانند. من قبلا گفته ام که روسیه واکرایین قربانی این جنگ هستند که از سوی امریکایی ها بر انگیخته می شود . اما اروپا نیز قربانی است چون جنگ رفاه اروپا و بی ثباتی اروپا را هدف دارد .امریکایی ها انتظار دارند که سرمایه اروپایی و فرار مغزها به امریکا ادامه خواهد یافت . به همین خاطر است که کل اروپا را به آتش می کشند. خیلی عجیب است که رهبر های اروپایی با آن ها همراهی می کنند.   

6- المان هنوز سرزمینی اشغال شد است

ما نباید تنها امید وار باشیم که رهبر های اروپایی ( سیاست مستقلی را پیش خواهند برد) باید با نسل جدید رهبر های اروپایی همکاری کنیم که از دیکته های امریکایی فارغ هستند. واقعیت آن است که نخبه های سیاسی ضد شوروی در طی دوران پس از جنگ جهانی دوم در اروپا شکل گرفته بوند. سپس آن ها به سرعت به ضد روسیه تبدیل شدند. با وجود پیوند های اقتصادی به صورت دموکراتیک گسترده  و منافع اقتصادی عظیم دو جانبه بین اروپا وروسیه ، روسیه هراسی بر شوروی هراسی مبتنی است و هنوز در مغز های بسیاری از سیاست مدارهای اروپایی باقی مانده است . زمان نسل جدیدی از سیاست مدار های عمل گرای اروپایی برای درک منافع ملی خودشان به خدمت خواهد گرفت . آن چه ما امروز شاهدیم سیاست مدارهایی هستند که بر علیه منافع ملی خودشان عمل می کنند. این عموما به خاطراین واقعیت است که المان ، که موتور رشد اروپایی است ، هنوز کشوری اشغال شده است . سربازهای امریکایی هنوز در المان هستند، و وهر صدر اعظم المان هنوز به امریکایی ها برای پیروی از ردپای سیاست آن ها را پیمان تبعیت می دهد. این نسل از سیاست مدارهای اروپایی در رها کردن خود از یوغ اشغال امریکایی شکست خورده اند.

7- نازیسم در حال ظهور است

هر چند اتحاد شوروی دیگر وجود ندارد ، آن ها دیوانه وار به پیروی از واشنگتن ، درگسترش ناتو ، وتصرف سرزمین های جدید تحت کنترل خود ادامه می دهند. با وجود این واقعیت که آن ها پیش از این نسبت به عضو های جدید اروپای شرقی اتحادیه اروپا "حساسیت" داشتند، این که  اتحادیه اروپا از قبل سرشار از شکاف ها است ، اما این امر آن ها را از ادامه گسترش تهاجمی شان به سرزمین های پسا شوروی باز نمی دارد . نسل جدید ف من امیدوارم ، عمل گرا تر خواهد بود . آخرین انتخابات در پارلمان اروپایی نشان داد که هیچ کس از این تبلیغات امریکا دوستی وروسیه ستیزی و جریان مداوم دروغ هایی که بر مردم اروپا می بارد فریب نمی خورد . حزب های سنتی اروپایی در انتخابات اخیر پارلمان اروپایی بازنده شدند. هر چه بیشتر از حقیقت سخن بگوییم ، واکنش بزرگتری خواهد داشت ، چون آن چه دراکرایین در حال وقوع است تجدید حیات نازیسم است . اروپا نشانه های تجدید حیات فاشیسم را از درس های جنگ جهانی دوم به یاد دارد . ما به بیدار کردن این خاطره تاریخی نیاز داریم تا آن ها نازی های اکرایینی را ببینند ، که که این در کیف قدرت را به دست دارند ، پیروان باندرا ، شوخویویچ و دیگر همدست های نازی . ایدئولوژی مقام های کنونی اکرایین ، ریشه در ایدئولوژی هم دست های هیتلر دارد که یهودی ها را در بابی یار کشتند ف اکرایینی ها وبلاروس ها را به آتش کشیدند وهمه رابدون تمایز قومی نابود کردند. این نازیسم امروز درحال ظهور است . اروپایی ها باید مرگ خود را در این مقابله وحشتناک تشخبص دهند.

من امیدوارم اگر ما به گسترش حقیقت ادامه دهیم ، خواهیم توانست اروپا را از تهدید جنگ نجات دهیم .

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: