نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-08-21

نویدنو  30/05/1393 

 

 

ریاست جمهوری اردوغان و چپ ترکیه

حزب کمونیست ترکیه :

ریاست جمهوری اردوغان مشروع نیست

برگردان: آرش وجدانی

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دیروز ( 10اوت) برگذار شد . رجب طیب اردوغان ، با وجود سابقه کشتار ، قتل عام و تقلب مستند حزب عدالت وتوسعه بعنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد . حزب کمونیست ترکیه ، با یاد آوری آن که جنایت هایی که او مرتکب  شده نامزدی اردوغان را غیر قابل قبول می سازد و او باید بلافاصله تحویل دادگاه شود مردم را به تحریم انتخابات فرا خوانده بود . 34 میلیون رای دهنده علیه اردوغان موضع گرفتند. طبق نتایج غیر رسمی انتخابات ، اردوغان 21 میلیون ( 51درصد)  رای کسب کرد ، در حالی که 34 میلیون نفر علیه او رای دادند یا در انتخابات شرکت نکردند. جمع غایب های انتخابات 15 میلیون نفر بود .با محاسبه سطح پایین خروجی رای دهنده ها ، که حد نصاب پایینی بود ، اردوغان با کسب حمایت تنها 38 درصد کل دارندگان حق رای رئیس جمهور جدید شد . این نتیجه ها در سخنرانی پیروزی او بازتاب یافت ، که محتاطانه  وبه اندازه ای که انتظار می رفت  هیجان زده نبود . 

حزب کمونیست ترکیه ، در بیانیه ای که پس از انتخابات منتشر کرد ، ریاست جمهوری اردوغان را غیر قانونی اعلام کرد و خواستار مبارزه مردم علیه دیکتاتوری اسلامگرا – نئو لیبرال او شد .

دو نامزد دیگر نیز در انتخابات حضور داشتند : حکمت الدین احسان اوغلو نامزد مشترک دو حزب مخالف ، حزب جمهوری خواه خلق ( CHP) و حزب جنبش ناسیونالیست (MHP) . او در مقایسه با اردوغان بعنوان اسلامگرایی معتدل تر توصیف می شود . او قبلا ، از سال 2004 تا 2014بعنوان دبیر کل سازمان همکاری اسلامی خدمت می کرد و از سوی  دولت حزب عدالت وتوسعه به آن مقام منصوب شده بود .روابط خوب او با اردوغان پس از اختلاف نظر آن ها در باره به اصطلاح بهار عربی خراب شده بود . احسان اوغلو که مراقب بود امریکا وعربستان سعودی راعصبانی نکند ، در مورد دخالت نظامی جاری در مصر سکوت اختیار کرد . اردوغان آشکارا به خاطر موضع اوبه احسان اوغلو حمله کرد و او را به دبیر کلی منصوب نکرد .  

صلاح الدین دمیر تاش ، رهبر حزب دموکراتیک مردم (HDP) نامزد انتخابی جنبش کرد بود اما دورنمایی از بردن انتخابات نداشت . با وجود نامزدی دمیر تاش ، جنبش کرد به لخاظ راهکاری ( تاکتیکی) منتظر انتخاب اردوغان بود تا گفتگوهای صلح را با دولت حزب عدالت وتوسعه ادامه دهد . جنبش کرد  ازاردوغان به خاطر ابتکار و خدمت بعنوان معمار همکار " جریان صلح" با عبدالله اوجالان ، رهبر زندانی جنبش کرد قدردانی کرده است .

سه حزب مخالف در مجلس ، با وجود اظهار نامزدهایی برای انتخابات ، نتوانستند یک راهبرد انتخاباتی صادقانه ای که به چالش کشیدن اردوغان را هدف گیرد تصویب نمایند. این امر در سطح پایین مشارکت و تعداد بالای آرای باطل شده ای که رای های اعتراض بودند موثر بود . این برای اولین بار است که رئیس جمهور در ترکیه با آرای عمومی انتخاب می شود. اما گیری وجود دارد ، نامزد ها ی شرکت کننده برای ریاست جمهوری از سوی پارلمان ونه مردم منصوب شده بودند. انتظار می رود که اردوغان ، که اولین رئیس جمهور مستقیما انتخاب شده ترکیه است ، از مقام جدید خود برای تقویت دیکتاتوری خود و رفتارهای فاشیستی دیگر بهره برداری نماید این امر بار دیگر ، این بار از سوی رای دهنده ها ثابت شده بود ، که او بعنوان رئیس جمهور کل کشور انتخاب نشده است آن چنان که نتایج انتخابات و بحث های جاری نشان می دهد نیمی از مردم ترک حکومت اورا کاملا غیر مشروع می بینند. 

 دفتر بین المللی حزب کمونیست ترکیه

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: