نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-17

نویدنو  26/04/1393 

 

 

 

پوتین : همکاری با امریکای لاتین برای سیاست خارجی روسیه کلیدی است

برگردان : آرش وجدانی

زئیس جمهور پوتین در مصاحبه ای با پرنسا لاتینا وایتارتاس : همکاری با امریکای لاتین اولویت سیاست خارجی روسیه است .

پ- رهبرهای روسیه به اندازه ای که اغلب از دیگر نقاط جهان دیدار می کنند از امریکای لاتین بازدید نمی کنند .شما فکر می کنید امریکای جنوبی وروسیه امروز چه پیشنهادی ، نه تنها در شرایط مزیت های اقتصادی ، بلکه گفتگویی گسترده تر به یک دیگر می توانند عرضه کنند؟

و.پوتین : رابطه بین کشورها ، مهمتر از آن ، بین ملت ها به دشواری می تواند با کمیت دیدار های بلند پایه ارزیابی شود.مهم ترین این ها منافع دوطرفه ای است که همکاری ما فراهم می آورد. این محکم ترین بنیاد برای علاقه های گوناگون روسیه با کشورهای امریکای لاتین است .

جنوب یا ، اگر گسترده تر صحبت کنیم ، امریکای لاتین تمدن یگانه ای است که از نظر روحی و فرهنگی به ما نزدیک است . نقاشی های معلم های اخلاق مکزیکی و (رقص) تانگو آرژانتین ، ترانه پرویی ال کوندور پاسا و شعرهای پابلو نرودا از مدت ها پیش به بخشی از ارثیه جهانی تبدیل شده است . همه ما از آثار نویسنده و فیلسوف بزرگ کلمبیایی گابریل گارسیا مارکز الهام می گیریم ، وآثار اسکار نیمیر معمار برجسته برزیلی را تحسین می کنیم .

امریکای لاتین سرچشمه سرشاری از منبع های طبیعی- نفت وبوکسید ( هیدروکسید آلومینیوم)، آب آشامیدنی و غذا- است . کشورهای این منطقه تجربه های جالب توجه ایجاد مدل توسعه دموکراتیک با ثبات و رشد اقتصادی همراه با مولفه های اجتماعی شایان توجه را به اشتراک می گذارند.

تاریخ مبارزه امریکای لاتین برای استقلال ، برای حق تعیین سرنوشت سزاواراحترام عظیمی است. در کشور ما ، مردم به خوبی بولیواری افسانه ای ، مارتی ، چه گوارا و سالوادور آلنده را می شناسند. قاره مشتعل تنها توصیفی از دوران خلاقیت در گذشته امریکای لاتین نیست . بلکه نمادی از تلاش برای یک زندگی بهتر ، شکوفایی ، ترقی و عدالت اجتماعی است .

امروز ، وضعیت همکاری با امریکای لاتین  یکی از خط های کلیدی وخیلی امید بخش سیاست خارجی روسیه است . همه این ها مارا به شریک های طبیعی در عرصه جهانی تبدیل می کند واجازه می دهد تا کنش متقابل را در رشته گسترده ای از موضوع ها ارتقا دهیم . ما از حمایت امریکای جنوبی برای ابتکارهای بین المللی خود، از جمله غیر نظامی کردن جو زمین ، تقویت امنیت اطلاعات جهانی ، ومبارزه با گرامی داشت نازیسم سپاسگذاریم . 

برای ما حیاتی است که صرف نظر از آن که کدام قدرت سیاسی در حال حاضر در کشور خاصی از منطقه بر سر کار است ، پیوستگی بازتاب منافع ملی حیاتی در توسعه رابطه با روسیه باقی بماند.  اگر ما در باره بخش اقتصادی همکاری خود صحبت می کنیم ، تلاش می کنیم تجارت و تعامل اقتصادی را، برفراز مولفه سرمایه گذاری آن گسترش دهیم . ما به ساختن برنامه های کاملا کارکردی ، صنعتی ، اتحاد فن آورانه با مشارکت کشورهای منطقه ، با استفاده از بالقوگی تکمیلی اقتصادها برای گسترش کامل ، درهمکاری در حوزه های مربوطی چون نفت وگاز ، مهندسی آبی وهسته ای ، ساخت هواپیما و هلی کوپتر، زیر ساخت ها ، و اخیرا – فن آوری های بیو دارویی و اطلاعات علاقه مندیم .

ما به مجهز کردن امریکای لاتینی ها با کمک های عملی در غلبه بر چالش های نو ، از جمله در آموزش مجری های حرفه ای در دوره های آموزشی ضد مواد مخدر منطقه ای در ماناگوا ولیما ادامه خواهیم داد .

ما معتقدیم گسترش همبستگی انسانی ، تبادل دانشجو ، جوان ها و گرد شگرها ، و ارتباط بین خلق ها اهمیت دارد . آسان کردن نظام روادید دو طرفه در داخل منطقه کشورهای ما بدون شک به اجرای این وظیفه یاری خواهد کرد . منطقه بدون روادید عملا تمام کشورهای امریکای جنوبی  وتعدادی از کشورهای امریکا وکارائیب ، را پوشش می دهد ، و تعداد کشورهای عضو منطقه افزایش خواهد یافت .   

پ – در مورد کارپایه های همگرایی جدید در امریکای لاتین ، مانند CELAC, UNASURو ALBA چه فکر می کنید؟ روسیه چه روابطی را می تواند با این اتحاد ها گسترش دهد ؟

و.پوتین : ما به امریکای لاتین متحد ، قوی ، دارای ثبات اقتصادی واز نظر سیاسی مستقلی که به بخش مهمی از نظم جهانی چند قطبی فرا روینده  تبدیل شود علاقه مندیم . در این منطقه ، سنت آزادی دوستی و احترام به سایر ملت ها و فرهنگ ها قوی است ، و عملا هیچ ستیزه جدی بین دولتی یا تمایل به سیاست تعقیب جدایی و سلطه وجود ندارد . بر عکس ، ملت های منطقه برای اقدام مشترک در راستای حفظ خانه امریکای لاتینی مشترکشان آماده اند .

روند همگرایی در امریکای لاتین تا حد زیادی رویکردهای همگرایی منطقه ای در سطح جهان را بازتاب می دهد و حاکی از تعقیب تحکیم سیاسی در منطقه و تقویت نفوذ آن در امور جهانی است . 

من مایلم نقش جامعه کشورهای امریکای لاتین وکارائیب  CELAC را مورد تاکید قرار دهم . آن (جامعه ) به معنی اتحادی از تمام کشورهای قاره است ، و هدف آن تبدیل به اجتماع عمده ای برای برخورد با موضوع های منطقه ای بدون مشارکت و دخالت فضولی نیروهای خارجی است. ما از آمادگی جامعه ک.ا.ل برای برقراری ارتباط با خارج ازمنطقه ، از جمله با روسیه استقبال می کنیم . سال گذشته ، مسکو شاهد همایش وزیرهای خارجه روسیه وسه جانبه گسترده جامعه ....بود . اکنون تعیین عرصه های مشخص همکاری اهمیت دارد . ما برای انجام این وظیفه آماده ایم . 

ما فکر می کنیم بر قراری رابطه بین جامعه ... و کشورهای شرکت کننده در اتحادیه گمرکی و فضای اقتصادی مشترک می تواند فرصت های جدیدی ایجاد نماید . روسیه ، بلاروس وقزاقستان درحال ژرفش روند همگرایی هستند. در ماه می ، ما موافقت نامه تاسیس اتحاد اقتصادی اروسیا را امضا کردیم  که از اول ژانویه 2015اجرایی خواهد شد . این امر یکی از بزرگترین بازار های مشترک جهان را با جمعیتی 170 میلیونی  ، و حرکت آزاد سرمایه ، کالا، خدمات ونیروی کار را ایجاد خواهد کرد  . این بازار بر مبنای اصول جهانی و نرم ها و قاعده های سازمان تجارت جهانی کار می کند. این امرانجام تجارت در منطقه شرقی را آسان تر و فرصت های گسترده ای برای توسعه ارتباط های تجاری سودمند دو طرفه با شریک های خارجی ایجاد خواهد کرد . 

ما برای تعامل حقیقی با تمام نهادهای همگرایی در منطقه امریکای لاتین اماده ایم . که اتحادیه ملت های امریکای جنوبی ( UNASUR) ، بازار مشترک جنوب (Mercousur) ، اتحاد بولیواری برای خلق های امریکای ما (ALBA) ، اتحاد پاسیفیک ، سامانه همگرایی امریکای مرکزی (SICA) ، و جامعه کارائیبی ( CARICOM) را شامل می شود.

حیاتی است که تمام این اتحاد ها ، به موازات گسترش رابطه های خارجی خود ، در جهت اتحاد کشورهای امریکای لاتین ، ونه جدایی آن ها ، هم از نظر سیاسی وهم از لحاظ نظری (ایدئولوژیکی)  تلاش کنند. ما امیدواریم که تحکیم همکاری چند جانبه عاملی فزاینده در توسعه موفق رابطه دو جانبه ما با شریک های امریکای لاتینی باشد.

کوبا

پ : روسیه وکوبا سنت طولانی رابطه دوجانبه را دارند و کشورهای ما برای توسعه آن با روح شراکت راهبردی تلاش می کنند. امروز چه چیزی در مرکز رابطه روسیه – کوبا قرار دارد؟ آینده آن ها را چگونه می بینید ؟

و.پ : در قلب رابطه روسیه – کوبا سنت طولانی دوستی ، و نیز تجربه غنی – وبه شیوه های بسیاری یگانه ای – همکاری پر ثمر ما قرار دارد . مردم روسیه نزدیکی صمیمی و احترام برای کوبایی ها قایلند.من معتقدم که این احساس ها دو جانبه اند .

تجارت دو جانبه ما در دهه 1990 تا حدی کاهش یافت وشریک های خارجی از کشورهای مختلف در تعدادی از بخش ها از ما پیش افتادند . برای نمونه ، کانادایی ها ، طرح های مشترک امید بخشی در بخش معدن به کوبا پیشنهاد کردند ، و اروپایی ها  فعالانه جهانگردی را توسعه داده بودند . ما برای جبران این عرصه از دست رفته آمادگی داریم .

امروز ، کوبا یکی از عمده ترین شریک های روسیه در منطقه است . همکاری ما راهبردی و منشا گرفته از شرایط طولانی است . ما از نزدیک سیاست خارجی خود را ، از جمله در سازمان های جند جانبه هماهنگ می کنیم . موضع های ما در بسیاری از موضوع های جهانی ومنطقه ای انطباق دارند . 

هدف اصلی برنامه دوجانبه ما گسترش رابطه های اقتصادی بر مبنای برنامه همکاری بین دولتی تجاری ، اقتصادی ، علمی و فنی برای 2012-2020 است . ما روی برخی برنامه های عمده ای در صنعت و فن آوری پیشرفته ( های تکنولوژی) ، انرژی ، صنعت هواپیمایی ، استفاده صلح آمیز از فضا ، دارو و بیو داروها همکاری می کنیم .

تبادل انسانی فزاینده یکی از مهم ترین عرصه های همکاری ماست . میزبانی از موسیقی و نمایش تاتر روسی ونمایشگاه های بسیار بزرگ به یکی از سنت های خوب در کوبا تبدیل شده است . به توسعه ارتباط های جوانان وعلی ، ونیز همکاری در آموزش وپرورش وجهانگردی ادامه خواهیم داد .

به طور مختصر ، ما نسبت به آینده رابطه های روس ها وکوبایی ها خوش بین هستیم . چشم اندازهای عالی واقعی در همه عرصه های کلیدی همکاری دوجانبه وجود دارد . 

پ : سطح تجارت وسرمایه گذاری بین مسکو و هاوانا به اندازه رابطه های سیاسی و دیپلماتیک بالا نیست . روسیه چه گام هایی  باید برای افزایش سرمایه گذاری روس ها در کوبا و اساسا برای بالا بردن تجارت بین دو کشور پیشنهاد کند؟  آیا طرح های بزرگی در کوبا وجود دارند که بتوانند شرکت های روسی را درگیر کنند ؟

و. پوتین : تجارت روسیه – کوبا و رابطه های سرمایه گذاری پتانسیل عظیمی دارند. در راستای درک موثر آن در یک مبنای عادی ما یک کمیسیون بین دولتی مستقر کرده ایم . بر گذاری دوازدهمین همایش آن برای پاییز 2014 در هاوانا برنامه ریزی شده است . ما همکاری نزدیکی بین سازمان های تجاری خود بر قرار کرده ایم – شوراهای تجاری روسیه – کوبا و کوبا روسیه .تجارت ما به صورت سنتی نقش فعالی در نمایشگاه تجاری سالانه هاوانا ایفا می کند : در سال 2013، 50 شرکت روسی تولید های خود را عرضه کردند . 

ما اعتقاد داریم فرصت های واقعی برای رساندن همکاری ما به یک سطح کاملا جدید ، از جمله اجرای طرح های بزرگ مشترک وجود دارد.

به ویژه ، در اوت 2013، زاروبهزنفت حفر اولین چاه توسعه در میدان نفتی بوکا دجاروکو را آغاز کرد .

چشم انداز کوتاه مدت ما شامل توسعه میدان های نفتی جدید در منطقه ساحلی کوبا است . برای خاتمه دادن به این طرح ها ، زاروبزنفت و روس نفت همکاری فعالی با کوپت ، شرکت نفت دولتی کوبا دارند .

اینتر راو)  INTER RAO ) درحال طراحی برای پیوستن به ساختن  کارخانه های برق ( نیرو) برای مکزیکو گومز و هاوانای شرقی TPPاست .   تامین ابزارهای قدرت برق  روسی برای کوبا نیز درحال حرکت است .

تعداد قابل توجهی از شرکت های روسی – متخصص ، به ویژه ، در تولید محصول های پلاستیکی مسلح ، لوازم یدکی ،مونتاژ تراکتور، و نصب تجهیزات سنگین برای صنعت راه اهن –به همکاری نزدیک در راستای توسعه منطقه ویژه اقتصادی ماریل در کوبا علاقه نشان داده اند .

تاسیس مرکز حمل ونقل عمده یکی دیگر از پروژه های بزرگ جاری در حال توسعه با همکاری روسیه وکوبا ، ونیزاحتمال جذب سرمایه گذاری ازکشورسوم است . آن طرح به روز کردن بندر ماریل و ساختن یک فرودگاه مدرن بین المللی با ترمینال حمل کالا در سان آنتونیو دلوس بانوس را اجرایی می کند.

به همکاری در فن آوری عالی اهمیت بسیاری قائلیم . به ویزه تلاش فعالی برای ایجاد زیر ساخت GLONASS گلوناس در جزیره درحال انجام است ، تا کوبا را با محصول ها ، خدمت ها و فن آوری های ارتباط راه دور و مخابرات ماهواره ای مجهز سازد .

روسیه 90 درصد بدهی کوبا از وام های اعطا شده در دوران شوروی را بخشید . این گام بی سابقه نیز ماهیت راهبردی رابطه دو جانبه مارا نشان می دهد . کل بدهی عظیم است ، به بیش از 35 میلیارد دلار بالغ می شود . یک توافق نامه بین دولتی مناسبی در اکتبر 2013امضا شد واکنون در آخرین گام تصویب قرار دارد . بعلاوه ، 10 درصد باقی مانده ، یا 3.5 میلیارد دلار ، توسط خود کوبادر پروژه های سرمایه گذاری قابل توجهی ، که روسیه در حال انتخاب و مذاکره با طرف کوبایی است هزینه خواهد شد . این طرح ها توسعه اجتماعی واقتصادی جمهوری را هدف گرفته اند . ما انتظار داریم که این سرمایه گذاری ها مثمر ثمر خواهند بود .

پ : چشم اندازهای بستگی های سنتی بین کشورهای ما در فضای انسانی ، فرهنگ وجهانگردی چیستند ؟

و.پوتین : ما توسعه همبستگی را در این عرصه اولویت خود می بینیم .ده ها هزار کوبایی در روسیه تحصیل کرده اند . سالانه ، ما به دانشجو های کوبایی فرصت تحصیل در دانشگاه های روسی را با پوشش بودجه دولتی اعطا می کنیم .یک صد کمک هزینه تحصیلی در سال تحصیلی 2014-2015به کوبا اختصاص یافته است .

برنامه های مشترک تاتر وموسیقی همیشه بسیار موفقیت آمیز بوده اند . نمونه برجسته  پیروزی آن تولید آنا کارنینا توسط  تاترواختانگو در اکتبر سال گذشته در هاوانا بود . آن تاتر در کوبا بعنوان بهترین نمایش خارجی 2013 شناخته شد .

روسیه نقش فعالی در نمایشگاه بین المللی کتاب هاوانا ، از جمله در نمایشگاه بیست وسوم ، که در ماه فوریه برگزار شد ایفا کرد .ما این فرصت برای ارائه ادبیات کلاسیک ومدرن روسیه به خوانندگان کوبایی را گرامی می داریم .

ما بسیار خوش حالیم که کوبا پس از وقفه ای طولانی دو باره به انجمن زبان وادبیات روسی پیوسته است .گروهی از کارشناس های زبان روسی در انجمن زبان شناسی کوبا مستقر شده بودند  ، و دوره های ویژه ای در دانشگاه هاوانا به راه افتاده بود .

کلیسای ارتدکس در هاوانا یادبودمعتبری  رابرای دوستی روس ها وکوبایی ها نشان می دهد . ساختمان آن در سال 2008 توسط فیدل کاسترو ، رهبر انقلاب کوبا افتتاح شد .

نماینده هایی از جوان های کوبایی کمتر از یک ماه پیش در چارچوب برنامه تور مطالعاتی نسل جدید برای روسیه برای نماینده های جوان حوزه های سیاسی ، مدنی ، علمی و تجاری از سراسر جهان از کشور ما دیدار کردند. این مسافرت ها از دو سال قبل سارپزماندهی شده بودند . ما انتظار داریم که آن سفرها بر یک بنیاد عادی ادامه یابند.

ما انتظار داریم همکاری گردشگری برای هر دو طرف سودمند و امید بخش باشد . حدود 70.000 روس در سال گذشته از کوبا دیدار کردند.هم اکنون ، ما گام هایی برای افزایش تعداد هواپیماهایی که پرواز مستقیم بین دو کشور ارائه کنند بر می داریم .از این رو، ما تصمیم داریم رشد پایدار جریان گردشگر از روسیه به کوبا را تضمین کنیم .

آرژانتین

پرسش : عرصه های دارای اولویت برای توسعه رابطه بین روسیه و آرژانتین هستند؟ انتظارهای کلیدی شما از دیدار از این کشور چیست ؟ به دسترسی به چه هدف هایی نیاز دارید تا آن را موفقیت بخوانید ؟

و.پوتین: روسیه وآرژانتین با تاریخ طولانی  بیش از یک قرن ارتباط نزدیک  و جاذبه قوی متقابل  به یک دیگر التزام دارند . آن ها می گویند در رگ یک ششم آرژانتینی ها خون روسی وجود دارد . افراد بسیاری از کشور ما آرژانتین را خانه دوم خود می دانند. در سال 2015 ، ما 130مین سالگرد روابط دیپلماتیک بین ملت های خود را جشن خواهیم گرفت .

امروز ، آرژانتین یکی از شریک های کلیدی راهبردی روسیه در امریکای لاتین ، سازمان ملل و جی 20 است .روی کرد های ما به موضوع های کلیدی در سیاست جهانی مشابه یا یکسان هستند. ما هم عقیده ایم که به ایجاد یک نظم جهانی منصف تر و چند قطبی بر پایه قانون های بین المللی  با نقش مرکزی وهماهنگی سازمان ملل نیاز وجود دارد .در ماه می 2014 ، فدراسیون روسیه و جمهوری آرژانتین بیانیه مشترکی را در باره  نبودن اولین تعبیه کننده سلاح در فضا امضا کردند که ، نمونه خوبی از همکاری بین کشورهای ماست . 

من گفتگوی سازنده و دلگرم کننده با رئیس جمهور کریستینا فرناندز کریچنر را گرامی می دارم .من دیدار خود از بوینس آیرس را فرصتی برای  گفتگو در باره گستره کامل موضوع های مبرم برنامه دو جانبه و جهانی ، ونیز ادامه تبادل نظر سودمند در راه تقویت رابطه ها در عرصه های گوناگون و ترسیم طرح های همکاری مشترک و سود مند دو جانبه ارزیابی می کنم .

پ : سطح کنونی تجارت بین روسیه وآرژانتین نسبتا پایین است . چه گام هایی را برای ایجاد پیشرفت در رابطه اقتصادی بین دو کشور ما ضروری می دانید؟

و.پوتین : در سال 2009 ، کشورهای ما برنامه عملی را برای شراکت راهبردی امضا کردند ، ک پایه ای برای همکاری سودمند در طی سال های گذشته بوده است .ما در هدف های ترسیم شده آن برنامه پیشرفت های قابل توجهی کرده ایم .

زمانی که با اعداد سروکار دارید ، مقایسه چیزهای درست اهمیت دارد . در طی دهه گذشته ، تجارت بین روسیه وآرژانتین شش برابر رشد وبه سطح پایدار 1.8 میلیارد دلاررسیده ، و آرژانتین را به یکی از شریک های تجاری برجسته روسیه در امریکای لاتین تبدیل کرده است .

همکاری ما متقابلا سودمند است . برای نمونه ، ما حجم های ضروری از محصول کشاورزی را خریداری می کنیم ، که در کشور ما خواستار زیادی دارد ، در حالی که توربین های تولید روسیه بر یک چهام کل تولید برق در آرژانتین بالغ می شود .

هر چند ، طرح های اجرا شده توسط  بنگاه های روس ها و آرژانتینی ها در طی سال های اخیر در عرصه ها یی مانند انرژی قابل تجدید ، تولید برق ، نفت وگاز ، ماشین آلات حمل ونقل و تعدادی از عرصه های دیگر ، در تجارت دو جانبه افزایش قابل توجهی نداشته است .

ما با توجه ویژه به همکاری درارتقا فن آوری و سرمایه گذاری ، به ویژه در حوزه هایی مانند انرژی ، انرژی هسته ای صلح آمیز و مهندسی ماشین آلات برنامه ریزی می کنیم . ما همچنین چشم انداز خوبی برای همکاری آینده در جنوب می بینیم . من برای گفتگو در باره تمام این موضوع ها در طی گفتگو با رئیس جمهور کریستینا فرناندز کریچنربرنامه دارم .

پ: در ماه مارس ، اطلاعاتی وجود داشت که آرژانتین  ممکن است ششم عضو بریکس شود . این فکر مورد پشتیبانی سه عضو از 5کشور عضو - هند ، برزیل و افریقای جنوبی - بود. رویکرد روسیه به آن چیست ؟ آیا گسترش بریکس مقرون به صلاح است ؟ معیار ها برای ورود احتمالی کشورهای دیگربه بریکس چیستند؟  

و. پوتین : روسیه از هدف مقام های آرژانتینی برای همکاری نزدیک تر با بریکس استقبال می کند.برای بریکس امکان ورود به مشارکت راهبردی با آرژانتین ، همراه با دیگر کشورهای بزرگ در حال توسعه ، هم از نظر سیاسی وهم از نظر اقتصادی کاملا امکان پذیر است .

هرچند ، گسترش بریکس اکنون در عمل مد نظر نیست .در وحله اول ، ما باید آماگی همکاری بسیاری در قالب های قبلا ایجاد شده در داخل اتحادیه خود را داشته باشیم .

هیچ معیار سختی برای ورود کشورهای دیگر به بریکس وجود ندارد . هر موردی به صورت فردی مورد ملاحظه قرار می گیرد .

به طور کلی ، امروز ، کشورهای بیشتر وبیشتری بالقوگی ( پتانسیل) این اتحاد را مشاهده می کنند . به همین خاطر ، در آینده موضوع گسترش تدریجی بریکس احتمال دارد مطرح شود .

برزیل

پ : شما وضعیت وچشم انداز همکاری راهبردی بین روسیه و برزیل را چگونه ارزیابی می کنید ؟ کدام موضوع های کلیدی و طرح های معینی را برای گفتگو در برازیلیا برنامه ریزی کرده اید ؟ 

و.پوتین : همکاری دو جانبه ما از اهمیت راهبردی برخوردار است ، چون برزیل یک عضو مستول جامعه جهانی است که نفوذ سیاسی آن پیوسته افزایش می یابد ، برزیل همچنین بزرگترین کشور امریکای لاتین ویکی از اقتصاد های برجسته در جهان است . کافی است به مشارکت فعال آن در بریکس ، جی 20 و تعدادی از سازمان های منطقه ای امریکای لاتین ( CELAC, MERCOSUR,UNSUR) اشاره کنم .

ما از برزیل بعنوان نامزد مستحق و قوی برای عضویت دائمی در شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی می کنیم . من اطمینان دارم که این کشور قدرتمند وبه سرعت رشد یابنده برای ایفای نقش مهمی در نظم جهانی چند قطبی پدیدار شونده آمادگی دارد .

من مایلم تاکید کنم که برزیل یکی از همکارهای کلیدی روسیه در امریکای لاتین است . ما رابطه های پایداردوستی ، احترام واعتماد متقابل داریم . ما به صورت فعال گفتگوی سیاسی ، دفاعی ، علمی ، فن آوری و همکاری انسانی  ، ونیز رابطه های اقتصادی و سرمایه گذاری را گسترش می دهیم .

در طی ده سال گذشته ، تجارت متقابل تقریبا سه برابر رشد داشته وبه 5.5 میلیارد دلار امریکا در سال 2013 رسید .شرکت های ما ارتباط های نزدیکی را از طریق شورای تجاری برزیل – روسیه حفظ می کنند .شهروند های کشورهای ما دیگر به ویزای مسافرت نیازی ندارند . ده ها بهترین دانشگاه های روسیه که به برنامه آموزشی علوم بدون مرز برزیلی پیوسته اند برای استقبال از دانشجو های برزیلی آماده اند . تبادل فرهنگی به یک  عمل کرد عادی تبدیل شده است .

در طی دیدار از برزیل ، ما مایلیم در عرصه هایی برای گسترش همکاری بیشتر و ترسیم کردن طرح های مشترک جدید در انرژی ، سرمایه گذاری ، نوآوری ، کشاورزی ، علوم وفن آوری گفتگو کنیم . ما برای امضا بسته بزرگی از اسناد در رابطه با یک تنوعی از صنعت ها ، از جمله بین نمایندگی های تخصصی ، شرکت های دولتی وخصوصی ، و پژوهش و نهادهای آموزشی برنامه داریم .

پ : سطح کنونی رابطه اقتصادی وتجاری بین روسیه وبرزیل بسیار پایین تراز پتانسیلی است که از سوی رهبرهای کشورها اعلام شده بود.شما چه گام هایی را برای شتاب بخشیدن به تحقق این پتانسیل ضروری می بینید؟ مانع هایی که ما را از رسیدن به سطح کاملا جدیدی از تجارت دو جانبه باز می دارد چیست ؟

و. پوتین : در واقع ، با وجود دست یابی به نتیجه های خوب ، هنوز پتانسیل استفاده نشده ای در همکاری اقتصادی و تجاری با برزیل وجود دارد . علاوه بر این ، کاهشی در تجارت متقابل ( 3.3 درصد در سال 2013)  ناشی از نا پایداری اقتصاد جهانی وجود داشت. در راستای آماده کردن وضعیت ما به متنوع کردن رابطه تجاری خود ، با افزایش سهم محصول های با فن آوری پیشرفته ( های تک ) و کالاهای مهندسی ، ونیز توسعه همکاری در صنعت هوانوردی ، انرژی و کشاورزی نیاز داریم .  

شرکت های روسی به بازار برزیل علاقه دارند . کسب وکار کشورما تعدادی طرح های سرمایه گذاری موفق در انرژی ، مهندسی و صنعت های دارویی را آغاز کرده اند . برای نمونه ، روس نفت روسیه و شرکت نفت وگاز اچ آر تی HRT برزیل به صورت مشترک در حوزه رودخانه سولیموس  از هیدرو کربن ها بهره برداری وتولید می کنند .  در ایالت سانتا کاترینا ، شرکت ماشین های قدرت در حال راه اندازی  تولید توربین های آبی تا 100MW  برای انتقال نهایی آن ها به بازارهای برزیل و سایر کشورهای MERCOSUR هستند.  مرکز پژوهشی ، آموزشی و کارآموزی بیو کاد (BIOCAD) در برزیل ، طراحی شده برای تولید داروهای مدرن ابتکاری برای درمان سرطان در حال توسعه است . 

من اطمینان دارم که چنین طرح هایی به ارتقا همکاری تجاری واقتصادی دو جانبه برای سطحی کامل تر یاری خواهد کرد ، که شایسته ظرفیت های کنونی و آینده پیشرفت کشورهای ماست .

پ: برزیل چوب میزبانی قهرمانی جهانی فوتبال را به روسیه واگذار خواهد کرد . آیا شما جام جهانی فیفا را دنبال می کنید ؟ کدام بخش از تجربه برزیل در تدارک ومیزبانی این جام توجه شمارا جلب کرده است و می توانند برای سازمان دادن جام جهانی 2018مورد استفاده قرار گیرند؟

و. پوتین : من سعی می کنم جام جهانی را تا جایی که جدول کارهایم اجازه می دهد دنبال کنم . تیم های کشورهای امریکای لاتین نمایشی از فوتبال را به تماشا گذاشته اند که خیره کنندگی و استعداد واقعی دارد . متاسفانه ، تیم ما نتوانست از گروه بالا بیاید ، اما به نظر من ، آنها بهترین تلاش خود را کردند .

به دعوت رئیس های برزیل وفیفا ، من تصمیم دارم مسابقه نهایی قهرمانی را برای شرکت در تشریفات واگذاری چوب از برزیل به روسیه تماشا کنم . در سال 2018 ، روسیه این محبوب ترین  رخ داد ورزشی جهانی را برای اولین بار در تاریخ میزبانی خواهد کرد .

در ماه های فوریه – مارس ، ما با موفقیت از المپیک زمستانی وبازی های پارا المپیک را در سوچی میزبانی کردیم و و کاملا آگاهیم که سازمان دادن چنین رخ داد عظیمی چه چالشی است . ما تجربه های برزیل را به دقت تحلیل می کنیم .کشور ما در سال 2016 هم میزبان بازی های المپیک است . نماینده های چندین وزارت خانه و سازمان ، از جمله وزارت ورزش و کمیته سازماندهی 2018 روسیه ، در ارتباط دائمی با همکارهای برزیلی هستند. آن ها قبلا از برزیل دیدار کرده اند و اطمینان دارم آن ها بازهم بارها به آنجا خواهند رفت .

تذکر آن که روسیه برای یک گام پیش تر بردن جام جهانی فیفا در برخی حوزه ها برنامه ریزی می کند مفید است . بعنوان نمونه ، ما قانون فدرالی را برای برقراری نظام روادید ویژه ای برای خارجی ها تصویب کردیم که به سازمان دادن  قهرمانی 2018  یاری می رساند ونه تنها شرکت کنندگان رسمی ، مانند قهرمان ها ، داورها ، مربی ها و دیگران ، بلکه  تماشاچی ها را به دیدار روسیه درست پیش ودر حین مسابقه بدون روادید قادر می سازد . تاریخ قهرمانی های فوتبال پیش از این هرگز شاهد چنین چیزی نبوده است . 

من اطمینان دارم که جام جهانی در برزیل صفحه درخشانی در تاریخ فوتبال خواهد بود. ما آرزو می کنیم سازمان دهند ه های برزیلی در به انجام رساندن آن کاملا موفق باشند. همان طور ما ، در سال 2018، هر چیز ممکنی را برای ارائه جشن فوتبالی به یاد ماندنی و نشان دادن مهمان نوازی اصیل روسی انجام خواهیم داد .

پ : در گفتگو های امریکای لاتین به مسئله های نظم جهان مدرن ،که برخی از بازیگرها در عرصه جهانی  را به ادعای یک طرفه حقوق گسترده تر قابل توجه ، از جمله جاسوسی حتی از رهبر هایی که آن ها را شریک های خود می خوانند و شنود تلفن آن ها قادر می سازد چه مقدار توجه نشان داده خواهد شد ؟

و. پوتین : جهان قرن بیست ویک جهانی شده و وابسته به هم است . بنا بر این ، هیچ کشور یا گروهی از کشورها نمی توانند یک جانبه  برمشکل های عمده جهانی غلبه کنند و هر تلاشی برای ساختن یک " واحه با ثبات وامن" جدا محکوم به شکست است .

در راستای مواجهه با چالش ها و تهدید های بسیار ما ناگزیر از توقف تلاش برای تحمیل مدل های توسعه بر کشورهای دیگریم . این رویکرد به تکرار بیهودگی خود را به اثبات رسانده است . آن رویکرد نه تنها از آسان کردن حل ستیزه شکست می خورد ، بلکه به بی ثباتی وآشوب در مسائل جهانی منجر می شود .

امروز ، تحکیم تلاش جهانی برای تضمین برابری و امنیت تجزیه ناپذیر ، ونیز رفع ستیزه از طریق کاربست قانون بین المللی و با هماهنگی مرکزی نقش سازمان ملل از اهمیت  ویژه بر خوردار است .

با توجه به واقعیت های جاسوسی سایبری که شما ذکر کردید ، این کار نه تنها به آشکار شدن ریا کاری در رابطه بین متحد ها و شریک ها ، بلکه نقض مشتقیم حق حاکمیت کشور ، تجاوزی به حقوق بشر و تهاجمی به خلوت بالغ می شود . ما انتظار داریم مشترکا  یک سامانه امنیت اطلاعات جهانی را گسترش دهیم . 

 

سرچشمه : روسیه امروز انگلیسی

 

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: