برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

شماره  1104               24 مهر ماه  1400

تاریخِ یک بیداری

(منظومۀ هجایی در شش‌ بند)

احسان طبری

  •  شعرِ بلندِ "تاریخِ یک بیداری" (منظومۀ هجایی در شش‌ بند) اگر مهم‌ترین سُرودۀ زنده‌یاد احسان طبری نباشد، امّا به لحاظِ محتوای اتوبیوگرافیکِ آن و از بُعدِ شناختِ بهتر زمینه و زمانۀ شاعر در دهه‌‌های 10 و 20 شمسی، بی‌شکّ مهم‌ترین سُروده دربارۀ دورانِ زندانِ اوست

تجارت وحشیانه‌ی بردگان درایالات‌متحده تا حد زیادی با حذف از تاریخ ماست مالی شده است

جاشوا دی روتمن - ترجمه : ف . برنا

 

  • به نظرمی‌رسید آن‌ها اطلاع ندارند که تا پایان برده‌داری درسال 1865، بیش از1 میلیون نفر ازبرده‌ها به اجباردرسراسرمرزهای کشورخود آن‌ها جابجا ، یا آن‌که بیش‌از صدها هزارنفر در داخل هرایالت خرید و فروش شده بودند.آمریکایی‌ها - حتی در شرایطی که تاریخ نژاد و برده‌داری محوراصلی گفتگوهای مداوم عمومی است- هم‌چنان به درک نادرست خود ازآن‌که برده‌داری چگونه کارمی‌کرد و گستردگی آن چقدروسیع بوده است، ادامه می‌دهند.

پیام شادباش یا سند اتهام‌زنی و تخریب؟

مروری بر "پيام حزب چپ ايران (فدائيان خلق) به مناسبت هشتادمين سالگرد بنيانگذاری حزب توده ايران"

نویدنو

  • در برنامه‌ای که به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس حزب توده ایران از سوی حزب توده ایران به صورت مجازی برگزار شد، پیامی از سوی "حزب چپ ایران (فدائیان خلق)" توسط خانم توران همتی قرائت شد که به نظر می‌رسد جای بررسی دارد. در این ارتباط از جمله نکات قابل توجه عبارتند از :

در باره‌ی شعار

 «ساختار اقتصادی کشور باید تغییر بنیادین کند!»

مسعود امیدی

  • هر شعار و جهت‌گیری سیاسی و تبلیغی بر پیش‌فرض‌هایی مبتنی است که بر اساس یک ساختار فکری و رویکرد سیاسی و نظری، داده‌های مربوط به موضوع شعار را تحلیل و پردازش می‌کند و نتیجه‌ی کاربردی آن را در قالب آن شعار و جهت‌گیری عملیاتی به جامعه‌ی هدف و مخاطب منتقل می‌کند.

افغانستان درگفتگوی رفیق عادل حبه با رفیق اسدالله کشتمند

  • دریک کلام بایدگفت که درافغانستان امروزمسئله طالبان به یکی ازداغ ترین صحنه های جنگ استخباراتی وبازی دیپلوماتیک مبدل شده است. همه میدانندکه امریکا باانتقال تقریباًمسالمت آمیزقدرت به طالبان وظیفه خطرناک ایجادآشوب درآسیای میانه وسینکیانگ چین رابه آنهامحول ساخته است. بهای این خدمت طالبان به امریکایک کشوربالنسبه بزرگ 35ملیونی باذخائرعظیم وپرارزش زیرزمینی وروی زمینی باارتشی مجهزبه پیشرفته ترین سلاح های امروزی بنام افغانستان است که ازپیش پرداخت شده است.

پس از 20 سال، اشغال افغانستان راشکست داه است اما مبارزه‌ی ما برای آزادی ادامه دارد

ملالی جویا- ترجمه : ف . برنا

  • من بارها تأکید کرده ام که تنها راه نجات افغانستان ورهایی از این وضعیت فاجعه‌بار، همبستگی نیروهای مترقی، دموکراتیک و سکولاراست. اگرما خواهان افغانستانی مستقل، دموکراتیک و کامیاب هستیم که در آن براساس دموکراسی مردان و زنان ازحقوق مساوی برخوردارند، مردم به همبستگی قوی نیاز دارند تا از بنیادگرایان وهرگونه مداخله خارجی رهایی یابند.

بیانیه حزب کمونیست فدراسیون روسیه درباره نتایج انخابات: انتخابات های بی چون وچرا

  • انتخابات مجلس سال 2021  که در روز یکشنبه(19 سپتامبر) پایان گرفت، موفقیت بزرگ حزب‌کمونیست فدراسیون روسیه  را با برجسته کردن حمایت قابل توجه جامعه روسیه ازحزب نشان داد. حزب کمونیست باموفقیت نشان داده است که مخالف اصلی قابل اعتماد حزب حاکم است، وبا نتایح رسمی نزدیک به 19 درصد کل آرا ازحمایت گسترده تمام لایه‌های مردم، همراه با نیروهای چپ میهن پرست برخورداراست.

کرملین در زوال؟

ایلیا ماتیف و ایلیا بودرایتسکیس- برگردان : هاتف رحمانی

  • روز 19 سپتامبر انتخابات سه روزه روسیه با نتایج قابل پیش‌بینی به پایان رسید- روسیه متحد، حزب‌کرملین، باز هم اکثریت قانونی را در دوما، مجلس عوام روسیه کسب کرد، حزب از زمان تشکیل خود در سال 2001، همیشه اکثریت کرسی ها را حفظ کرده است. اگرچه انتخابات در روسیه نه آزاد است و نه منصفانه، اما نتایج هم 100 درصد دستکاری می شوند.

شماره  1103               18 مهر ماه  1400

جشن مهرگان بر همه مدافعان توده های کار و زحمت و کوشندگان راه دموکراسی و سوسیالیسم خجسته باد

مسعود امیدی

  • بر این اساس ۱۰ مهر، تنها نمادی از شکل گیری یک جریان سیاسی مدافع طبقه کارگر و زحمتکشان در فضای متلاطم سیاسی و اجتماعی آغاز دهه ۲۰ نبود. بلکه برآمد یک گفتمان نو، مترقی، مدرن، مدافع دموکراسی، آزادی، سکولاریسم ، ملی ، مدافع صلح و ... در جامعه ای بود که ارتجاع حاکم سلطنتی و وابسته به استعمار ، مانع از به بار نشستن تلاش های آزادیخواهانه، دموکراتیک ، عدالتخواهانه و مدرن و مترقی و محدود و مشروط کردن اقتدار سلطنت مطلقه از جنبش مشروطیت شده بود.

شوخی نیست!-5

ب. ابوالفضول

  • نماینده سراب هم که یک سال پیش با حدود33 درصد از 63هزار رای مردم 135 هزار نفری سراب به مجلس راه یافت ، و در اولین اقدام به ریاست مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی انتخاب شد و تا همین 4 روز پیش هم از او اسمی در رسانه ها نبود، به ناگهان یاد مردم افتاد و گفت :

عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای معامله بزرگی است

م.ک.بهادراکمار- برگردان: هاتف رحمانی

  • اولین و مهم‌ترین آن‌ها، این‌است که تحریم‌های غربی علیه ایران به زودی لغوخواهند شد. ایران ابتکار غنی‌سازی اورانیوم را به اختیار خود درآورده است، که این امر تنها دو گزینه پیش پای امریکا باقی می‌گذارد- گزینه حمله و نابودکردن موجودی هسته‌ای ایران( که معنی آن جنگ تمام عیاراست)، یا کنارکنارگذاشتن سرسختی و دست‌یابی به معامله ای واقع گرایانه، به نحوی که تهران هر چه زودتر به تعهدات برجامی خود مقید شود.

جنگ درافغانستان تمام نشده است- شکل حملات غیرقانونی پهپادهارا به خود می گیرد

 ماجوری کوهن- هاتف رحمانی

  • حمله پهپادها کمتراز بمب افکن‌های خلبان دار منجر به تلفات غیر نظامی نمی‌شود. پژوهشی بر اساس اطلاعات طبقه بندی شده ارتش، که از سوی لاری لویس از مرکز تحلیل‌های دریایی و سارا هالوینسکی از مرکز برای غیرنظامی‌ها درجنگ صورت گرفت، آشکارکرد که استفاده از پهپادها درافغانستان 10 برابربیشتراز حمله هواپیماهای جنگنده خلبان دارغیرنظامیان را کشته است.

کمک به رهایی ثروتمندان

چوک کولینز – هاتف رحمانی

  • دربیست سال آینده، حداقل از 35 تریلیون تا70 تریلیون دلار، ثروت از نسل پس از جنگ جهانی دوم به نسل جوان‌تر بعدی منتقل خواهد شد. بخش مهمی ازاین ثروت درلایه بالایی جنگل ثروت، بین اعضا خانواده یک دهم (0.1%)درصدی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان جریان خواهد یافت.

آقای سید جوادطباطبایی‌چرا برآشفته است؟

حمیدشهبازی

  • نویسنده در ادامه با دستاویز قرار دادن آقای آبراهامیان، به هدف اصلی خود یعنی حمله به سوسیالیسم، اتحاد شوروی، حزب توده ایران و احسان طبری می رسد که هدف و ایدئولوژی نئولیبرال های وطنی است ‌که با خرج میلیاردها، دنبال این هدف هستند

الگوی توسعه آسیایی؛ با نگاه به چین و نیم نگاه به ویتنام

 سهراب مبشری

  • الگوی توسعه آسیایی موضوع بحث در محافل گوناگون است، از مدیران شرکتهای چند ملیتی تا سیاستمداران حاکم در اغلب کشورهای جهان، از نیروهای راستگرا گرفته تا جریانات چپ. جامعه  سیاسی ایرانی نیز نمی تواند از کنار این بحث بگذرد.

چپ، از اسپانیا تا آمریکای لاتین

 گفتگو با سردبیر ارگان حزب کمونیست اسپانیا

  •  از دوران گذار به دمکراسی تا کنون هیچگاه اعضا حزب کمونیست اسپانیا به کمی امروز نبوده اند و در عین حال هیچگاه حضوری اینچنین نیرومند در دستگاهای دولتی نداشته اند. یک تناقض است ولی این واقعیتی عریان در برابر دیدگان همگان است، وزیر کار دولت ائتلافی عضو حزب کمونیست است.

شماره  1102               8 مهر ماه  1400

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران

 به مناسبت هشتادسالگی حزب!

 فرخنده باد هشتاد سال پیکار خستگی‌ناپذیر حزب توده‌ها برای استقرار آزادی، استقلال، حکومت ملی و مردمی و تحقق حقوق کارگران، زحمتکشان، زنان، جوانان و خلق‌های محروم ایران!

  • آوردن اندیشه‌های نو در جامعه‌ای اسیر سنت‌های کهنه و بلند کردن پرچم دفاع از حقوق زحمتکشان محرومان و همچنین طرح برنامه‌هایی نو در زمینه دفاع از حقوق دهقانان، زنان، جوانان و خلق‌های زیر ستم تحولی بی‌سابقه‌ در جامعه پدید آورد. نخستین برنامهٔ حزب تودهٔ ایران که در مرداد ۱۳۲۳ به‌تصویب اولین کنگرهٔ حزب رسید، سندی درخشان بود که ماهیت انقلابی حزب و آرمان‌های والای آن را بازتاب می‌داد.

درودهای آتشین به رفقای توده ای

در هشتادمین سالگرد بنیان‌گذاری حزب توده ایران!

  • اینک مجال مناسبی است تا ما، جمعی از هواداران حزب‌توده ایران و سازمان فدائیان‌خلق ایران(اکثریت) و حزب‌چپ ایران(فدائیان خلق) - داخل کشور، درودهای آتشین و گل سرخ تهنیت را نثار رفقای توده ای و هواداران حزب توده ایران کنیم.

هشدار دفتر سیاسی حزب کمونیست ونزوئلا:

 دولت ونزوئلا به صندوق بین‌المللی پول بازمی‌گردد

 برگردان: ایرج زارع

  • دولت نیکلاس مادورو کاملاً آگاه است که مراجعه به این نهادها به‌معنای تسلیم شدن در برابر سیاست‌های آن‌ها است و به‌عمد آن را مخفی می‌کند تا به‌طور صریح مدیریت تسلیم‌طلبانه‌اش تشخیص داده نشود. از سوی دیگر، نیروی راست طرفدار امپریالیسم از درخواست میانجیگری در برابر صندوق بین‌المللی پول و سایر سازمان‌های چندجانبه حمایت می‌کند، زیرا می‌داند که این نزدیکی منجر به تغییراتی مطلوب برای منافع سرمایۀ فراملی و ملی که نمایندۀ آن است، می‌شود.

» چپ وانقلاب های ناتمام«

  • اخیرا گفت و گوی آنلاینی با عنوان » چپ وانقلاب های ناتمام« با شرکت تنی چند از اندیشمندان چپ برگزارشد. آقایان نیکفر و رهنما جزء سخنرانان این گفت‌وگوبودند که آقای نیکفر متن سخنانشان را به صورت مجزایی در تارنگاشت نقد اقتصاد سیاسی منتشرکردند. آقای سعید رهنما پاسخی به مقاله اقای نیکفر نوشتند که درهمان تارنگاشت منتشرشد. نویدنو ضمن ابراز تاسف از این‌که چنین گفتگوهایی میان سازمان‌های شناسنامه دارچپ ایران برای راه جویی وروشن کردن راه حرکت آینده حداقل تا این مقطع زمانی درنگرفته است، و با اعلام آن‌که با نظرات ابراز شده از جانب آقایان نیکفر و رهنما دراین مباحثه هم توافق کامل ندارد، هر دو نوشته را جهت هم اندیشی و گفتگوی احتمالی در اطراف موضوع به اشتراک خوانندگان خود می گذارد.

افسردگی چپ و بار گران تاریخ

محمدرضا نیکفر

نگاهی به مقاله‌ی «افسردگی چپ و بار گران تاریخ»

 سعید رهنما

شماره  1101               1 مهر ماه  1400

یک سندِ مهمّ ِتاریخی

متن بیانیۀ اوّلِ ماهِ مه 1936 م (۱۳۱۵ ش) به قلم دکتر تقی اِرانی

  • امّا برای چپاولِ یک ملّت فقط دزدان می‌توانند بر سرِ کارها باشند. دزدی که برای دیگری می‌دزدد، قهرا برای خود هم خواهد ‌دزدید، به‌همین مناسبت تشکیلاتِ فعلی به‌نامِ خود و سرمایه خارجی، مقدّراتِ ملّتی را به دستِ دزدان سپرده است. فقط گاه‌گاه که بینِ آن‌ها در سرِ یغما اختلافی پیدا می‌شود، ملّتِ ایران از چند میلیون دزدی که از دست‌رنجِ او شده است اطلاع پیدا می‌کند.

چرا اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و ضد انقلاب پیروز شد

به‌قلم رابرت گریفیث، دبیر کل حزب کمونیست بریتانیا

  • هرگز نباید اجازه داد جهانیان فراموش کنند ارتش سرخ و مردم شوروی چگونه برای نجات مردم اروپا از بربریت نازی‌ها مبارزه و فداکاری کردند. پس از جنگ جهانی دوم و تا پایان سال‌های دهه ۱۹۶۰/۱۳۴۰، رشد اقتصاد شوروی سریع‌تر از اقتصاد ایالات‌متحده و اروپای غربی بود. پس از اندکی عقب ماندن در سال‌های دهه ۱۹۷۰/۱۳۵۰، بااینکه هنوز پیش‌تر از بریتانیا بود، تا میانهٔ سال‌های دهه ۱۹۸۰/ ۱۳۶۰ از اکثر کشورهای اروپای غربی، ازجمله از آلمان غربی، جلوتر بود.

اریش هونکر: می‌خواهند ریشه سوسیالیسم را بسوزانند

خسرو باقری

  • من به هیچ وجه از این دادگاه انتظار ندارم که بتواند قضاوتی از نظر سیاسی عادلانه و از نظر اخلاقی منصفانه را به انجام برساند. اما می‌خواهم این فرصت را غنیمت بشمارم و با استفاده از این «مضحکه»، هم‌وطنانم را با اندیشه‌هایم آشنا کنم. محاکمه من در این دادگاه، امری استثنایی نیست. به اصطلاح «حکومت قانون» آلمان، پیش از من، کارل مارکس، آگوست ببل، کارل لیبکنشت و بسیاری دیگر از سوسیالیست‌ها و کمونیست‌ها را به محاکمه کشیده و محکوم کرده است

چرا سلامت؟ چرا سوسیالیسم؟ چرا اکنون؟

 مزدک دانشور

  • پس ا ز همیشه بیشتر به واکاوی مساله سلامت و درمان نیازمندیم. به شکافتن و نشان دادن سرطان پنهانی که به پیکر شبکه بهداشت و درمان متاستاز داده و این پیکر را ناتوان از حرکت و تغییر کرده است. کتاب سلامت سوسیالیستی در مناظره با نئولیبرالیسم مجموعه ای پرداخته و منقح از یادداشتها و جستارهایی است که در این دهساله نوشته ام

کرونا: جدالی میان مرگ و زندگی!

بهروز فدائی

  • سطح هوشیاریم بشدت کاهش یافته بود، درک زمان و مکان برایم دشوار شده بود. فردای انتقال به ICU کاهش تامین اکسیژن خونم همچنان ادامه داشت. نتیجه سیتی اسکن جدید ریه ها هم خبر از ویرانی می داد، روز به نیمه رسیده بود، پزشگ متخصص اعلام کرد پس از سپری شدن وقت ملاقات جهت بهبود وضعیت ارگانهای درگیر با کوید به کما مصنوعی فرستاده خواهم شد

تنها راه موثر ضد ترور پایان دادن به جنگ است

کتی کلی- هاتف رحمانی

  • امریکا سال‌ها ادعا کرد ماموریتش در افغانستان زندگی زنان و کودکان افغان را بهبود بخشید. اماجنگ امریکا اساسا،  زندگی کسانی را بهبود بخشید که سلاح‌ها را طراحی کردند، ساختند، فروختند و برای کشتن افغان‌ها به کاربردند.

جنگ علیه ترور از آغاز فاسد بود

فرح استاکمان- هاتف رحمانی

  • جنگ به حد فوق العاده ای سودمندی خود را برای بسیاری از امریکایی ها و اروپایی‌ها هم ثابت کرد. پژوهشی در سال 2008 برآورد می‌کند که حدود 40 درصد از پول اختصاص یافته به افغانستان به صورت سود شرکتی و حقوق‌های مشاوره به کشورهای کمک کننده بازگشت. بین سال‌های 2002 -2021 تنها حدود 12 درصد از کمک بازسازی پرداختی امریکا به افغانستان عملا به دست دولت افغاستان رسید

تاثیر متقابل فرهنگ و ادبیات روس و ترکمن

نویسنده: میروشنیچنکو ایرینا ایگورونا - ترجمه- رحیم کاکایی

  • همانا از جاده بزرگ ابریشم است که گفتگوی سده‌ها فرهنگهای روسی و ترکمنی سرچشمه می گیرد. نفوذ متقابل ادبیات چندین سده بعد آغاز شد. در نتیجه این تاثیر دو سویه  ترجمه شعرهای کلاسیک ترکمنی به روسی، سپس کتابهایی بصورت مقالات و مستند از سوی سیاحان درباره ترکمنستان و بعدها، آثار نویسندگان روس درباره واقعیات ترکمن و ادبیات روسی در ترکمنستان ظاهر شد

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست