برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

شماره  1100               19 شهریور ماه  1400

به یاد یعقوب ظروفچی

  • یعقوب ظروفچی تحصیلات خود را در مدرسه فروردین تبریز آغاز کرد. در سال ۱۳۴۸ در تلویزیون تبریز ترانه خواند. او تمایل به خواندن را در ارتباط با زندگی طولانی پدرش در باکو می‌دانست. یعقوب ظروفچی همیشه از همفکران علیرضا نابدل بود. علیرضا نابدل شعر «ای اوشاقلار» را برای همفکران خود نوشت و یعقوب ظروفچی آنرا با موسیقی خواند.

خاموشی ابدی خنیاگر خوش خوان ما...

بهروز مطلب زاده

  • تنها صداست که میماند »، یعقوب ظروفچی هم از میان ما رفت. و اینک، تنها صدای اوست که باقی است، همچون «پرواز»ی که پرنده اش رفته است. آری، آنچه که ماندگار وُ بی مرگ است، و لاجرم باید که یاد ارجمندش را گرامی داشت، همان صدای بالهای بی فرار و خستگی ناپذیر پرنده ای است که شور و نوای زندگی را باز می تاباند، و نوای شورآفرین آن، در روح و روان، و یادِ ماندگان جاری می شود       1400/06/30

موضع‌گیری‌های رژیم ولایی و نیروهای سیاسی کشورمان نسبت به رویدادها و تحول‌‌های افغانستان

  • به‌اختصار می‌توان گفت به‌رغم کشمکش‌ها میان آمریکا و رژیم ولایی ایران و باوجود تقابل تاریخی دیرینه میان شیعه و سنی، توافقی نانوشته و هماهنگی‌ای عملی بین رژیم ولایی و آمریکا و متحدانش(پاکستان و عربستان سعودی) در استفادهٔ ابزاری از اسلام‌گرایی از سنخ “اسلام‌سیاسی”‌اش به‌هدف مقابله با نیروهای ترقی‌خواه و چپ در منطقه و نیز کشورمان وجود داشته و همچنان خواهد داشت.

شوخی نیست...!

ب. ابوالفضول

بچه ته خط

تسلیم کابل و برنامه‌های ژئوپلیتیک آمریکا

شبگیر حسنی

  • آنچه فهم واقعیت ماجرا را آسان می‌کند، درک این نکته است که منافع بنیادی امپریالیسم آمریکا و سرشت میلیتاریستی آن دولت، حضور نظامی‌اش در سراسر جهان را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. وجود پایگاه‌های نظامی متعدد در سراسر جهان موجب می‌شود تا در هر زمان و هر نقطه که لازم بداند بتواند به دشمنان و معارضانش ضربه وارد کند اما چنین امکانی برای حمله مستقیم به خاک ایالات متحده برای رقبا و دشمنان احتمالی‌اش وجود ندارد.

با افغانستان چه رفته است؟

ارژنگ

  • در عرض بیست سال بر سرهر افغانی 60000دلاراسلحه و تجهیزات نظامی ریخته شده است. یعنی هرسال 3000دلار!، یعنی هر روزتقریبا 8.22 دلار! جنگ پرهزینه ای بوده است، نیست؟ این عدد را بادرآمد سالانه مقایسه کنیم. منوسط درآمد سرانه مردم افغانستان بین سال های 2002تا 2017مبلغ 1131 دلار امریکا بوده است. یعنی درآمدسرانه هر افغانی در طی 16 سال در روز تقریبا مبلغ سه دلار بوده است. حال آن که مبلغ 8.22 دلار بمب و موشک و تجهیزات و ادوات نظامی برای او خریده  وبرسر او وخاک او ریخته اند.

رفیق فرهاد عاصمی از اعضای قدیمی حزب توده ایران درگذشت!

  • بسیار مهم است که در زمانه ای که بسیاری ها برای بی عملی و پشت کردن خود به آرمان های انسانی و اجتماعی به هزار و یک بهانه و توجیه متوسل می‌شوند، رفیق فرهاد تا پایان عمرش به ارزش‌های اجتماعی و انسانی سوسیالیسم باورمند باقی ماند و برایش کوشید. نویدنو ضمن ابراز تاسف از درگذشت رفیق فرهاد عاصمی، و ضمن گرامی داشت نام و یاد او ، درگذشت ایشان را به خانواده، رفقا و دوستانش تسلیت می گوید.

بازی بزرگ ویرانی کشورها

جان پیلگر- هاتف رحمانی

  • سایرا نورانی، جراح زنان که در سال 2001 از افغانستان گریخت به یاد می‌آورد: هر دختری می‌توانست به دبیرستان و دانشگاه برود. ما هرجایی که می‌خواستیم می‌توانستیم برویم و می‌توانستیم آن چه را دوست داریم بپوشیم... ما به رفتن به کافه و سینما برای دیدن آخرین فیلم‌های هندی در روزهای جمعه عادت داشتیم... همه این‌ها زمانی که مجاهدین پیروزی را آغاز کردند خراب شد... این‌ها افرادی بودند که غرب حمایت می‌کرد.

دومقاله از پرفسور پرابهات پاتنایک در برآمد راست گرایی و نئوفاشیسم در عصرحاکمیت نئو لیبرالیسم

نولیبرالیسم و راست افراطی

  • پشتیبانی از سیاست‌های نولیبرالیسم از سوی راست افراطی اروپا به‌تازگی با بیانیه‌ای مشترک از سوی شانزده حزب راست افراطی اروپا به‌طور رسمی بیان شد كه عبارتند از: “فیدز” ویكتور اوربان در مجارستان، “جبهه ملی” مارین لوپن در فرانسه، “حزب آزادی” در اتریش، “حزب قانون و عدالت” در لهستان، “ووکس” در اسپانیا، “لیگ شمالی” و همچنین “برادران ایتالیا” در ایتالیا. در این بیانیه‌ مشترک به برنامه‌های اقتصادی اتحادیهٔ اروپا هیچ اشاره‌ای نشده بود

چرا نئولیبرالیسم به نئوفاشیسم نیاز دارد

  • نئوفاشیسم علاوه بر حملات خود به “دیگری”، در حمله به تک تک و همه  منتقدانش بازتاب فاشیسم کلاسیک است. دولت نئوفاشیست با یکسان دانستن انتقاد از دولت با خیانت به ملت منتقدان را “ضد ملی” می نامد. احزاب مخالف را به انواع تخلفات متهم می کند.

تلاطم در زمانه

مسعود دلیجانی

  • جهان در دستان مردگانی متحرک
    اذهان زنده را از روئیدن باز می دارد
    و خود با اجباری بی دوران
    تداوم بی موقع خویش را نفیره می کشد
    بی آنکه بداند
    نفس های آخر را در گلوی خود غرغره می کند

وداع با میکیس تئودوراکیس

یانیس واروفاکیس - هاتف رحمانی 

  • موسیقی تئودوراکیس هرگز مرا ترک نکرد. هم اکنون و هم آن زمان، یکی از آهنگ‌های او می تواند در سرم به صدا درآید و هرچیزی را که من مشغول آن هستم ازهم بگسلد. اما، همان زمان بود که دریافتم دراین احساس من تنها نیستم. افرادی از تمام شغل‌ها، کشورها و فرهنگ‌های مختلف، مایل بودند پیش من اعتراف کنند که تئودوراکیس به نحوی آن‌ها رامتاثر کرده است.

شماره  1099               12 شهریور ماه  1400

نیم نگاهی به اطلاعیه " نه به جمهوری اسلامی، هم استراتژی هم تاکتیک"

جبهه متحد و ضرورت تبیین درست پلاتفرم، استراتژی و تاکتیک

نویدنو 

  • اخیرا اطلاعیه ای تحت عنوان" نه به جمهوری اسلامی، هم استراتژی هم تاکتیک" با امضای " جمعی از هواداران سازمان فدائیان خلق ایران(اکثریت) و حزب چپ ایران(فدائیان خلق) و حزب توده ایران- داخل کشور " برای انتشار به نویدنو ای میل شده است. بیانیه ظاهرا برآن است که ضمن ارائه تحلیلی از انقلاب سال ۵۷ و زمینه های شکل گیری آن و دلایل و چگونگی شکست انقلاب ، فراخوانی برای اتحاد جهت " مبارزه با دیکتاتوری ولایی" باشد.

اعلامیۀ کمیتۀ مرکزی حزب تودۀ ایران به مناسبت سالگرد کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ حکومت جهل و دیکتاتوری، و جنایتِ «فاجعۀ ملی»

  • برخلاف دروغ‌پردازی‌های رهبران رژیم دربارۀ دلیل کشتار زندانیان سیاسی، واقعیت این است که در جریان این جنایت خونین، هزاران تن از اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق، حزب تودۀ ایران، سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)، فداییان اقلیت، راه کارگر، و دیگر نیروهای مترقی و ملی از جمله مبارزان کُرد اعدام شدند که هیچ ربطی به عملیات “فروغ جاویدان” سازمان مجاهدین خلق ایران نداشتند.

میکیس تئودوراکیس:

«می خواهم این جهان را به عنوان یک کمونیست ترک کنم»

  • " اکنون در پایان زندگی، در زمان  تصفیه حساب، جزئیات در ذهن من کم زنگ می‌شوند و تصویری بزرگ باقی می‌ماند. از این رو می‌بینم که بحرانی ترین،قوی‌ترین و کامل‌ترین سال‌های عمر من زیر پرچم حزب‌کمونیست یونان گذشت. به همین خاطر می‌خواهم این جهان را به عنوان یک کمونیست ترک کنم.

میکیس تئودوراکیس:

 "می خواهم این جهان را به عنوان یک کمونیست ترک کنم"

مسعود امیدی

  • او اوج قله های هنر را فتح نمود. هنر تئودوراکیس را با شاخص های رایج و تجاری هنر که مبتنی بر کالایی سازی هنر و برندسازی شخصی هنرمندان است، نمی توان درک کرد. او هنرش را با آزادی و سعادت انسان درآمیخت و آن را زیست. سه دهه پس از فروپاشی اتحاد شوروی که محافل آکادمیک، رسانه ای و اتاق های فکر و نظریه سازی سرمایه داری تمام تلاش خود را کردند تا اندیشه کمونیسم را نه تنها از جذابیت بیاندازند، بلکه آن را معال دیکتاتوری و نقض حقوق بشر و ... به جهانیان معرفی کرده و آن ر ا مدفون کنند...

برگی کاغذ

مشیری

 (برای سربداران شصت و هفت)

  • کلمه،

  • هراسان!

  • جمله، 

  • بی تاب!

  • برگی کاغذ سفیر جنون

  • شناور بر رود خون.

سرمایه داری شما راتنها می سازد

کولت شید- برگردان: هاتف رحمانی

  • در یک سیستم سرمایه داری، افراد زیادی برای دیدن خانواده وحفظ دوستی‌های موجود - چه رسد به ایجاد و پرورش دوستی‌های جدید- وقت ندارند. ایجاد وقت برای دیدن افراد وقتی که مثلا چند جا (اغلب با اوقات کاری نا منظم)، کار می‌کنید ارتباط گرفتن، مراقبت از کودکان و اعضا خانواده، و انجام وظایف بنیادی مانند آشپزی، رفتن به بقالی، وشستن رخت‌ها، برخی اوقات به صورت هم زمان  دشواراست.

داستان دو کشور: کوبا و هاییتی

به قلم گرگ گودلز - برگردان: محمد سعادتمند

 

  • هاییتی و کوبا دشمنان مشترکی دارند. سیاستمداران فرصت‌طلب، روزنامه‌نگاران قلم به مزد و جاسوسانی که می‌خواهند هر دو کشورهاییتی و کوبا را در دایره سیاست‌های نواستعماری نگهدارند، دشمن هر دو ملت هستند. در پشت ترور رئیس‌جمهور هاییتی در هفتم ژوئیه همان ضدانقلابیون و جنایتکاران و لاشخورهایی قرار دارند که در میامی پناه گرفته و خواستار بمباران کوبا و دخالت در امور این کشور هستند و از اعزام نیروی نظامی به هاییتی طرفداری می‌کنند.

ارژنگ دوماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 19

مرداد-شهریور1400 منتشر شد

  • با آثاری از:ا.ح.آریان‌پور/ ع.اردلان/ امید/ خ.باقرپور/ خ.باقری/ ر.بیگدلی/ ر.پویان/ ک.ترابی/ ع.توده/ ع.م.جابری/ م.چاکراوارتی / ه.حسینی / ب.حسن‌زاده/ ش. دادگستر / د.جلیلی/ م.خلیلی/ م.درویش/ آ.راستکار(روزبه) / ع.ا.راشدان / رحمان/ ه.رحمانی/ آ.زیس/ ب.زمانی/ پ.شهریاری/ س.ع.صالحی/ ع.صبوری / م.ح.صنعتی/ س.س.طارمی /  ا.طبری / ح.فاطمی/ م.ت.فرامرزی/ ک.قربان‌زاده/ پ.کردوانی / ص.کریمی / کوهیار/ ا.کهرُم/ ب.مطلب‌زاده/ س.منتظری/ ح.موسوی/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ س.ناصری/ ن.هزاره‌مقدم/ ع.یزدانی/ و دیگران... / همراه با ویژه‌نامه‌های افغانستان و جیمز بالدوین 

سخن روز!

ارژنگ 19

  • طُرفه آن‌که، در این وضعیتِ فاجعه‌بار، جناح های حکومتی بازی نخ‌نمای "کی بود کی بود من نبودم" را راه می‌اندازند تا مشترکا با ایجادِ توهّم و دادن آدرس عوضی، خاک در چشمِ مردم و منتقدان بپاشند. نتیجه‌ی همه‌ی این بی‌مسئولیتی‌ها و سیاست‌های ضدمردمی می‌شود 480 شهرِ قرمز، روزی بیش از 700 کشته شده طبق آمار رسمی، فروش واکسن‌های تقلّبی و قاچاق، نایاب‌شدن داروهای ضروری و به 200 هزارتومانِ ناقابل رسیدنِ قیمت یک سرم...

بیانیه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت :

«پاسخ ما در نفت انتخاب نمایندگان واقعی کارگری است نه انجمن های صنفی» 

  • برگزاری مجمع عمومی و اتکاء به تصمیم گیری جمعی و شورایی و اعمال اراده خود کارگران، انتخاب نمایندگان واقعی کارگران و ایجاد مجمع نمایندگان کارگران ارکان ثالث در سطح همه پالایشگاههای این مجتمع راه عملی تشکل یابی شما است و این راهی است که در برابر همه ما کارگران شاغل در نفت و مراکز مختلف نفتی قرار داردبیا. یید تابا اتکاء به نیروی هزاران نفره خود در تمام نفت بساط پیمانکاران چپاولگر را جمع کنیم. با تشکیل مجامع عمومی و انتخاب نمایندگان واقعی کارگران میتوان به این هدف رسید.

تاریخچه کوتاه سندیکاهای کارگری ایران 

خسرو باقری

  • شورای متحده مرکزی، که با پایان جنگ جهانی دوم، فعالیت خود را در صنعت نفت ایران آغاز کرده بود، شاخه خود در صنعت نفت خوزستان را تشکیل داد. در روز اول ماه مه 1946/11 اردیبهشت 1325، تظاهرات بزرگ و با شکوهی را در آبادان سازمان داد که در آن ۸۰هزار نفر شرکت کردند. در این مراسم کارگران خواستار افزایش دستمزد، بهبود وضعیت مسکن، پرداخت دستمزد روزهای تعطیل، هشت ساعت کار در روز و قانون کار جامع و همه‌گیر شدند.

نقش کارگران در رهایی کودکان از چرخۀ کار 

قاسم حسنی

  • اگر چه پدیدۀ کار کودک، پدیده‌ای جهانی‌ و لغو پایدار آن در گرو خواست، اراده و اقدام مشترک همۀ کشور‌های جهان است، ولی این بدان معنا نیست که بتوان با صدور نسخه‌ای واحد برای تمام کشورها آن را پایان بخشید. از این رو لازم است که هر گونه برنامه‌ریزی و اقدام برای لغو این پدیده، هم‌زمان با توجه به عوامل اثرگذار جهانی، تفاوت‌‌های بومی و ضرورت‌‌های حاکم بر مناسبات جامعۀ محلی نیز مطمح نظر قرار دهد.

شماره  1098               5 شهریور ماه  1400

زندان، شکنجه و دونامه‌ تاریخی!

نویدنو

  • با توجه به فرارسیدن سی و سومین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی در تابستان شوم سال ۱۳۶۷ مطالعه متن دو نامه افشاگرانه دو شخصیت برجسته کمونیست، یعنی نامه رفقا نورالدین کیانوری (دبیر اول حزب توده ایران) به سیدعلی خامنه‌ای و نامه دکتر احمد دانش شریعت پناهی (دکتر فوق متخصص و جراح کلیه وعضوکمیته‌مرکزی حزب‌توده ایران) به زنده‌یاد آیت الله منتظری که در فاجعه ملی قتل عام زندانیان سیاسی در تابستان سال ۶۷ تیرباران شد، می‌تواند پرده از رفتار جنایتکارانه و ماهیت ضدبشری حاکمان جمهوری اسلامی بردارد     1400/06/07

کودتای 28 مرداد، خیانتی که با مقاومت ملی، سرکوب می‌شد

مقاومتی که اگر به تنهائی صورت می‌گرفت،پیامدی هم‌طراز کره و اندونزی داشت

 علی پورصفر (کامران)

 

  • به هر حال کودتا پیروز شد و این در حالی بود که رهبری حزب توده ایران در همان روز دوـ‌سه بار وخامت اوضاع تهران را به دکتر مصدق اطلاع داد و متأسفانه دکتر مصدق که فریفته اعتماد بی‌سبب خود به فرماندهان نظامی و انتظامی خیانتکار و کودتاچی شده بود، آن هشدارها را وقعی ننهاد و چون کار به آخر رسید در پایان آخرین هشدار حزب، به گوینده اظهار داشت که: همه به من خیانت کرده‌اند... شما به وظیفه میهن‌پرستانه خود هر طور صلاح می‌دانید، عمل کنید.             1400/06/07

توتالیتاریسم؛ تحلیلی علمی یا پروژه‌ای چپ‌ستیزانه؟

نگاهی به مفهوم توتالیتاریسم در آثار هانا آرنت

 شبگیر حسنی

 

  • آرنت با استفاده از داده‌های آماری نادقیق و ساختمان استدلالی معیوب می‌کوشد نه تنها چگونگی برآمدن نازیسم و سازوکارهای حکومت‌های فاشیستی را تبیین کند، بلکه تلاش می‌کند تا بدون توجه به تفاوت‌های ماهوی جدی و نیز عملکردهای شدیداً متباین، با اکتفا به برخی شباهت‌های ظاهری میان حکومت اتحاد جماهیر شوروی و رایش سوم، این دو حکومت را در ذیل عبارت حاکمیت توتالیتر دسته‌بندی کند.     1400/06/07

از گسترش اعتراض‌های مردمی تا رشد اعتصاب‌های کارگری؛ ضرورت تشکل‌یابی و احیای حقوق سندیکایی زحمتکشان

  • مروری هرچند گذرا به اعتراض‌ها و اعتصاب‌های کارگری چند سال اخیر ازجمله ماه‌های گذشته این نکته را به‌اثبات می‌رساند که وجود سازمان سندیکایی و احیای حقوق سندیکایی تا چه اندازه مهم است و چرا بر‌پایی آن و دستیابی به آن وظیفه‌ای فوری در این مرحله محسوب می‌شود.

بیانیه جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین:

شکنجه‌هایی که در هیچ دوربینی ثبت نمی‌شود

  • انتشار فیلمهای بخشی از برخورد غیرانسانی، حاوی شکنجه و تحقیر با زندانیان زندان اوین، بار دیگر نشان داد برخورد با زندانیان در ایران آنچنان از حقوق بشر و حقوق زندانی به مثابه یک انسان به‌دور است که نمی‌توان صرفا با سخنرانی مسئولان ظاهر صلاح و اکتفا به عذرخواهی‌های چندباره آن را جبران کرد.

مردم یا ملت؟ کدامین حاکمیت؟

عباد عموزاد

  

  • اما حاکمیت ملی، حاصل نقد «مردم» و استدلال بر ناممکن بودنش در جامعههای بزرگ است. چون هرگاه بنا شود مردم تعریف دقیق پیدا کند، هر صاحب نظری، برابر نظر خود، میباید تعریفی از آن بدست دهد و برای آنکه ناممکن (حاکمیت مردم) ممکن بگردد، میباید، ملت را مجموعی از افرادی که در یک سرزمین اعمال حاکمیت میکنند و مستقل از اعضای خود، حاکمیت دارد، تعریف کرد.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست