نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 

2014-11-10

نویدنو  16/08/1393 

 

 

 

سی و پنجمین  کنگره کمونیست های اتحاد شوروی در مینسک

تهیه ونگارش :  م . چابکی 

 

اول نوامبر 2014 در شهر مینسک- پایتخت جمهوری بلاروس 35 امین کنگره احزاب متحده کمونیست –کمونیست های اتحاد شوروی  بر گزار گردید . دراین گنگره 119نماینده از17حزب کمونیست شرکت داشتند . مکان درنظرگرفته شده, شهرقهرمان مینسک بود ، که تصادفی نیست  چون اولین گنگره حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه دراینجا از تاریخ یکم  تا سوم مارس 1898  با پیام ولادیمیر ایلیچ لنین درشرایط اختناق امپراطوری تزاری برگزارگردید. هم اکنون این ساختمان به صورت موزه درشهرمینسک نزدیکی میدان پاپیدا ( پیروزی) با وسائل ضروری اولیه ، تخت کوچک برای خواب و میزصندلی برای نشستن و حتی ماشین تایپ ...موجود است موزه در کناررود خانه ای پیش بینی شده بود که در صورت دستبرد پلیس امنیتی جای فرار باشد 

امسال  در مینسک به مناسبت 35 امین کنگره کمونیست های شوروی در ساختمان جدید موزه تاریخی جنگ کبیر میهنی درسالن کنفرانس دولتی برگزارگردید که با شرایط دیکتاتوری تزاری زمین تا آسمان فرق دارد.

نمایندگان شرکت کننده احزاب کمونیست از : روسیه , اوکراین، بلاروس ,قزاقستان ،آذربایجان , ازبکستان ,ارمنستان ,ترکمنستان ,گرجستان ,مولداوی ,تاجیکستان ,استونی,لیتوانی ,لیتونی , قرقیزستان , ابخازی و اوسیتنای حنوبی بودند.

کنگره با خواندن سرود انترناسیونال توسط شرکت کنندگان آغاز گردید و سپس  پیام تبریک الکساندرلوکاشنکو توسط  رهبر حزب کمونیست بلاروس خوانده شد که با استقبال پر شور شرکت کنندگان روبرو گردید در متن پیام رئیس جمهور" صمیمانه به نمایندگان و مهمانان 35 امین کنگره اتحادیه احزاب کمونیست – احزاب کمونیست اتحاد شوروی  درخاک بلاروس خوش آمد گفت . دراین پیام آمده است که "محل مینسک برای برگزاری گنگره تصادفی انتخاب نشد اینجا بود که در سال 1898 کنگره حزب سوسیال دمکرات کارگری روسیه برگزار گردید که بعد ازآن حزب کارگری تبدیل به اتحاد جماهیرشوروی شد. درپیام به نمایندگان کنگره گفته شد شما برای پیشرفت ، برای توسعه و رشد و حمایت و دفاع از حقوق انسان ها تلاش می ورزید  بلاروس همواره همکاری های استراتژیک خود را با همه کشورها درحوزه اقتصادی,اجتماعی گسترش می دهد و روابط علمی وانسانی را با مردم تقویت می کند  ...تلاش شما در راه مبارزه برای عدالت و برابری و فرصت برای زندگی مسالمت آمیز, حق تعین سرنوشت ملل متمرکز شده است "

سپس گزارش کاری" گنادی زوگانف" رئیس شورای رهبری کمونیست های اتحاد شوروی در مورد پیشرفت کار داده شد که مورد استقبال نمایندگان شرکت کننده قرار گرفت.

گنادی زوگانف گفت بلاروس یگانه کشور سابق شوروی است که هدف اصلی دولت مراقبت از شهروندان است . وی بخش تولید در بلاروس را ستود و گفت توسعه صنعت بلاروس ماشین سازی پیچیده بلاروس یکی از بهترین های صنعت ماشین سازی سنگین در جهان است که یک سوم آنرا تولید می کند بلاروس بسیاری ازمشکلات کشاورزی را حل نمود و امسال به هر فرد یک تن غلات تعلق گرفت بلاروس را می توان با پیشرفت هایش کشور ثروتمندی نامید گنادی زوگانف از دیدار خود از ساختمان جدید موزه جنگ جهانی دوم درشهر سخن بمیان آورد ، وی گفت آن چیزی نیست که بتوان برزبان آورد که چگونه خلق های شوروی در برابر آزاد سازی جهان از "طاعون قهوه ای" چه قربانی هایی داده اند.

اولین سخنران بعد از زوگانف دبیر اول حزب کمونیست اوکراین " پطرسمینکو"  بود, این نیز اتفاقی نبود واقعیت این است که اوضاع اوکراین مورد نگرانی همه نمایندگان شرکت کننده بود بطوریکه تقریبا درمتن اکثرسخنرانان موضوع اوکراین مطرح بود.

پطرو سمینکو بالحن تندی قدرت دراوکراین را توصیف نمود و حاکمان را " دست نشانده وابسته به غرب " نامید از نظر وی خاک اوکراین آزمونی برای آمپریالیسم آمریکا است جایی که تاکتیک های "سازماندهی هرج ومرج " به حقیقت پیوست. پطرسمینکو گفت حکومت کیف با دستان خود در یک جنگ روانی مردم را به جنگ داخلی کشاند. گروه حاکم تهمت و افتراء و دروغ را علیه حزب کمونیست در رسانه ها بوجود آورد, بازداشت های غیرقانونی وحتی شکنجه و قتل کمونیست ها – همه واقعیت های کیف مدرن است. پارلمان اوکراین با دادگاهی کردن و زیر فشار قرار دادن و بدنام کردن و حتی از منع فعالیت و غیر قانونی کردن ایدئولوژی کمونیست ها شرم ندارد.

پطرسمینکو از هیئت نمایندگی احزاب برادر بخاطرکمک وهمبستگی سپاس گزاری نمود. وی گفت تهدید واقعی و گسترش فاشیسم را در آغازگری جنگ جهانی می بیند و در این راستا پیشنهاد جبهه جهانی ضد فاشیسم را نمود که به اعتقاد وی تمام نیروهای مترقی ضد فاشیستی می توانند دراطراف کمونیست ها متحد شوند. پطرسمینکو پیشنهاد ایجاد یک مرکز تحقیقاتی ازاحزاب مارکسیستی – لنینیستی برای تجربه و تحلیل برای پیش بینی سیستیماتیک فرآیندها که نیاز به رشد درجهان مدرن است نمود

سپس سخنرانی به دبیر اول حزب کمونیست مولداوی ولادیمیر واورونین سپرده شد وی درمورد ضرورت تحکیم کمونیست های اتحاد شوروی و نقش مهم رهبر حزب کمونیست روسیه گنادی زوگانف در راستای تحکیم بخشی  به اتحاد کمونیست ها سخن گفت وی درمورد مولداوی کنونی گفت پس از کودتای دولتی زمانی که حزب کمونیست باردوم دراپوزیسیون قرارگرفت چگونه زندگی معمولی توده ها بطورچشمگیری رو به وخامت گذشت اکنون مردم زندگی در زمان کمونیست ها را با زندگی امروزی حاکمیت ضد کمونیست مقایسه می کنند.

لیدرحزب کمونیست گرجستان" پی پیار" نفر بعدی سخنران کنگره بود . اوگفت در گرجستان قبل از اوکراین فاشیسم به حکومت رسید ( اشاره به دوره ساکاشولی) بر این اساس  امروز کشور زیر تهدید برگشت فاشیسم است, در گرجستان هنوز ممنوعیت حزب کمونیست وجود دارد ولی احساسات ضد آمریکائی و اعتماد شهروندان به کمونیست ها است که امید ها را زنده می کند  پی پیار لیدر حزب کمونیست گرجستان گفت اطمینان دارم تنها اتحاد برادرانه با روسیه و دیگر کشورهای سابق اتحاد شوروی جهت رهائی از یوغ استعمار به  ما  کمک خواهد کرد . گردهم آئی واتحاد ما نقش بزرگی را بازی  خواهد نمود و حتی نقش الکساندر لوکاشنکو از اهمیت وبژه ای برخورداراست.

سخنگوی بعدی دبیر حزب کمونیست لیتوانی "ویستوسکی" بود که اوضاع لیتوانی راشرح داد وی گفت صنعت نابودشده, جمعیت فقیرگشته , جوانان به اعتیاد رو کرده اند " چگونه باید زندگی کنیم؟" همه برهنه ،کمونیست های لیتوانی دریک وضعیت پراکنده ، و مقامات حاکم دولتی آنها را تعقیب و زندانی می کنند....اماکمونیست ها تسلیم نمی شوند, مبارزه با همه مشکلات و ممنوعیت ادامه دارد.

رهبرحزب کمونیست ترانسنیستریا درپشت تریبون قرارگرفت و پیام تبریک به کنگره را ازطرف رئیس جمهور ترانسنیستریا خواند وی به دستاوردهای اقتصادی بالا در جمهوری اشاره نمود که تجربه ترانسنیستریا باید با دقتی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

سخنران دیگررهبر حزب کمونیست آذربایجان "قربانف" بود وی در باره تقویت حزب و نظم و انظباط حزبی سخن گفت که باعث اتحادنیروی های سالم در اطراف حزب خواهد شد وی اضافه نمود در آذربایجان سال2015 انتخابات پارلمانی برگزار می شود حتی از این روزها با همه مشکلات و کمبود منابع مالی در تدارک و آماده سازی برای بدست آوردن کرسی های پارلمان در مجلس جدید هستیم که موفقیت دور از انتظار نیست.

سازمان جوانان حزب کمونیست: ازطرف کمیته اجرائی اتحادیه بین المللی سازمان های کمسومول – اعضای انجمن کمسومول ها "گا پی سوف" سخن گفت وی در باره کار و افزایش روند و تقویت جوانان میان این کشورها را مطرح نمود و ابراز امید واری کرد که کنگره بعدی احزاب کمونیست اتحادشوروی درمسکو پایتخت کمونیست های برادر برگزار گردد.

در پایان نتیجه گیری توسط رئیس هئیت مدیره مرکزی حزب کمونیست گنادی زوگانف و با صدور و تصویب قطنامه های , پشتبانی کامل از حزب کمونیست اوکراین ، که با استقبال پرشور روبرو گردید ، پشنهاد 100 سالگی انقلاب اکتبر" شاهکار جاودانه مردم شوروی که ابدی است"  مورد استقبال قرار گرفت و تدارک برنامه ریزی آن به کنگره داده شد( قابل توجه آن که جشن 90 سالگی انقلاب اکتبر درمینسک پایتخت جمهوری بلاروس درسال 2007 برگزار گردید که به دعوت رهبری حزب کمونیست روسیه گنادی زوگانف احزاب کمونیست جهان ازجمله هئیت نمایندگی حزب توده ایران در آن شرکت داشتند) در35 مین کنگره قطعنامه به مناسبت 70 مین سالگرد پیروزی برفاشیسم ,همبستگی برای  جلوگیری از فاشیسم به تصویب رسید... در پایان گنادی زوگانف  بعنوان رئیس شورای مرکزی کمونسیت ها انتخاب گردید . پس از پایان کنگره نمایندگان در کنسرت جشن و سرور به مناسبت 97 امین سالگرد انقلاب اکتبر شرکت نمودند.

06/11/2014

برگرفته از

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: