نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2014-07-31

نویدنو  09/05/1393 

 

 

پناهندگی شهروندان بی گناه اوکراین !

برگردان :محمد چابکی

 

جنگی که کودتاگران راستگرای فاشیست طرفدار غرب دراوکراین علیه شهروندان خود براه انداخته اند منجربه یک فاجعه انسانی شد . ده ها هزارنفراز مردم غیرنظامی , ازجمله سالمندان, زنان , کودکان , ومعلولین درمناطقی که نیروی مقاومت تشکیل شده ومبارزین تسلیم حاکمیت راستگرای فاشیستی نشده اند , این انسان های بیگناه مجبوربه فراربه مرزهای کشورهمسایه روسیه شدند.

شهرهای دونتسک و لوهانسک و از جمله اسلاویانسک , کراماتورسک و ماریوپل به شدت آسیب دید و بر اثر حمله هوایی تعداد زیادی از مردم بی گناه کشته شدند . کمبود شدید مواد غذایی , دارو ، آب آشامیدنی سالم , عدم امنیت جانی محاصره شهرها و به آتش کشیدن برخی ساختمان ها به منظور جستجو و مبارزه با " تروریسم " , موج بزرگی ازپناهندگان بوجودآورد , که اکنون صدها هزار نفر ازانسان های بی گناه که ازنسل کشی حاکمان کیف وجنگ به ستوه آمده اند به روسیه پناه برده دنبال سرپناه , اسکان و امکانات زندگی و کارمی باشند . بگفته مقامات روسی در روز گذشته تعدای از مرزبانان وبیش از 40 نیروی نظامی اوکراین , واحدهای خدمتی خود را ترک و از شبه نظامیان خواستند به آنها کمک کرده وارد خاک روسیه شوند زیرا تمایلی به جنگ علیه مردم بی گناه خود ندارند.

قابل توجه اینکه دروغ پردازان غربی ، محافل ایالات متحده آمریکا و اروپا حضور پناهندگان اوکراینی را بخاطر محروم ساختن آنها از شانس کمک های بین المللی با این توضیح که گویا این افراد" برای مهمانی به دیدار قوم و خویش  خود به روسیه رفته اند" نمی پذیرند . سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا " ماری هارف " می گوید:گزارش سازمان ملل که تعداد پناهندگان به روسیه را که 110 هزار نفر اعلام نموده قابل اطمینان نبوده واشنگتن آنرا تائیدنمی کند.

" ملیسافلمینگ " کمیسارعالی سازمان ملل در مورد پناهندگان اوکراینی در دو روز گذشته تعداد شهروندان اوکراینی را که بدلیل درگیری های نظامی بین ارتش و نیروهای مقاومت مردمی شرق و جنوب این کشور از خانه و کاشانه خود آواره شده اند به بیش از 54هزارنفر نام برد وبراساس همین گزارش پناهندگی تنها 9500 نفر در روسیه بطور رسمی ثبت گردیده , وحدود 800 نفر دیگر نیز در کشورهای لهستان , بلاروس , و رومانی پناهنده شده اند . هرچند دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا را که افراد برای" دیدار پدر بزرگ و مادر بزرگ به روسیه رفته اند" و نیز اظهارات گروه سران هفت کشور اروپایی را , که عملکرد مسئولان کیف در جنوب و شرق اوکراین را " عادلانه "توصیف کرده اند بی شرمانه خواند . وی افزود :" شرایط کنونی توسعه روابط با کیف برای مسکو بسیار دشوارو در برخی مسائل ناممکن است ".

چگونه روسیه از اوکراین پناهنده می پذیرد؟!

طبق گزارش سازمان مهاجرین روسیه , تاکنون 2 میلیون پناهنده اوکراینی در مناطق مختلف روسیه مستقر شده اند.

طبق گزارش خبرگزاری/ایتارتاس/آوارگان ازخاک اوکراین با 60 قسمت درمنطقه راستوف قرار دارند.

در مورد چگونگی ورود پناهندگان درجلسه یکاترینبورگ معاون رئیس خدمات مهاجرت فدرال فدراسیون روسیه سرگی کالوژین اظهار داشت : که در ابتدای سال تعداد ورود به روسیه2,7 میلیون بوده که هم اکنون 2میلیون درقلمرو فدراسیون روسیه قرار دارند.وی افزود 145 هزار نفر به سازمان مهاجرین رجوع نموده اند که 4 هزار نفر آن ها تقاضای پناهندگی دائمی و 27,500 نفر تقاضای پناهندگی موقت را داده اند .سرگی کالوژین گفت بر این تعداد هر روز اضافه می گردد.

وضعیت درارودگاه های پناهندگان:

طبق گزارش (ام-چ-اس) وزارت شرایط فوق العاده فدراسیون روسیه در 24 ژوئن دربخش اردوگاه موقت درمناطق روسیه بیش از27 هزارنفر پناهنده بزرگ سال , و از جمله 10 هزار نفر کودک قرار دارند که بیشترین تعداد ان ها در منطقه راستوف و کریمه قرارگرفته اند جایی که امکان هواپیما ویا نقلیه دیگر برای نقل مکان به مناطق مرکزی قفقاز شمالی و جنوبی ومنطقه فدرال ولگا میسر بوده است مجموعه نقل وانتقالی که توسط هواپیما و کاروان های حمل ونقل صورت گرفت بیش از 14,600 نفر می باشد.این تعدادتحت کنترل گروه های خدمات مهاجرین قرار دارند.کمک جهت تبت نام و استقرار آن ها درمکان های تعین شده حتی مکان های قوم و خویشی و فامیلی و آشنایان تدارک دیده می شود.(این جابجایی همراه با خدمات پزشکی و روان پزشکی صورت می گیرد).

وضعیت حقوقی پناهندگان:

دولت روسیه برای تسریح کار پناهندگان , مدت پذیرش متقاضیان را ازسه ماه به سه روز کاهش داد.به نظرکارشناسان رسیده بود که فدراسیون روسیه آمادگی تغیر فوری قوانین مهاجرت را دراین شرایط ندارد.

اقلیت پناهندگان:

پذیرش هم زمان همراه باکمک مالی به پناهندگان اوکراینی حتی به آن هائی که شرایط پذیرش بعنوان پناهندگان موقتی را داراهستند.انجام می گیرد . اداره خدمات مهاجرین روسیه به تمدید مدت اقامت اوکراینی هایی که به روسیه رفت و آمد دارند می پردازد و در کل آنها می توانند بدون وقفه در مدت270 روز اقامت گزیند.

طبق آخرین گزارش خبری از اداره خدمات مهاجرین دائمی ویاموقت در روسیه , تعداد شهروند های اوکراینی به 33هزارنفر رسید که از میان آنها 26,5 هزارنفر تقاضای پناهندگی موقت داده اند و باقیمانده بعنوان پناهنده دائمی باقی خواهند ماند.

بهداشت پناهندگان:

طبق گزارش وزارت بهداشت روسیه,کمک های پزشکی به کسانی که تابحال نیاز به کمک  داشتند 100 میلیون روبل در نظر گرفته شده بود (هریک دلار معادل تقریبی 290 روبل روسی می باشد) اما در حال حاضر مخارج کمک پزشکی به 112 میلیون روبل روسی رسیده است.

در میان پناهندگان اوکراینی شیوع بیماری عفونی مشاهده نشده و در میان مراجعه کنندگان 35,5 هزار اوکراینی 13,5 هزارنفرکودک و حتی 1502 نفر زن حامله تبت گردیده است که ازماه مارس 190 نوزاد متولد شده است.

وزارت بهداشت به اطلاع می رساند که همه فراریان بطور کامل تحت مراقب های پزشکی قرارگرفته اند.

بر اساس یک تحقیق پزشکی از بین 566 نفر 108 نفر آمادگی بیماری عفونی و77نفر آمادگی سل و دیگران آمادگی سرخک وسرخجه را داشتند . درمجموع تعداد 19 هزار نفر واکسینه شدند . وضعیت اپیدمی حالت عادی و امن دارد .

مشاهدات دیگر:

(ام-چ-اس) وزارت شرایط اضطراری روسیه به سازماندهی مناطق جدید در صورت گسترش پناهندگان پرداخت.و دیدبان حقوق بشر از مقامات مسئول حکومت اوکراین تقاضای ارائه کمک به ده ها هزار نفر پناهنده اوکراینی نمود. ام- چ- اس پیشنهاد مقررات جدیدی برای اطمینان وضعیت پناهندگان ارائه داد.

در شش منطقه از روسیه بخاطر هجوم تعداد پناهندگان اوکراینی , وزارت بهداشت یک روش تسریع پزشکی برای کسانی که تقاضای پناهندگی موقت ویا دائمی داده اند درپیش گرفت . که پروسه آن بیش از 5 روز کاری بطول نخواهد انجامید . پروسه پزشکی عبارتند از معاینه عمومی , معاینه متخصصان بیماری عمومی برای کودکان وبزرگ سالان و در صورت لزوم متخصصان دیگر , آزمایش خون , عکسبرداری و آزمایش توسط اشعه ایکس ازقفسه سینه و آزمایش های ضروری دیگر سرعت بخشیدن به سیستم بیمه پزشکی برای کسانی که پناهندگی دائمی از فدراسیون روسیه دریافت نمودند. در سیستم بیمه دائمی پوشش دارو و درمان و معالجات پزشکی و استفاده از مراقبت های پزشکی شبیه مراقبت های فوق اضطراری پناهندگان نیست ازتکنولوژی بالا بر خوردار است و از لحاظ اعتبارات مالی با بودجه فدراسیون روسیه تامین می گردد.

کاریابی برای پناهندگان :

22 ژوئن 2014 دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه پیشنهاد بررسی استقرار پناهندگان اوکراینی را نه تنها در مناطق مرزی بلکه در دیگر مناطق روسیه را داد.مقامات روسی 5 میلیارد روبل برای رسیدگی به مشکلات پناهندگان اوکراینی اختصاص دادند . مقامات روسی اعلام نمودند که در این میان ممکن است افراد دیگری نیاز به اسکان مجدد داشته و از مناطق دیگر به مکان دیگر پناهندگی منتقل گردند. طبق گزارش (ف-ام-اس) اداره خدمات پناهندگان , نیمی از پناهندگان اوکراینی تقاضای اقامت دائم برای زندگی همیشگی در روسیه را دادند تعداد دراین قسمت بیش از 100 هزار نفر پیش بینی شده است. ام-چ-اس 780 میلیون روبل برای تامین فعالیت های مربوط به پذیرش پناهندگان دریافت نمود که شامل هزینه سفر , آذوقه و انتقال به محل اقامت پناهندگان در خاک روسیه است.در مورد کاریابی به گفته مسئولان وزارت کار در روسیه باندازه کافی ظرفیت اشتغال به کار برای پناهندگان اوکراینی وجود دارد که در صورت لزوم می توان به 15 منطقه کار برای پناهندگان برنامه استخدامی را گسترش داد . ( درقوانین فدراسیون روسیه برای کسانی که دارای اقامت موقت هستند اجازه کار درنظرگرفته نشده است).

در ارتباط با هجوم مهاجران اوکراینی دولت روسیه سهمیه بندی سال 2014 برای اقامت موقت در 69 منطقه روسیه افزایش داد که در این رابطه ظرفیت پذیرش پناهنده 51 هزار نفر اضافه گردید . به طور کلی سهمیه بندی 53,5 % افزایش یافت که 51097 نفر اجازه اقامت در مناطق مختلف از جمله بلگورود و راستوف 2,5 هزارنفر , استان کورسک و اولیانوفسک یک هزار اجازه اقامت دریافت نمودند در سهمیه کریمه و سواستوپل (5 هزار و 400 نفر مجوز پناهندگی با شرایط انطباق داده شده است).

آموزش وپرورش برای پناهندگان:

آموزش و پرورش وعلوم با شناسایی جوانان,لیستی از دانشگاه های روسیه برای پناهندگان متقاضی اختصاص داد و سهمیه برای 2,5 هزار دانشجو که در یک لیست 17 دانشگاه ازجمله دانشگاه دولتی دوستی روسیه درمسکو و همچنین دو دانشگاه در کریمه , دانشگاه ملی و.ایی.ورنادسکی و دانشگاه ملی فنی سواستوپل در نظر گرفته شده است 176 نهاد ثانوی تحصیلی و آموزشی در چهار منطقه – بلگورود ,واروشنسکی و مناطق راستوف در جمهوری کریمه مستقر گردید.

تعداد امتحانات  ورودی دانشگاه ها برای دانش آموزان اوکراینی کم شد در واقع با چند جمله خلاق برای ورود به دانشگاه هم مانند شهروندان کریمه پذیرفته می گردد.همه شهر وندان پناهنده اوکراینی که موفق به شرکت در ورود به دانشگاه های روسیه شدند برای اقامت از خوابگاه دانشجویی برخوردار می شوند و همچنین طبق اطلاع وزارت آموزش و پرورش, زمان بندی دانشجویان پناهنده ممکن است تمدید گردد.

در نتیجه اینکه با عملیاتی که برای کمک به پناهندگان اوکراینی توسط روسیه صورت گرفت از حمایت سازمان های حقوق بشری خبری نیست حتی سخنگویان محافل امپریالیستی ایالات متحده آمریکا و گروه اتحادیه اروپا به نفی وجودی این « اردوی » فراری پرداختند ، چراکه این پناهندگان به سر زمین غیر خودی رو آوردند . هیچگونه کریدور انسانی برای کسانی که مایلند نقاط عملیات را ترک کنند ایجاد نشد وشهروندان اوکراینی راه دیگری به غیر از ورود به خاک روسیه ندارند. سرگی ایوانف رئیس نهاد ریاست جمهوری فدراسیون روسیه در اجلاس سه روز پیش " تاگانروگ " در موضوع فراریان اوکراین متذکر شد که اوضاع در جنوب – شرق اوکراین که درگیری نظامی در آنجا ادامه دارد از حالت دراماتیک و غم انگیزی برخوردار است و ابراز تعجب کرد که فقط روسیه به فراریان اوکراینی کمک می رساند و سازمان های بین المللی بشردوست وابسته به سازمان ملل در این رابطه سکوت اختیار می کنند.

تهیه ونگارش : م . چابکی 28/07/2014

با استفاده از سایت حزب کمونیست روسیه و سایت خبرگزاری ایتار- تاس

http://itar-tass.com/obschestvo/1340919

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: