برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 26

مهر و آبان ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 25

مرداد و شهریور ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 24

خرداد و تیر ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ ۲۳

فروردین و اردیبهشت 1401

ارژنگ دو ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 22

بهمن و اسفند‌ماه 1400

بایگانی ارژنگ

کتاب جدید

تاریخ مختصر کمینترن

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2023-04-11

شماره  1141                 25 آبان1401

روز ۶۵... رژه ی سپاه در مهاباد، مردم دوباره در خیابان،

 ادامه ی اعتصابات گسترده دانشجویی

  • شصت و پنجمین روز خیزش انقلابی مردم ایران آغاز شده است. روز گذشته تحت تاثیر کودک کشی حکومت اعتراضات در ده ها شهر ایران ادامه داشت. شهرهای کردستان صحنه ی جنگ و گریز شدید بین مردم و نیروهای سرکوبگر بود. اعتصابات دانشجویی در ده ها دانشگاه کشور ادامه یافت. شب گذشته حکومت هزاران نیروی نظامی را روانه ی مهاباد و برخی شهرهای دیگر کردستان کرد و رعب و وحشت فراوانی آفرید. گزارش روز شصت و پنجم را در ادامه  به نقل از اخبار روز ببیند:

طبقه‌کارگر صنعتی مهم‌تر از طبقه‌متوسط شهری

  • مجموع پژوهش‌های انجام شده درباره‌ی حاملان اجتماعی دموکراسی نشان‌گر نقش تاریخی طبقه‌ی کارگر در پیش‌برد دموکراسی در کشور‌های مختلف بوده است. البته میزان قوت و توان کارگران بنا به وضعیت توسعه‌ی اقتصادی در کشورهای مختلف متفاوت است. مشخصا کارگران در کشور‌های در حال توسعه شمار و قوت کارگران در کشور‌های توسعه‌یافته را نداشته‌اند.

یک گفتگو ویک سخنرانی از جمهوری اذربایجان

 نویدنو: جمهوری آذربایجان را باید چشم انتظار تحولاتی ارزیابی کرد که می‌تواند در تاریخ آن بی‌سابقه باشد. کاربست کامل نئولیبرالیسم اقتصادی درکشوری صادرکننده موادخام، با جاه طلبی‌های بزرگ برای پیوستن به جامعه اروپایی و پیوندهای گسترده با انحصارات نفتی جهان. حکومتی تمامیت خواه تحت رهبری خانواده ای به غایت رانت جو، با تمام فرآیندهایی که دامنگیر کشورهای پسا سوسیالیسم است یعنی فساد نهادینه، سرکوب هرگونه سیاست ورزی رادیکال وتوسعه طلبی در روابط خارجی .

ما برای آشنایی خوانندگان با اندیشه دو گروه از چپ آذربایجان یک سخنرانی و یک مصاحبه را به فارسی برگردانده ایم که امیدواریم درآشنایی با جو حاکم براین کشور مفیدباشد.

گزارشی از برگزاری موفق

 نشست سالانه‌ی حزب‌های کمونیست و کارگری جهان

نویدنو: همایش سالانه‌ی حزب های کمونیست و کارگری جهان در روزهای 5تا 7 آبان 1401 در هاوانا پایتخت کوبا برگزارشد. جهت اطلاع خوانندگان گزارشی از برگزاری این نشست و سخنرانی های رهبرحزب کمونیست و رئیس جمهور کوبا رفیق دیازکانل و رفیق نماینده کمیته مرکزی حزب توده ایران را به نقل از نامه مردم ارگان کمیته مرکزی حزب توده‌ی ایران تقیم خوانندگان می کنیم.

تاریخ جنبش چپ آذربایجان

«به مناسبت 121-مین سالگرد بنیان‌گزاری چاپخانه زیر زمینی «نینا»

نویسنده : ممد سلیمانوف - برگردان : بهروزمطلب زاده

 

  • «اعتصاب عظیم و پرشکوه پرولتاریای باکو، در ماه جولای شروع  شد، نزدیک به 50 هزار نفر اعتصاب کننده، با شعارهای "نابود باد استبداد"، "زنده باد سوسیالیسم"، "زنده بادآزادی"، "هشت ساعت کار روزانه "، "افزایش دستمزدها"، "آزادی زندانیان بازداشت شده درتظاهرات ها"، برای اعتراض علیه تزاریسم و سرمایه، به خیابان ها آمدند. ازخروش معترضان، خایابان ها و میدان های شهربه لرزه در آمدند. رهبری این حرکت باشکوه کارگران را کمیته باکوی حزب سوسیال دموکرات کارگری روسیه به دست داشت.

روز ما فرداست!(1)

پرسش‌ها و پاسخ‌هایی درباره قیام‌مهسا

(جمعی از رفقای چپ و مارکسیست داخل کشور)

  • جنبش مهسا، هم چون بسیاری جنبش‌های سیاسی و اجتماعی مدرن بیشتر از آن‌که در پی تسخیر سپهر سیاسی باشند خواستار اشغال سپهر اجتماعی و پاسخگو کردن سپهر سیاسی هستند؛ یا بنا به تعریف گرامشی خواستار پاسخگو کردن سپهر سیاسی اعم از دستگاه بوروکراسی، احزاب، سندیکاها و اتحادیه‌ها، نظام آموزشی به‌عنوان بخشی از سیستم سرکوب و مسجد و کلیسا هستند. دامنه قدرت‌نمایی این جنبش‌ها از اشغال محل تحصیل، کار و کارخانه تا اشغال خیابان و شهر را در برمی‌گیرد. ازاین‌رو جنبش‌هایی هستند دمکراتیک، ضد پدرسالاری و رهبری فردی و گریزان از هر شکلی از سلطه‌ی قدرت بر زندگی خصوصی و آزادی‌های شخصی و اجتماعی.

سالگرد آبان ۹۸؛ خون تازه در رگ های انقلاب

سالگرد آبان ۹۸؛ گزارش های تهران

  • از جمله شعارها:آبان ماه تابان/ دیکتاتوری به پایان، گلوله گر ببارد/ آبان ادامه دارد، ما همه باهم هستیم/ بجنگ تا بجنگیم، یه دانشجو کم بشه/ هزار نفر پشتشه، دانشجو تعلیق بشه/ دانشگاه تعطیل میشه، تا حقمونو نگیریم/ سر کلاس نمیریم، دانشجو مجرم نیست/ دانشگاه زندان نیست، دانشگاه سپاهی/ نمیخوایم نمیخوایم، همش میگین گفتگو/ مرگ بر دروغگو، دانشجو بیدار است/ از ظلمتان بیزار است،...

سالگرد آبان ۹۸؛ گزارش های سایر شهرها

  • شصتمین روز خیزش انقلابی مردم ایران و نخستین روز از سالگرد قیام خونین آبان ۹۸ آغاز شده است. بدلیل گستردگی اعتراضات و خبرها اخبار روز در چند گزارش جداگانه وقایع امروز را پوشش می دهد. در گزارش حاضر اعتراضات خیابانی در شهرهای مختلف کشور منعکس می شود،

سیاست جدید اتحادیه اروپا در مورد ایران

 سهراب مبشری

  • سرمایه گذاری های دولتهای امپریالیستی روی جامعه ایرانی، با انتظاراتی همراه است. در این رابطه هیچ چیز مضحک تر از برخی ادعاها نیست که گویا پیگیری و جدیت اعضای جامعه مهاجران ایرانی، نقش اصلی را در دادن سمت و سو به حمایتهای غرب ایفا می کند. در وهله اول،‌ این میزان دوری یا نزدیکی نیروها به سیاستی متضمن منافع امپریالیستی است که تعیین کننده سهم این نیروها از رانت دولتهای غربی و عربستان است

یادجان‌باختگان آبان 98 گرامی باد!

نمونه ای ازآن چه درآبان 98 ودرباره رخ دادهای آن گفتیم

بازگشت اردوی کار وزحمت به خیابان ها

  • راه دشوار انقلاب مردم ایران حکم می کند که از هیاهوهای رسانه ای بیرون بیاییم و نسبت به تشکیل جبهه نیرومندی از نیروهای چپ، ملی و دمکرات مطابق دعوت احزاب چپ هوادار دگرگونی عمیق اجتماعی اقدام کنیم. این جبهه نیازمند کاری طاقت‌فرسا برای گسترش پایگاه اجتماعی اش با ادامه‌ی کار در میان مردم و شبکه های عملا موجود آن‌هاست.

کار دشوار مبارزه‌ی انقلابی در کشور ما

  • آنچه که امروز از اهمیت خاص برخوردار است ، شناخت توانایی و سازوکارهای سرکوب حاکمیت، ابعاد و پیامدهای آن، چشم اندازهای پیش رو و اتخاذ تدابیر  مناسب برای مقابله با آن است. جدا از تبدیل اعتراض به شورش مخرب، حاکمیت با بستن دسترسی عمومی به فضای مچازی نشان داد که تا چه حد از نقش فضای مجازی در هدایت اعتراضات می هراسد. بر اساس برخی گزارش ها در بعضی از نقاط نسبت به پخش شبنامه هایی در تجمعات اعتراضی اقدام شد که از استقبال خوبی هم برخوردار بود.

شماره  1140                 15 آبان1401

اصلاح طلبان، خروج ازکُما در ساعت صفر!

نویدنو

  • به نظر می‌رسد اصلاح طلبان ازیک سو زیر فشار شدید بدنه خود قرار دارند و از سوی دیگربوی کباب شنیده‌اند و حسی از دوران "صدیقی- بختیاری" شدن اوضاع دارند. اما قطعا  آن‌چه می‌شنوند بوی کباب نیست بلکه ... الله واعلم!  ما برای آشنایی خوانندگان گزیده‌ای از این سخنان را جمع آوری کرده ایم.

«اشغال»، یک گام به پیشِ قیام مهسا "ژینا"

کسرا فروهی

این دو رویداد به هیچ وجه تصادفی نبوده، اگر با اشغال کارخانه‌ها و کارگاه‌های پروژه‌ها تو سط کارگران، مدرسه‌ها توسط دانش‌آموزان،‌ والدین و کادر آموزشی، اورژانس‌ بیمارستان‌ها توسط پزشکان و کادر درمان تکمیل شود رژیم وادار به عقب نشینی شده و تا حدودی شیوه مشارکت مردم در حکومت پسانقلابی را روشن خواهد کرد.

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 26

مهر و آبان ۱۴۰۱

 با آثاری از:

ع.آهنین/ ارژنگ/ ا.فرادی/ اُمید/ خ.باقرپور/ خ.باقری/ ش.بیکس/ م.باستانی‌پاریزی/ س.پرهام/ ع.پژمان/ ع.جعفری(ساوی)/ د.جلیلی/ م.خلیلی/ م.درویشیان/ م.ربوبی/ م.ح.رخشانی/ خ.رسول‌پور/ م.رضایی/ ی.رضوانی/ آ.زیس/ ف.شریفی/ م.ر.شفیعی‌کدکنی/ م.شهبازی/ ب.صادقی/ ا.طبری/ ه.عبّاسی/ ف.عطّار/ م.فرمانفرماییان(فیروز)/ ک.قربان‌زاده/ ک.کاشانی/ ن.کرمی/ ک.کلهر/ ز.کوردستانی/ س.مختاری/ م.مختاری/ ج.مرزوقی(برزین‌آذرمهر)/ م.مستجیر/ ب.مطلّب‌زاده/ س.منتظری/ م.م.موج/ ح.موسوی/ م.مهرآور/ ا.یونسی و دیگران... منتشر شد.

جهانِ نَغمه‌گر و هَم‌آهنگِ انسانی

 [رساله‌ای پیرامون ضرورتِ تکامل‌بخشی به هنرِ موسیقی در ایران]

 احسان طبری

  • گسترۀ وسیع دانشِ موسیقایی احسان طبری درحوزۀ سازشناسی، ظهورِ سبک‌ها و مکاتب، و هم‌چنین مفاهیم و مقولاتِ ‌تخصّصی موسیقی غربی ‌و شرقی، و نیز شناخت او از موسیقی‌دانانِ ایران‌ و جهان -به‌رغمِ فروتنیِ صادقانه‌ و مکرّری که دراین رساله ابراز می‌دارد-، به‌راستی حیرت‌انگیز است.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست