نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2016-03-26

نویدنو  07/01/139

 

 

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -5

مریم فیروز

لنین درباره ی مقام زن در خانواده ،

شرایطی که زن می تواند زندگی حرفه ای خود را با زندگی خانوادگی و وظایف اجتماعی هماهنگ سازد.

 

مارکسیسم - لنینیسم ،چون اهمیت فوق العاده ای به شرکت زنان در ساختمان سوسیالیسم و اداره ی امور زندگی همگانی و جامعه سوسیالیستی می دهد، خانواده را با اهمیت ترین واحد جامعه می داند و نقش زن را در این واحد بسیار مهم می شمرد.

جمهوری جوان شوروی برابری زن با مرد را در ازدواج ،خانواده،طلاق،رسما قانونی کرده است حتی کودکان خارج از ازدواج حق مساوی با دیگر کودکان دارند.

زن می تواند آنگونه که میل دارد کار و مشغولیات ،حرفه ،محل اقامت، نام خانوادگی را انتخاب نماید و همچنین در مالکیت هم برابربا مرد است.

قانون خانوادگی شوروی براصول قوانین ازدواج و خانواده پی ریزی شده است.این اسناد بر پایه ی اصول لنینیستی که مربوط به روابط جدید خانوادگی می باشد ،با در نظر گرفته شدن تغیراتی که سالهای تکامل سوسیالیستی در این روابط به وجود آورده است.

لنین بارها متذکر شده است که بندهای جداناپذیری  میان مسائل ازدواج و خانواده و مسائل تغییرات روابط اجتماعی در مجموع و همچنین رابطه میان موقعیت زن در خانواده و در اجتماع وجود دارد.

ایجاد خانواده ای از نوع جدید و روابط تازه ای میان افراد آن و تغیرات در موقعیت زن در خانواده راه درازی است که اتحاد جماهیر شوروی دنبال می نماید.آنگاه که پایه های مادی جامعه سوسیالیستی به وجود می آید و با آن روابط اجتماعی بهتر می گردد و نوع تازه ای از شخصیت انسانی تربیت می شود.

عشق،احترام به یکدیگر،برابری میان و زن و شوهر ،کمک دوجانبه در زندگی هر روزی و مسئولیت دوجانبه ی پرورش کودکان ،اینها اصولی هستند که روابط زن و شوهر و خانواده را مشخص می سازند.در جامعه شوروی سیر تکاملی دمکرات کردن روابط خانوادگی دنبال می شود.شخصیت زن تاثیر مهم و روز افزونی در نظریات،خو ، عادات افراد خانواده و روابط آنها با یکدیگر دارد .نقش اجتماعی خاصی در ساختن و تربیت کردن نسل جوان بر عهده ی مادر است.

آ.ماکارنکو(a. makarenko) مربی معروف شوروی می نویسد:

((یک مادر حقیقی و مربی ،آن کسی است که محبت را برمی انگیزد ،شگفتی را به وجود می آورد و علاقه ی همانند او شدن را در دلها ایجاد می نماید ، و آن زنی می تواند باشد که زندگی کامل و پری در اجتماع و خانواده اش داشته باشد،زنی که وظایفش منحصربه بچه داری می شود خود به خود دیگر برده ی بچه ها شده است و نه یک مادر مربی .))

 

یک زن تربیت شده ی با سواد که بتواند اصول پایه ای تربیت جدید را به کار برد چون خود در یک فعالیت خلاق شرکت دارد ، می تواند به شکل گسترده  ای به پیشرفت روحی و جسمی بچه اش کمک نماید.

وارد کردن زن به طور گسترده در فعالیت همگانی ،اختلاف گذشته را در کار میان زن و مرد از بین برده است.اگر در آن روز مرد نان آور خانواده و زن حافظ آن ،یعنی مهمترین وظیفه اش خانه داری و پرورش بچه بود،اکنون او می تواند مانند مرد در امر تولید و فعالیت اجتماعی شرکت نماید.

چه راهی می توان پیدا کرد که مسئولیت های مادری ، خانم خانه دار بودن ، با نقش امروزی زن در جامعه هماهنگ بشود؟

اتحاد جماهیر شوروی پیشبرد تربیت  اجتماعی کودکان ، و خدمات اجتماعی را برگزیده است.این لنین است که این راه را در همان سالهای نخستین قدرت شوروی نشان داده است.اکنون این خط کلی سیاستی است که حزب کمونیست و دولت شوروی دنبال می نماید.

در اتحاد جماهیر شوروی بخصوص در سالهای پس از جنگ  دست به ساختمان موسسات ((پیش از دبستانی ))در سطح وسیعی زده شده است که تربیت و پرورش کودکان را بعهده دارند.

اگر درسال 1919 لنین از ((تعداد بسیار کمی ))کودکستان و شیر خوارگاه می گفت و آنها را به نام ((جوانه های کمونیسم)) می خواند و در مورد آنها برخورد و رفتاری بسیار با ملاحظه و دقیق دستور می داد،اکنون با سربلندی ،از کثرت و اهمیت این ساختمان  های پرورشی باید گفت: در 1940 در سراسر کشور 24000 کودکستان ،و شیر خوار گاه برای 000ر710ر1بچه وجود داشت .در سال 1973- 000ر93 شیرخوارگاه و کودکستان برای 900ر360ر9کودک ساخته شده بود.علاوه بر آن در مناطق دهقانی با در نظر گرفتن موقعیت سال و برداشت محصول ،موسساتی برای کودکان به وجود آمده است که در تابستان فعالیت دارند.در سال 1973 پنج میلیون بچه به این موسسات سپرده شده بودند که دو میلیون آنها خردسال بودند.دولت مبالغ هنگفتی برای ساختن اینگونه موسسات خرج می کند تا بشود نیازمندی های خلق را از این جهت کاملا برآورده کرد.و باز توجه خاصی به بهبود کار در این موسسات و تربیت معلم ،متخصص و کارمند می شود .

 سازمان های خارج از مدارس مانند (کاخها، خانه های پیشاهنگان،مراکز تکنیکی کودکان،ورزشگاه ها ،کتابخانه ها و مراکز گردشگاه های دور و غیره  ) در تربیت اجتماعی کودکان مقام مهمی دارند و همچنین مدارسی که در آنجا شاگردان برای مطالعه و آموختن می مانند( و امروز بیش از هفت میلیون بچه در این مدارس هستند) بسیار با اهمیت می باشند.خیلی از دانش آموزان دوران تعطیلات تابستانی و زمستانی خود را در اردوگاه های پیش آهنگان و استراحتگاه ها و مراکز توریستی بسر می برند.در 1972، 19میلیون کودک بدین طریق استراحت کرده اند وتکامل و گسترش این اشکال تربیتی کودکان که به موازات تربیت خانوادگی است ،هرچه بیشتر به تربیت کمونیستی نسل جوان کمک نماید.

از روز برقراری قدرت شوروی ، در کشوریک سیستم حمایت از مادر و کودک به وجود آمده که با نام لنین پیوسته است.دولت شوروی مخارج درمانی و پرستاری مادران و نوزادان را می پردازد .توجه و دلسوزی دولت که نگران تندرستی مادر و نوزاد است و دست آورد های پزشکی شوروی اجازه داده اند که مرگ نوزاد در موقع زایمان تقریبا از بین رفته باشد و بدین شکل توانسته  اند صدها هزار کودک را زنده نگه دارند.

در اتحاد جماهیر شوروی برای زایمان ، چهار ماه تعطیل با حقوق داده می شود و اگر زن بخواهد می تواند تا یک سال پس از تولد کودک هم سر کار نرود،البته دیگر حقوقی دریافت نمی کند اما محل کار او برایش باقی است و سابقه اش محفوظ می ماند.در موقع کار ،زن می تواند از ساعاتی برای شیر دادن استفاده نماید و البته برای این ساعات از حقوق او چیزی کاسته نمی شود .لنین گفته است:

((سوسیالیسم به مناسبت خاصیتی که دارد هدفش تکامل بخشیدن به آسایش همگانی است ))حزب کمونیست که وفادار به دستورات لنینستی است نه تنها این اصل را که ((همه چیز برای انسان و همه چیز برای منافع انسان))اعلام نموده است، بلکه آن را به کار بسته است.

 در دوران چهار سال اخیر درآمد ماهیانه ی متوسط کارگران و کارمندان ۱۵ درصد و گاه بیشتر افزایش یافته است و درآمد کالخوزیها ۲۲ درصد و به سرمایه های اجتماعی مصرف تقریبا30در صد افزوده شده است.در شوروی بیش از هر کشوری خانه ساخته می شود.از همان سالهای آغاز برنامه ی پنجساله ی فعلی 45 میلیون نفر از مردم شوروی به خانه های تازه رفته اند.حزب کمونیست و دولت شوروی بدون وقفه کوشش می کنند که مسئله ی اجتماعی مهمی را که عبارت از این است که هر خانواده ای آپارتمانی مجهز با همه گونه وسائل راحتی بدهد،حل نماید.

خدمات اجتماعی هر روز گسترش می یابند و این موسسات به صورت یک شعبه ی مهم و مجهز صنایع ملی درآمده اند.برای آسان کردن کار خانه ،صنایع،دستگاه هایی را عرضه می کنند که هر سال رو به بهتر شدن می روند مانند دستگاه های الکتریکی ،گاز و غیره و اکنون کوشش می شود که شبکه ی خواربار و تغذیه ی عمومی گسترش یابد و به مرتبه ی عالی برسد تااین که زن بتواند وقت کمتری را برای کارخانه صرف کند .با وجود اینها کار زیادی در پیش است تا بتوان شرایط لازم را به وجود آورد تا زن مسئولیت های مادری را انجام دهد و فعالانه در امر تولید سهیم باشد و در زندگی سیاسی و اجتماعی کشور شرکت نماید.

رفیق برژنف دبیر کمیته ی مرکزی حزب کمونیست شوروی در کنگره ی 24 حزب چنین گفته است : ((هدف عمومی سیاست حزب این است  که در اختیار زنان امکانات تازه ای ، برای تربیت بچه و شرکت فعالانه تر در زندگی سیاسی ،برای استراحت و آموزش و برای به کار بستن هر چه بیشتر ارزشهای فرهنگی گذاشته شود.))

حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی و خلق شوروی سهم دهها هزار زن را در ساختمان کمونیسم ارجمند می دارند. در پیام کمیته ی مرکزی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی در 18 مارس 1974، روز بین المللی زنان چنین گفته شده است: ((کشور شوروی عمیقا نسبت به زنان حق شناس است .زنانی که در تکامل و پیشرفت محصولات مادی و دستاورد های معنوی جامعه سوسیالیستی و در تربیت نسل جوان سهیم می باشند.))

برای موفقیت ها در رشته های اقتصاد ملی و فرهنگی بیش از 5ر1 میلیون زن مفتخر به گرفتن نشان و مدال شده اند و بیش از  500ر4 زن عنوان ((قهرمان کار سوسیالیستی ))را گرفته اند.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: