نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2016-03-19

نویدنو  28/12/1394 

 

 

و.ای . لنین ر باره نقش زن در اجتماع -4

مریم فیروز

 

زن شوروی در مشاغل عموی و کارهای دولتی

کسی نیست که،اهمیت میراثی راکه لنین برای شرکت زنان در فعالیت عمومی و اداری باقی گذاشته، نداند.برای لنین مسلم بود که اگر زنان را در اداره ی امور کشور دخالت ندهند نمی توان آنها را فعالانه در ساختمان زندگی نو کشاند و نمی توان باز به طور کامل نابرابری را از بین برد.

او می نویسد  : ((نمی توان توده ها را بدون زنان به سوی سیاست کشاند.))

با ارج گذاشتن به زنان مبارز و پیشرو ،در سالهای نخستین به قدرت رسیدن شوروی او می گوید: ((برای ما بسیار با اهمیت است و همچنین برای خود زنان ، زیرا لیاقت و دانایی زن نشان داده شده است و اهمیت کار او برای جامعه واضح شده است.))

لنین می خواست که به هر زن زحمتکش این امکان داده شود که بتواند شخصا در زندگی سیاسی شرکت نماید.و در عین حال می نویسد : ((ما خیال پرداز نیستیم ، ما خوب می دانیم که هر فعله و یا هر زن آشپزی نمی تواند امروز اداره ی امور دولت رادر دست گیرد.))

برای  حل این مسئله مدت زیادی وقت لازم بود ،اما در جمهوری جوان شوراها این سیر تکامل به سرعت پیشروی کرده است.

یکی از خصوصیات دمکراسی سوسیالیستی ، با شرکت روز افزون  زن در سیاست جلوه می نماید.حضور عده زیادی زن در ارگان های دولتی و غیره نتیجه ی موفقیت های بزرگی است که در حل موضوع زن بدست آمده است.بیش از یک میلیون زن در مجالس محلی شرکت دارند یا 4ر47در صد جمع کل همه ی نمایندگان.

میلیون ها زن مسئول هیئتهای اجرائیه ی شوراهای محلی نمایندگان زحمتکشان می باشند.آنها به مقام های زیر رسیده اند: رئیس، معاون رئیس ،مسئول شعب و مسئول مسائل اقتصادی در کمیته های اجرائیه ، مسئول در کمسیون های دائمی شوراها برای بهداشت ،آموزش عمومی ،مسائل مربوط به مسکن، بیمه های اجتماعی و پرورشی فرهنگی .نمایندگان زن ابتکار پر گسترشی دارند .آنها هستند که تقاضاهای انتخاب کنندگان را درباره ی موضوعات مختلف رسیدگی می نمایند.نمایندگان پیشنهادات خود را تقدیم پلنوم هیئت اجرائیه می نمایند که با دقت تمام آنها را مطالعه می نمایند و پس از آن دستور اجرای آنها داده می شود.

شوراها در فعالیت خود تکیه بر میلیون ها زن پیشرو و مبارز می نمایند.دهها هزار زن درکمیته های مربوط به ((خانه))کوچه،محله، در بازرسی عمومی گروههایی که انضباط را نگاه می دارند و همچنین در شوراهای زنان کار می کنند.

تعدادزنان عضو مجلس نمایندگان شوروی رو به افزایش است .در اولین قانون گذاری 189نفر در مجلس شرکت داشتند و تعداد نمایندگان زن در نهمین دوره ی قانون گذاری475نفر بود .در سال  1971، 045/2زن یا 33درصد مجموع نمایندگان به عضویت شوراهای جمهوری ها انتخاب شدند.

زنان نماینده ی شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی و شوراهای عالی جمهوریها،همانند مردان درکارهای زیر شرکت دارند :تصویب قوانین و برنامه های اقتصادی ملی ، بودجه ی دولت ،حل مسائل مهم سیاست داخلی و خارجی اتحاد جماهیر شوروی .عده ی  زیادی زن از مسئولین طراز اول دولتی می باشند.چهار زن عضو هیئت رئیسه ی شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی می باشند.نخستین فضانورد جهان ((والنتینا ترشکوا))که رئیس کمیته ی زنان شوروی هم هست ،نینا نووسلوا nina novosseleva تراشکار در کارخانه ی اتوموبیل سازی اورال ،زویا پوخوا zoia ponkhova رئیس کارخانه ی بافندگی  در شهر ایوانواو لینا تینل (lina ty nnel ) رئیس هیئت اجرائیه ی شورای نمایندگان کارگران در (tchoulotka)چهار زن ریاست هیئت رئیسه ی شورای عالی جمهوری های خود مختار رادارند .زنان مسئولیت های بزرگی رادر هیئت وزرا ء اتحاد جماهیر شوروی و هیئت وزراء جمهوری ها دارا می باشند. 27زن مقام وزارت دارند .در جمهوری ها زنهایی هستند که وزیر خارجه،صنعت ،آموزش عالی و متوسطه ی تخصصی،فرهنگ، بیمه های اجتماعی ،و خدمات همگانی می باشند.عده ی زیادی زن سمت معاونت وزیر را دارند و زن ها نقش بزرگی در شعب مختلف دادگستری دارند.2/794نفر یا 5ر23در صد مجموع قضات زن هستند. 49/6 در صد از معاونین قضات زنان می باشند . تعداد زنان در سازمان های اجتماعی کشور بسیار زیاد است.

حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی از محبوبیت زیادی در نزد زحمتکشان برخوردار است.زیرا سیاست داخلی و خارجی آن در راه منافع همه ی خلق ها ی شوروی منجمله زنان گام برمی دارد.

بیش از 5ر3 میلیون زن حزب حزب کمونیست هستند ) سال 1975)تعداد زیادی از زنان کمونیست به مقامهای عالی حزبی برگزیده شده اند. عضو کمیته ی مرکزی ،کمسیون بازرسی و یا دبیر کمیته های حزبی استانها،شهرستان ها ،شهرها و مناطق کشاورزی هستند.

بیش از نصف جوانان کمونیست کشور زنان جوان می باشند و تعداد آنها از هفده میلیون  تجاوز می کند.  عده زیادی از این زنان جوان عضو کمیته ی مرکزی سازمان جوانان حزب کمونیست ،دبیر کمیته های محلی و استانی و غیره می باشند .دختران سازمان دهنده ی فعال و با ابتکار در میان آنها کم نیستند.

لنین نام سندیکاها را مکتب کمونیسم گذاشته بود.بیش از نصف اعضاء اتحادیه ها زنان هستند در شورای مرکزی اتحادیه های شوروی زنان 5ر34در صد از اعضاء آن را تشکیل می دهند و4ر46 در صد اعضاء سازمان  های وابسته به اتحادیه های جمهوری ها ،استانها و مناطق ،زن هستند.

موفقیت شرکت زنان در اداره ی امور دولتی و در حل هر گونه مسئله ای که پیش آمده ، نتیجه ی کار تربیتی است که حزب در میان مردم چه زن و چه مرد در پیش گرفته است.

لنین لزوم انقلاب در آگاهی و روحیه  ی انسانی را متذکر شده بود.این لازم است که زنان خود را عضو کامل و برابر در اجتماع بدانند.لنین می گوید: ((کار کمونیستی و سیاسی ما در میان توده های زن مستلزم بخش  عمده ی کار تربیتی میان مردان می باشد. باید نقطه ی نظر گذشته را که مربوط به دوران بردگی است در توده ها و حزب ریشه کن سازیم.))

از همان روزهای نخست به وجود آمدن قدرت شوروی،مبازه علیه نظریات عقب افتاده و پیشداوری های نادرست مذهبی ،آداب و رسومی که مانع حل موضوع زن بودند درگرفت.لنین و حزب متوجه بودند که کار طولانی و دقیقی در امر تربیت کمونیستی مردها لازم است.

پس از برقراری قدرت شوروی،حزب یک قشر چندین میلیونی زن را تربیت کرد که دارای آگاهی سیاسی و وتعلیمات عالیه بودند،کار را محترم شمرده و عشق فوق العاده ای به میهن شان داشتند.

 

انقلاب فرهنگی در اتحاد جماهیر شوروی

 ونقش آن در حل موضوع زن

ساختمان سوسیالیسم در کشور شوراها مستقیما وابسته به انقلاب فرهنگی بوده است.در آثار لنین نخستین توصیف شکل و وظیفه ی انقلاب فرهنگی نشان داده شده است.بنا به نظر لنین انقلاب فرهنگی نمودار یک تغییر اساسی و یک دوره سیر تکاملی فرهنگی توده است .لنین علاقه ی توده ها را به فرهنگ،دانش و آموزش که با انقلاب اکتبر پدید آمده است خاطر نشان می کند و می گوید: ((از پایین یک موج نیرومند به سوی شناسایی دانش برخاسته است و ما به درستی سربلند هستیم و به آن کمک می نماییم و در خدمت آن می باشیم.))

انقلاب فرهنگی سوسیالیستی هر آنچه در فرهنگ سرمایه داری ارتجاعی و ضد خلقی بوده به دور انداخته است.

انقلاب فرهنگی سوسیالیستی هر آنچه در فرهنگ جامعه سرمایه داری ارتجاعی و ضد خلقی بوده به دور انداخته است .

انقلاب فرهنگی سوسیالیستی هر آن چه در فرهنگ جامعه ی سرمایه داری  ،اقلیت در سیر تکامل فرهنگی را ریشه کن نموده است.اما انقلاب همه ی ثروت بی غل و غش فرهنگی را که بشریت در طی سده ها جمع نموده برای جامعه نگاه داشته است.پایه ی ایده ئولوژی انقلاب فرهنگی سوسیالیستی با مارکسیسم - لنینیسم پیوند بلافصل دارد:مکتبی که سلاح ایدئولوژیکی حزب کمونیست است.پس از پیروزی سوسیالیسم،ایدئولوژی مارکسیستی - لنینستی تحت رهبری حزب از آن همه ی مردم گردید.خاصیت نو فرهنگ جدید از اینها سرچشمه می گیرد و همچنین محتوای حزبی و خاصیت مردمی آن .

برنامه ی حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی که در سال 1961به تصویب رسید از انقلاب شوروی تجلیل می نماید .انقلاب فرهنگی در کشور، به وجود آمده است و توده های زحمتکش را از بردگی و بی خبری بیرون آورده و آنها را با ثروت فرهنگی که بشریت جمع نموده است آشنا ساخته است ،کشوری که اکثریت خلقهایش بی سواد بودند قدم بزرگی به سوی قلل دانش و فرهنگ برداشته است.

با تهیه ی تئوری و نقشه ی به کار انداختن انقلاب فرهنگی در اتحاد جماهیر شوروی ، لنین نقش بزرگ چنین انقلابی را در حل موضوع زن ،در عملی کردن برابری زن با مرد و وارد نمودن زن در زندگی سیاسی ،اقتصادی  و فرهنگی اجتماع و به وجود آمدن انسانی نو متذکر شده بود.

لنین آموزش ابتدایی خلق را یک شرط لازم برای فرهنگ سوسیالیستی می دانست. ((یک بیسواد ،خارج از سیاست است، باید نخست به او انضباط آموخت،بدون این نمی توان فعالیت سیاسی داشت. بدون این تنها سر و صدا، وراجی ،نقالی و پیشداوری ها ،خواهند بود ،اما سیاست نخواهد بود.((

در روسیه ی پیش از انقلاب تقریبا 3 از 4 مردان و 5 از 6 زنان کمتر از  49سال بیسواد بودند .در مناطق دور افتاده ی روسیه ی تزاری همه ی زنان بی سواد بودند مگر عده ای استثنائی . در  1908 مجله ی((پیام آموزش))به این نتیجه رسیده بود که برای از بین بردن بیسوادی زنان در روسیه دست کم 280سال لازم است.

با همه ی این پیشگویی ها و واقعیت ها،قدرت شوروی این مسئله را در طی چند دهه ،حل نمود ،در1939 بیسوادی همگانی منجمله زنان ، عملا از بین رفته بود،مدارس شوروی درهای خود را به روی مردم باز کردند و