برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 26

مهر و آبان ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 25

مرداد و شهریور ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 24

خرداد و تیر ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ ۲۳

فروردین و اردیبهشت 1401

ارژنگ دو ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 22

بهمن و اسفند‌ماه 1400

بایگانی ارژنگ

کتاب جدید

تاریخ مختصر کمینترن

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2023-04-11

شماره  1145                 26 آذر1401

نامه‌های احسان طبری به ژاله اصفهانی

 گفت‌وگویی به درازای نسل‌ها

(کلامی چند از گِردآورندگانِ مجموعه)

  • اهمّیتِ برجستۀ این نامه‌نگاری‌ها درآن است که هر نامه، خود بیان‌گرِ اسلوبِ نقدِ هنری است. دراین نقدها به هیچ ملاحظه‌ای جز خودِ اثر پرداخته نمی‌شود و بی بیمی از رنجشِ احتمالی کسی که اثرش موردِ نقد قرار می‌گیرد، ناقد آن‌چه را که حقیقت و درست می‌پندارد، بر قلم جاری می‌سازد.

طبقه کارگر و جنبش اجتماعی،با نگاهی به جنبش ژینا (مهسا)

فریبرز مسعودی

  • جنبش‌های اجتماعی چیستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ سرنوشت و ارتباط آنان با سایر جنبش‌ها و با انقلاب چگونه رقم می‌خورد و نقش طبقه کارگر، سازمان‌دهی طبقاتی و رابطه آن با حزب سیاسی طبقه کارگر چگونه تعریف می‌شود؟ در این نوشتار کوتاه تلاش می‌شود پاسخ‌هایی به این پرسش‌ها در جنبش کنونی ایران داده شود.

حزب کمونیست یونان: درباره تقابل ایدئولوژیک - سیاسی در همایش 22 ام احزاب کمونیست و کارگری و "حقه بازی درباره احساس "ضد روسی" و "روسیه دوستی"

الیسئوس واگناس

  • حزب‌کمونیست فدراسیون روسیه، وقتی‌که درعین داشتن ده‌ها نماینده در پارلمان، مبارزه طبقاتی را فراموش می‌کند و تاکنون کلمه ای انتقادی علیه و.پوتین رئیس‌جمهور روسیه، که بارها به و.ا.لنین  رهبرانقلاب اکتبر وبلشویک‌ها حمله کر‌ده‌است  برزبان نیاورده است نفوذ خود را چگونه اندازه گیری می‌کند؟ این حزب چگونه می‌تواند توجه نکند که تقریبا هرسخنرانی مهم و.پوتین انباشته از نقل قول‌هایی از کتاب‌های آ.للین، فیلسوف روس و بنیان‌گذار فاشیسم روسی است؟

زن زندگی آزادی یعنی پایان دادن به احکام ارتجاعی «اعدام»،

 بدون هیچ چون‌وچرایی

  • مجازات اعدام نه فقط برای معترضین و نیروهای سیاسی، بلکه باید به طور کل لغو شود. ما تنها با تلاش جمعی برای «الغای اعدام» می‌توانیم «زندگی» را محقق کنیم. زندگی‌ای که یکی از ارکان اصلی قیام جاری است و‌ علیه ارتجاع، کشتار و عادی‌سازی از حربه‌ی اعدام در مقام تاکتیکی سرکوبگر علیه اعتراضات برحق مردمی است.

آتش‌سوزی زندان اوین:

 پرونده‌سازی جدید علیه پنج زندانی سیاسی

  • پنج زندانی سیاسی با شکایت سازمان زندان‌ها با اتهاماتی چون تهدید به قتل، نشر اکاذیب و توهین به مقامات و مامورین روبه‌رو شده‌اند.

شماره  1144                 21 آذر1401

خروش سراسری علیه اعدام معترضان در ایران

  • 1401/09/21

  • مبارزه ی تمام عیاری برای جلوگیری از احکام اعدام در ایران در جریان است. امروز صبح یکی از شاکیان پرونده ی ماهان صدارت گفته است که اجرای حکم اعدام او موقتا متوقف شده و او شخصا برای جلوگیری از اعدام وی تلاش خواهد کرد. قوه ی قضائیه واکنشی به این خبر نشان نداده است. در عین حال در شبکه های اجتماعی به طور مرتب اسامی زندانیان تازه ای منتشر می شود که برایشان حکم اعدام صادر شده و یا با اتهام محاربه روبرو هستند.

ابر جنبش تام و تمام

پرویز پیران

  • 1401/09/21

  • نکته مهم دیگر که مفهوم تام و تمام را ضروری می‌سازد آن است که این جنبش از جنبش اجتماعی به جنبش انقلابی بدل شده و به جنبش اجتماعی بازگشت می‌کند. دلیل این امر شعارهای ساختارشکنانه است. درباره استفاده از واژگان نامطلوب نیز باید تأکید کرد که در فرهنگ ایرانی این کاربرد سازوکار تخلیه است و بیشتر در حالتهای سرکوب و ضرب و جرح و ناتوانی از پاسخ به کار می‌رود و بدین دلیل مخزن واژگانی آن در نزد اقوام ایرانی انبوه است.

جمعی از فدائیان خلق ایران (داخل کشور):

 از نقش دانشجویان در خیزش‌‌ اخیر استقبال و حمایت می‌‌کنیم

در دفاع از سوسیالیسم(۸۰(

  • 1401/09/21

  • رفقای دانشجو؛ با آلترناتیو سازی امپریالیستی مبارزه کنید و برای شکل‌‌گیری تشکلهای منسجم، قوی با رهبری دمکراتیک و متکی به خرد جمعی، همراه  با کارگران و زحمتکشان و نیروهای آزادیخواه و مترقی تلاش کنید. شما دانشجویان آگاه و پیشرو میتوانید در برداشتن گامهای اساسی مشارکت کنید و خود بخشی از راه حل باشید

شماره  1143                 9 آذر1401

بیانیه های دانشجویان در گرامی داشت 16 آذر

  • 1401/09/16

  • دانشجویان دانشگاه های کشور در بیانیه‌هایی 16آذر 1401 را گرامی داشته اند. در ادامه به دو بیانیه ازدانشجویان تهران و دانشجویان سراسر کشور توجه کنید:

بیانیه‌ی مشترک دانشگاه‌های تهران در آستانه‌ی ۱۶ آذر ۱۴۰۱:

فرزندان کارگرانیم، کنا رشان می مانیم

***

بیانیه  دانشجویان دانشگاه‌های کشور به مناسبت ۱۶ آذر ۱۴۰۱:

انقلاب ما، انقلاب برای زن زندگی آزادی

نامه مهناز جوان خوشدل ازخانواده های دادخواه

خطاب به سنای فرانسه

  • 1401/09/16

  • خانم‌ها و آقایان سناتور، نمایندگان سنا ی فرانسه، در شرایط کنونی ایران و در قرن بیست ویکم  جنایت‌های دیکتاتوری خامنه ای نباید جنایات دیکتاتوری شاه را تطهیر کند!

فراخوان های بیشتر برای سه روز اعتراض آذر ماه

  • 1401/09/14

  • از فردا(14 آذر1401) اعتراضات سه روزه ی تازه ای در ایران آغاز می شود. پوسترها و پلاکاردهای همچنان بیشتری منتشر شده که مردم را به شرکت در این رویداد سه روزه فرا می خواند. بسیاری از نهادهای اجتماعی، مدنی و فرهنگی و برخی چهره های مشهور از این رویداد سه روزه ی اعتراضی حمایت کرده اند.

مشکلات کامیون داران راهکار اقتصادی ندارد

فریبرز مسعودی

  • 1401/09/12

  • مجموعه این علت‌ها نشان می‌دهد دولت قادر به پاسخ دادن به خواسته‌های به‌حق رانندگان ناوگان جاده‌ای حمل بار و مسافر نیست و اساساً هیچ راهکاری برای این‌گونه مشکلات در قانون خصوصی‌سازی و تعدیل ساختاری نه در دولت ایران نه در هیچ کشور دیگری تعریف ‌نشده مگر کنار گذاشته شدن سیاست‌های بازارگرایی، پرداخت یارانه سوخت و روغن و لاستیک، تثبیت نرخ دلار، از بین بردن سلطه مالی و بانک‌ها بر تولید و خدمات که هیچ یک از این اقدامات در توان و ید دولت نیست.

گروه اذرنگ: دست‌ها از جانِ مردم کوتاه !

  • 1401/09/12

  • پیوند و همزمانی این خیزش مردمی با بزرگداشت یاد جانباختگان کشتارهای خونین دهه‌ی ۱۳۶۰ به‌ویژه قتل‌عام هزاران زندانی سیاسی‌ـ‌عقیدتی در تابستان و شهریور ۱۳۶۷ و سالگرد قتل‌های زنجیره‌ای و جانباختگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸، نشان از ریشه‌دار بودن اعتراضات و شدت ستمی دارد که بیش از چهار دهه بر مردم سرزمین‌مان رفته است!

گذشته به آینده برنخواهد گشت

اردشیر مهرداد

  • 1401/09/12

  • امروز در ایران لحظه‌ی انفجار روند‌های تناقض‌آمیز فرارسیده است و مردم گسست از زندگی عادی را احساس می‌‌کنند. این وضعیت مشخصه‌ی فوران انقلابی است. جامعه به‌سرعت در حال گردآوری نیرو برای رویارویی نهایی با نظامی است که از درآمیزی یک مدل به‌شدت راهزنانه‌ی انباشت سرمایه و حکمرانی ایدئولوژیک و به‌شدت خودکامه و فاسد شکل گرفته است.

اعتصاب کامیون داران حکومت را در تنگنا قرار داده است

  • بیانیه ای از سوی جوانان محلات ۳۰ شهر منتشر شده که فراخوان سه روزه ی اعتراض در روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذر داده است. این فراخوان به مناسبت چهلم جان باختن معترضین در چهلم مهسا امینی و همچنین روز تاریخی ۱۶ آذر در ایران منتشر شده و انتظار می رود مورد پشتیبانی وسیعی قرار گیرد.

بیانیه بازنشستگان مستقل

 در باره اعتراضات سراسری “نه به شرایط موجود”

  • 1401/09/09

  • بازنشستگان مستقل ، مقابله ، سرکوب ، بازداشت و قتل مردم حق طلب را بشدت محکوم میکنند و حکومت را برای تک تک جنایاتش مسئول میدانند. به یمن شبکه های ارتباطی و امکانات دنیای امروز ، تمام خشونت های بیرحمانه ای که دنیا را به شگفتی واداشته جلوی چشم مردم ایران و جهان است. نه میبخشیم و نه فراموش میکنیم.

بیانیه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

 در محکومیت شکنجه و حکم زندان معلمان

  • 1401/09/09

  • کانون های صنفی فرهنگیان، به ویژه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن محکوم نمودن کشتار مردم بی دفاع در جریان خیزش اخیر و اعمال شنیع و غیرانسانی از دستگاه قضایی و نیروهای امنیتی میخواهد هر چه زودتر معلمان بازداشتی از جمله آقای سوران اسکندرلطفی، را آزاد نمایند چرا که صبر معلمان برای ابد نیست.

نخستین مطالعه دولتی درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران

  • 1401/09/09

  • ویژگی‌های جامعه‌شناختی ناآرامی‌های شهریور- مهرماه ۱۴۰۱ را می‌توان حداقل در شش مورد مشخص خلاصه کرد. این ویژگی‌ها به ترتیب عبارتند از نسلی‌بودن عاملیت رخداد، نوسان بین کنش جنبشی و کنش شورشی، فرامادی‌گرایی، نوسان بین خشم و امید، فرصت‌شناسی سیاسی/راهبردی و افقی‌بودن.

شماره  1142                 1 آذر1401

اعتراض گسترده در بلوچستان؛ تیراندازی به سوی مردم در زاهدان و دزآب، فریادهای مرگ بر دیکتاتور در نازی آباد

  • 1401/09/05

  • حکومت در کردستان حکومت نظامی اعلام نشده برقرار کرده است. روز گذشته همزمان با روز حمایت از کردستان برخی شهرهای بزرگ به حالت میلیتاریزه در آمد و انبوهی از نیروهای سرکوب را روانه ی خیابان ها کردند تا مانع از تجلی همبستگی مردم با کردستان شوند، علیرغم آن سوم آذر ماه ۱۴۰۱ به عنوان روزی که بر سال ها دروغ و تبلیغات مسموم حکومت در مورد کردستان و جدایی طلبی آن مهر باطل زد.

آسیب شناسی همراهی کم‌جان کارگران با جنبش

  • 1401/0905

  • در چرایی حضور کم رنگ و کم رمق کارگران در جنبش همین بس که شاهد همدلی و حضور آنان و فرزندانشان در جنبش خیابانی هستیم، ولی بدون هرگونه آموزش، آگاهی بخشی انقلابی و رهایی بخش طبقاتی، و سازماندهی آهنین نه کارگران نه سایر زحمتکشان که بنده نان شب هستند و ترس از دست دادن کار و بیکاری و فقر و گرسنگی و بی خانمانی آنان را فلج کرده آنها را به عنوان یک طبقه به کنشگری سوق نخواهد داد و نهایتا به کمترین خواسته‌های خود بسنده خواهند کرد.

بیانیه مشترک سه تشکل کارگری در:

حمایت از مردم تحت ستم و محکوم کردن  کشتار مردم در شهرهای کردستان!

  • 1401/09/05

  • ما خواهان خروج فوری همه نیروهای مسلح سرکوبگر از کردستان و تمامی شهر های کردنشین هستیم و آزادی بی قید شرط همه زندانیان و دستگیر شدگان را خواستاریم. مخالف موشک اندازی و جنگ افروزی و بحران آفرینی در اقلیم کردستان عراق می باشیم.

جنگ اوکراین در کدام کشورهاموجب رونق صنایع نظامی شده است؟

  • 1401/09/05

  • سباستین چوالیک، مدیرعامل گروه صنعتی تسلیحات لهستان با بیش از ۵۰ زیرمجموعه در زمینه ادوات و تجهیزات نظامی در مورد این ظرفیت‌های جدید معتقد است: «با در نظر گرفتن واقعیت های جنگ در اوکراین و تصمیم بسیاری از کشورها برای افزایش بودجه دفاعی خود، فرصتی پدیدار شده که کشورها وارد بازارهای جدید شده و درآمدهای صادراتی خود در سال های آینده را افزایش دهند

همبستگی احزاب کمونیست و کارگری و نیروهای ترقی خواه جهان بامردم ایران در قیام مهسا

  • 1401/09/02

  • با آغاز جنبش مهسا در شهریور 1401 درایران نیروهای ترقی خواه و احزاب کمونیست و کارگری بسیاری با مبارزات مردم ایران اعلام همبستگی و از این جنبش حمایت کرده اند. نویدنو این سیل همبستگی را به نقل از نامه مردم ارگان مرکزی حزب توده ایران برای اطلاع خوانندگان باز انتشار می‌کند.

جنگ علیه مردم در پیرانشهر و جوانرود؛

مردم با سنگ در برابر سلاح های سنگین مقاومت می کنند

  • 1401/09/01

  • شهرهای کردستان امروز(30آبان) مراسم خاکسپاری جان باختگان شب گذشته را به اعتراضات عظیم مردمی علیه حکومت تبدیل کردند. هزاران نفر در پیرانشهر و جوانرود در خاکسپاری کشته شدگان خود شرکت کردند. در پیرانشهر و جوانرود ماموران حکومت با شلیک مستقیم به سوی مردم تعداد دیگری را به خاک و خون کشیده اند. تصاویر تکان دهنده ای از این شهر منتشر شده که قربانیان تازه ی حکومت سرکوب گر را که مورد اصابت گلوله واقع شده اند نشان می دهد.

حمله به نهادهای پزشکی و درمانگران

مصداق “جنایت علیه بشریت” است

 مزدک دانشور

  • 1401/09/01

  • نیروهای سرکوبگر و به خصوص نیروهای لباس شخصی که از همان نظارت حداقلی هم برخوردار نیستند، نه تنها حرمت بیمارستان و مراکز درمانی را نگه نمی دارند، بلکه از توهین و گاه ضرب و شتم کارکنان و دانشجویان و پزشکان نیز فروگذار نمی کنند. استفاده از آمبولانس برای انتقال دستگیر شدگان نیز یکی از شکستن خطوط قرمز است که از ابتدای اعترضات آن را رویه کرده اند. به تازگی و پس از قتل کیان مشخص شده است که از مراکز هلال احمر نیز برای تجمع نیروهای سرکوبگر استفاده می شود.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست