برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-11-26

نویدنو 1401/09/05         Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • سباستین چوالیک، مدیرعامل گروه صنعتی تسلیحات لهستان با بیش از ۵۰ زیرمجموعه در زمینه ادوات و تجهیزات نظامی در مورد این ظرفیت‌های جدید معتقد است: «با در نظر گرفتن واقعیت های جنگ در اوکراین و تصمیم بسیاری از کشورها برای افزایش بودجه دفاعی خود، فرصتی پدیدار شده که کشورها وارد بازارهای جدید شده و درآمدهای صادراتی خود در سال های آینده را افزایش دهند

 

 

جنگ اوکراین در کدام کشورهاموجب رونق صنایع نظامی شده است؟

  • اخبار روز

همزمان با ادامه‌دار شدن جنگ روسیه علیه اوکراین و تلاش کشورهای مختلف برای کمک تسلیحاتی به اوکراین، صنایع تسلیحاتی این کشورها بر سرعت تولیدات نظامی خود افزوده‌اند بطوریکه این فرصت برای آن‌ها در سی سال گذشته بی سابقه بوده است.

یورونیوز در ادامه نوشت: در ده ماه گذشته، کشورهای متحد کی‌یف سعی کرده‌اند تا با ارسال مهمات و تجهیزات نظامی به اوکراین بخشی از نیاز آن را تامین کنند، حال آن‌که ذخایر نظامی خودشان رفته رفته کاهش می‌یافت.

به طور ویژه، کشورهای اروپای شرقی از این موضوع متاثر هستند و صنعت تسلیحات آن‌ها با سرعتی که از زمان جنگ سرد تاکنون دیده نشده است، در حال تولید و تکمیل کمبودهای خود و تامین نیاز تسلیحاتی اوکراین هستند.

براساس جدیدترین داده‌های «موسسه کیل برای اقتصاد جهانی»، کشورهای ایالات متجده آمریکا و بریتانیا در صدر فهرست کمک‌کنندگان مستقیم نظامی به کی‌یف بوده‌اند. لهستان، آلمان، نروژ، دانمارک، لتونی، کانادا و جمهوری چک در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

برخی کشورهایی که در گذشته عضو پیمان ورشو بودند و هنوز نسبت به روسیه محتاط هستند، کمک به اوکراین را یک موضوع امنیتی در منطقه می‌دانند؛ در عین حال به اعتقاد بسیاری، جنگ اوکراین فرصت‌های جدیدی را برای صنعت تسلیحاتی منطقه ایجاد کرده است.

سباستین چوالیک، مدیرعامل گروه صنعتی تسلیحات لهستان با بیش از ۵۰ زیرمجموعه در زمینه ادوات و تجهیزات نظامی در مورد این ظرفیت‌های جدید معتقد است: «با در نظر گرفتن واقعیت های جنگ در اوکراین و تصمیم بسیاری از کشورها برای افزایش بودجه دفاعی خود، فرصتی پدیدار شده که کشورها وارد بازارهای جدید شده و درآمدهای صادراتی خود در سال های آینده را افزایش دهند

چوالیک در گفتگو با رویترز گفته است که میزان سرمایه‌گذاری این شرکت دولتی برای دهه‌ پیش‌رو ۱.۸ میلیارد دلار است و اصلا با رقم پیش‌بینی شده قبلی قابل مقایسه نیست. این مبلغ شامل پوشش تجهیزات نظامی برای استفاده در مرز این کشور با بلاروس، کشور متحد روسیه، نیز می‌شود.

سایر شرکت‌ها و مقامات دولتی از لهستان، اسلواکی و جمهوری چک نیز تایید کرده‌اند که در حال افزایش ظرفیت تولید و استخدام پرسنل بیشتر هستند.

در آغاز حمله نظامی روسیه، برخی کشورهای متحد اوکراین ابتدا انبار تسلیحات قدیمی خود را در اختیار این کشور قرار دادند. تا اینکه با خالی‌شدن این انبارها نوبت به تولید و صادرات سلاح‌های مدرن و امروزی رسیده است.

حال آنکه اوکراین ماه‌ها منتظر رسیدن تسلیحاتی غربی با استاندارد روز ناتو بود.

به گفته مقامات مطلع در گفتگو با رویترز، اوکراین سلاح‌ها و تجهیزات مورد نیاز خود را از طریق کمک‌های مالی سایر دولت‌ها و یا از طریق قراردادهای تجاری مستقیم بین کی‌یف و شرکت‌های سازنده به دست می‌آورد.

توماس کوپچنی معاون وزیر دفاع جمهوری چک به رویترز گفته است که اوکراین نزدیک به ۲.۱ میلیارد دلار سلاح و تجهیزات از شرکت های این کشور دریافت کرده است که حدود ۹۵ درصد آن از طریق تحویل شرکت‌های تجاری بوده است. او گفت که صادرات تسلیحات چک در سال جاری بالاترین میزان از سال ۱۹۸۹ خواهد بود و بسیاری از شرکت ها در این بخش شغل و ظرفیت خود را اضافه کردند.

این مقام نظامی جمهوری چک همچنین گفت است که تامین تسلیحاتی اوکراین فقط یک امر تجاری نیست بلکه اکثریت جمعیت چک هنوز دوران اشغال کشورشان توسط روسیه را به یاد دارند و ما نمی‌خواهیم نیروهای روسی به مرزهای ما نزدیک‌تر باشند

شرکت­‌های تسلیحاتی آمریکایی از اوج­گیری نه تنها جنگ در اوکراین بلکه تمامی درگیری­‌هایی که پای آمریکا وسط است، سود زیادی می­‌برند و آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین تاکنون معادل ۳.۲ میلیارد دلار سلاح به کی‌یف تحویل داده است

آمریکا از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۲۸ بهمن)، سال گذشته از جمله موشک‌های جاولین، توپخانه‌های هویتزر، سامانه‌های ضدهوایی، مهمات و جلیقه ضدگلوله به کی‌یف تحویل داده است. ۷۰۰ پهپاد کامیکازه و ۵۰ میلیارد گلوله مهمات نیز از جمله محموله های ارسالی از ایالات متحده به اوکراین است.
«
جیمز تایکلت» مدیر عامل شرکت نظامی لاکهید مارتین در ارتباط با فروش سلاح گفته است:، هدف این شرکت این است که تولید موشک‌های ضدتانک جاولین را از ۲۱۰۰ به ۴۰۰۰ عدد در سال افزایش دهد. او تصریح کرد که اهداف شرکتش عظیم‌تر از آن است که به موشک‌های جاولین محدود شود و بیان کرد که با توجه به خطرات روسیه و چین، انتظار دارد که فارغ از جنگ اوکراین، درخواست‌ها افزایش یابد.

گروه‌های صنایع دفاعی اروپا که از جنگ سود بردند، سیستم‌های BAE بریتانیا و تالس فرانسوی بودند. علاوه بر مهمات تولید شده توسط این شرکت ها، موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی نیز به اوکراین ارسال می‌شود.

یک ماه پیش جیمز هرش، مدیر آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا پس از اعلام فروش تسلیحات در سال مالی ۲۰۲۲ گفت: «می‌توانم بگویم از افزایش فروش تسلیحات سود برده‌ایم».

در گزارشِ میزان فروش اسلحه در آمریکا آمده است: این کشور به میزان ۵۰ میلیارد دلار اسلحه فروخته که شامل فروش محصولات نظامی به خارج، تامین مالی-نظامی خارجی و سایر موارد مربوط به تجارت اسلحه است. مدیر آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا همچنین تاکید کرد: «فروش جت‌های جنگنده گران قیمت F-۳۵ سهم قابل توجهی در این مبلغ داشته است». 

به گفته این مقام دفاعی آمریکا، انتظار می‌رود فروش تسلیحات در حدود سه سال آینده هم افزایش پیدا کند. از سوی دیگر، گفته شده افزایش فروش بین سال مالی ۲۰۲۱ و سال مالی ۲۰۲۲ به دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش تقاضا به خاطر جنگ اوکراین بوده است.

در کنار جنگ اوکراین، چالش آمریکا با چین در باره تایوان بهانه ی دیگری برای رونق بازار صنایع نظامی این کشور و اروپا شده است. چند هفته پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان اعلام شد: دولت آمریکا بنا دارد یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار سلاح در اختیار تایوان قرار دهد. این بسته تسلیحاتی شامل سیستم‌های راداری و هشدار حملات هوایی و موشکی به ارزش ۶۵۵ میلیون دلار و ۳۵۵ میلیون دلار برای ۶۰ سیستم شلیک موشک‌های هارپون است که قابلیت هدف قرار دادن ناوهای جنگی را هم دارد.

پنتاگون همچنین گفته موشک‌های زمین-هوا و هوا-هوا به ارزش حدود ۹۰ میلیون دلار هم بخشی از این تسلیحات است.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست