نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

ديك چنى:حتى با تصويب قطعنامه‌ در كنگره، طرح بوش اجرا مي‌شود

نویدنو:7/11/1385

ديك چنى:حتى با تصويب قطعنامه‌ در كنگره، طرح بوش اجرا مي‌شود


ايسنا:معاون رييس جمهور آمريكا اظهارات مبنى بر اينكه اشتباهات دولت در عراق به اعتبارش آسيب جدى وارد ساخته و باعث شده تا اعضاى كنگره از هر دو حزب رييس جمهور را در خصوص طرحش در عراق و افزايش نيرو در اين كشور زير سوال ببرند، "مزخرف و ياوه"خواند.
ديك چني، معاون رييس جمهور آمريكا در گفت وگو با شبكه‌ى تلويزيونى سى.ان.ان يك روز پس از سخنرانى سالانه‌ى بوش، در پاسخ به اين سوال كه به برخى از جمهوري‌خواهان كنگره اعتبار دولت را به دليل اشتباهات و شكست‌ها در عراق زير سوال برده‌اند؛ گفت: من با اين سوال از اصل مخالفم به نظر من اينها مزخرف و ياوه است.
چنى تاكيد كرد: دولت به پيشبرد طرحش براى اعزام نيروى بيشتر به عراق مصمم است. حتى اگر كنگره قطعنامه‌اى در مخالفت با آن تصويب كند.
معاون بوش گفت: اين قطعنامه نمي‌تواند ما را متوقف كند و به علاوه از نظر من اين امر براى سربازان ما نيز مفيد نخواهد بود. اگر نيروهاى آمريكا از عراق خارج شوند به استراتژى تروريست‌ها كه مي‌گويند آمريكايي‌ها كارشان را تمام نكردند و شجاعت جنگيدن نداشتند، اعتبار بخشيده‌ايم و اين بزرگ‌ترين تهديد است. اينكه ما وظيفه‌ مان را به طور كامل به انجام نرسانيم، اشتباهى مرگ‌بار است.
وى افزود: دولت به موفقيت‌هاى بزرگى در عراق دست يافته است. اما رسانه‌ها و منتقدان بسيار سعى دارند اين تلاش‌ها را ناديده گرفته و يا حتى شكست خورده بنامند و به اين ترتيب نيروهاى ما در مناطق جنگى را تضعيف كنند.
چنى سعى كرد حتى آنچه را كه ميان حاميان بوش به طور گسترده مورد اذعان قرار گرفته را رد كند و تصويرى بهتر از عراق بسازد. وى گفت: البته در عراق مشكلاتى وجود دارد، اما اوضاع چندان هم وحشتناك نيست. در عوض به نظر من عمليات‌ها در عراق به اهداف اصلى خود نايل آمده است. آنچه ما در عراق انجام داده‌ايم سرنگونى صدام بود كه درست‌ترين كار بود و امروز جهان به دليل نابودى صدام از امنيت بيشترى برخوردار است. سه انتخابات در عراق برگزار شد؛ در اين كشور دموكراسى برقرار است و قانون اساسى تدوين شد، دولت منتخب داريم، صدام محاكمه، اعدام و پسرانش كشته شدند و دولتش نيز نابود شد. اگر همه‌ى آنها بودند اوضاع وحشتناكى بود.
وى افزود: البته مشكلاتى هست اما ما به هدف اصليمان يعنى خلاصى از رژيم گذشته و ايجاد رژيم جديد موفق شديم. رژيم كنونى عراق تنها يك سال است كه بر مسند قدرت است و نبايد به اين زودى بركنارى و نابودي‌اش را خواستار شد. ما در نهايت به يك موفقيت بزرگ نايل مي‌شويم و به اين راه براى رسيدن به اين موفقيت ادامه مي‌دهيم.
معاون بوش اذعان داشت: براى ايجاد امنيت در اين كشور هنوز بايد كارهاى زيادى انجام داد و طرح رييس جمهور به همين منظور بايد به اجرا گذاشته شود.
وى در پاسخ به اين سوال كه به نظر وى بزرگ‌ترين اشتباه طرحان جنگ چه بوده؟ گفت: فكر مي‌كنم ما ميزان تاثير 30 سال حكومت صدام بر مردم، بخصوص شيعيان را كه مورد سركوب قرار گرفته بودند، درك نكرديم.
وى در پاسخ به اين سؤال كه آيا به نظر وى سناتور هيلارى كلينتون، رييس جمهور خوبى خواهد بود؟ گفت: فكر نمي‌كنم. چون او يك دموكرات است. من با وى از لحاظ عقيدتى و سياسى موافق نيستم و ترجيح مي‌دادم به جاى نانسى پلوسي، رييس مجلس نمايندگان آمريكا، دنيس هاسترت مي‌نشست.
وى هم‌چنين از عملكرد دونالد رامسفلد، وزير دفاع مستعفى آمريكا به دليل انجام كارى فوق‌العاده طى شش سال خدمتش در حكومت بوش تقدير كرد.

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics