نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2016-07-16

نویدنو  26/04/1394 

 

 

 

اطلاعیهٔ حزب تودهٔ ایران:

در ارتباط با حملهٔ تروریستی در شهرِ «نیس»، فرانسه

حزب تودهٔ ایران، این حملهٔ تروریستی و جنایتکارانه را که قربانیان آن شهروندان عادی و به‌ویژه کودکان فرانسوی‌اند، و همچنین طراحان و بانیان این حمله را به‌شدت تقبیح و محکوم می‌کند. حزب تودهٔ ایران، همدردی و همدلیِ خود را با همهٔ قربانیان این فاجعهٔ دهشتناک اعلام می‌دارد و به مردم و زحمتکشان و نیروهای مترقی فرانسه تسلیت می‌گوید.

حملهٔ تروریستی به شهروندان شهر بندری «نیس»، در جنوب فرانسه، در شامگاه پنج‌شنبه ۲۴ تیرماه (۱۴ ژوئیه)، افکارعمومی جهان را به‌شدت تکان داد. ماجرا از این قرار بود که کامیونی با سرعت بالا به میان شهروندان عادی فرانسوی راند و زخمی شدنِ بسیاری از آنان را موجب گردید. این شهروندان فرانسوی ـ که کودکان و نوجوانان بسیاری بین‌شان بودند ـ در منطقهٔ ساحلیِ «نیس» نظاره‌گرِ مراسم آتش‌بازی به‌مناسبت «روزِ باستیل»، روز ملیِ فرانسه، بودند. بنا بر گزارش‌ِ رسانه‌ها، در این حرکت تروریستی صد تن کشته و صدها نفر دیگر به‌شدت زخمی شدند که حالِ شمار زیادی از آنان وخیم است. این کامیون، که رانندهٔ  آن یک فرانسویِ تونسی‌الاصل بوده است، عامدانه و با سرعت زیاد، در منطقه‌یی که ورود خودروها به آن ممنوع اعلام شده بود، به سمت مردم حرکت کرد و پیش از آن‌که با تیراندازیِ نیروهای پلیس و کشته شدنِ رانندهٔ مسلح آن متوقف شود، نزدیک به دو کیلومتر در میان صفوف هزاران شهروند فرانسوی راند و دوزخی از کشته و زخمی پشت سر خود بر جای نهاد و فضایی سرشار از هراس و دهشت را نیز بر سراسر شهر مستولی کرد. انتخابِ مناسبتِ برگزاری روز ملیِ فرانسه برای انجام این عملیات تروریستیِ فاجعه‌بار و همچنین هدف‌گیریِ نقطه‌ها و محل‌هایی که کودکان در آن به بازی مشغول بودند، بینش بیمارگونه و ضدانسانیِ عاملان این جنایت مدهش را به‌نمایش می‌گذارد.
سه روز پیش از این واقعهٔ تکان دهنده، رسانه‌های جهان، گزارشِ ۳۰۰ صفحه‌ای آقای «پاتریک کالوار»، رئیس «آژانس امنیت داخلی فرانسه» ( «دی. جی.اس.آی.») به کمیسیون تحقیق پارلمان فرانسه را منتشر کردند. این گزارش، ‌در ارتباط با دو حملهٔ تروریستی پیشین در پاریس بود. آقای «کالوار» در اظهاراتش به کمیسیون تحقیق پارلمان فرانسه یادآور شده بود که: افراط‌گرایان اسلامی سعی خواهند کرد تا در حمله‌های هلاکت‌بار، با به‌کارگیریِ اتومبیل‌های حامل مواد منفجره که از راهِ دور قابل هدایت و عمل‌اند، توانِ ضربتی‌شان را بالا ببرند. او با پیش‌بینی اینکه وضعیت در فرانسه در آستانهٔ انفجار است گفت: یک حملهٔ تروریستیِ دیگر از سوی نیروهای افراط‌گرایِ اسلامی در خاک فرانسه،‌ می‌تواند به جنگی داخلی میان نیروهای نژادپرست و مسلمانان بینجامد.
حزب تودهٔ ایران، این حملهٔ تروریستی و جنایتکارانه را که قربانیان آن شهروندان عادی و به‌ویژه کودکان فرانسوی‌اند، و همچنین طراحان و بانیان این حمله را به‌شدت تقبیح و محکوم می‌کند. حزب تودهٔ ایران، همدردی و همدلیِ خود را با همهٔ قربانیان این فاجعهٔ دهشتناک اعلام می‌دارد و به مردم و زحمتکشان و نیروهای مترقی فرانسه تسلیت می‌گوید.
واقعیت این است که، پدیدهٔ ناهنجار و ضدانسانیِ "تروریسم اسلامی"، به‌طورِعمده به‌دلیلِ سیاست‌های فاجعه‌بارِ ایالات‌متحده آمریکا، هم‌پیمانانِ اروپایی‌اش، متحدانِ منطقه‌ایِ آن همچون عربستان سعودی، و حمایت مالی و نظامی‌شان از نیروهای افراطی و مزدورانِ القاعده و داعش در افغانستان، یوگسلاوی سابق، عراق، سوریه و لیبی رشد کرده است. روشن است که ادامهٔ سیاست‌های جنگ‌طلبانه و برتری‌جویانهٔ  کشورهای امپریالیستی در خاورمیانه و شمال آفریقا در خلالِ سه دههٔ اخیر ـ و به‌ویژه لشکرکشی‌هایِ سلطه‌جویانه به افغانستان، عراق و سوریه و به‌خاک‌وخون کشیدنِ ده‌ها میلیون شهروند عادیِ این کشورها ـ در به‌وجود آوردنِ شرایط برای رشدِ گرایش‌های افراطی و به‌لحاظِ بینشی مبتنی بر ایدئولوژی‌هایِ بنیادگرایانهٔ اسلامی، توانسته است اثرگذار باشد. همچنین، اجرایِ سیاست‌های اقتصادی ـ اجتماعی نولیبرالیِ سالیان اخیرِ کشورهای اروپایی و تحمیلِ سیاست‌هایی ریاضت‌کشانه، حمله به آزادی‌های مدنی و حقوق دموکراتیک و همچنین برچیدنِ سیستم رفاهِ اجتماعی ـ که به‌طورِعمده لایه‌های مهاجرِ مقیم در اروپا قربانیان آن‌اند ـ را به عامل‌های تعیین‌کنندهٔ رشد پدیدهٔ تروریسم‌، که در بالا بدان‌ها اشاره شد، باید افزود.
فاجعهٔ تروریستی دیروز در شهر «نیس» در فرانسه، بار دیگر برخوردی قاطع با تروریسم و ریشه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آن را لازم و ضروری می‌کند. بر پایهٔ شواهد انکارناپذیر، ارتباط مسببانِ فاجعه‌های تروریستی در لندن، مادرید، پاریس، بروکسل، مالی، بغداد، داکا با سازمان‌های اسلام‌گرایان تروریست در خاورمیانه و ازجمله «القاعده»، «داعش»، «جبهه النصره»، «احرار الشام» و شاخه‌های وابسته به آن‌ها زیر نام‌هایی گونه‌گون، روشن و آشکار است.
 
حزب تودهٔ ایران، بار دیگر، ضمن محکوم کردنِ این عمل جنایتکارانه و تروریستی و ابرازِ همدردی و همبستگی با مردم فرانسه، همهٔ نیروهای مترقی و آزادی‌خواه جهان را به مبارزه‌یی مشترک به‌هدفِ ریشه‌کن کردن قاطع تروریسم فرامی‌خواند. حفظِ صلح جهانی و مصالحِ آتی خلق‌های خاورمیانه، به چنین برخورد قاطع و مشترکی وابسته است.
کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران ـ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۵
۲۵ تیرماه ۱۳۹۵

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: