نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-12-11

نویدنو  19/09/1394 

 

 

جرمی کوربین در مصاحبه اختصاصی با دموکراسی ناو :

"من دنیایی از صلح می خواهم"

برگردان : هاتف رحمانی

ما مستقیما ازهمایش کنفرانس سازمان ملل  در باره محیط زیستCOP21  در پاریس ، فرانسه یا شما صحبت می کنیم . سه ماه پیش ، جرمی کوربین ، زمانی که بعنوان رهبر حزب کارگر بریتانیا برگزیده شد ، وبه رهبر اپوزیسیون تبدیل شد جهان را حیرت زده کرد . او وعده کرده است حزب کارگر را به ریشه های سوسیالیست آن بازگرداند ، از ملی کردن حمل ونقل عمومی دفاع نماید ،شهریه دانشگاه را رایگان سازد ، اجاره و  یک مزد حداکثر ملی را تا حد حقوق بگیر های بالا ترکنترل نماید . کوربین فعال همیشگی ضد جنگ بوده است و زمانی  ائتلاف جنگ را متوقف کنید را رهبری می کرد .

خوب ، هفته گذشته ، او عهده دار رای دادن علیه دادن اجازه به نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون برای آغاز بمباران سوریه بود . یک روز پیش از رای ، کامرون  به خاطر مخالفت با حمله هوایی کوربین را به " جانبداری تروریست ها" متهم کرد . من شب گذشته در پاریس در اولین مصاحبه رادیو تلویزیونی امریکایی  او از زمان برگزیده شدن بعنوان رهبر حزب کارگر با کوربین به گفتگو نشستم .  

امی گودمن : من امی گودمن . ما در پاریس ، فرانسه ، با رهبر حزب کارگر بریتانیا ، حزب مخالف در بریتانیا هستیم . او به تازگی  چند ماه پیش ،انتخاب شده است . جرمی کوربین از حضور شما خرسندیم .

جرمی کوربین : امی . از بودن با شما خوشحالم

امی گودمن : خوب ، شما  آن را چگونه انجام دادید ؟

حرمی کوربین : خوب ، ما برای رهبری حزب کارگر پس از شکست در انتخابات سراسری در ماه می کارزاری به راه انداختیم .و من احساس کردم که به خاطر چند دلیل باختیم . یکی آن بود که ما بدیلی به اندازه کافی رادیکال برای برنامه ریاضت اقتصادی مطرح شده از سوی دولت محافظه کار ولیبرال دموکراتیک پیشنهاد نکردیم . تعدادی از همکاران پارلمانی وافرادی از خارج از من پرسیدند ایا برای رقابت انتخاب رهبری آمادگی دارم . من آماده بودم . در آغاز ما کاملا با بی توجهی  رسانه ها رو به رو بودیم . من نمی دانم آیا شما قمار می کنید ، اما به ما نابرابری 200 به یک می دادند . خوب ، سرمایه گذاری خوبی بود .  

و ما کارزار خود را با شرکت در بحث های عمومی هاستینگز وبعد سفر به سراسر کشور آغاز کردیم . و ما صد رقابت در شهر ها و شهرک های مختلف در سراسر بریتانیا  انجام دادیم . وافراد زیادی گرد ما آمدند – جوان ، پیر، همه گروه ها، همه . و حمایت گسترش یافت ، چون آن چه ما عرضه می کردیم گشایشی در سیاست ها در بریتانیا بود . و نتیجه ، می دانید . : ما با 60 درصد رای ها ، بالاترین رای  بی سابقه داده شده در انتخابات یک حزب در بریتانیا  برنده شدیم . م عضویت حزب کارگر اکنون به 400.000 نفر ، که در شش ماه گذشته بیش از دو برابر شده است رسید ه است . حوب دوران جالبی بوده است .

امی گودمن : اکنون ، شما رای بزرگی داشتید که باختید ، و آن در رابطه با بمباران سوریه بود . شما مخالف بودید .عضو های دیگر حزب شما موافق و مخالف بودند . در این مورد چه فکر می کنید ؟ و تقریبا بریتانیا بی درنگ بمباران سوریه را آغاز کرد .

جرمی کوربین : من از سال 1983 در پارلمان بوده ام ف و در موضوع های بسیاری در طول زمان درگیر بوده ام . در واقع ، ما اولین بار زمانی که من  در سال 2003 با جنگ عراق مخالفت کردم روبه رو شدیم . آن چه در پاریس رخ داد ترسناک ، خفت آور و منزجر کننده بود . و امروز بعد از ظهر من در یکی از کافه هایی بودم که مورد برخورد قرار گرفته بود ، و دفتر یاد بود آن جا را امضا کردم .آیا پاسخ آن آغاز بمباران سوریه است ، یا پاسخ آن است که عملا به گفتگو ی سیاسی سرعت ببخشیم، که  در پایان روز تنها کار آن است که به فراهم کردن صلح در سوریه مصمم باشیم ؟ من از گفتگوی سیاسی حمایت می کنم ، نه از دخالت نظامی .

من درک می کنم  این می توانست موضوع مشکلی در پارلمان بریتانیا ، موضوع مشکلی در حزب خود من باشد . من یک رهبرم، نه یک دیکتاتور . من دوست دارم افراد را ترغیب کنم تا آن ها را بترسانم یا کنترل کنم . بنا بر این من تصمیم گرفتم که به تمام عضو های خود در پارلمان اجازه رای آزاد در موضوع بدهم – آن ها می توانند افکار خود را در آن موضوع اعلام کنند – و همچنین با افکار عمومی هم فکری  کنم . از این رو ، آن چه من انجام دادم نوشتن ای میلی به 400.000 عضو حزب مان بود ، و پاسخ های عظیمی دریافت کردیم ، که 75 درصد مخالف بمباران بود . و من گروه پارلمانی خودمان را– شما آن ها را  انجمن می خوانید- به رای مخالف  دعوت کردم ، و سه چهارم – خوب ، 60 درصد - از آن هاقبول کردند  و تعداد اندکی هم  به بمباران رای دادند . و ازکابینه سایه خود من ، اکثریتی علیه بمباران رای دادند . و من امیدوارم این بعنوان نشانه بزرگی مشاهده شود که حزب کارگر برای راه حل های مسالمت آمیز برای مسائل جهان تلاش می کند. اما ورای همه ، ما تصمیم داریم دولت خود را پاسخگو نگهداریم . من می دانم رای به راهی رفت که من نمی خواستم برود ، و می دانم بمباران چند ساعت بعد آغاز شد .  

امی گودمن : یک راه حل دیپلماتیک به چی شبیه است ؟

جرمی کوربین : یک راه حل دیپلماتیک می تواند این باشد . روند وین دولت سوریه ، تمام دولت های همسایه – اعم  از ایران ، عراق ، ترکیه - را وارد (مذاکره) کند . همه آن ها – والبته اردن – را وارد کند. تمام کشورهای شورای خلیج . روسیه ، اتحادیه اروپایی را وارد کند . امریکا را وارد کند. (انجام) هیچ یک از این ها قرار نیست آسان باشد . اما آیا ما قرار است وارد جنگی نیابتی بین تمام این گروه های  رقابت کننده شویم که از قبل یک جنگ داخلی چهارلوله ای در سوریه است ، یا باید  تا اندازه ای که می توانیم آن ها را گرد هم آوریم تا حداقل به آتش بسی در جنگ داخلی سوریه و منزوی کردن واقعی دولت اسلامی از نظر پول ، از نظر اسلحه و از نظر راهی که نفت خود را به فروش می رساند برسیم ؟  

امی گودمن : در باره نقش عربستان سعودی صحبت کنید .

جرمی کوربین : خوب ، من نگران فروش اسلحه در داخل منطقه بوده ام ، فروش انبوهی از سلاح ها به عربستان سعودی . و من موارد زیادی را، ( از جمله) موضوع حقوق بشر در عربستان سعودی را نیز مطرح کرده بودم . و در واقع ، در سخنرانی در کنفرانس سالانه حزب خود در برایتون در ماه سپتامبر ، من موضوع یک قرار داد (ساخت) زندان بریتانیایی را که در عربستان سعودی بسته شده بود و نیز مسئله حکم اعدام محمد ال نمیر ، جوانی که خطایی غیر از  شرکت در اعتراض نداشت را مطرح کردم . سخنراین وکار درخشان افراد بسیار بسیار بسیاری – نه فقط من – به تضمین آن که بریتانیا از قرار داد زندان عقب نشینی کند کمک کرد ه بود .  و مرد پیر ، یک زندانی بریتانیایی ، که در عربستان سعودی در زندان بود ، آزاد شده بود ، و دیگران اعدام نشده بودند . ما  تصمیم داریم فشار را حفظ کنیم .    

اما من  نسبت به موضوع از کجا آمدن حمایت مالی برای دولت اسلامی هم نگرانم. و آن چه من انجام داده ام پرسش از دولت خودمان است ، و در واقع از همه دولت ها خواستیم ، مواظب بانک هایتان باشید مواظب سیستم یانکی خودتان باشید . چه کسی این پول را شستشو می دهد ؟ به برچسب اسلحه هایی که دولت اسلامی استفاده می کند نگاه کنید . آن ها از ناکجا نمی آیند . افرادی این اسلحه ها را می فروشند . اما به مسئله این که ما چگونه جامعه های سراسر دنیا را تهدید می کنیم  هم نگاه کنید ، به نحوی که دولت اسلامی را به خاطر آن چه هست منزوی کنیم ، اما نباید افراد جامعه مسلمان یا هر جامعه دیگری را مقصر بدانیم . سامی ستیزی ، اسلام هراسی ، نژادپرستی  همه بخشی از همان حد عدم تحمل هستند. ما تصمیم داریم با آن ها مخالفت کنیم وجامعه ها را به هم نزدیک کنیم .  

امی گودمن : جرمی کوربین ، دیوید کامرون نخست وزیر شما را به خاطر مخالفت با بمباران حوایی " هوادار تروریست " خواند. آیا درخواست عذر خواهی کرده اید .

جرمی کوربین : ازاو بارها خواسته شد تا عذرخواهی کند. در واقع ، من برای دعوت از او (دیوید کامرون) سخنرانی خود را در پارلمان متوقف کردم ، گفتم " نخست وزیر، الان وقت این نوع بیانات نیست . آیا می توانی الان به خاطر آن عذرخواهی کنی ؟ نه فقط از من ، بلکه از تمام افرادی که ممکن است چنین فکری که من دارم داشته باشند ؟ " او از انجام آن خود داری کرد .افراد می توانند داوری خودشان را بکنند . من خواستار جهانی از آرامشم .من به بمب ها علاقه ای ندارم . به جنگ ها علاقه ای ندارم .من به صلح علاقه مندم . و فکر می کنم چنین بیاناتی مقام او را تنزل می دهد .  

امی گودمن : شما همان جایگاهی را اشغال می کنید که زمانی تونی بلر در اختیار داشت – تونی بلر نخست وزیری که به نوعی از خطا ، تهاجم  به عراق ، با اظهار آن خطا مشارکت کرد – خوب بگذارید کلیپی را ببینیم .  

فرید ذکریا : زمانی که مردم به ظهور دولت اسلامی نگاه می کنند ، افراد بسیاری به تهاجم عراق بعنوان سبب اصلی اشاره می کنند . در این باره چه نظری دارید ؟

تونی بلر: من فکر می کنم عناصری از حفیقت در آن وجود دارد . اما فکر می کنم ، باید ، بازهم شدیدا مراقب باشیم ، وگرنه در مورد آن چه در عراق و در سوریه امروز جریان دارد دچار بد فهمی می شویم . البته ، شما نمی توانید بگویید  آن هایی از ما که در سال 2003 صدام را برکنار کردیم هیچ مسئولیتی برای وضعیت 2015 نداریم .

امی گودمن : پاسخ تونی بلر بود به پرسش فرید زکریا در سی ان ان آیا در حقیقت دولت اسلامی از تجاوز عراق بیرون آمد . پاسخ شما ؟

جرمی کوربین : من فکر می کنم جالب بود . من اساسا با تونی بلر . زمانی که رهبر حزب من ونخست وزیر بود ، به ویژه در مسئله عراق مخالف بودم . و جالب است که در مصاحبه با سی ان ان گفت که یکی از نتیجه های جنگ در عراق رشد نیروهای نا معقولی مانند دولت اسلامی بود . در واقع ، رئیس جمهور اوباما  چیز های وسیع تری در باره افکار خود در باره نتیجه های طولانی مدت آن چه در کل منطقه از زمان (تهاجم عراق) رخ داد بیان کرد .و فکر می کنم باید نه تنها افغانستان وعراق ، بلکه فکر لیبی را هم به یاد بیاوریم .غرب برای حفظ مردم بنغازی در برابر ظاهرا یک تهدید آنی از سوی نیروهای تحت هدایت سرهنگ قذافی وارد بمباران لیبی شد . آن ها سپس به کارزار بمباران سراسر کشور ادامه دادند . تمام زیر ساخت های کشور نابود شد .تمام سامانه دولت نابود شد .و اکنون ما کشور بزرگی داریم که تحت سلطه  رشته ای از دسته های رقیب قرار دارد و مشکل دائمی برای همه در منطقه است ، برای تونس ودیگر کشورهای اطراف آن جا . باز هم ، سیاست غربی بود که آن تصمیم را گرفت ، مانند بسیاری از سیاست های غربی  پس از تهاجم به عراق در سال 2003 که به  سیاست بعث زدایی ادامه داد ، که عملا تمام ساختار های مدنی – عادی جامعه را نابود کرد ، که بیش از 10 سال برای باز سازی  زمان برده است وهنوز آن ها باز سازی نشده اند .   

امی گودمن : طبق نوشته ایندیپندنت ، ژنرالی بدون ذکر نام گفته نیروهای مسلح ممکن است در صورتی که شما نخست وزیر شوید کودتا کنند .

جرمی کوربین : خوب . من منبع این اظهار را خواستم . هیچ کس جلو نیامد. من به وزیر دفاع نوشتم  واز او خواستم به همه یاد آوری کند که ما در یک دموکراسی زندگی می کنیم  ، که عضو های پارلمان منتخب هستند ، که از آن ها دولت تشکیل می شود ، و آن که دولت انتخاب می شود تا کشور را با یک فرمان دموکراتیک اداره کند. آن ( خواسته ) ژنرال ها را هم شامل می شود . 

امی گودمن : بحث های بسیاری در باره ی پرسش بی بی سی آیا مایل به پرتاب بمب هسته ای هستید ، که شما پاسخ نه دادید وجود دارد . آیا می توانید آن را شرح دهید؟

جرمی کوربین : خوب ، من زندگی خود را در مخالفت با سلاح های هسته ای صرف کرده ام ، و از من پرسیده شد آیا برای استفاده از سلاح های هسته ای آمادگی دارید ، و من پاسخ دادم . من فکر می کنم همه از من همان انتظار را داشتند. بنا بر این، آن نظر من است . 

امی گودمن : وقتی که هیلاری بن ، پسر تونی بن – که شما سال ها همراه با آن مرحوم در ائتلاف برای  توقف جنگ درگیر بوده اید – بود که برای بمباران سوریه در پارلمان سخنرانی می کرد چه احساسی داشتید  ؟

جرمی کوربین : تونی بن ومن خیلی نزدیک بودیم ، دوستان 30 – 40 ساله بسیار نزدیک . ما خیلی با یک دیگر صحبت می کردیم و دوستانی عالی بودیم . ومن اندکی پیش از مرگ با او ، در باره چشم انداز های جهان و چشم انداز ها برای صلح صحبت می کردیم . و من بسیار غمگینم که او رفته است .او بسیار به من آموخت . او  چیز های بسیار مهیبی از افراد دیگر آموخت . و کارهایی را انجام داد که من انجام ندادم . او یادداشت خوبی از هر آن چه انجام داد و از آن آموخت حفظ کرد . خوب ، شاید من باید همان کار را انجام دهم . من فکر نمی کنم  همیشه هر کسی باید این یا آن راه را در ارتباط های خانوادگی آغاز کند.  هرکسی فکر خودش را دارد . هر کسی تصمیم های خود را می گیرد . و من مایلم نیستم هرگز خودم را در گیر آن نوع بحث کنم .  

 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: