نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-11-13

نویدنو  22/08/1394 

 

 

محاصره عربستان سعودی یمن را به قحطی تهدید می کند

شرین ال ترابلسی - برگردان : آرش وجدانی

 

هفته گذشته یک خیریه پادشاهی سعودی اعلام کرد که مایل به جمع آوری 244 میلیون دلار کمک برای کسانی است که گرفتار بحران انسانی در یمن هستند. اما با این حال ، محاصره جاری تحمیلی شده از سوی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی همراه با مخاطره گسترش خشونت کشور را به سوی قحطی می راند.

محاصره اقتصادی، در اصل برای جلوگیری از رسیدن  تدارکات ارسالی از ایران به دست شورشی های حوثی ، در مارس 2015 آغاز شد . محاصره مورد حمایت 5 عضو از شش عضو شورای همکاری خلیج ( فارس ) است – عمان تنها استثنا است . 

این ائتلاف تحت هدایت سعودی مسئول حمله هوایی علیه مردم نیز هست ، که مورد حمایت اطلاعاتی امریکا است . بریتانیا همان طور که فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد حمایت خود از تهاجم تحت هدایت سعودی را " به هر شیوه عملی غیر از درگیری در جنگ " اعلام کرده است. در انجام این کار ، تمام طرف های درگیر در حمله های هوایی ، از جمله امریکا وبریتانیا به طور ضمنی از محاصره اقتصادی حمایت می کنند . 

محاصره ممکن است در قطع جریان تدارکات به شورشی های حوثی ، اما به هزینه غیر قابل قبول جمعیت غیر نظامی موفق گردد . بیاد داشته باشیم ، که حوثی ها حداقل یک چهارم جمعیت یمن را نمایندگی می کنند ، حتی اگرمحاصره محروم کردن یک چهارم از جمعیت از کالاهای اساسی مانند غذا – منجر به گرسنگی- را هدف گرفته باشد نه تنها نا معقول ، بلکه غیر انسانی است . در اوت 2015 برنامه جهانی غذا اعلام کرد " یمن یک قدم با قحطی" فاصله دارد .  

محاصره به دلیل های بسیاری به شدت به یمن ضربه زده است . یمن محیط منابع کمیاب است که به شدت به واردات مواد غذایی و سوخت وابسته است . طبق اعلام آکسفام 90 درصد مواد غذایی ضروری، مانند گندم وبرنج وارد می شوند. حتی قبل ازآن که ستیزه کنونی آغاز شود ، بیش از 10 میلیون یمنی هر روزه با گرسنگی رو در رو بودند .   

کمک های انسان دوستانه تنها تا اندازه ای موثر است و هر آن کمکی که امروز تقسیم شود جمعیت را برای همیشه  تغذیه نخواهد کرد چون یمن با بحران اقتصادی شدیدی رو در روست . تجار وبازرگان های یمنی برای آوردن مواد غذایی ، دارو و غیر آن در بحران هستند ، اما تجارت تقریبا متوقف شده است و گسترش خشونت نیز دسترسی ها را از قبل محدود تر کرده است . 

در نتیجه محاصره و جنگ ، نرخ مبادله به صورت رقت آوری افزایش یافته است وبه صورت فزاینده ای تبدیل ریال یمن به دلار- که احتمالا به فروپاشی بانک مرکزی یمن منجر خواهد شد – دشوار است . بانک مرکزی تا کنون نرخ مبادله برای واردات گندم را تضمین کرده است اما اگر فرو بپاشد ، تاجر ها روی تمام کالاهایی که هنوز به ریال یمن مبادله نکرده اند افشا خواهند شد .

اما سازمان های کمک بشردوستانه برای انتقال کمک می جنگند. همین اواخر، بیمارستان پزشکان بدون مرز در شمال یمن با موشک مورد حمله قرار گرفت ( عربستان سعودی مسئولیت حمله را انکار کرده است ) . محاصره اقتصادی نیز جریان کمک بشر دوستانه ، به ویژه دارو، را محدود می کند ، چون آن ها بر تجارت محلی برای وارد کردن وتوزیع کمک متکی هستند. و سرانجام ، وارد کردن کمک تضمین نمی کند که به صورت مساعدی در منطقه های مختلفی توزیع شود ، چون گروه های کمک برای گرفتن اجازه ورود مبارزه می کنند.  

ستیزه ، و در نتیجه آن بحران انسانی ، می تواند به شیوه های متعددی پایدار بماند . اینجا ، من طرح کلی  سه سناریو آینده  – و معنایی که آن ها برای غیر نظامی ها در یمن دارند- را مطرح می کنم .

سناریو اول

محاصره ادامه دارد، ارز خارجی به ته رسیده و تجار دیگر قادر به واردات به کشور نیستند . ائتلاف تحت رهبری سعودیبه بمباران یمن ادامه می دهد اما پیروزی زود گذر باقی می ماند .جامعه جهانی از ائتلاف به رهبری سعودی پشتیبانی می کند و دولت کنونی یمن حمله های هوایی وحمله هارا قانونی می داند .

این امر به گرسنگی نسبتا زیاد ، شاید حتی قحطی منجر می شود . تعداد آواره ها و جابجایی داخلی مردم افزایش می یابد . القاعده در شبه جزیره عربی ، وشاید حتی به اصطلاح دولت اسلامی، فرصت بهتری در استخدام جوان هایی که انتخاب دیگری برای بقا ندارند ، با تاثیرهای بیش از اندازه در عربستان سعودی و فراتر از آن به دست می آورد .

سناریو دو

فشار جهانی بر ائتلاف عربستان محاصره را رفع می کند. تجار یمنی به آرامی کار دوباره خود را آغاز می کنند. واردات محدود شده به خاطر وضعیت امنیتی پذیرفته می شود . اعداد آواره های فراری از کشور کاهش می یابد .

در نتیجه ، یمنی ها باز هم در یک بحران اما گرسنگی قرار دارند . جوانان از جان گذشته کمتری در مخاطره افشا برای القاعده شبه جزیره عربی و دولت اسلامی وجود دارد . ائتلاف تحت رهبری سعودی در می یابد که پیروزی قطعی غیر محتمل است و زمینه را برای مذاکره آماده می کند. بحران انسانی در یمن باقی می ماند اما بسیار قابل مدیرت تر است .

سناریو سه

محاصره برداشته شده است و حمایت از اقتصاد یمن به تجار اجازه می دهد با ظرفیت عادی عمل کنند. عمان ، با حفظ درجه ای از بی طرفی تا کنونی خود ، برای یک راه حل سیاسی بین عربستان سعودی و حوثی ها ، با بازگشت به نتایج گفتگوی ملی و پیش نویس قانون اساسی برای میانجیگری تلاش می کند. ( کشورهای ) خلیج یک برنامه بهبود اقتصادی برای یمن فراهم می کند. این برنامه بحران انسانی یمن وتهدید های امنیتی را محدود خواهد کرد . 

ما اکنون در حال پیگیری به واقعیت پیوستن  سناریو اول هستیم .مقدار محدود شده کمک های بشر دوستانه که به غیر نظامی ها می رسد حیاتی و ضروری ، اما کافی نیست . اگر جامعه جهانی برای رفع تحریم بر ائتلاف فشار وارد کند ، اجازه عمل به تجار یمنی بدهد ، مردم شانس نجات خواهند داشت . 

غیر نظامی های یمنی گرسنه اند چون جامعه جهانی با سکوت به ادامه محاصره اجازه می دهد .

Common Dreams

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: