نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-11-13

نویدنو  22/08/1394 

 

 

هرج ومرج و مصیبت های بیشتر در یمن  

 برگردان : هاتف رحمانی

 

دیروز ( 5 نوامبر)حوالی ظهر یک هواپیمای روسی حدود 23 تن کمک های بشردوستانه به یمن آورد:

روزنامه نگارهای خبرگزاری فرانسه هواپیما را در فرودگاه صنعا – که تحت کنترل حوثی های شیعه است- دیدند و به آن ها گفته شد (هواپیما) حاوی کمک است .

 دولت اعلام کرد هواپیما روز جمعه با 75 مسافر که خواهان خروج از شهر درهم شکسته از ستیزه بودند به پایتخت روسیه باز گشت .

 سعودی ها همراه با اماراتی ها وتحت توصیه امریکا اکنون به طور مرتب یمن را بمباران می کنند. سعودی ها به طور موثری فضای هوایی یمن را کنترل می کنند و کنترل هوایی سعودی ها تمام ترافیک هوایی راهدایت می کنند. بنا بر نوشته توئیتر هیکل بافان وکیل یمنی در صنعا آن ها هواپیمارا مجبور کردند بدون توقف در عربستان سعودی به روسیه باز نگردد. :

این هواپیمای روسی امروز در صنعا به زمین نشست. اکنون عربستان سعودی تهدید می کند که در صورت برخاستن به آن حمله کند. 

مشاجره ریاض – مسکو بر سر هواپیمای روسی ، هواپیما تلاش می کند تا از صنعا پایتخت یمن حرکت کند : چه کسی سوار هواپیما است ؟ 

یمن : عربستان سعودی دستور خاموشی چراغ های باند پرواز را صادر کرد . هواپیمای روسی یا باید از مسیر تاکسی رو خارج شود یا جت های عربستان سعودی آن را بمباران خواهند کرد .  برای این که دقیق باشد ، عربستان سعودی به حمله به هواپیمای روسی در صورت برخاستن تهدید می کند. خلبان ها(ی هواپیما) از بازرسی خود داری می کنند.

چند ساعت بعد : سخنگوی ارتش عربستان ژنرال اسسیری مناقشه فرودگاه صنعا را بعنوان " هیستری حوثی" رد کرد. العربیه خروجی خبری انگلیسی زبان سعودی روز پنجشنبه 5 نوامبر 2015 گزارش کرد که هواپیما ها روز جمعه صنعا را ترک خواهند کرد. سخنگوی ائتلاف تحت رهبری عربستان که با گروه های مورد حمایت ایران می جنگند اعلام کرد رزمنده های حوثی مورد حمایت ایران روز پنجشنبه عزیمت یک هواپیمای روسی از صنعا پایتخت یمن را که در حال حمل بیش از 20 تن کمک های انسان دوستانه بود به تاخیر انداختند. 

 ژنرال احمد اسیری به شبکه خبر العربیه گفت " رزمنده ها از عزیمت ( یک هواپیمای کمک رسان روسی) در تلاش برای جلب توجه جهانی جلو گیری کرده اند".

 اسیری گفت " اکنون برای هواپیما برنامه ریزی می شود تا فردا به پایتخت روسیه پروازکند ". 

چرا و چگونه حوثی ها می توانند یک هواپیمای روسی را که فقط کمک به صنعا آورد نگهدارند؟ مشکوک به نظر می رسد .  

امروز یک خروجی خبری از امارات متحده عربی داستانی متفاوت از سخنگوی شریک ائتلاف سعودیش منتشر کرد:  

 رسانه های یمنی روز جمعه گزارش کردند علی عبدالله صالح رئیس جمهور مخلوع یمن تلاش کرد تا با یک هواپیمای روسی از صنعا پایتخت بگریزد اما ازسوی ائتلاف تحت رهبری سعودی با تحمیل ممنوعیت پرواز بر فراز کشور عربی درگیر ستیزه از آن جلوگیری شد .

یک هواپیمای روسی حامل دیپلمات ها و کمک های امدادی روز پنجشنبه ظاهرا پس از گرفتن اجازه از نیروی هوایی ائتلاف در فرودگاه صنعا به زمین نشست .

 گزارش می گوید ائتلاف به خلبان هواپیمای روسی دستور داد تا برای بازرسی اول به فرودگاه بیشا در جنوب عربستان پرواز کند اما او خود داری کرد .

گزارش با افزودن آن که صالح روز سه شنبه ازسفارت روسیه درصنعا بازدید کرد گفت " این اطلاعاتی را که رئیس جمهور معزول برای فرار از کشور تلاش کرد تایید می کند."   صالح متحد حوثی ها( انصارالله) است و بخشی از ارتش یمن را که همراه با حوثی ها علیه تجاوز مزدوران سعودی / اماراتی به یمن می جنگند تامین می کند. این که صالح باید برود یکی از درخواست های ائتلاف است . چرا ، اگر او واقعا سوار آن هواپیما بود ، سعودی باید او را از رفتن باز دارد ؟ 

روس ها ظاهرا دلخور شدند و سفیر آن ها چند لغت کاملا روشن برای فشاربه سعودی ها یافت .

ولادیمیر ددوشکین سفیر روسیه در یمن ، گفت عربستان سعودی کلید حل بحران یمن است .

 طبق گفته سفیر ، القاعده و گروه های تروریست دولت اسلامی در سال های اخیر موضع خود را در یمن " بی شباهت به گذشته تقویت کرده اند،  چون بخش کامل شرقی یمن ، نزدیک به 70 درصد کشور تا حد زیادی تحت کنترل افراط گرا ها است ".   ددوشکین به ریا نووستی گفت " اکنون تنها انصارالله هم زمان با مقاومت در برابر تهاجم ائتلاف و ارتش رئیس جمهور ( عبد ربوه منصور) هادی با القاعده می جنگد " او اضافه کرد به موازات افزایش بحران یمن هرج ومرج درکشور بستر مناسبی برای تروریست هایی ایجاد می کند که از خارج ، از جمله سوریه وارد یمن می شوند.

سفیر اظهار داشت " بنا بر این ، خطر جدی که  وجود دارد آن است که اگرانصارالله از موضع های  خودش عقب بنشیند ، آن مواضع از سوی تروریست ها اشغال خواهد شد ". 

جنگ چند جبهه ای در یمن با هیچ تغییری در خط های ستیزه ادامه دارد . سعودی ها مزدوران بیشتری از سودان و اریتره آورده اند در حالی که امارات متحده عربی تحت استتار" چرخش سرباز" که هیچ نیروی" چرخشی" تازه ای نمی رسد در حال فرار از یمن است . آخرین وظیفه امارات متحده عربی پیش از ترک یمن متوقف کردن مبارزه خشن بین نیروهای یمنی تحت رهبری هادی رئیس جمهور پیشین که متحد آن هاست و نیروهای جنبش مقاومت جنوب یمن که آن ها هم متحد آن هاهستند در عدن بود . 

به خاطر جنگ و محاصره سعودی – امریکایی بندرها و جاده های یمن اقتصاد سقوط کرده است و حدود شش میلیون نفر، همیشه وابسته به واردات غذا، تحت تهدید قریب الوقوع قحطی هستند. دو روز قبل طوفان چاپالا معادل چند سال بارندگی را در عرض چند ساعت به یمن آورد و گمان می رود حداقل 10.000 خانه از سیل ویران شده باشد . طوفان استوایی دیگری احتمالا روز سه شنبه در عدن روی خواهد داد . هیچ گزارشی از میدان وجود ندارد و رسانه های "غربی" اساسا رخ داد های فاجعه بار آن کشور را نا دیده می گیرند.

در عین حال سرباز های ارتش یمن و حوثی ها برای کشاندن جنگ به داخل شهرهای سعودی تلاش می کنند.  جنگ سعودی – امریکا در یمن یک شکست کامل است .آیا کسی دست یاری به عربستان سعودی برای خروج از آلودگی بدون از دست دادن صورت خود دراز خواهد کرد ؟

Moon of Alabama, 6 November 2015

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: