نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-09-14

نویدنو  24/06/1394 

 

استعمار نو : یونان و اکرایین

جک راسموس – برگردان : هاتف رحمانی

شکل جدیدی از استعمار در اروپا درحال پدیداری است . نه مانند استعمار تحمیلی با استیلای نظامی و اشغال است ،مانند قرن نوزدهم . نه حتی شکل کار امدی از استعمار اقتصادی به پیشگامی امریکا در دوران پسا 1945 است ، که در آن هزینه های مدیریت مستقیم و اشغال نظامی با اجازه دادن به نخبه های محلی مطیع برای شرکت در ثروت اخراج شده و حکومت ازطرف استعمار گرها تعویض شد .

در قرن بیست ویکم ، " استعمار با ابزار های انتقال دارایی مالی " است . استخراج ثروت مستعمره با مستعمره کرده مدیر های کشور ، است ، که برای مدیریت مستقیم روند ها در مستعمره گماشته می شوند تا به وسیله آن دارایی های مالی انتقال داده شود . این شکل جدید استعماربا مدیریت مستقیم به اضافه انتقال ثروت اکنون در یونان و اکرایین در حال ظهور است . 

پشت ظاهر موافقت نامه بدهی یونان واقعیت بانک دارهای اروپایی و نهاد های آن ها – کمیسیون اروپایی ، بانک مرکزی اروپا ، صندوق بین المللی پول و سازو کار ثبات اروپایی – قرار دارد که به زودی مدیریت مستقیم عملیات اقتصادی را ، طبق  یاد داشت تفاهم ، امضا شده در 14 اوت 2015 ، توسط یونان و تروئیکا بعهده خواهند گرفت . یادداشت تفاهم مدیریت مستقیم را به شیوه های گوناگونی نشان می دهد. در مورد اکرایین مدیریت حتی مستقیم تر است . بانک دارهای سایه امریکایی واروپایی دسامبر سال 2014 از سوی امریکا – اروپا بعنوان وزیر های مالی و اقتصادی منصوب شدند. آن ها  از آن زمان اقتصاد اکرایین را به طور روزانه مستقیما اداره کرده اند .   

استعمار جدید بعنوان انتقال دارایی مالی شکل های عملی متعددی به خود می گیرد : مانند انتقال ثروت به شکل پرداخت بهره وام های دائما در حال رشد ، به شکل حراج دارایی دولتی مستقیما فروخته شده به سرمایه گذار ها و بانک دارهای مستعمره چی ، و به شکل غلبه عملی سیستم بانک داری استعماری و دارایی های بانکی در راستای انتقال ثروت به سهام دارهای بانک ها و سرمایه گذار های کشور استعمار گر .

مورد یونان             

سومین قرار دادمعامله وام اخیر که در14 اوت 2015 بین یونان و تروئیکای نهادهای اقتصادی اروپایی امضا شد با افزودن 98 میلیارد دلار دیگر به بدهی های یونان ، بدهی یونان را به بیش از 400 میلیارد دلار افزایش داد . تقریبا تمام 98 میلیارد دلار برای باز پرداخت بدهی ها و تمدید سرمایه بانک های یونان در نظر گرفته شده است .ثروت به شکل تولید بیشتر یونانی ها ، یا کاهش بودجه و افزایش بیشتر مالیات ها،در راستای ایجاد آن چه مازاد اولیه خوانده می شود استخراج می شود که از آن سود وام و سرمایه اصلی باید پرداخت شود .

یونانی ها تصمیم ندارند مانند استعمار قرن نوزدهم  کالاهای تولیدی خود را تولید کنند وآن را ارزانتر به المان بفروشند تا به قیمت گرانتر و سود دوباره صادر شود .شرکت ها چند ملیتی تصمیم ندارند به یونان نقل مکان کنند تا دستمزدهای ارزانتر و هزینه ها کمتری بپردازند و سپس برای سود برای سود به سایر نقاط جهان صادر نمایند – مانند ستعمار اواخر قرن بیستم . یونانی ها مجبورند  در راستای ایجاد یک مازادی که به شکل پرداخت سود بدهی ها ی هماره افزاینده ای که بدهکارند  به نهاد های تروئیکا باز خواهد گشت برای حقوق کمتری کار بیشتری بکنند. تروئیکا واسطه ،جمع کننده بدهی ، نماینده های کشوری – نهادی بانک دارها و سرمایه گذارها از طرف کسانی است که پرداخت بدهی را جمع آوری می کنند. آن ها نهاد هایی مافوق کشوری و نماینده های جدید  استخراج ثروت مالی و انتقال آن هستند. 

یادداشت تفاهم  یونان – تروئیکا با جزئیات مدیریت مستقیم ونیز میزان وچگونگی ثروتی که استخراج و انتقال داده خواهد شد را تعریف می کند. یادداشت تفاهم صریحا اعلام می کند  که هیچ وضع قانون یا اقدام دیگری ، هر چند کوچک ، از سوی نهادهای سیاسی یونان بدون تایید اولیه تروئیکا نمی تواند انجام گیرد . بنا بر این تروئیکا روی تمام اقدام های سیاسی در یونان، تمام تصمیم های مقننه یا اجرایی ، و تمام سطح های دولت قدرت وتو دارد . 

علاوه بر این ، یونان دیگر سیاست مالی نخواهد داشت . تروئیکا بودجه را تعیین خواهد کرد .ناظر نوشتن بودجه خواهد بود .یادداشت تفاهم خواهان باز سازی مالیات های یونان و هزینه هایی است که باید در بودجه جدید منظور شود .یونان بودجه خود را می نویسد ، اما به شرطی که بودجه ای باشد که تروئیکا خواهان آن است . و نماینده های تروئیکا برای تضمین آن که یونان به بودجه تروئیکا وفادار باشد نظارت کامل خواهند داشت . بنا بر این هر عامل  یونان و هرکمیته  قانون گذاری مجلس یونان " کمیسر تروئیکا" ی خود را خواهد داشت که از روی شانه های آن تقریبا هر روزه مراقب آن است .  

یادداشت تفاهم اعلان می کند که تروئیکا قدرت انتصاب " مشاور های مستقل" برای هیئت مدیره بانک های یونان را نیز دارد.  بسیاری از عضو های قدیمی هیئت مدیره بانک اخراج خواهند شد . به عبارت دیگر گماشته های تروئیکا اکنون بانک های یونان را روز به روز مدیریت خواهند کرد.بانک های تابع وشعبه های خارجی بانک یونان" خصوصی " خواهند شد ، یعنی به بانک های یورو فروخته می شوند . اکنون بانک های یونانی اسما یونانی هستند.آن ها به شعبه های فرعی وضمیمه های غیر رسمی بانک های شمالی یورو فعال در پشت پرده تروئیکا و بر شانه های بانک دارهای یونانی همکارشان تبدیل خواهند شد . میلیون ها میلیون دلاراختصاص یافته برای تامین سرمایه بانک های یونان در بانک های لوکزامبورگ و نه در یونان مستقر خواهند شد . یونان دیگر سیاست پولی ندارد چون تروئیکا دارد .  

بانک جهانی سیستم رفاه  ، و شبکه سیستم امنیت اجتماعی جدید یونان را باز طراحی خواهد کرد . گماشته های جدید برای اداره وزارت کار، پس از تایید تروئیکا ، " سامانه آموزش وپرورش را عقلانی " خواهند کرد ( یعنی معلم اخراج و دستمزد ها قطع).  وزیر کار تروئیکا آزموده جدید پیشنهاد های " مشاور های مستقل " تروئیکا را برای محدود کردن " اقدام های صنعتی " ( یعنی اعتصاب ها) ، و قرار داد های جمعی اجرا خواهد کرد ، و توصیه های مشاور ها را ، که قاعده های جدیدی برای اخراج های دسته جمعی را بنیان می گذارد دنبال خواهد نمود. مستمری ها قطع خواهد شد ، سن بازنشستگی بالا رفت ، سهم مراقبت بهداشتی کارگر ها افزایش یافت ، استان دارها  نسبت به ( اخراج ها ، کاهش دستمزد ها) خیلی موثر عمل کردند ، و کل سیستم قانونی نو سازی شد . 

صندوق 50 میلیاردی ناشی از خصوصی کردن اموال دولتی در یونان خواهد ماند .اما طبق یادداشت تفاهم  ، "تحت نظارت نهاد های اروپایی مربوطه" عمل خواهد کرد . آن چه را که باید خصوصی شود و به چه  قیمتی  که مطلوب سرمایه گذار ها باشد فروخته ( حراج ) شود را تروئیکا تعیین خواهد کرد . در همان زمان  ، فروش های خصوصی سازی در حال پیشرفت یا شناسایی شده تسریع خواهد شد .

مورد اکرایین           

در مورد اکرایین ، فقط زمانی که  بانک دار های امریکایی واروپایی بعنوان وزیر های دارایی و اقتصادی  در اکتبر سال 2014 منصوب شده بودند  ، وعده وام های بیشتری به اکرایین داده شده بود . امریکا واروپا 4 میلیارد دیگر را در ژانویه پیشنهاد کردند ، و صندوق بین المللی پول بی درنگ معامله 40 میلیارد دلاری را در فوریه اعلام کرد . پس از 40 میلیارد ،بدهی اکرایین ار 12 میلیارد دلار در سال 2007 به 100 میلیارد دلار در سال 2015 افزایش یافت . معنی بدهی جدید 100 میلیارد دلاری افزایش عظیم در استخراج ثروت مالی به شکل پرداخت بهره بر آن 100 میلیارد دلار خواهد بود . 

شکل دیگرانتقال در سرعت بخشیدن به خصوصی سازی ها رخ خواهد داد . 342 شرکت دولتی ، از جمله تاسیسات برق ، معدن ها ، 13 بندر و حتی مزرعه ها برای فروش در 2015 نامزد شده است. فروش به احتمال قوی به قیمت حراجی ، به سود "دوستان " امریکایی واروپایی وزیر های جدید امریکایی واروپایی انجام خواهد شد . به علاوه فروش شرکت های خصوصی اکرایین هم به تایید وزیر های جدید رسید . یک شرکت از هر 5 شرکت از نظر فنی ورشکسته است و نمی تواند 10 میلیارد دلار سرمایه را در شرکت ورشکسته در زنجیر بدهی به کار اندازد . بسیاری شکست خواهند خورد ، بهترین جمع بندی از سوی بانک دارهای سایه امریکا واتحادیه اروپا وشرکت های چند ملیتی است . آن چه یونان واکرایین نشان می دهند توسعه مدیریت مستقیم تراستخراج ثروت ، و انتقال آن ثروت به شکل دارایی های مالی است .  درتزریق پولی بدهی در دولت گذشته ، صندوق بین المللی پول و دیگر نهاد ها پارامترهایی برای آن چه کشور دریافت کننده کمک مالی باید انجا دهد قرار می دادند . اما کشور برای انجام برنامه رها می شد . دیگر نه . اکنون برای عدم خود داری یا تاخیر در انتقال دارایی های مالی تهیه شده از بدهی دائم فزاینده مدیریت مستقیم  تضمین کننده است . 

سرچشمه : تله سور

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: