نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-07-10

نویدنو  19/04/1394 

 

تاملاتی پیرامون علم ودین

نوید نو : نوشتار "تاملاتی پیرامون علم ودین" حاصل تلاش وجستجوی حدودا شش ماهه آقای احمد جواهریان در عرصه  شناخت وبررسی علم ودین است . نویسنده تلاش کرده است تا دریچه ای به روی موضوعی باز کند که در زبان فارسی بی پیشینه ویا پیشینه اندکی دارد . نویدنو با انتشار این نوشتار به صورت کتاب خواندن آن را به خوانندگان خود پیشنهاد می کند . طبیعی است که هم ما وهم نویسنده محترم از نقد ها ونظر های خواننده های فرهیخته در موضوع بررسی  با آغوش باز استقبال می نماید . بدون هم اندیشی خردمندانه وصبورانه نمی توانیم به کشف ودریافت موضوع های بسیار پیچیده ای که اطرافمان را گرفته اند دست یابیم .  نوید نو با آرزوی موفقیت بیشتر برای نویسنده محترم دیباچه اثر را تقدیم می کند . برای دریافت متن کامل کتاب به صورت PDF روی نصویر جلد کتاب کلیک نمایید .

 

دیباچه

 

      

برای اینکه دین و جایگاه و کارکرد آن را  به درستی بشناسیم، باید از علم کمک بگیریم. یعنی باید بتوانیم به چیزی به نام «دین شناسی علمی» مجهز شویم و از آخرین تحقیقات و یافته های علمی در این زمینه آگاه شویم. قصد دارم با چنین شیوهٔ برخوردی، موضوع مورد بحث را بسط دهم و دریافت های خود را پیرامون آن با خوانندگان مقاله در میان بگذارم. از آنجا که قصدم از این نوشته بازکردن دریچهٔ تازه ای به این بحث است، استنادات زیادی را در زیر نویس ها داده ام که رجوع به خود آن ها برای کسانی که امکانش را دارند، کمک به درک بهتر و عمیق تر موضوع است. البته سعی خواهم کرد برای کسانی که امکانش را به هر دلیل (وقت، زبان، محدودیت اینترنتی، حوصله و …) ندارند، خود نوشته نیز به اندازه کافی گویا باشد.

 از منابع ویدیویی و سخنرانی ها در کنار مقالات بسیار استفاده کرده ام، چرا که به نظرم دنیای جدید دنیای این نوع رسانه است. این رسانه معمولا قابل دسترس تر از کتاب ها و در انتقال سریع و پرمضمون مطالب رساتر است (هر جا هم امکانش بود به کتاب هایی که بحث های تفصیلی موضوع را در بر داشتند رجوع کرده ام و استناد داده ام.). همچنین برخلاف روال هنوز موجودِ آکادمیک، به فراوانی به ویکیپدیا چه فارسی و چه انگلیسی (هرکدام بنا بر ضرورت) ارجاع داده ام تا این کار را به سهم خود ترویج کنم. در اغلب موارد، نوشته های ویکی را با دیگر مراجع تطبیق داده ام که دقیق باشد و به حد قابل توجهی هم بوده است. در طول متن نیز گاهی توضیحاتی را در بین نقل قول ها و شاهد مثال ها آورده ام که همه را با فونت ایتالیک مشخص کرده ام. گاهی هم برای تاکید بر مطلبی، آن را با حروف برجسته نوشته ام. مطالب تکمیلی و تمثیلی برای برخی از بخش ها را در کادر جداگانه ارائه کرده ام که استقلال این بیش گویی ها را از بحث رعایت کنم و با مثال و شبیه خوانی ها مضمون را تقلیل نداده باشم. می توان برای تند خوانی از خواندن آن ها هم صرف نظر کرد.

در این تحقیق، مرتبا منابع تازه کشف کردم و از همه آن ها آموختم، و این تاملات حاصل گشت و گذارها و آموخته هایی است که دارم.چون نورولوژی ، الهیات و روانشناسی رشتهٔ تخصصی من نیست، مقاله شکل و محتوایِ آکادمیک نمی تواند داشته باشد و ندارد. من بنابر ضرورت دیگری و به ناچار به این وادی وارد شده ام و آن خطری است که نشناختن دین بر تحلیل ها، قضاوت ها و پراتیک مبارزهٔ سیاسی، که در آن دانسته و تجربه کافی دارم، وارد کرده و می کند. به همین دلیل از متخصصان نکته سنج و نکته بین تقاضا دارم در برخورد به اینگونه نارسایی های فنی شکیبا باشند و با نوشتارهای حرفه ای تری کار در این زمینه را ارتقا دهند.

احمد جواهریان

ژوئن ۲۰۱۵ – خرداد 1394 - تورنتو

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: