نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2015-06-10

نویدنو  19/03/1394 

 

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت):

دمکراسی و مردم، برنده انتخابات ترکیه

 

انتخابات ترکیه با شرکت ۸۶ درصد رای‌دهندگان برگزار شد. در این انتخابات حزب عدالت و توسعه اکثریت خود را در پارلمان از دست داد و برنامه طیب اردوغان برای تغییر نظام سیاسی این کشور، افزایش قدرت رئیس جمهور و جایگزین کردن سیستم ریاستی به جای نظام پارلمانی ناکام ماند و سیاست های حزب حاکم از جمله سیاست نئولیبرالی، کردستیزی، قلع‌وقمع روزنامه‌نگاران و سرکوب آزادی‌های اجتماعی زیر سئوال رفت. اکثریت مردم ترکیه با آشکار شدن فساد و نقضان در حیات اقتصادی این کشور، تلاش حزب عدالت و توسعه و رهبران این حزب به ویژه رجب طیب اردوغان برای تحکیم قدرتی بلامنازع و اتخاذ یک سیاست خارجی بی چشم انداز از این حزب رو برتافتند.

در این انتخابات حزب چپ‌گرای دموکراتیک خلق‌ها، که برای نخستین بار در قالب یک ائتلاف حزبی در انتخابات مجلس ترکیه شرکت کرد، با عبور از مرز ١٠ درصد و کسب تقریبا ١٣ درصد آراء، وارد مجلس شد. این حزب بازتاب دهنده خواست ها و مطالبات کردها و سایر اقلیت ها، کارگران و زحمتکشان، سرکوب شده‌ها و به حاشیه رانده شده‌ها است. حزب دموکراتیک خلق‌ها در انتخابات توانست حمایت و رای کردها، اقلیت های ملی، اکثر جریان های چپ، سندیکاها و جامعه روشنفکری را جلب کند. ورود این حزب به پارلمان، موقعیت کردها را در ترکیه و منطقه ارتقاء بخشید، عامل سیاسی را برای حل مسئله کردها برجسته کرد، برفشار به حزب حاکم برای تغییر سیاست در عرصه های مختلف افزود و روندهای دمکراتیک را در ترکیه تقویت نمود.

انتخابات بی تردید تاثیرات خود را بر سیاست خارجی ترکیه خواهد گذاشت، سیاست منطقه ای اردوغان و داود اوغلو را زیر سئوال برده و دخالت دولت ترکیه در سوریه و حمایت از گروه های بنیادگرای اسلامی را محدود خواهد کرد.

ما براین باوریم که دمکراسی و مردم ترکیه برنده انتخابات بودند. مردم ترکیه و احزاب سیاسی اپوزیسیون در این انتخابات، با شیوه‌ای دموکراتیک به دوران اقتدارگرائی فزاینده اردوغان پایان دادند و فضای تازه ای در سپهر سیاسی ترکیه گشودند. ما از پیروزی مردم و دمکراسی در ترکیه خشنودیم و امیدواریم که این پیروزی ضمن گسترش دمکراسی در این کشور، به سیاست حمایتی دولت ترکیه از بنیادگریان اسلامی در منطقه پایان دهد.

هیئت سیاسی ـ اجرائی سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
١٩ خرداد ١٣٩٤ (٩ ژوئن ٢٠١٥)

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi  

     بازگشت به صفحه نخست

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: