برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-08-15

نویدنو 1402/05/24       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • ما دراین شماره چند مقاله را در رابطه با فیلم، اوپنهایمر و فرو ریختن بمب های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی جمع آوری کرده ایم و تقدیم خوانندگان نویدنو می کنیم. واضح است که انتشار این نوشتارها به معنای تایید مطلق و توافق با دیدگاه نویسندگان آن ها نیست. امیدواریم در فرصتی بتوانیم به ابعاد نظری رابطه میان دانش، دانشمند، قدرت، حاکمیت و شیوه های حکمرانی بپردازیم و آن را با خوانندگان خود به اشتراک بگذاریم.

 

 

 

دانش، دانشمند، قدرت، حاکمیت و شیوه های حکمرانی

سینماهای امریکا درآستان 78مین سالگرد حمله اتمی به هیروشیما وناکازاکی فیلم اوپنهایمر ساخته نولان را به نمایش گذاشتند. این فیلم بحث های داغی را در عالم هنر و سیاست برانگیخت. آن چه از نظرما دراین باره دارای اهمیت استّ بررسی رابطه بین دانش، دانشمند، قدرت، حاکمیت و شیوه های حکمرانی است. کمتر کسی از این بعد نظری به اوپنهایمر و دیگر دانشمندان و مخترعان برخورد کرده است. بحث ها حول شخصیت اوپنهایمر، رفتار دولت امریکا، مک کارتیسم و طرد مخالفان باقی مانده است. برخی اوپنهایمر را به خاطر درک خطای خود ومقاومت براین دریافت ستوده اند، برخی اورا جنایتکارجنگی خوانده اند، و...بررسی  این ابعاد موضوع البته مهم و ضروری است، اماکافی نیست.

ما دراین شماره چند مقاله را در رابطه با فیلم، اوپنهایمر و فرو ریختن بمب های اتمی در هیروشیما و ناکازاکی جمع آوری کرده ایم و تقدیم خوانندگان نویدنو می کنیم. واضح است که انتشار این نوشتارها به معنای تایید مطلق و توافق با دیدگاه نویسندگان آن ها نیست. امیدواریم در فرصتی بتوانیم به ابعاد نظری رابطه میان دانش، دانشمند، قدرت، حاکمیت و شیوه های حکمرانی بپردازیم و آن را با خوانندگان خود به اشتراک بگذاریم.

این نوشتارها عبارتند از:

گوش دادن به اوپنهایمر پس ازهفت دهه

 روبرت کوهلر- برگردان: داود جلیلی

پرومته و آتش

نویسنده: ساجیو کومار

اوپنهایمر: فیلمی در تجلیل کشتار جمعی؛

 نولان برای چه کسانی فیلم ساخته است؟

  حمید دباشی

اسناد دولت آمریکا: بمباران اتمی ژاپن برای خاتمه ی جنگ ضروری نبود

 مانتلی ریویو، برگردان: علی اورنگ

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست