برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

تارنگاشت ارژنگ

https://www.mahnameh-arzhang.com/

 

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 25

مرداد و شهریور ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ 24

خرداد و تیر ۱۴۰۱

ارژنگ، دوماه‌نامۀ ادبی، هنری و اجتماعی نویدنو، شمارۀ ۲۳

فروردین و اردیبهشت 1401

ارژنگ دو ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو شماره 22

بهمن و اسفند‌ماه 1400

بایگانی ارژنگ

کتاب جدید

تاریخ مختصر کمینترن

 
اشتراك در خبر نامه نویدنو

نشانی پست الکترونیک:

با عضویت در خبر نامه نوید نو آخرین مطالب سایت را در ای میل خود دریافت کنید

مجله محیط زیست تلاشی برای هم اندیشی - جهانی فکر کنیم ، محلی عمل کنیم شماره سوم

شماره دوم

شماره اول

آرشیوماهانه
آرشیو مقالات نویدنو
آرشیو

 

 

 

 

 
 
 
 

2022-10-01

شماره  1137                 27شهریور 1401

سندیکای‌کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران:

 از مبارزات و‌ اعتراضات سراسری مردم حمایت می کنیم 

  •  سرکوب باید فوری متوقف گردد. کلیه بازداشت شدگان باید فوری و بدون قید‌و‌شرط آزاد شوند، اعتراض و اعتصاب و دادخواهی حق بلا منازع مردم سراسر کشور است و‌ حاکمیت بداند که دیگر سرکوب و‌ دسیسه و سناریو سازیهای دروغین راه به جایی نخواهند برد و امواج سهمگین اعتراضات و اعتصابات سراسری به حق تمامی سرکوب گران را با خود خواهد برد. 

بیانیه مشترک: ما بازنشستگان از همه چیز شما متنفریم !

  • جدال‌ها قطعی و دوران تعیین تکلیف است.

  • جدال مردم برای رها شدن از همه نکبت فقر ، سرکوب ، تحجر، غارتگری و فساد در مقابل قدرتی که برای بقا و استمرارش به اسلحه و ثروت متکی ست. اما این شرایط تاریخ‌ساز به وضعیت گذشته بر نخواهند گشت.

  • ما بازنشستگان هم اکنون نه برای “چانه زنی” و نه تنها برای مقابله با حقارت‌های قوانین ضدکارگری، که برای زندگی‌های به غارت رفته مان، برای خلاصی از همه قوانین و ساختارهای ضد انسانی و برای رفاه و آزادی به میدان قطعی جدال خواهیم آمد.

بیانیه شورای هماهنگی تشکل های فرهنگیان

 در حمایت از اعتراض های مردم ایران

  • 1401/06/31

  • شورای هماهنگی ضمن حمایت و همراهی با اعتراضات مردمی در روزهای اخیر به کشته شدن مهسا امینی، عمیقأ به حاکمیت هشدار می دهد دست از تقابل با مردم و سرکوب هم وطنانش بردارد و این نصیحت کارساز و راهبرد معلمانه را برای کاهش بحران های حداکثری خود در دستور کار قرار دهد.

غم قوی قربانی و غرش ققنوس!

(در متن به خاک افتادن مهسا امینی)

 محمد قراگوزلو

  • 1401/06/31

  • واقعیت این است که دستگاه سرکوب حکومت و دولت خوب و دقیق کار می کند. نظام حاکم تصمیم گرفته است حتا با صرف بیشترین هزینه از سیاست سرکوب به هر شکل ممکن کوتاه نیاید! اما آنچه که در این ساز و کار تغییر کرده است بی اثر شدن سیاست سرکوب حتا سرکوب خشن است. تنگ شدن حلقه های اتصال جنبش های اعتراضی از سال ۹۶ تا کنون با وجود اتخاذ همین سیاست صورت بسته است. سیاست سرکوب تا زمانی که خیابان به کارخانه نچسبیده است کماکان جواب خواهد داد. لابد جواب خواهد داد.

این سرمایهداری است:

سازمان‌ملل می‌گوید 50 میلیون نفرگرفتار"بردگی مدرن"

اعتراض علیه بردگی کودکان در هند

  • 1401/06/30

  • تشدید بهره‌کشی در سرمایه‌داری انحصاری به تولید شیوه‌های مدرن بردگی، که به‌صورت ویژه ای در طی دوسال همه‌گیری ویروس کرونا در سال‌های 2020-2022 گسترش یافته است ادامه می‌دهد. سازمان ملل روز دوشنبه، اعلام کرد 50 میلیون نفر در سراسر جهان درتله کاراجباری یا ازدواج اجباری گرفتار شده‌اند، وهشدار داد که تعداد آن‌ها در دوسال اخیر به‌صورت غم‌انگیزی افزایش یافته است.

برآمدراست افراطی دراروپا

راست و راست افراطی یک‌به یک سنگرهای اروپایی را با آرا مردم فتح می‌کند. دیروز سوئد، و فردا به احمال قوی ایتالیا. واین درحالی است که درکشورهایی چون آلمان، فرانسه، بریتانیا و اسپانیا وتقریبا قریب به اتفاق کشورهای اروپای شرقی پساسوسیالیسم، راست‌ها و محافظه‌کاران، البته با عناوینی دیگر درراس قدرت قرار دارند. پرفسور پاتنایک، اقتصاددان برجسته هندی، پیش ازاین به پیش‌بینی این وضعیت پرداخته و اتصال مادی و معنوی این تحول را به سرمایه‌داری به‌خوبی نشان داده است. مابرای اطلاع خوانندگان دومقاله ازپرفسورپاتنایک  را که پیش ازاین در شهریور1400 درنویدنو منتشر شده است، برای دقت بیشتر تقدیم می کنیم:

نولیبرالیسم و راست افراطی

چرا نئولیبرالیسم به نئوفاشیسم نیاز دارد

نقش روسیه و چین در افول هژمونی دلار

جهان به کدام سو می‌رود؟

فریبرز مسعودی

  • نگاهی کلی به اوضاع جهان نشان دهنده دگردیسی‌های جدی در مناسبات اقتصادی و سیاسی در نظم جهانی و جدایی نسبی رقابت‌های اقتصادی با رقابت‌های نظامی است. هم‌زمان با پیشبرد سیاست‌های جهانی‌سازی رقابت‌های ژئوپلیتیک به‌تدریج جای خود را به رقابت ژئواکونومیک بین دولت‌ها داده و این رقابت‌ها دیگر لزوما به معنی رقابت ایدئولوژیک نیست.

 بیانیه شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان

 در محکومیت قتل مهسا امینی

  • امروز بیش از هر زمانی شاهد فجایع و جنایات سیستماتیک و سازمان یافته از جانب تبه کاران ریاکاری هستیم که سرشت ذاتی و انسانی آدمی را به پشیزی نمی گیرند و در تقابل و تعارض آشکار با حقیقت، گوی سبقت را از همه ددمنشان تاریخ ربوده اند!

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه :

قتل بیرحمانه مهسا (ژینا) امینی و اذیت و آزار و سرکوب زنان محکوم است

  • آزادی ابراز وجود، انتخاب نوع پوشش، و‌حق تحصیل، اشتغال، طلاق و شرکت در فعالیت‌های اجتماعی حق کامل تمام مردم کشور اعم از زن و‌ مرد و‌ هر گروه اجتماعی دیگر می‌باشد. نقض نظام‌مند و خشونت‌آمیز حقوق زنان موجب گسترش نفرت عمومی از سرکوب‌گران شده است. باید به تبعیض ساختاری، نهادینه شده و‌ مردسالارانه علیه دختران و زنان در کشور پایان داد

پاسخ ضروری

 به یکی از سخنگویان کنونی کمونیسم ستیزی در ونزوئلا

  • این کارزار که هدف آن افزایش سرکوب و دادگاهی کردن مبارزات کارگری در ونزوئلا است، از تجاوزات امپریالیستی به کشور ما به مثابه سلاح باج‌خواهی و فریب استفاده می‌کند. بر اساس روایت این رهبری مرفه و فرصت‌طلب دولت- حزب سوسیالست متحده ونزئلا، طبقه کارگر، که با سیاست کارگری دولت مجبور به زندگی در شرایط پُرمخاطره است، و مانند حزب کمونست ونزوئلا مبارزات خود را از سر می‌گیرد، متحده امپریالسم ایالات متحده و اروپا است.

بحران ونزوئلا از منظر یک کشتی لوکس تفریحی

-Maëlle Mariette/  برگردان: شروین احمدی

  • امروزه حدود ۳۰ کازینو تحت سیاست های باز و انعطاف پذیر توسعه اقتصادی که توسط دولت آقای مادورو راه اندازی شده، مجوز گرفته اند. از پایان سال ۲۰۱۸، سقف قیمت و کنترل مبادلات ارزی حذف شده است. نرخ رسمی ارز بولیوار کاهش یافت تا با نرخ بازار مطابقت بیشتری داشته باشد. عوارض گمرکی برای چندین هزار محصول برداشته شد و حتی نمادین تر، استفاده از ارزهای خارجی برای معاملات ملی مجوز گرفت.

فلسطین از مستعمره سازی تا آپارتاید

آلن گرش- بهروز عارفی

  • بیهوده است که اهمیت چالش هایی را که فلسطینی ها با آن ها مواجهند، انکار کرد. با این وجود، آنان برگ های برنده مهمی نیز در دست دارند، که باید پشتیبانی گسترده ترین جنبش همبستگی جهانی از زمان مبارزات آزادی بخش ویتنام و افریقای جنوبی را بر آن افزود. به رغم همه ی اقدام هایی که اسرائیل برای بیرون راندن آنان از سرزمین شان به کار برده، فلسطینی ها نیمی از جمعیت فلسطین تاریخی را تشکیل می دهند و از یک تجربه ی سیاسی، اراده ای که در تبعید یا زیر اشغال بدست آمده و نیز وجدان ملیِ تزلزل ناپذیر برخوردارند.

در آپارتایدِ اسرائیل، جایی برای عشق وجود ندارد

عزالدین آراج- ترجمه: داود جلیلی

  • بر اساس احکام جدیدی که از۲۰ اکتبر به اجرا در می‌آید، خارجی‌هایی که در ساحل غربی عاشق فلسطینی‌ها می‌شوند باید مقامات اسرائیلی را از این علاقه عاطفی مطلع کنند. این اخبار عجیب و درعین حال وحشت انگیز شاهد دیگری بر آن است که آپارتاید اسرائیل چگونه برای کنترل بی شرمانه زندگی و بدن‌های ما تلاش می‌کند. این امر برای من به عنوان یک فلسطینی تعجب آور نیست.

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست