نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-09-02

نویدنو  11/06/1398 

 

  • جنگ تجاری ترامپ ، طرف داری او از جنگ ارزی جهانی ، سیاست پولی وادار کردن بانک مرکزی به نرخ های بهره پایین تر همگی جریان دیوار پولی به داخل امریکا را که به کاهش اقتصاد جهانی سرعت می بخشد تحریک می کند.

 

 

 

دیوار دیگر ترامپ

جک راسموس - هاتف رحمانی

ترامپ درباره "دیوار پول"[1] که اکنون از خارج - اروپا، اسیا ؛ اقتصادهای بازارهای نو ظهور- به داخل امریکا جریان دارد لاف می زند در حالی که اقتصاد جهانی سریع تر ازاقتصاد امریکا به داخل رکود می لغزد. او فکر می کند که این(رکود) خبر خوبی برای امریکا است . اما کاملا مخالف آن است .

جنگ تجاری ترامپ ، طرف داری او از جنگ ارزی جهانی ، سیاست پولی وادار کردن بانک مرکزی به نرخ های بهره پایین تر همگی جریان دیوار پولی به داخل امریکا را که به کاهش اقتصاد جهانی سرعت می بخشد تحریک می کند.

پشت جریان دیوار پول 17 تریلیون دلار نرخ بهره منفی در اروپا و ژاپن وجود دارد که پول را از آن اقتصاد ها خارج و به عنوان یک "بهشت امن" وارد خزانه امریکا می کند که سبب افزایش نسبت دلار به دیگر ارزها و به نوبه خود سبب سقوط جهانی ارزها ی خارج ازامریکا می شود. چون ارزهای دیگر سقوط می کنند ، سرمایه از اقتصاد های آن ها ( اروپا، امریکای لاتین ، اسیا) فرار می کند و دلارهای بیشتری به امریکا می فرستد و دلار تحت اداره امریکا بازهم بالاتر می رود.  چرخه نادرستی دنبال می شود : کاهش ارزها به فرار بیشتر سرمایه ، به تقاضای بیشتر برای دلار امریکا ، به افزایش ارزش دلار، به کاهش ارزش بیشتر دیگر ارزها و غیره ختم می شود. سرمایه گذاری سرنگون و رکود اقتصادی، بیشتر در خارج امریکا، ژرفتر می شود .

شرکت های چند ملیتی امریکا که درکشورهای دیگربه کسب و کار مشغولند مشاهده می کنند که در آن اقتصاد ها سود های آن ها به شدت کاهش می یابد، چون در کشورهایی که تجارت می کنند ارزها فرو می پاشند. بعد آن ها برای تبدیل پزو ها ، یوروها ،روپیه ها،وغیره در اولین زمان ممکن به دلار هجوم می آورند و سودهای خارجی خود را به دلار به امریکا بر می گردانند. نتیجه : دلار امریکا باز هم بالاتر می رود . 

جنگ تجاری ترامپ اثر ترکیبی همانندی چون نرخ های منفی خارجی ، فرار سرمایه ، و بازگشت شرکت های چند ملیتی دارد: نزول امروزی اقتصاد جهانی ( کسادی تولیدی قبلی در همه جا از جمله امریکا) در تلاشی مایوسانه برای تحریک اقتصادهایشان به کاهش جهانی نرخ بهره بانک های مرکزی منجر می شود ، که  اکنون در حال وقوع است . اما نرخ بهره پایین در اروپا و بازار های نوظهور و غیره، بر افسرده کردن ارزش ارزهایشان تاثیر منفی دارد و باز هم به حتی فرار سرمایه بیشتر به امریکا ، خرید بیشتر خزانه ی امریکا ، بالاتر بردن باز هم بیشتر ارزش دلار امریکا می انجامد. به عبارت دیگر ، جنگ تجاری ترامپ  دیوار پول را  نیز بزرگتر می کند .

اما دیوار پولی یک نشانه است ونشان می دهد اقتصاد خارج از امریکا در حال لغزش عمیق تر به رکود اقتصادی است - کاهش جهانی اقتصادی که اکنون بر سر اقتصاد امریکا آوار می شود.

راه حل ترامپ چیست ؟ ترامپ به فدرال رزرو تشر می زند تا پاول صندلی آن را قبضه کند، تانرخ ها را پایین نگهدارد ، به امید آن که نرخ پایین بهره  جریان فرارسرمایه به امریکا را دلسرد ( یعنی دیوار) و از این رو افزایش ارزش دلار را کند خواهد کرد. اما رکود اقتصادی جهانی و دیوار پولی اکنون بیش از آغاز هر کاهش ترخ فدرال روی دلار امریکا تاثیر می گذارد . با این حال سیاست پولی ترامپ ( نرخ های بهره پایین تر) جریان دیوار پول را با وادار کردن بانک های مرکزی اقتصاد های دیگر به پایین آوردن نرخ های بهره خود باز هم  شتاب بیشتری می بخشد .

سیاست های ترامپ یک جنگ ارزی جهانی را هم به راه انداخته است ، که با هدف قرار دادن یوان چین در شرف تشدید است . چین پیش از این با اجازه دادن به کاهش ارزش یوان به برقراری تعرفه ترامپ بر صادرات چین پاسخ داده است . کاهش ارزش یوان دیگر اقتصاد ها را به بی ارزش کردن بیشترپول هایشان و بالاتر رفتن باز هم بیشتر دلار امریکا وادار می کند.

به طور خلاصه ، جنگ تجاری ترامپ ، به جنگ ارزی جهانی دامن می زند، سیاست پولی ترامپ برای وادار کردن نرخ های بهره پایین تر فدرال رزرو همگی جریان دیوار پول به امریکا را تشدید می کند و به کاهش اقتصاد جهانی سرعت می بخشد .

ترامپ اکنون آشکارا نه تنها کنترل مذاکرات تجاری با چین را از دست  داده است ، بلکه کنترل سیاست مالی امریکا را نیز از دست داده است که فدرال رزرو اکنون از کوبیده شدن خود داری می کند، او کنترل هر گونه تثبیت دلار امریکا را از دست داده ، و به نیروهایی که اقتصاد جهانی را به سمت رکود اقتصادی می رانند شتاب بخشیده است . 

و تنها مسئله زمان است - زمانی کوتاه - اشکار است که او کنترل اقتصاد امریکا را نیز از دست داده است.

کانترپانچ


 

[1] دیوار پولی به حجم عظیمی ازپول ( به ویژه از منبع  سرمایه گذاری خارجی )گفته می شود که آماده سرمایه گذاری در بازار بورس است . مترجم

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: