نویدنو -  کتاب -   رحمان هاتفی  درباره ما -  آرشیو

از همین قلم

 
 
 
 

2019-06-24

نویدنو  03/04/1398 

 

 

  • بعیداست ایران در زمانی که شینزو آبه نخست‌ وزیرژاپن برای بررسی آن که آیا مذاکرات بین ایالات متحده و ایران می تواند برگزارشود ازتهران دیدار می کرد دست اندرکارچنین حمله‌ای باشد. به علاوه، نفتکش‌های مورد حمله در حال انتقال نفت به ژاپن بودند.

 

 

مطلب دریافتی

جنگ طلبی علیه ایران

تحریریه دموکراسی مردم

تهدیدهای امریکا علیه ایران افزایش می‌یاید. بخش‌هایی از دولت ترامپ بر طبل جنگ می‌کویند و تهدید خصمانه نظامی علیه ایران بالا می گیرد.

حمله به دو نفتکش در خلیج عمان در ۱۳ جون به بهانه دیگری برای هدف قرار دادن ایران تبدیل شده است. دولت ترامپ به سرعت ایران را مسؤول حمله معرفی کرده است. مایک پومپئو وزیرامورخارجه ایالات متحده «براساس اطلاعات، سلاح‌های به کار گرفته شده، و سطح تخصص مورد نیاز برای عملیات» ایران را سرزنش کرده است.

با این حال، تردید نیرومندی که این یک عملیات پرچم دروع( یعنی عملیاتی مخفی برای فریب و ظاهرسازی برای این‌ که طرف دیگر مسؤولیت آن دروغ ها را بعهده دارد ) بود وجود دارد. ایالات متحده تاریخی طولانی ازچنین عملیات پرچم دروغ دارد که در سال ۱۹۶۴با حادثه رسوای خلیج تونکن، که برای آغازعملیات نظامی علیه ویتنام شمالی استفاده شد آغازگشت.

بعیداست ایران در زمانی که شینزو آبه نخست‌ وزیرژاپن برای بررسی آن که آیا مذاکرات بین ایالات متحده و ایران می تواند برگزارشود ازتهران دیدار می کرد دست اندرکارچنین حمله‌ای باشد. به علاوه، نفتکش‌های مورد حمله در حال انتقال نفت به ژاپن بودند.

هم‌چنین زمینه هایی برای باوربه آن که ممکن است نیروهای دیگری پشت حمله باشند، به ویژه، از آن جایی که اسرائیل و عربستان سعودی مشتاق مشاهده به راه افتادن حمله نظامی امریکا علیه ایران هستند وجود دارد.

دولت ترامپ در مسیر برخورد با ایران قرارگرفته است. ترامپ از قرار داد اتمی، نقشه جامع اقدام مشترک(برجام)، که آمریکا با چهار عضو دايم دیگر شورای امنیت به علاوه آلمان در سال ۲۰۱۵در زمان ریاست جمهوری اوباما با ایران امضا شده بود خارج شده است. با این که همه پنج شریک دیگر توافق و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرده اند که ایران به شرایط توافق پایبند بوده است،اما ایالات متحده یک‌جانبه از آن خارج و تحریم‌هایی را بر ایران تحمیل کرد. هدف اصلی تحریم‌ها صنعت نفت ایران و صادرات نفت برای فلج کردن اقتصاد ایران است.

ایالات متحده یک ناو گروه هواپیمابر اتمی راهم به خلیج فارس فرستاده و بمب‌افکن‌های ب-۵۲ خود را در پایگاه فرماندهی مرکزی دوحه مستقر کرده است. پس از حمله به نفتکش‌ها، هزار سربازاضافی دیگراز سوی پنتاگون به غرب آسیا فرستاده شدند.

ایران از سر خم کردن به چنین تهدیدات و تحریم هایی خود داری کرده است. ایران به شرکای اروپایی توافق ضرب العجل ۶۰ روزه ای داده است که آن ها باید در این مدت برای حفاظت از توافق و مقابله با تحریم‌ها اقدام نمایند، که ایران در صورت شکست آن امکان دارد کاهش پایبندی خود به شرایط توافق مانند غنی‌سازی سوخت اتمی راآغاز کند.

غیر قابل پیش‌بینی بودن حرکت‌های دولت ترامپ وسیگنال های متفاوتی که از جناح‌هایی در درون دولت ناشی می شود به تهدید جنگ در منطقه غرب آسیا ابعاد خطرناکی می‌بخشد. جان بولتون مشاورامنیت ملی دشمن شناخته شده ایران و یک جنگ طلب است. پنتاگون نسبت به چشم‌اندازخصومت‌ها با ایران محتاط ‌تر و هوشیار‌تربوده است. اما دولت ترامپ، خواه در الحاق بلندی‌های اشغال شدۀ جولان، یا قانونی شمردن شهرک‌های غیرقانونی، کوکورانه از اسرائیل حمایت کرده است. اسرائیل که مخالف موافقت نامه اتمی ایران بود، آشکارا دولت ترامپ را به آغازعملیات نظامی علیه ایران تحریک می‌کند. دراین اقدام به خطر، اسرائیل حمایت پنهان عربستان سعودی را دارد.

یک آتش افروزی نظامی متمرکز بر ایران، پی‌آمدهای فاجعه‌باری برای منطقه خواهد داشت. ایران عراق یا سوریه نیست. ایران برای جنگ با هر تهاجمی از سوی امریکا هم منابع اقتصادی وهم نظامی دارد. اگر ایران تنگه هرمزرا ببندد، بخش قابل توجهی ازعرضه نفت جهان دچارخفگی خواهد شد. هر اقدام نظامی علیه ایران کل منطقه را در ستیزه نظامی غرق خواهد کرد.

دولت ترامپ به تنهایی مسؤول ایجاد این وضعیت خطرناک است. دولت ترامپ توافقی کاملاً خوب با ايران را پاره و ایجاد تحریکات در این منطقه به شدت حساس را در پیش گرفته است.

متحدین اروپایی ایالات متحده که معمولاً نمی توانند در برابر نفوذ قدرت مالی و نظامی آمریکا ایستادگی کنند،حداقل اکنون باید به سود منافع خود موضع بگیرند، و از ماجراجویی نظامی عراق مانند دیگری جلو گیری کنند. روسیه و چین که در کنارایران ایستاده اند نیز باید برای گردهم ‌آوردن قدرت‌های اروپایی هر کاری که می‌توانندانجام دهند تا به طورمشترک جنگ‌افروزی ایالات متحده علیه ایران را مهار کنند.

همین طورهند، دولت موودی هنگام دیدارهفته آینده ی مایک پومپئو وزیر امورخارجه ایالات متحده از هند باید به خاطرمنافع ملی به او بگوید که هند مخالف هر حرکت تهاجمی علیه ایران است.

(۱۸ ژوئن ۲۰۱۹)

سرچشمه : دموکراسی مردم ارگان حزب کمونیست هند(مارکسیست)

https://peoplesdemocracy.in/2019/0623_pd/warmongering-iran

 

Comments System WIDGET PACK

Share

بازگشت به صفحه نخست

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست
 
    اشتراك در نویدنو

  

نشانی پست الکترونیک: