نویدنو - سیاست - اقتصاد-  کتاب -  زنان -صلح  - رحمان هاتفی فرهنگ وادب - درباره ما - پیوندها -  -دیدگاه نظری - ویژه نامه

بازتاب های اعدام صدام

نویدنو:11/10/1385

بازتاب های اعدام صدام

ایسنا

نوري المالكي، نخست وزير عراق پس از اعدم صدام از تمام مردم كشورش خواست تا اعدام وي را به عنوان بهانه‌اي براي حمله به عراقي‌ها يا ديگران قرار ندهند.

وي اظهار اميدواري كرد، اين اقدام حركتي براي اتحاد و دموكراسي بوجود آورد.

دفتر نخست وزيري عراق با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرده است: نبايد سرنوشت صدام به عنوان نمادي براي مقابله با سني‌ها يا جنگ‌هاي فرقه‌يي استفاده شود.

در اين بيانيه آمده است: درها براي همه كه دست‌شان به خون افراد بي‌گناه آلوده نيست، باز است و عراق بر اساس يك حزب يا دسته‌ي خاص اداره نمي‌شود.

مالكي همچنين خطاب به مردم عراق عنوان داشته است: بياييد اين فصل تاريك در تاريخ عراق را پشت سر گذاريم و به ساخت عراق با يكديگر در آينده نگاه كنيم.

نخست وزير عراق تاكيد كرده ‌است: دولت شما يك دولت وحدت ملي است و تلاش دارد تا به بازسازي تمام بخش‌ها بپردازد.

وي هم‌چنين از طرفداران صدام خواست تا در رويكردشان تجديد نظر كرده و همانند ديگر عراقي‌ها به روند سياسي اين كشور بپيوندند.

در همين حال سخنگوي يکي از احزاب اصلي دولت ائتلافي عراق گفت: اميدوار است که اکنون صفحه جديدي در تاريخ عراق گشوده شود اما عدنان پاچه‌چي، از اعضاي شوراي حکومتي عراق که پيشتر اداره امور عراق را در دست داشت، به بي‌.بي.سي گفته است اوضاع اين کشور آنچنان وخيم است که اعدام صدام تغيير چنداني در آن ايجاد نمي‌کند.

از سوي ديگر تيم دفاعي صدام اعدام وي را يك ترور سياسي خواند و عنوان داشت كه صدام با "بي‌عدالتي و دزديدن حقوقش" به مرگ محكوم شد.

تيم دفاعي صدام هم‌چنين عنوان داشته كه كار رسيدگي به پرونده‌ي وي را با استفاده از تمامي ابزارهاي حقوقي پيگيري خواهد كرد تا مشخص شود كه اعدام صدام يك "ترور سياسي" بوده است.

در اين تيم دفاعي كه تعدادي از وكلاي بين‌المللي نيز حضور دارند، اين امر مطرح شده كه اعدام صدام نقض آشكار قوانين بين‌المللي است و صدام به عنوان نمادي براي كساني كه در مقابل بي‌قانوني مبارزه مي‌كنند، باقي مي‌ماند.

از سوي ديگر، وزير خارجه‌ي فنلاند كه كشورش رياست دوره‌يي اتحاديه‌ي اروپا را برعهده دارد، بر مخالفت اين بلوك با اجراي مجازات اعدام تاكيد كرد و گفت: اتحاديه‌ي اروپا موضع بسيار قوي در اين خصوص دارد اگرچه درباره‌ي گناهكار بودن صدام ديكتاتورسابق عراق درخصوص حقوق بشر شكي وجود ندارد اما مجازات مرگ نبايد در هيچ پرونده‌اي اعمال شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران وزارت خارجه‌ي آلمان نيز گفت با اينكه حمايت مردم عراق از اعدام صدام را درك مي‌كند اما با اصل مجازات اعدام مخالف است.

در هلند نيز بن بات، وزير خارجه‌ي اين كشور همچون آلمان اظهار داشت كه حمايت مردم عراق را از اعدام صدام درك مي‌كند اما با اصل مجازات اعدام مخالف است.

وي ابراز اميدواري كرد اين اعدام منجر شود تا احساس عدالت در بين بسياري از عراقي‌ها بوجود آيد و اين كشور را يك گام به جلو حركت دهد.

كره‌ي جنوبي نيز در واكنش به اعدام صدام تدابير امنيتي شديدي را در سفارت‌خانه‌هاي اين كشور در نقاط مختلف جهان اعمال كرده است.

در همين حال حامد كرزاي، رييس جمهو ر افغانستان از زمان اجراي اين حكم كه در آستانه‌ي عيد سعيد قربان صورت گرفت انتقاد كرد اما گفت: اين كار دولت عراق بود و هيچ تاثيري در افغانستان ندارد.

همچنين يكي از فرماندهان ارشد طالبان در افغانستان اظهار داشت اعدام صدام مخالفتهاي مسلمانان با آمريكا را تضمين مي‌كند.

ملا عبيد الله آخوند وزير دفاع سابق طالبان و يكي از فرماندهان ارشد شبه نظاميان عنوان داشت مرگ صدام حملات عليه نيروهاي خارجي را افزايش مي‌دهد.

در هند نيز مقامات اين كشور ابراز نگراني كردند اعدام صدام به خشونت‌هاي فرقه‌يي بيشتر در عراق منجر شود.

وزير امور خارجه‌ي هند در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما ابراز اميدواري كرده‌ بوديم كه اين اعدام به اجرا در نيايد و از اجراي آن نااميد شديم اما اكنون تنها اميدواريم اين جريان بر روند آشتي و اتحاد مردم عراق و برقراري صلح در اين كشور اثر نگذارد.

در پاكستان، رهبر ائتلاف شش حزبي اين كشور درباره‌ي اعدام صدام گفت درباره‌ي وي عدالت رفتار نشد.

رهبر متحد مجلس امل در پاكستان گفت: ما با صدام همدردي نمي‌كنيم اما ما همچنين مي‌گوييم درباره‌ي او عدالت اعمال نشد اعدام صدام عراق را بي‌ثبا
ت تر مي‌كند و خشونت‌هاي بيشتري در عراق وجود خواهد داشت. ما فكر مي‌كنيم اعدام صدام بخشي از طرح آمريكا براي تجزيه‌ي عراق است.

دولت اندونزي نيز اظهار اميدواري كرده كه اعدام ديكتاتور سابق عراق باعث بدتر شدند روابط ميان احزاب مختلف عراقي نشود.

وزير خارجه‌ي سابق تايلند نيز گفت وي پيش بيني مي‌كند اين اعدام تنش‌ها در جنگ عليه ترور را افزايش دهد.

در همين راستا امارات متحده‌ي عربي در پي اعدام صدام از عراقي‌ها خواست تا خشونت‌ها را كنار گذاشته و به يكديگر نزديك شوند.

در همين حال ريچارد ديكر، مدير برنامه‌ي عدالت بين‌المللي ديدبان حقوق بشر از اين اعدام انتقاد كرد و محاكمه‌ي صدام را توام با نقص خواند.

وي اظهار داشت: صدام مسوول نقض‌هاي گسترده‌ي حقوق بشر بود اما مجازات اعدام براي او منصفانه نبود.

جورج بوش نيز اعلام كرد، اعدام صدام پايان يك سال سخت را براي مردم عراق و سربازان ما رقم زد اما مرگ صدام خشونت‌ها را در عراق متوقف نمي‌سازد.

بوش هم‌چنين در بيانيه‌اي در تگزاس اظهار داشت: اعدام صدام نقطه‌ي عطف مهمي در تاريخ عراق در مسير برقراري دموكراسي است كه مي‌تواند از طريق آن خودش را اداره و هم‌چنين از خودش دفاع كند و به عنوان يك متحد در جنگ با ترور باشد.

بوش در پيغامي براي مطمئن ساختن مردم عراق گفت: اين اعدام يادآور مسير طولاني‌اي است كه مردم عراق از زمان پايان حكومت صدام پيمودند.

وي ادامه داد: پيشرفتي كه آنها كسب كرده‌اند بدون فداكارهاي و خدمات زنان و مردان نظامي ما امكان پذير نخواهد بود.

وي هم‌چنين نسبت به چالش‌هاي بيشتر براي سربازان آمريكايي هشدار داد.

رييس جمهور آمريكا گفت: انتخابات‌هاي بسيار سخت و فداكاري‌هاي بيشتري پيش رو است. امنيت و آرامش مردم آمريكا هم‌چنان نيازمند اين است كه ما به پيشرفت دموكراسي جوان عراق ادامه دهيم.

بوش در سال 2003 زماني كه صدام دستگير شد قول داد صدام با عدالتي روبه‌رو مي‌شود كه از ميليون‌ها تن دريغ كرده بود.

بوش در دسامبر سال 2003 با اشاره به صدام گفته بود: شرش كم! جهان بدون صدام بهتر خواهد بود.

چند ساعت پيش از اجراي حكم اعدام صدام اف.بي.آي و وزارت امنيت داخلي آمريكا به آمريكايي‌ها نسبت به احتمال يك حمله‌ي تروريستي هشدار دادند و از آنها خواستند تا گوش به زنگ باشند.

سناتور جوزف بيدن، رييس كنوني كميته‌ي روابط خارجي سناي آمريكا نيز درباره‌ي اعدام صدام در بيانيه‌اي اعلام كرد: عراق يكي از تاريك‌ترين برگ‌ها در تاريخ‌اش را بست و جهان را از شر يك خائن نجات داد.

از سوي ديگر انگليس، متحد اصلي آمريكا در عراق با اعلام اين مطلب كه صدام بايد به دليل جناياتش پاسخگو مي‌بوده، اما برمخالفتش با استفاده از مجازات مرگ تاكيد كرد.

مارگارت بكت، وزير خارجه‌ي انگليس اظهار داشت: من از اين واقعيت استقبال مي‌كنم كه صدام از سوي يك دادگاه عراقي به دليل تعدادي از جناياتش كه عليه مردم عراق مرتكب شده بود، محاكمه شده است.

وزير خارجه‌ي انگليس گفت، اين کشور از استفاده از مجازات مرگ در عراق يا هيچ مکان ديگري حمايت نمي کند اما براي تصميم يک کشور و دولت مستقل احترام قائل است.

هم‌چنين الكساندر داونر، وزيرخارجه‌ي استراليا نيز كه كشورش از متحدان كليدي آمريكا در عراق است، درباره‌ي مرگ صدام گفت: موضوع اين نيست كه چه كسي درباره‌ي مجازات اعدام چگونه مي‌انديشد. دولت عراق از موضع دولت استراليا درخصوص مجازات اعدام آگاه است. ما بايد هم‌چنين به حق كشورهاي مستقل براي داشتن قوانين دادگاهي مرتبط با جنايات مرتكب شده عليه مردم‌شان احترام بگذاريم.

ژاپن، ديگر متحد آمريكا نيز با بيان اين مطلب كه به تصميم عراق احترام مي‌گذارد، گفت، اين تصميم دولت جديد عراق است كه مسوول اجراي قوانين است و ما به آن احترام مي‌گذاريم.

فرانسه نيز كه رهبري مخالفان در سازمان ملل را عليه جنگ عراق برعهده داشت، از مردم عراق خواست از اين اعدام به عنوان ابزاري براي پايان دادن به اختلافاتشان استفاده كنند.

وزارت خارجه‌ي فرانسه با انتشار بيانيه‌اي از تمام مردم عراق خواست تا به آينده‌ي عراق چشم دوخته و در جهت اتحاد و آشتي ملي تلاش كنند.

در اين بيانيه آمده است: اكنون بيش از هر زمان ديگر بايد استقلال كامل و ثبات در عراق برقرار شود.

فرانسه با اشاره به مخالفت اروپا براي مجازات اعدام خاطرنشان كرده تصميم اعدام صدام از سوي مردم و مقامات مستقل عراق اتخاذ شده است.

در روسيه نيز ميخائيل مارگلف، رييس كميته‌ي روابط بين‌المللي دوما اعلام كرد اين اعدام بي‌ثباتي را در عراق افزايش مي‌دهد و چرخه‌ي جديدي از خشونت‌ها را باعث مي‌شود.

يكي از نمايندگان مجلس سفلي روسيه نيز گفت: اعدام صدام اوضاع را نه تنها در عراق بلكه در كل منطقه‌ي خليج فارس بي‌ثبات مي كند.

وزارت خارجه‌ي روسيه نيز با ابراز تاسف نسبت به اعدام صدام اعلام كرد درخواست‌هاي بين‌المللي براي عفو صدام ناديده گرفته شد.

مالزي، كه رياست سازمان كنفرانس اسلامي را برعهده دارد، نسبت به پيامد اعدام صدام كه مي‌تواند آغازگر خونريزي‌هاي بيشتر باشد هشدار داد.

سيد حميد البار، وزيرخارجه‌ي مالزي، به خبرگزاري فرانسه گفت: بسياري از مردم و به طور عموم جامعه‌ي بين‌المللي با اين اعدام موافق نبودند.

فدريكو لومباردي، سخنگوي واتيكان اعدام صدام را به عنوان يك اقدام تراژيك محكوم كرد و نسبت به وقوع چرخه‌ي جديدي از خشونت‌ها و اقدامات انتقام جويانه در عراق ابراز نگراني كرد.

از سوي ديگر خبرگزاري رسمي ليبي، جانا، گزارش كرد، به دنبال اعدام صدام ليبي سه روز عزاي عمومي اعلام كرده است!

پرچم‌ها در ساختمان‌هاي عمومي به حالت نيمه افراشته درآمد.

در اسراييل نيز شيمون پرز، معاون نخست وزير اعلام كرد اسراييل از اعدام صدام استقبال مي‌كند و اين خائن سابق خودش اسباب مرگش را فراهم كرد.

در فلسطين نيز دولت حماس اعلام كرد اعدام صدام يك ترور سياسي است و تمامي قوانين بين‌المللي را نقض مي‌كند. فوزي برهوم، سخنگوي دولت حماس به خبرگزاري فرانسه گفت: صدام يك زنداني جنگي بود و اعدام او يك ترور سياسي است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست  


Free Web Counters & Statistics