نویدنو:11/09/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

 متن کامل سخنان جليلي پس از ملاقات با سولانا
*
سولانا به طور مشخص تعليق را مطرح نكرد
*
عدم پاسخ مثبت به فضاي خوب كنوني بي‌اعتمادي مي‌آورد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

در حالي كه گزارش آژانس درباره برنامه هسته‌يي حاكي از حل دو موضوع پي – 1 و پي – 2 و موضوع سند اورانيوم فلزي پرونده هسته‌يي كشور در آژانس بود خاوير سولانا پس از گفت‌وگوي امروزش با مشاور عالي امنيت ملي كشورمان در لندن گفت كه انتظار چيز بيشتري را پس از پنج ساعت مذاكره داشته، بنابراين "نااميد" شده است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از پايان مذاكراتش با خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در محل سفارت ايران در لندن در جمع خبرنگاران گفت: همان طور كه بارها اعلام كرده‌ايم نگاه اصولي ايران به عنوان عضو ان‌.پي‌.تي و آژانس اين است كه به وظايف و تعهدات خود پايبند باشيم.

وي جامعه جهاني را به مبارزه با سلاح‌هاي كشتار جمعي و حركت براي خلع سلاح و عدم اشاعه دعوت كرد.

جليلي ادامه داد: ما فكر مي‌كنيم كشورها حق دارند بر مبناي ان.پي.تي براي استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي با يكديگر همكاري داشته باشند.

وي با اشاره به گزارش اخير محمد البرادعي كه دو اتهام مهم كه در اين سالها برخي قدرتها به ايران وارد مي‌كردند را بسته شده اعلام كرد افزود: اميدواريم اين كشورها فضاي خوبي را براي جبران اين عملكردشان ايجاد كنند.

جليلي خاطر نشان كرد: بعد از گزارش البرادعي و نشست شوراي حكام آژانس رسما در دو نامه به ايران اعلام كرد دو موضوع پي – 1 و پي – 2 و موضوع سند اورانيوم فلزي خاتمه يافته است.

جليلي تاكيد كرد: به اين ترتيب 50 درصد مسائل و اتهامات وارده به ايران از سوي آژانس حل شده اعلام شد و سه موضوع ديگر باقي مانده است كه بنابر مداليته از 20 آذر مذاكرات بر سر آن‌ها آغاز مي‌شود.

وي تاكيد كرد: بر مبناي مداليتي با حل اين مسائل موضوع هسته‌اي ايران در آژانس يك موضوع عادي خواهد بود.

جليلي خطاب به قدرت‌هايي كه بر خلاف مصالح ملت ايران اتهاماتي ناروا را وارد كرده‌اند، گفت: اميدواريم اين قدرت‌ها از اين فضا استقبال و بتوانند اعتماد ملت ايران را جلب كنند.

مذاكره كننده ارشد هسته‌اي كشورمان با اشاره به مذاكرات امروز (جمعه) با خاوير سولانا در لندن گفت: ما گفتگوهايي مفصل و طولاني با آقاي سولانا داشتيم. اين مذاكرات بر مبناي رويكرد ماست كه در كنار آژانس از هر گونه همكاري سازنده استقبال مي‌كنيم؛ يعني نگاه ما اين است كه به تكاليفمان به عنوان عضو آژانس عمل و از حقوقمان دفاع و از هر گونه مذاكرات استقبال مي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، جليلي در پاسخ به خبرنگار خبرگزاري فرانسه كه گفت سولانا مذاكرات را نتيجه بخش ندانسته و نااميد كننده خوانده است گفت: همان طور كه اشاره شد ما با سولانا 5 ساعت مذاكره داشتيم؛ در اين مذاكرات درباره پيشنهادات و چارچوب‌ها براي مذاكرات بحث شد همان طور كه بارها گفته‌ايم زمينه‌هاي بسيار زيادي براي همكاري وجود دارد.

وي افزود: باور ما اين است كه در يك محيط سالم و به دور از اغراض سياسي بسياري از موضوعاتي كه به عنوان چالش مطرح مي‌شوند مي‌تواند موضوع همكاري باشد. اين زمينه‌ها را توضيح داديم و بحث كرديم. البته همان طور كه بارها گفتيم در موضوع هسته‌يي ما سه اصل داريم، اصل اول، ما به عنوان عضو ان.پي.تي به تكاليف‌مان پايبند هستيم. اصل دوم اين كه ما از حقوقمان دفاع مي‌كنيم و بايد اين تكاليف و حقوق متوازن باشد، اصل سوم اينكه از هر گونه همكاري در اين چارچوب استقبال مي‌كنيم. اكنون كه گزارش آژانس منتقل شده فضاي خوبي براي همكاري بيشتر بايد پيش آيد و اگر كساني به اين فضا پاسخ مثبت ندهند موجب بي‌اعتمادي خواهد شد و بايد جامعه جهاني پاسخ دهد كه در حالي كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چنين گزارشي را داده و فضايي از همكاري وجود دارد چرا عده‌اي مي‌خواهند فضا را به سمت تند شدن پيش ببرند؟ البته در گفتگو با سولانا قرار شد كه مذاكرات ادامه يابد و اواسط دسامبر گفتگويي تلفني داشته باشيم و بعدا ديدار كنيم.

جليلي همچنين در پاسخ به سوال خبرنگاري از ايران، كه درباره همزماني مذاكرات وي با سولانا و حكم دادگاهي در لندن مبني بر خروج گروهك منافقين از ليست سازمانهاي تروريستي پرسيده بود و علت اين امر پاسخ داد: درباره ماهيت اين گروهك همان طور كه مي‌دانيد حتي وزارت خارجه آمريكا نيز اين گروه را تروريست دانسته و اتحاديه اروپا نيز آن‌ها را ترويست مي‌داند. اقدامات ترويستي اين گروه را هم در ايران شاهد هستيم كه بسياري از مردم و مسوولان ما را ترور كردند.

جليلي ادامه داد: و اين حتما يك ركورد خوبي براي بريتانيا نخواهد بود كه گروهي كه رسما تروريست اعلام شده است را حذف كند. البته دولت بريتانيا شب گذشته (پنجشنبه) در ملاقات با ما اعلام كرد اين موضع آن‌ها نيست و حتما نسبت به آن واكنش خواهند داشت.

وي با اشاره به اينكه ما اميدوار به وكنش دولت بريتانيا هستيم كه چنين ركورد بدي در حمايت از تروريست‌ها براي ‌آنها ثبت نشود گفت: البته رسانه‌هاي بريتانيا از چنين دادگاهي سوال خواهند كرد كه چرا يك گروه تروريستي را از فهرست حذف مي‌كنند. اين دادگاه بايد به افكار عمومي جهان و مردم ايران پاسخ دهد.

به گزارش ايسنا، جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار فاكس نيوز كه به وي به خاطر انتصابش به دبيري شوراي عالي امنيت ملي تبريك مي‌گفت و اينكه خيلي‌ها اميد زيادي به مذاكرات شما با سولانا داشتند تا راه حلي پيدا شود و از شرايط فعلي خارج شويم اما وزير خارجه شما روز گذشته اعلام كرد در موضع ايران براي غني سازي اورانيوم تغييري به وجود نيامده است،‌ گفت: ما به يك چارچوب براي مذاكرات و حل اختلافات نياز داريم و فكر مي‌كنيم ان‌پي‌تي و آژانس بهترين چارچوب است. ما عضو ان‌پي‌تي و آژانس هستيم و همه تكاليفمان را انجام داده‌ايم حتي فراتر از آن برخي اعتماد‌سازي‌ها را نيز انجام داده‌ايم.

وي ادامه داد: در هيچ كجاي ان‌پي‌تي نيامده كه اعضا حق ندارند از غني سازي برخوردار نباشند. اين حق همه اعضا است. چندين بار البرادعي در گزارش‌هاي رسمي خود اعلام كرده است كه در ايران حتي يك سند دال بر مقاصد غير صلح‌آميز پيدا نشده است. بنابراين قابل پذيرش نيست كه ما در ازاي تكاليفمان از حقوقمان برخوردار نباشيم.

مذاكره كننده ارشد هسته‌يي كشورمان با اشاره به اتهام دورغي كه به ايران داده شده است مبني بر اين كه مقاصد نظامي دارد اظهار داشت: با بسته شدن پرونده سانتريفيوژهاي پي‌1 و پي 2 اين اتهامات فرو ريخت. شما مي‌دانيد كه مبناي ارجاعي پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل همين اتهام غلط بود. امروز آژانس رسما به ما نامه نوشته كه از نظر او اين موضوع خاتمه يافته است.

جليلي تاكيد كرد: اين يك آزمون بزرگ براي برخي قدرت‌هاست كه امروز چگونه مي‌خواهند رفتار كنند. اگر به اين موضوع با ديدگاه مثبت نگاه نكنند اعتماد جهاني را نسبت به خودشان از دست مي‌دهند و نشان خواهند داد كه عده‌اي دنبال بهانه هستند نه اعتماد سازي؛ براي آن‌ها فرقي نمي‌كند همكاري بشود يا نشود. بلكه آن‌ها مقاصد خود را دنبال مي‌كنند.

وي گفت: اما آن‌ها بايد نسبت به رفتارهاي غلط‌شان به جامعه جهاني پاسخگو باشند. البته اين ها دو، سه كشور بيشتر نيستند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به حمايت 118 كشور عدم تعهد از همكاري‌هاي ايران با آژانس و دستيابي ايران به فن‌آوري صلح آميز هسته‌يي گفت: گروه نم در آژانس اين حركت را مثبت اعلام كرد و حتي برخي از كشورهاي 5+1 از اين موضوع نيز استقبال كردند. ما اميدواريم برخي قدرت‌ها كه اين نگاه مثبت را نداشتند بيشتر از اين خود را منزوي نكنند.

به گزارش ايسنا، جليلي در پاسخ سوال خبرنگاري كه از وي توضيحات بيشتري از مذاكرات با سولانا را خواستار شده بود و گفت كه شايعاتي وجود دارد مبني بر اينكه ايران حاضر است با 1+5 نه تنها درباره موضوع هسته‌يي بلكه درباره موضوعات منطقه‌يي مانند عراق و لبنان هم مذاكره كند اظهار داشت: امروز ايران يك قدرت منطقه‌اي است كه اين قدرت عامل ثبات، امنيت و دموكراسي در منطقه است. امروز اقتدار ايران فرصتي براي صلح و امنيت جهاني و منطقه‌اي است و رفتارهاي سازنده‌اي كه ما در جهان و منطقه ايفا كرديم نشانگر همين مطلب است بر همين مبنا نگاه اصولي ما اين است كه چالش را مي‌توان به موضوع همكاري تبديل كرد. و اين امر را در بحث‌هاي منطقه‌يي يا جهاني مي‌توان شاهد بود.

وي افزود: اينها حرفهايي است كه ما هميشه گفته‌ايم و به خصوص يكي از موضوعاتي كه توانايي دارد موضوع همكاري شود،‌ موضوع هسته‌يي، حركت مشترك براي خلع سلاح و اشاعه هسته‌يي و همكاري براي بهره‌برداري صلح آميز هسته‌يي است.

جليلي در پاسخ به اين سوال كه اگر با توجه به موضع‌گيري‌ها و پيش داوري‌هاي آمريكا، ‌اين كشور بخواهد باز هم در موضوع هسته‌يي ايران اعمال نفوذ كند موضع ايران چه خواهد بود گفت: همان طور كه گفته‌ام امروز به خوبي مشهود است كه برخي از قدرت‌ها مشكلاتشان با ايران ابهام در پرونده هسته‌يي نيست. قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ايران،‌ اين قدرت‌ها با يك ديكتاتور كه با تلاش همين قدرت‌ها سر و كار آمده بود بيشترين همكاري را با او داشتند و حتي همكاري هسته‌يي هم با او مي‌كردند. از وقتي مردم ما اين ديكتاتور را سرنگون كردند و نظامي دموكراتيك ايجاد شد اين قدرتها به شكل‌هاي مختلف با ما دشمني كردند. مشكل ‌آن‌ها اين است كه چرا نظام دموكراسي در ايران مستقر شده و ديكتاتور مورد حمايت آن‌ها ديگر بر سر قدرت نيست. براي همين است كه شما مي‌بينيد در اين 28 سال به عناوين مختلف به ما فشار تحميل مي‌كنند؛ از محروم كردن ملت ما از قطعات هواپيما تا مورد حمله قرار دادن هواپيماهاي مسافربري. اين نوع رفتاري بود كه در اين مدت با ما داشته‌اند لذا ما از آن‌ها انتظاري نداريم كه با يك گزارش آژانس، رفتار خود را عوض كنند. البته اين رفتارها موجب منزوي شدن خود آن‌ها حتي در ميان مردم خود شده است.

جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار رويتر كه پرسيد آيا سولانا درخواست تعليق موقت را مطرح كرده و اگر چنين سوالي مطرح شده پاسخ ايران چه بوده است و عكس‌العمل در مقابل تحريم‌هاي احتمالي چه خواهد بود گفت: در مذاكرات در زمينه‌هاي مختلف به طور مفصل صحبت شد. درباره برخي از ايده‌هايي كه قبلا هم مطرح بوده صحبت شد اگر چه به طور مشخص اين سوال مطرح نشد و ما بر موضع اصولي خود كه دفاع از حقوق خود و اجراي تعهدات است تاكيد كرديم.

وي افزود: ايران براي دو سال به طور داوطلبانه پروتكل الحاقي را اجرا كرد و مجلس ما تاكيد كرده بود اگر پرونده به شوراي امنيت ارجاع شود دولت ايران نمي‌تواند اين تعليق را ادامه دهد. اما علي‌رغم همكاري‌هاي ما با آژانس در دو سال اخير پرونده ما را به شوراي امنيت ارجاع دادند. در اين مدت نيز خود آژانس اعلام كرده همكاري‌هاي ما ادامه يافته و ايران تحريفي از تعهداتش نداشته و همكاري ما ادامه داشت.

جليلي ادامه داد: اگر عده‌اي مشكلاتشان شفاف سازي بود چرا پرونده ما را به شوراي امنيت ارجاع دادند و عملا موجب لغو اجراي داوطلبانه پروتكل شدند؟ اين همان مورد اساسي است كه عده‌اي دنبال محروم سازي بودند، نه شفاف سازي. اما آيا موفق شدند؟ آيا توانستند مانع رسيدن ملت ايران به دستيابي فن‌آوري صلح آميز شوند؟ پرونده را به شوراي امنيت ارجاع دادند و سه قطعنامه منتشر كردند و ما در اين مدت نيز درباره تعهداتمان همكاري كرديم. حالا نيز اگر در فضايي كه جمهوري اسلامي ايران در فضاي اعتمادساز مسائل را حل كرده، عده‌اي بخواهند باز در همان مسير قبل حركت كنند،‌ باز هم موفق نخواهند بود. ملت ايران در 28 سال گذشته منطقي‌ترين رفتارها را داشته چه در موضوعات بين‌المللي، چه منطقه‌يي، و تمام رفتارهاي ايراني‌ها مبتني بر صلح و آرامش و امنيت بوده است.

وي اضافه كرد: وقتي كه صدام يك جنگ هشت ساله را عليه ايران آغاز كرد با حمايت همين قدرت‌ها بود و همين قدرت‌ها بودند كه بعدا اعتراف كردند از صدام حمايت كرده و از او پشتيباني كردند و شوراي امنيت كه درباره موضوعي كه حتي يك سند هم عليه آن پيدا نكرده سه بار قطعنامه صادر كرده است؛ وقتي صدام هشت سال جنگ را به ما تحميل كرد و از سلاح‌هاي شيميايي عليه ما استفاده كرد حتي يك قطعنامه نيز صادر نكردند. اين امر اعتبار قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را نشان مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، دكتر جليلي در پاسخ به خبرنگار پرس‌تي‌وي كه سولانا پس از مذاكرات، گفتگوها با ايران را نااميد كننده خوانده بود و اين كه طرفين به طور جداگانه اظهار نظر كردند گفت: ما ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرديم و بحث‌هاي مختلفي نيز مطرح شد. ديدگاه‌هاي ما براساس مواضعي منطقي، اصولي و رفتارهاي قانوني در چارچوب معاهده ان‌.پي.‌تي است.

وي گفت: همكاري ايران با آژانس با استقبال خوبي در دنيا مواجه شده است

و كساني كه به اين رويكرد نگاه مثبت نداشته باشند بايد پاسخ دهند.

خبرنگار العالم از دبير شوراي امنيت ملي كشورمان پرسيد كه شما گفتيد قرار است مذاكرات ديگري با سولانا داشته باشيد همچنين سولانا قرار است گزارش نهايي خود را در روزهاي آينده تنظيم و ارائه كند. همچنين قرار است 1+5 فردا نشستي داشته باشد كه وي اظهار داشت: ما نگاه اصولي به مسائل مختلف به ويژه در بحث هسته‌يي به عنوان يك عضو ان‌پي‌تي داريم.

جليلي افزود: ما بر انجام تكاليفمان در كنار دريافت حقوقمان تاكيد داريم. اين بقيه كشورها هستند كه بر اين مبنا بايد رفتارشان را تنظيم كنند.

جليلي گفت: ما از منافع ملي كشورمان و دفاع از حقوق مردم و آنچه بايد در چارچوب مقررات بين‌المللي بر اساس يك مبناي منطقي دفاع مي‌كنيم نه بر اساس گزارش‌هايي كه قرار است منتشر شود. اگر ساير كشورها هم گزارشهايشان منطقي باشد به يك نتيجه خوب خواهيم رسيد.

دكتر جليلي در پاسخ به سوال CNNكه از وي پرسيد آيا شرايطي وجود دارد تا مطابق آن ايران غني سازي خود را متوقف و يا معلق كند؛ همچنين از گزارش البرادعي هركس برداشت خود را دارد ديگراني هستند كه مي‌گويند همكاري‌هاي ايران مساله را مشكل‌تر كرده است و همكاري در خصوص موضوعات لاينحل افزايش يافته اما در خصوص وضعيت فعلي ايران اطلاعات كمتر شده است. گفت: تمام بحث ما اين است كه ايران كه به عنوان يك عضو ان.‌پي.تي به وظايف خود عمل كرده است به عنوان يك عضو موفق بايد از حقوقش برخوردار باشد.

جليلي ادامه داد: سوال ملت ما اين است كه برخي كشورها مي‌خواهند ايران استثنا شود ملت ما هر حركتي كه بخواهد حقي را از آن‌ها تضعيف و وظايفي فراتر از ان‌پي‌تي را بر دوش‌شان بگذارد آپارتايد هسته‌يي و تبعيض آميز مي‌دانند.

وي گفت: ما تاكيد داريم كه ايران يك استثنا نيست و همه جامعه جهاني به اين مساله تاكيد دارند به جز چند كشور.

جليلي با اشاره به ماده 4 ان‌پي‌تي گفت: هر گاه اين حق از همه‌اي اعضا گرفته شد از ايران هم گرفته شود. اما در شرايط كنوني چرا بايد ايران از اين حق محروم شود؟ فعاليت‌هاي غني سازي ايران كاملا تحت نظارت آژانس و پادمان است.

مذاكره كننده ارشد هسته‌يي كشورمان با اشاره به گزارش البرادعي تصريح كرد: البرادعي در گزارش‌اش بر همكاري‌هاي فعال ايران اشاره داشته است در عين حال ايران در چارچوب ان‌پي‌تي همكاري مي‌كند. چرا كه پس از ارجاع پرونده هسته‌يي به شوراي امنيت اجراي پرتكل الحاقي لغو شد. گزارش البرادعي در بخشي ناظر به اين مساله است. كساني كه منجر به آن شدند تا پروتكل الحاقي لغو شود خودشان بايد پاسخ‌گو باشند.

جليلي در پاسخ به خبرنگار مسلم نيوز كه از وي درباره مذاكرات شب گذشته‌اش با مقامات انگليسي و اين كه آيا اين ملاقات منجر به آن شد كه انگلستان تحريم اقتصادي‌اش از ايران را بردارد گفت: ما مذاكرتي در چارچوب‌هاي منطقه‌اي، بين‌المللي و دوجانبه داشتيم كه البته دامنه اين گفتگوها بيشتر بر مسائل دوجانبه بود. ما در مجموع گفتگوهاي سازنده داشتيم.

خبرنگار CBS نيز از جليلي پرسيد گزارش البرادعي از ايران انتقاد كرده است و مي‌گويد ايران همكاري‌هايي واكنشي داشته است نه كنشي كه جليلي پاسخ داد: شما شاهد بوديد كه آقاي البرادعي در گزارش شفاهي خود به اعضاي شوراي حكام گفت كه در فعاليت‌هاي آتي از ايران مي‌خواهيم همكاري بيشتري داشته باشد كه به نوعي تصحيح آن‌ عبارت در گزارش‌اش بود. بنابراين ما همكاري‌هايي عملي‌تر با آژانس داشتيم چگونه ممكن است دو موضوع (سانتريفيوژها ) حل شود درحالي كه ايران همكاري غيرفعال داشته باشد.

جليلي ادامه داد: ما طبق توافق با سولانا قرار بود ظرف 60 روز درباره مداليته به تواقف برسيم همان زمان عده‌اي مي‌گفتند ايران به دنبال خريد وقت است و يا مسائل آنقدر زياد است كه نمي‌توان آن‌ها را فهرست كرد و اگر مداليته نوشته شود از سوي ايران اجرا نخواهد شد. اما در كمتر از 60 روز روي مداليته توافق كرديم و تمام مسائلي كه آن‌ها برايشان مبهم بود شش موضوع بود، حل سه موضوع از اين شش موضوع در كمتر از سه الي چهار ماه انجام شد و در اين ميان برخي مسائل مرتبط با موضوعات اصلي نيز حل شد.

جليلي گفت: ما در چارچوب ان‌پي‌تي فعاليتمان را در اختيار آژانس قرار مي‌دهيم نه پروتكل الحاقي، ما پرتكل الحاقي را اجرا نمي‌كنيم همان طور كه 120 كشورآن را اجرا نمي‌كنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار يك شبكه ژاپني مبني بر اينكه شايعاتي در خصوص كمك هاي كره شمالي به برنامه اتمي ايران شنيده شده است و اينكه آيا شما مي‌توانيد اطلاعات جديدي را درباره دانشجوي ژاپني ربوده شده در خاك ايران به ما بدهيد گفت: امروز موضوع هسته‌يي ايران يكي از شفاف‌ترين موضوعات است ايران تاكنون 2300 نفر روز بازرسي داشته و اكنون نيز ادامه دارد و بارها اعلام شده نسبت به فعاليت‌هاي امروز ايران هيچ نگراني وجود ندارد و درباره فعاليت‌هاي گذشته تنها شش موضوع است كه سه تاي آن حل شده ودرهيچ كدام از اين‌ها آنچه شما گفتيد مطرح نبوده است.

جليلي درباره دانشجوي ژاپني گفت: نيروهاي امنيتي ايران تلاش گسترده‌اي دارد تا اين فرد را پيدا و آزاد كنند.

وي با بيان اينكه اين دانشجو در مرزهاي ايران با پاكستان ربوده شده است گفت: يكي از فعاليت‌هاي مثبت ايران مبارزه با مواد مخدر در مرزهاي شرقي‌اش است رشد مواد مخدر پس از سقوط طالبان به 7000 تن درسال رسيده است كه مقصد اين مواد اروپا و جوانان اروپايي است. مواد مخدر و انتقال آن به اروپا از چيزهايي است كه هزينه زيادي براي ايران داشته است و ايران جوانان زيادي را در اين راه از دست داده است. متاسفانه برخي از اقدامات قاچاقي‌ها در مرزهاي ما همين اقدامي است كه در خصوص دانشجوي ژاپني صورت گرفته است در عين حال ايران تمام تلاش خود را براي آزادي اين دانشجو انجام مي‌دهد.

به گزارش ايسنا، جليلي در پاسخ به سوال خبرنگار گاردين درباره اينكه برخي دولت‌مردان ايراني مي‌گويند كه آمريكا و هم‌پيمانانش قصد تهييج اقوام ايراني براي بي‌ثباتي كشور را دارند، آيا ديدگاه شما متاثر از اين مواضع است گفت: نه، آمريكايي‌ها از اول انقلاب حركات بسياري براي مقابله با مردم ما داشتند اما اكثر حركاتشان هم مبتني بر تحليل‌هاي غلط از جامعه ايراني بوده است. يكي از چيز‌هايي كه بسيار در ايران شاخص است بحث هم‌بستگي ملي است، ايران يك كشور جديد نيست، كشوري است با قدمت هزاران ساله، با يك تاريخ درخشان و يك همبستگي درخشان تاريخي. البته براي همين است كه چنين تحركاتي از سوي آمريكايي‌ها قابل تامل نيست.

جليلي در پاسخ به سوالي درباره تاثير مثبت گزارش البرادعي بر گزارش سولانا گفت: توافقي كه ما با آژانس براي مداليته حل مسائل گذشته كرديم بر مبناي مذاكرات سولانا با لاريجاني در گذشته بود، لذا سولانا بايد پيش از هر چيزي از اين گزارش البرادعي و پيشرفت صورت گرفته استقبال كند. حالا بايد منتظر گزارش ايشان بود هر چقدر گزارش ايشان مثبت باشد نشان دهنده اين است كه ايده‌اي كه از ابتدا داشته‌اند چه ميزان مثبت بوده است. اگر ايده‌اي ارائه شود كه مثبت باشد و ما از آن استقبال نكنيم آن گاه جاي تامل دارد.

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics