نویدنو:27/05/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

شگفتی اوت: انفجار در گیری روسیه – گرجستان در صحنه جهان

نویسنده : جان وجیک - برگردان : هاتف رحمانی

هفته نامه جهان مردم ارگان حزب کمونیست امریکا 13 اوت 2008

 

نظامی سازی  قفقاز تحت حمایت امریکا درجغرافیای  اتحاد شوروی فرو پاشیده پیشین،  در شب هفتم اوت زیر پوشش تاریکی ودر حالی که جهان ناظر بازی های المپیک بود،به ساکاشویلی رئیس جمهور دولت راست گرای گرجستان دستورحمله ای همه جانبه رابه تسخینوالی پایتخت اوستینای جنوبی صادر کرد .  
دولت روسیه ادعا کرد که بمباران هوایی به وسیله هواپیماهای تدارک شده از سوی امریکا وناتووحملات زمینی علیه سکنه روس شهر تازمانی ادامه یافت که تقریبا تمام منازل ، بیمارستان ها ودانشگاه ها نابود شدند و 2000 شهروند بی سلاح در خانه های خود ودر خیابان ها کشته شدند. 
اسوشیتدپرس گزارش کرد "بمباران هوایی وتوپخانه سبب قطع آب ، غذا، برق وگاز در پایتخت اوستینا شد .شهروندان ترس خورده به محض این که جنگ ارام شد از پناهگاه ها ی خیابان ها بیرون خزیدند تا ویرانی شهرشان را ببینند." اخبار صبحگاهی شهر سالت لیک گزارش کرد که 34000 شهروند نحات یافته از اوستینای جنوبی به محل امنی در روسیه گریختند.
روسیه با قدرت خورد کننده ای پاسخ داد، اعزام  هواپیما ها ،تانک ها،وسایل نقلیه زرهی وهزاران سرباز پیاده  به منطقه خود گردان ( که در رسانه های امریکا "جدایی  طلب " خوانده می شود ) ، اگر چه منجر به کشته شدن ده ها شهروند وافزایش افراد تبعیدی شد. اما این عملیات ارتش گرجستان را وادار به خروج از استیای جنوبی وپذیرش آتش بس پیشنهادی روسیه کرد.
اوستیای جنوبی منطقه کوچکی دربین مرزهای گرجستان وروسیه است که بیشتر ساکنین آن روس با از گروه های قومی غیر گرجی هستند. در دوران اتحاد شوروی ، اوستیا منطقه خود مختاری در اتحاد شوروی بود.پس از استقلال گرجستان در سال 1990، گرجستان مدعی  اوستیا شد .مردم با حمایت روسیه بااین ادعامخالفت کردند.گرجستان خود محتاری اوستیا ی جنوبی را تضمین کرد .اوستیا از آن زمان عملا بعنوان کشوری مستقل عمل کرده است .
در سال 2006رفراندومی با نظارت بین المللی در اوستیای جنوبی برگزار شد(آلمان، لهستان ، اطریش وسوئد ناظر بودند ) 99 درصد آرای 95 درصد دارندگان حق رای  شرکت کننده در رای گیری به  استقلال کامل از گرجستان رای دادند .
پس از رفراندم ، صلح بانان  مامور روسیه از سوی سازمان برای امنیت ومشارکت در اروپادر اوستیای جنوبی مستقر شدند .صلح بانان در میان اولین کسانی بودند که وقتی گرجستان هفته پیش اوستیا را مورد حمله قرار داد کشته شدند .
دولت دست راستی گرجستان از سال 2004 روابط نزدیکی را با دولت بوش برقرار کرده ودرخواست عضویت در ناتو واتحادیه اروپا را نموده است .گرجستان پس از امریکا وبریتانیا سومین نیروی بزرگ سربازان را در عراق دارد (2000سرباز).ماه گذشته امریکا مانور نظامی مشترک "تمرین آموزشی" را در گرجستان با ارتش گرجستان بر گزار کرد.پنتاگون  پذیرفت که  " مشاوران نظامی" بعد از مانور در گرجستان باقی بمانند.

اهمیت دارد یاد آوری کنیم که خطوط لوله نفتی روسیه از روسیه مرکزی به دریای سیاه از داخل منطقه اوستیا عبورکرده وطلای سیاه را به بازار های اروپا منتقل می نماید .اشتیاق بزرگی برای استفاده از منطقه قفقاز بعنوان سکوی پرشی  برای به چنگ آوردن ذخایر نفت وگاز بزرگ جهان – از حمله ناموفق نازی های المان به قفقازگرفته تا بسیاری از شرکت های نفتی کنونی –  وسایر منافع امپریالیستی وجود داشته است .سایر استراتژی های ژئو پولتیکال هم موثر ند.روسیه گفته است هرگز کشوری عضوناتو را در مرزهای خود تحمل نخواهد کردوبا تلاش های پنتاگون برای استقرارپایگاه موشکی در لهستان وجمهوری چک مبارزه خواهد کرد .کشوری عضو ناتو در قفقاز می تواند برای راه اندازی حمله علیه ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد .
کسانی هم وجود دارند که از قرارداد امنیتی وسایر توافق ها بین روسیه وچین وحشت دارند .
علاوه بر این ،امکان استفاده از در گیری های بین المللی برای تاثیر گذاری در انتخابات امریکا نیز وجود دارد .مک کین با فوبیای روسی خود در یک سخنرانی در آیوا یاوه سرایی کرد وجنجال بر انگیخت که " ما باید سریعا جلسه اضطراری شورای اتلانتیک شمالی را برای تضمین امنیت گرجستان وتجدید اقدامات ناتو فرا بخوانیم که می تواند به تثبیت شرایط بسیار خطرناک کنونی مساعدت نماید . "
مک کین سپس – مثل همیشه بر خلاف واقعیت – در خواست کرد" امریکا باید نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را برای وادار کردن روسیه به  تغییر مسیرتشکیل دهد ."
اما واقعیت آن است که روسیه ،پیش از به کاربردن ارتش خود ،دقیقا همین کار را کرد .روسیه نشست اضطراری شورای امنیت را با دعوت از هر دوطرف اوستیای جنوبی وگرجستان به ترک مخاصمه فوری ، بازگشت به میز مذاکره ودوری جستن از کاربرد زور تشکیل داد . هر چند ایالات متحده با مستمسک قرار دادن "دوری جستن از کاربرد زور" با قطعنامه مخالفت کرد .
مک کین انگیزه های دیگری هم برای موضع گیری یک جانبه اش دارد . رندی شونمن مشاور عالی سیاست خارجی او روابط مالی گسترده ای با ساکاشویلی دارد وبرای او در ایالات متحده لابی گری می کند. در 2005 مک کین قطعنامه ای را در سنا مطرح کرد که اساسا خواستار انضمام رسمی اوستیای جنوبی به گرجستان بود که متن آن در وب سایت جهانی کشور درج شده است .گرجستان شونمن را برای  لابی گری در مورد ورودش به ناتو اجیر کردومک کین بلافاصله از این ایده حمایت کرد .مک کین در یک سخنرانی در المان در سال 2006از دولت گرجستان سخن گفت " کشور(گرجستان )اصلاحات گسترده سیاسی ، اقتصادی ونظامی را به اجرا در آورده است وباید وارد ناتو شود .گرجستان بهترین دوست امریکا است وصلح بانان روسی باید از گرجستان خارج شوند" ساکاشویلی تقریبا یکسال پیش به طور قابل توجهی از سوی کاخ سفید برای مسامخه با مخالفین سیاسی مورد انتقاد قرار گرفت .

اما دولت گرجستان در منکوب کردن تمام مخالفین سیاسی اش ناتوان بوده است . در 12 اوت کمیته صلح گرجستان با انتشار بیانیه ای حمله به اوستیای جنوبی را محکوم کرد وبه جان باختگان اوستیایی ، روسی وگرجی نسلیت گفت .
jwojcik@pww.org

 

  

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics