نویدنو:10/04/1387                                                                     صفحه قابل چاپ است

بيانيه حزب كمونيست آفريقای جنوبی در رابطه با تحولات اخير زيمبابوه
برگردان: آذین داد


تحولات اخير در زيمبابوه حزب كمونيست آفريقای جنوبی را بی نهايت نگران و مضطرب ساخته است، افزايش خشونت عليه اعضا و هواداران اپوزيسيون، دستگيری خودسرانه رهبران اپوزيسيون، سنديكاهای كارگری و سايرارگان های جامعه مدنی، در نهایت به کناره گیری "جنبش تغييرات دمكراتيك" از کارزار انتخابات رياست جمهوری منجر شده است.

حزب كمونيست آفريقای‌جنوبی تصميم دولت زيمبابوه مبنی بر ادامه انتخابات را در روز جمعه تحت چنين شرايطی، محكوم می كند. چنین تصمیمی فقط می تواند هرج و مرج و عدم ثبات بیشتری را ایجاد کند و در راستای منافع مردم زیمبابوه نمی باشد.
بدين دليل حزب كمونيست آفريقای جنوبی در پيامی از «جامعه توسعه جنوب آفريقا» میخواهد تا با مداخله هر چه سريعتر و اتخاذ اقدامات فوری برای تصويب سريع يك قانون اساسی جديد، پايان بخشيدن به خشونت سياسی و هر گونه شكلی از خشونت، و استفاده از ارگان های امنيتی دولتی در خدمت منافع انتخاباتی و سياسی حزب حاكم، شرايط مناسب برای يك انتخابات آزاد و منصفانه را بوجود آورد.

به اين دلايل است كه حزب كمونيست آفريقای جنوبی به هم بستگی مداوم خود بامبارزه كارگران عادی و افراد كم در آمد زيمبابوه در راه دموكراسی و بازسازی اقتصاد آن كشور همچنان وفادار است. ما بر آن نيستم که انتخاب كنيم چه حزبی بايد بر زيمبابوه حاكم باشد، اما ما با مبارزه برای شرايطی كه تحت آن مردم زيمبابوه بتوانند آزادانه حق انتخاب داشته باشند اظهار هم بستگی می كنيم.

حزب ما طی سالهای اخير بطور مداوم به شرايط رو به وخامت رونده در كشور اشاره كرده و هشدار داده است، و از «جامعه توسعه جنوب آفريقا» خواسته است تا در اين ميان دخالت كرده و بر مقاوله نامه خود برای انتخابات آزاد، منصفانه و دمكراتيك نظارت دقيق داشته باشد.

در قلب بحران زيمبابو، "زانو-پی اف" فاسد قرار دارد كه وجه مشخصه آن استفاده از دولت به مثابه وسيله ای برای انباشت توسط گروه برگزيدگان كه درون دولت هستند، و به تبع آن سوء استفاده از منابع دولتی، مديريت غلط اقتصاد و فاصله روزازفزون بين دولت و مردم، می باشد. اين پایگاه های اجتماعی مهمی را از "زانو-پی اف"، از سازمانی كه زمانی قهرمان جنبش آزاديخش بود، دور كرد و منجر به شكست "زانو-پی اف" در انتخابات 29 مارس 2008 شد. در نتيجه همان اسلحه هائی كه برای مبارزه قهرمانانه و عادلانه عليه استعمار انگليسی بكار گرفته شده بودند اكنون عليه مردم نشانه می روند. اين تراژدی انقلاب امیدبخشی است كه "زانو-پی اف" آن را رهبری کرد.

با وجوديكه امپرياليسم به منظور برقراری رژيم های نو-استعماری در مستعمرات سابق خود همواره سعی می‌كند تا انقلاب های مترقی را تضعيف كند، نسبت دادن تمام مشكلات به امپرياليسم از طرف "زانو-پی اف"، مزورانه است. چگونه است كه امپرياليسم در سالهای 1960 و 1970 نتوانست اكثريت مردم زيمبابوه را به سوی خود بكشد، اما اكنون، بنا به گفته "زانو-پی اف"، مردم توسط نيروهای امپرياليستی به بازی گرفته شده اند؟ هر انقلابی كه تفنگ های خود را به سوی مردم نشانه رود مطمئنا انقلابی است با مشكلات عميق، و نياز به تعمق از طرف همان جنبش آزايبخش دارد.

اين نيز يك واقعيت است كه در ميانه سالهای 1990 دولت "زانو-پی اف" خود در پنهان با بخش هائی از برگزيدگان كه از خصوصی سازی و واگذاری خدمات دولتی سود سرشاری می بردند برای تحميل برنامه های تطبيق ساختاری امپرياليستی بر مردم به توافق هائی دست يافت. اين نقطه آغاز نابودی انقلاب زيمبابوه بود. برای ما روشن است كه با تحولات اخير زيمبابوه هرگز ديگر مانند سابق نخواهد بود. اما نگرانی جدی ما خطر پيشروی زيمبابوه به سوی خود- نابودی و بن بست خشونت است.
حزب كمونيست آفزيقای جنوبی عميقا معتقد است كه تنها مردم زيمبابوه هستند كه بايد رهبری حل مشكلات را به عهده بگيرند. آنها در آخرين انتخابات کوشش به چنين امری كردند، اما رای مردم آگاهانه از طرف دولت ناديده و بی ارزش گرفته می شود.
ما هم چنين خواهان آزادی بلافاصله تمام رهبران در بند اپوزيسيون و پايان بخشيدن به تعرض عليه فعالينی كه به دليل داشتن نقطه نظراتی مخالف دولت هدف قرار گرفته اند ،‌هستيم.

حزب كمونيست آفزيقای جنوبی اعتبار و وزن خود را به حمایت از فعاليت های توده ای كه «كنفدراسیون اتحادیه های کارگری آفریقای جنوبی» در آن شركت دارد تخصیص می دهد و اقدامات همبستگی خود را درهمكاری با تمام نيروهای مترقی، در راه جستجو برای پيدا كردن راه حل های ماندنی و کاری برای بحران زيمبابوه تشديد خواهد کرد.


آذین داد

  | می توانید نظرات خودرا اینجا ابراز نمایید .

 

بازگشت به صفحه نخست         

                            

Free Web Counters & Statistics