نویدنو:20/09/1390  

 

 نویدنو  20/09/1390

 

 

 

آماده باش نیروی دریایی چین برای پیکار

هو جین تائو ، رئیس جمهور چین روز سه شنبه به نیروی دریایی دستور داد ، در میان رشد فزاینده تنش های منطقه ای بر سر ستیزه های دریایی وکارزار امریکا برای اثبات خود بعنوان قدرتی اقیانوسی برای پیکار نظامی آماده شود.

او گفت نیروی دریایی باید" به دگرسازی و مدرن سازی خودبه شیوه ای استوار شتاب بخشد، وآمایش های گسترده ای برای پیکار نظامی در راستای همکاری بزرگ تر در حفاظت امنیت ملی انجام دهد ." 

او در سخنرانی در مرکز قدرتمند کمیسیون نظامی گفت :" تلاش ما باید کاملا موضوع اصلی دفاع ملی وساختمان ارتش را در بر گیرد ."

گفته های او ، که در بیانیه ای در وب سایت دولتی منتشر شد ، سبب نگرانی امریکا وهمسایه های پکن در باره هدف های دریایی چین ، به ویژه در دریای جنوب چین گردید .

چندین کشور آسیایی با اعتقاد به ذخیره های عظیم نفت وگاز در آن، ادعا های رقابت آمیزی را بر سر مالکیت بخش هایی از دریای جنوب چین مطرح کرده اند ،در حالی که چین مدعی تمامیت آن است . یک سوم از تجارت دریایی جهان از این منطقه عبور می کند. 

ویتنام وفیلیپین نیروهای چینی را به تجاوز فزاینده به آن جا متهم کرده اند .

در ترجمه ای از سخنان هو، خبر گزاری رسمی شین هوا گفته رئیس جمهور به نیروی دریایی چین را باید " تدارک وسیعی برای جنگ انجام دهد " نقل کرد .

اگر چه پنتاگون با اظهار آن که پکن حق دارد ارتش خود را بهتر سازد ،ولی باید آن را با شفافیت انجام دهد ، سخنرانی هو را تعدیل کرد .

سخنگوی پنتاگون ، جرج لیتل گفت" آنها حق دارند امکانات نظامی خود را بهبود بخشند وبرنامه ریزی کنند ، درست همان طور که ما انجام می دهیم " اما اضافه کرد " ما به تکرار خواهان شفافیت از سوی چینی ها شده ایم وآن بخشی از روابطی است که ما برای بنا کردن با ارتش چین به آن ادامه می دهیم."

جان کیربی فرمانده دریایی ، سخن گوی دیگر پنتاگون تاکید کرد " هیچ کس در اینجا در جستجوی جنگ نیست . قطعا ما به فرصت ملت دیگری، به حق توسعه نیروی دریایی برای آمادگی، غبطه نمی خوریم. نیرو های دریایی ما آماده اند وآماده خواهند ماند "

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه گفت :" ما خواهان روابط ارتش به ارتش مستحکم با چین هستیم و مایلیم شاهد شفافیت بیشتری باشیم . که به پاسخ پرسش هایی که ممکن است ما در باره هدف های چین داشته باشیم کمک می کند."

اظهارات هو به دنبال مسافرت چندین مقام ارشد امریکایی از جمله رئیس جمهور باراک اوباما ، لئون پانتا وزیر دفاع وهیلاری کلینتون ، وزیر امور خارجه  به آسیا مطرح شد .

میشل فلورنوی معاون وزیر دفاع امریکا ، قرار است  روز چهارشنبه در پکن با همتای چینی خود برای مذااکرات ارتش به ارتش دیدار نماید 

ون جیابائو نخست وزیر چین ماه گذشته علیه دخالت " نیروهای خارجی" در مناقشات ارضی منطقه از جمله در مناقشات در دریای جنوب چین هشدار داد . 

و چین اواخر ماه گذشته اعلام کرد مایل است در اقیانوس آرام مانور های دریایی اجرا کند، پس از آن اوباما ، که  به خود لقب اولین رئیس جمهور صلح جوی آمریکا را داده است اظهار کرد که امریکا مایل است  2500تفنگدار دریایی به استرالیا اعزام نماید . 

ارتش رهایی بخش چین ، بزرگترین ارتش جهان ، اساسا ارتشی زمین است ، اما نیروی دریایی به عنوان عامل اعتماد به نفس بیشتر پکن در مورد ادعاهای مرزی چین نقش فزاینده مهمی را بازی می کند.

اوایل سال جاری ، پنتاگون هشدار داد که پکن به طور فزاینده ای بر قدرت دریایی متمرکز شده وبر سلاح های های تک سرکایه گذاری کرده است که می تواند دسترسی آن به اقیانوسیه وفراتر از آن را گسترش دهد.

دولت چین اعلام کرد اولین ناو هواپیما بر چین دومین آزمون دریایی خود را هفته گذشته پس ازترمیم های اجرا شده وآزمایش آغاز کرد.

کشتی 300متری (900فوت) ، هواپیما بر تعمیر شده شوروی سابق ، آزمایش 5 روزه ای را  درماه اوت به اجرا گذاشت که توجه جهانی را نسبت به دست آورد های گسترده نیروی دریایی چین جلب نمود.

پکن تنها امسال تایید کرد که قصد به راه انداختن دوباره کشتی قدیمی شوروی را دارد وبارها تاکید کرده است که ناوبر هیچ تهدیدی را متوجه همسایه های چین نمی کند و اساسا برای هدف های آموزشی وتحقیقاتی مورد استفاده قرار خواهد گرفت . 

اما رزمایش ماه اوت با نگرانی های قدرت های منطقه ای از جمله ژاپن وامریکا مواجه شد که از پکن خواستار توضیح چرایی نیاز چین به ناو هواپیما بر شدند .

 چین ، که آشکارا نزدیک به 50رزمایش دریایی جداگانه را در آب های ساحلی خود – معمولا پس از انجام آن ها- در طی دوسال گذشته اعلام کرده است ، می گوید ارتش آن تنها بر هدف های دفاع از قلمرو کشور متمرکز شده است .


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter