نویدنو:08/07/1390  

 

 نویدنو  8/07/1390

 

 

جنگ افزار ، چین ودولت اوباما

کن هال لینان –برگردان: مهرگان

 

تصمیم اخیر دولت اوباما برای فروش 5.8میلیارد دلار اسلحه به تایوان تا حدی مثل بریدن شاخه است ، بیشتر شبیه شکارچی ای که با یک گلوله راهی جنگل می شود. او با مشاهده یک آهو در سمت چپ ویک بوقلمون در سمت راست ، به وسط شلیک می کند. این کار تایپه را دلخور وپکن را عصبانی می کند، طرفداران چین در امریکا را تحریک وتنش را درمنطقه ای از جهان که از قبل تا حدی وخیم است افزایش می دهد .

پس موضوع چیست؟

طرح برآن است تا 140جت جنگنده اف 16ساخت امریکای تایوان را به روز کند ، به علاوه تایوان را به هلی کوپتر های بلک هاوک وموشک های ضد هوایی مجهز نماید . دولت اوباما فروش اسلحه به تایوان را به بیش از دوبرابردولت بوش رسانده است ، واین فروش می تواند آن آمار را به اندکی بیش از 12میلیارد دلار برساند.

تایپه خواستار خرید 66اف 16سی دی جدید بود ، اما کاخ سفید تعداد آن را کاهش داد ، وتایوان را دلخور کرد. اندرو یانگ معاون دفاع تایپه با غرولند گفت " این سال ها ، چین عکس العمل هر چه محکم ومحکم تری به فروش سلاح های امریکا – تایوان نشان می دهد که امریکایی ها را در فروش سلاح بسیار محتاط کرده است "

در حالی که هانگ لی سخنگوی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین گفت :" پکن به شدت مخالف فروش جنگ افزاراز سوی امریکا به تایوان است " عکس العمل چین به طور کلی پنهان کردن حقیقت نبود، اما قطعا از زمانی که فروش جنگ افزار مشابهی در سال 2008عملی شد شدیدتر نبود. در آن زمان پکن گفتگوی مشترک نظامی با امریکا را لغو کرد وروابط بین مجلس های دو کشور را ماه ها به شدت محدود کرد . پس از معامله جنگ افزار مشابهی در سال 2010، رهبران نظامی چین تا جایی پیش رفتند که به بدهی نقدی 1.1تریلیون دلاری امریکا به پکن اشاره کردند .

اگر چه کاخ سفید نتوانست توافق دو حزبی را در مورد بودجه جلب نماید ، اما جمهوری خواهان ودموکرات ها را در این موضوع کنار هم قرار داد. سناتور روبرت منندز( دموکرات) و سناتور جان کورنین ( جمهوری خواه) برای قانونی معرفی کردن در خواستی که دولت اف 16 های جدیدی به تایوان بفروشد دست در دست هم گذاشته اند. سند نوسازی نیروی هوایی تایوان به قانون روابط تایوان 1979 استناد می کند که تایپه را به تدارک سلاح های دفاعی و مقابله با هر تلاش جمهوری خلق چین برای اتحاد اجباری دوباره  تایوان با سرزمین اصلی فرا می خواند.  

کورنین فریاد کشید که تصمیم برای به روز کردن بیشتر از فروش (جنگ افزار) " تسلیم شدن به چین کمونیست" وزدن " سیلی به صورت متحد ی نیرومند و دوستی دیرینه" بود . به زبان صریح جنگ سرد ، نامه ای از کورین – منندز به اوباما – به امضا  13دموکرات و23 جمهوری خواه – هشدار می دهد که کوتاهی در فروش هواپیماهای جنگنده جدید به معنی آن است که " تایوان به طرز خطرناکی در برابر تهدید های نظامی ، تجاوز وتحریک های چین، بی پناه خواهد ماند ، که این امر اقدامات امنیتی قابل توجهی رابرای ایالات متحده امریکا الزامی می سازد "  

نامه مشابهی ، به امضا 180 عضو مجلس ، نیز در خواست می کند که واشنگتن فروش اف 16 های جدید را تصویب نماید .

نامه با به میان کشیدن لفاظی درباره"اژدهای سرخ"ترسناک استدلال می کند که: " ما عمیقا نگرانیم که تاخیربیشتردر تصممیم فروش اف16 به تایوان منجر به بسته شدن خط تولید اف 16 شود ." لاکهید مارتین ، سازنده هواپیما ، کارخانه ای درکرنین تگزاس ، و 750کارمند در منندز نیو جرسی در استخدام دارد. شرکت بزرگترین سازنده سلاح در جهان است وحضور لابی کننده سهمگینی در واشنگتن دارد .

از جنبه های متعددی کل موضوع ، به ویژه خطر اعلام شده درنامه مبنی بر آن که تایوان " مزیت کیفی خودرا در سلاح های دفاعی " در معرض مخاطره قرار داده از قبل به گل نشسته به نظر می رسد. تایپه در هیچ مقوله ای در طی دو دهه گذشته  نسبت به جمهوری خلق چین " مزیت کیفی" نداشته است . حتی تایپه تایمز می نویسد " در صورتی که تصمیم به آزمودن هر شانس مقاومتی باشد، تایوان حداکثر چند روز می تواند در برابر چین مقاومت نماید تا از خارج ، به احتمال قوی ایالات متحده کمک بگیرد ، " 

بنا به اعلام پنتاگون  نسبت تعداد ناوگان جنگنده های جمهوری خلق چین به تایوان 1680به 388 وبسیاری از هواپیماهای اخیر از کار افتاده هستند. در کنار 140اف 16 ا/بی ، نیروهای تایپه فانتوم های اف 4 ساخت 1970 ( یک جنگنده بمب افکن عالی در روزگار خود، اما آن روز سپری شده است )، 60میراژ فرانسوی سری 2000 (محصول 1982) و130تولید محلی ، ازجنگنده دفاعی بومی ، کم قدرت ، بنام "چینگ کو" را شامل می شود.

ناوگان جمهوری خلق چین از سوخوی 27 وسوخوی 30 که نظیری برای اف 15 جنگنده بر جسته امریکا است وجنگنده بومی چین جی 10تشکیل می شود . یک جنگنده پنهانی( رادار گریز) جی 20در مرحله آزمایشی است اما تا سال 2017 وارد ناوگان نخواهد شد . به روز کردن سری اف 16 ، یا حتی فروش محصول جدید به تایوان ، این موازنه را به هم نخواهد زد .

جمهوری خلق چین ادعا می کند که تایوان بخشی از چین است ( وواقعا هیچ کشوری در جهان ، از جمله ایالات متحده امریکا با آن مخالفت نمی کند) وحق خود را برای استفاده از نیروی نظامی در صورتی که تایوان برای کسب استقلال تلاش کند محفوظ نگه می دارد . اما " محفوظ نگه داشتن حق " با افزایش دادن ناوچه هجومی خیلی متفاوت است . در واقع ، چین با دقت سخن پراکنی ملی گرایانه در باره تایوان را کاهش داده است و تنگه باریک روابط نسبت به سه سال پیش گرم تر است .

هو جین تائو رئیس جمهور کنونی چین ، ایجاد روابط حسنه با تایپه را تعقیب کرده است ، اما فایننشیال تایمز خاطر نشان می سازد " رویکرد او به تایوان در داخل حزب کمونیست چین بی چون وچرا (پذیرفته) نیست " ویاد آوری می کند که " حزب هم در حال تدارک انتخاب نسل جدیدی از رهبران در سال آینده است " . که گرایش های نسل جدید می تواند ملی گرایانه تر از گرایش نسل مسن تر باشد . 

جریان نیروهای مسلح چین در حزب کمونیست ، با بالی که از یک نقش قاطع تر در آب های محلی مثل تنگه تایوان ودریای جنوب چین طرف داری می کند وبال هشیار تری که خواهان خود داری از مقابله با امریکا است منعکس می شود. 

جریان های مشابهی درداخل نظام ارتش امریکا وجود دارد ، گرچه بال "هشیار" پنتاگون اخیرا به دلیل بحث در باره کاهش هزینه های نظامی سکوت اختیار کرده است . بخش اعظم بحث اخیر از " تهدید چین " منحرف کردن تلاش برای کاهش بودجه عظیم نظامی را هدف گرفته است ، وبرای پایان دادن به آن ، ژنرال ها ودریاسالارها پشت باند " آژدها دارد می آید ، آژدها وارد می شود " به صف شده اند . آدم شک می کند که باز های آمریکایی همتا هایی در میان ستاد فرمانده های چینی دارند.

معامله سلاح ها کار پرزیدنت هو جین تائو را دشوارتر خواهد کرد ، اگر چه او احتمالا به روز کردن اف 16 را مصالحه توصیف خواهد نمود. البته ، در صورتی که کنگره مشکلی در معامله ایجاد و بر فروش هواپیمای جدید ، که موازنه نظامی را تغییر نمی دهد ، اما فضای دیپلماتیک از پیش تهییج شده را بدتر خواهد کرد پافشاری نماید  ، تمام شرط بندی ها پوچ می شود .

کاخ سفید دلواپس انتخابات ژانویه در تایوان است ، که حزب ملی گرای کومین تانگ را علیه حزب دموکراتیک ترقی خواه استقلال طلب تر وارد گود مبارزه خواهد کرد . تسای اینگ ون رهبر حزب دموکراتیک ترقی خواه ظاهرا به تازگی بر خوردی با مقامات دولت اوباما بر سر موضوع استقلال داشت . یک مقام امریکایی به فایننشسال تایمز گفت ،" در حالی که او ( تسای) نیاز به خود داری از تحریک غیر قابل توجیه چین را درک می کند ، اما از شفافیت به دور است ...که او ومشاورا نش از عمق بد گمانی چین نسبت به انگیزه های او وجاه طلبی های حزب دموکراتیک ترقی خواه کاملا قدر دانی می کنند."

چن شوی بیان رهبر حزب دموکراتیک ترقی خواه ، رئیس جمهور تایوان از سال 2000تا2008 برای استقلال رسمی تلاش کرد وگفتگو های رسمی با پکن را در دوران دولتش قطع کرد .

اگر تمام این ها مثل یک تیرگی هولناک به نظر می رسند ، به این خاطر است که ( در واقع) یک تیرگی هولناک است . 

از یک طرف واشنگتن بر حضور نظامی نیرومند در آستانه چین پافشاری می کند ، وبه تامین کردن جنگ افزار برای تایوان ادامه می دهد . این ها موضوعات جزیی نیستند. اگر مقابله ای بین تایوان وجمهوری خلق چین رخ دهد ، و امریکایی ها را به سوی خود بکشد ،در آن صورت دو قدرت هسته ای را علیه یک دیگر وارد گود خواهد کرد .

رشد نیروی دریایی چین – پکن امسال اولین ناو هواپیما بر خو درا دریافت کرد ، اگر چه نصف اندازه یک شناور درجه یک امریکایی است - در واشنگتن به مثابه تهدیدی برای نیروی دریایی امریکا در اقیانوس آرام وهند به تصویر کشیده می شود . اما افزایش توان رزمی جمهوری خلق چین پیرامون حفاظت از منابع نفت وگاز – 80 درصد آن از مسیر دریا حرکت می کند- و تاریخ اخیر خود است .   

جمهوری خلق چین هنوز از مجبور به عقب نشینی کردن در سال 1995 در دوران بن بست وخیم ویژه ای بین تایپه وپکن که امریکا دوگروه هواپیما بر جنگی به تنگه تایوان اعزام کرد درد می کشد. افزایش هزینه های نظامی چین از همان مقابله تاریخ می خورد ، اگر چه بودجه چین هنوز تنها نزدیک به یک هشتم آن چیزی است که امریکا هزینه می کند.  

به عبارت دیگر ، کاخ سفید برای فشار بر استقلال وضعیف کردن بسته جنگ افزار به حزب دموکراتیک ترقی خواه تایپه تکیه نمی کند.  

دیپلماسی دو قطبی هر کسی؟

روشن است که واشنگتن وپکن در مورد روابط دو گونه فکر می کنند. هر دو در حال به پیش بردن جریان های سیاسی داخلی متضادی هستند، ودر طی دهه آینده ،کشیدن راهی بین وعده های مشارکت ورقابت می تواند بغرنج باشد . فروش جنگ افزار ( به تایوان) انجام کاری اندکی بیش از فشردن دگمه ملی گرایی چین است . مشاغلی که آنها در امریکا ایجاد می کنند حاشیه ای هستند ( و همان مقدار هزینه در پروژه های غیر نظامی اشتغال بیشتری ایجاد می کند)  ، ولی تنش هایی که ایجاد می کنند واقعی اند.

زمان آن رسیده است که در سند روابط 1979تایوان ، تکه قانونی که دنیای بسیار متفاوتی را از آن چه ما اکنون در آن زندگی می کنیم باز تاب می دهد،  تجدید نظری صورت گیرد.

منبع: پلتیکال افیرز September 23 2011

 


 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter