نویدنو:01/01/1390  

 

 نویدنو  01/01/1390

 

 

عمليات نظامی غرب در ليبي، ابهام‌ها و انتقادها

دويچه ‌وله: سه روز پس از آغاز عمليات نظامی غرب عليه ليبي، اعضای ناتو نتوانستند بر سر فرماندهی اين عمليات به توافق برسند. در نتيجه اوج‌گيری انتقادها و ترديدها، شورای امنيت امشب در پشت درهای بسته به رايزنی مي‌نشيند.
حملات غرب به مراکز استراتژيک ليبی در شرايطی ادامه دارد که بر سر اهداف اين حملات در ميان سياستمداران آمريکا و اروپا اختلاف نظرهائی بروز کرده است.

انتقادهای پوتين، اردوغان و بوريسف
امروز (دوشنبه ۲۱ مارس) رجب طيب اردوکان نخست‌وزير ترکيه در جريان سفر به عربستان سعودی ابراز اميدواری کرد که اين عمليات نظامی هرچه زودتر به پايان رسد.
پيش از اردوغان ولاديمير پوتين نخست‌وزير روسيه، از عمليات نظامی غرب در ليبی به عنوان چيزی شبيه جنگ‌های صليبی قرون وسطی ياد کرده بود. بويکو بوريسف نخست‌وزير بلغارستان نيز اهداف حمله ‌نظامی به ليبی را مبهم دانست و اعلام کرد که در اين شرايط حاضر نيست خلبانان کشورش را وارد يک ماجراجوئی کند.
گيدو وستروله وزيرخارجه آلمان نيز بار ديگر بر عدم دخالت کشورش در جنگ تاکيد ورزيد.

ناکامی ناتو
نشست امروز نمايندگان کشورهای عضو ناتو در بروکسل هم، بر سر فرماندهی عمليات به نتيجه نرسيد. فرانسه و ترکيه با انتقال فرماندهی عمليات به ناتو مخالفت ورزيدند. وزير دفاع ترکيه در عين‌حال قبلا گفته بود که فرانسه مي‌کوشد خود را رهبر عمليات نشان بدهد.

خبرگزاری فرانسه بعد از ظهر دوشنبه گزارش داد که با توجه به افزايش انتقادات بين‌المللي، شواری امنيت سازمان ملل متحد ساعت ۸ امشب به وقت اروپای مرکزی پشت درهای بسته در نيويورک تشکيل جلسه مي‌دهد. در همين نشست قرار است علاوه بر بررسی انتقادها، تقاضای ليبی برای تشکيل يک نشست اضطراری نيز مورد بررسی قرار گيرد.

انهدام پدافند هوائی ليبی
همزمان با اين تحولات، نخست‌وزير بريتانيا به خبرگزاري‌ها گفت که در جريان عمليات نظامی سه‌روز اخير، پدافند هوائی ليبی کاملا از کار افتاده است. اتحاديه اروپا نيز سفر نزديک به ۳۰ شخصيت حقيقی دولت قذافی به اروپا را ممنوع و اموال آن‌ها را توقيف کرد. علاوه بر اين افراد حقيقي، اسامی ۹ شرکت ديگر ليبيائی نيز به فهرستی اضافه شد که اموال آن‌ها در اروپا بلوکه مي‌شود.
عمرو موسی دبيرکل اتحاديه عرب که ديروز نسبت به تلفات غيرنظاميان در عمليات نظامی غرب ابراز نگرانی کرده بود، امروز در قاهره با بان‌ کي‌مون دبيرکل سازمان ملل متحد ديدار و مذاکره کرد. وی در اين ديدار گفت:«ما قطعنامه شماره ۱۹۷۳ شورای امنيت را مي‌پذيريم و مخالفتی با آن نداريم. اما اين قطعنامه نه حمله به ليبی را تاييد کرده و نه اشغال اين کشور را
اوباما زير فشار
به گزارش خبرگزاری آلمان، ظرف ۲۴ ساعت گذشته انتقاد روزنامه‌ها، شبکه‌های تلويزيونی و سياستمداران جمهوري‌خواه نسبت به سياست باراک اوباما اوج گرفته است. باراک اوباما، در سخنراني‌های اخير خود از يک سو اعلام کرده که قذافی وجاهت قانونی خود را از دست داده و بايد برود و از سوی ديگر تضمين کرده که نقش آمريکا در عمليات نظامی ليبی به شدت محدود خواهد بود.
اما محافل سياسی و رسانه‌های ايالات متحده معتقدند که اين دو موضع نمي‌تواند با هم سازگار باشد. آن‌ها مي‌گويند: آمريکا بعد از عراق و افغانستان، ماموريت ديگری را به گردن گرفته که ممکن است طولانی شود و ارتش اين کشور را با فشاری مضاعف روبرو سازد.


 

 

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter