نویدنو:28/02/1389                                                                    صفحه قابل چاپ است

 نویدنو

 


 

دلیل دیدار کیم جونگ ایل از چین چیست؟ 

 

بنا به مقاله ای منتشر شده در گلوبال تایمز پنجشنبه ، دیدار غیر رسمی چهار روزه
کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی از سوی رسانه های رسمی چین وکره شمالی آشکار شد. هر چند هر دو طرف قبلا چیزی در باره دیدار نگفته بودند ، اما رسانه های جهانی از همان لحظه ورود کیم به چین به آن پوشش خبری ویژه ای دادند.

حقیقت امر این است که ، تور چین کیم یک امر سری نیست . وانگ جیاروی وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین وقتی که در فوریه امسال از کره شمالی دیدار می کرد به نیابت از رئیس جمهور هو جین تائو دعوت نامه دیدار از چین در وقت مقتضی را تسلیم کیم نموده بود. از یک طرف چین مایل نبود دیداراز چین پوشیده بماند. از سوی دیگر ، چین آمادگی دیدار کیم را داشت واجازه داد که کره شمالی زمان ملاقات را انتخاب نماید.

تحلیلگران گفتند ترتیب دادن دیداردراین زمان برای کره شمالی تدبیری سیاسی بود.طبق گزارش های برخی رسانه ها،کیم پکن رابدون تماشای اپرای جمهوری خلق کره،که اقتباسی از " رویایی از تالار سرخ" شاهکار چینی با همکاری مقاماتی از دو کشور است ترک کرد ، چون دیدار او به همه اهداف خود نایل شده بود.   

در سوم ماه می ، اولین روز دیدار کیم، کنفرانس هیئت  بررسی 2010 معاهده عدم تکثیر هسته ای (NPT)در مقر شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک افتتاح شد. این کنفرانس وهمایش امنیت هسته ای ماه پیش در امریکا مردم را ازمخاطره تکثیرسلاح های  هسته ای وامنیت آگاه کرد. جمهوری  دموکراتیک خلق کره ، که تنها کشوری است که معاهده را امضا وسپس از آن خارج شد ، به مخالفت جهانی با آزمایش های هسته ایش در مناطق پر جمعیت اهمیت زیادی نداد. 

دنیا نمی تواندجمهوری دموکراتیک خلق کره مسلح به سلاح هسته ای را تحمل نماید وکشور با تحریم های بین المللی وفشارهای اخلاقی مواجه است. این اقدام شبیه به رو کردن یک کارت آس بودکه رهبرجمهوری دموکراتیک خلق کره سفر سری اش به چین را درچنین اوضاعی آغاز کرد ودنیارا انگشت به دهان گذاشت. کشور پیش از این ،حتی قبل از دیدار کیم یک امتیاز گرفته بود. 

در26 مارس ، یک ناو دریایی کره جنوبی با 104 سرنشین درآب های خارج از ساحل غربی پنینسولارکره غرق و46 نفر کشته شدند. کره جنوبی کشورهای بسیاری را برای مشارکت در تحقیقات دعوت کرد ولی تاکنون هیچ نتیجه رسمی منتشر نشده است.اما، برای کره جنوبی، دست داشتن جمهوری دموکراتیک خلق کره در این مورد محرز بود، و این امر ابهام بین دو کره را افزایش داد.

کره جنوبی باارجاع پرونده حادثه به شورای امنیت سازمان ملل،یکباره نتایج وشواهد را منتشر نمود. دراین مسیر، موضع چین، بعنوان یکی ازاعضادائم شورای امنیت سازمان ملل می تواند تاثیر زیادی بر موضوع داشته باشد . یکی از اهداف لی میونگ باک رئیس جمهورکره جنوبی در طی سفر30 آوریل خود به چین مذاکره در باره کشتی غرق شده بود.

دیدارکیم ازچین،که به دقت لی را تعقیب می کرد، بسیاری ازکره جنوبی هارا عصبانی کرد. به نظرآنها،چین باکره شمالی همراه ودرمقابل جنوب قراردارد.هرچندچین به ذفعات روشن کرده است که دیدارکیم ازچین ربطی به شناورغرق شده نداشت،اما عبارت تکراری چین – کره جنوبی امتیازدیگری به کره شمالی داده و تصادف شناوررا اسرار آمیز ترنمود. 

شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ به دومین آزمایش هسته ای کشوردرماه می سال جاری قطعنامه 1874  را که تحریم های سیاسی واقتصادی جدیدی را بر علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره تحمیل می کند تصویب کرد. تحریم های اقتصادی شامل منع تجارت اسلحه ، ممانعت ازجریان سرمایه به داخل جمهوری دموکراتیک خلق کره برای توسعه موشک وسلاح های هسته ای است.

تحریم های سیاسی برای کشورهای عضو،علاوه برکاربست تعهدات آنها براساس قطعنامه 1718(سال 2006) ، مبنی بر جلوگیری از تامین خدمات مالی یااشخاص یاموسسات مالی که در خاک آنها می توانند در فعالیت های هسته ای جمهوری دموکراتیک خلق کره مشارکت نمایند الزامی است .جمهوری دموکراتیک خلق کره هرگزدعوت به پایان دادن تحریم هارا متوقف نکرد و دیدار کیم در چین با بسیاری ازشخصیت های کلیدی، بدون شک، بخشی از همین تلاش بود.

 جمهوری دموکراتیک خلق کره هنوز یکی از فقیرترین کشورهای جهان است.کمک های بشر دوستانه به کشور متعاقب آزمایش های هسته ای مکرر آن دشوار تر ودشوار ترشده است. در کره شمالی غذا وکودشیمیایی، با توجه به خشکسالی دربهارامسال به شدت مورد نیازهستند. هدف اصلی کیم تلاش برای دریافت کمک های غذایی ومالی از چین، وبه پیش بردن همکاری اقتصادی درطرح های بزرگ است .واو به این مهم دست یافت.

پیپلز دیلی آنلاین – پکن

13می2010

 

  

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

بازگشت به صفحه نخست