برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-10-12

نویدنو 1402/07/20      Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • پزشکان بدون مرز با اشاره به بمباران بیمارستان‌های نوار غزه نوشت: در جایگاه پزشکان بدون مرز، بی‌اندازه نگران این هستیم که امکانات درمانی هم در امان نمانده‌اند. یکی از بیمارستان‌های مورد حمایت ما، با حمله هوایی آسیب دید. در یک حمله هوایی دیگر، یک آمبولانس مجروحان درست روبه‌روی بیمارستانی که ما در آن کار می‌کردیم، منفجر شد. تیم پزشکان بدون مرز در آن زمان یک بیمار را عمل می‌کردند، مجبور شدند با عجله بیمارستان را ترک کنند. تکرار می‌کنیم: باید به مراکز درمانی احترام گذاشته شود. این دیگر چیزی نیست که بخواهیم سرش مذاکره کنیم.

 

 

 

جنگ فلسطین- اسرائیل و حزب های کمونیست(3)

به گزارش زمانه، شبکه تلویزیونی «دموکراسی ناو» (Democracy Now) کمی پیش از انتشار گزارش «پزشکان بدون مرز»، در تازه‌ترین به‌روزرسانی خبرهای نوار غزه اعلام کرد که کشته‌های غزه به ۷۷۰ نفر رسید. هم‌زمان حملات اسرائیل مدرسه‌ها شامل بر دو مدرسه سازمان ملل، بیمارستان‌ها، یک دانشگاه و یک بازار را هدف گرفت. و همچنین نوشت ۲۰۰هزار نفر تاکنون در غزه آواره شده‌اند. تعداد زخمی‌ها هم از چهار هزار نفر گذشته است. هم زمان یک بیمارستان در نوار غزه نامی آشنا برای رسانه‌های بین‌الملی شده است: بیمارستان شفا. به‌عنوان مثال، شبکه چهار بریتانیا با یک پزشک در این بیمارستان مصاحبه می‌کند که می‌گوید این بیمارستان بدل به یک اردوگاه آوارگان شده است، آن هم در حالی که بیمارستان پر از زخمی‌‌ است.

پزشکان بدون مرز با اشاره به بمباران بیمارستان‌های نوار غزه نوشت: در جایگاه پزشکان بدون مرز، بی‌اندازه نگران این هستیم که امکانات درمانی هم در امان نمانده‌اند. یکی از بیمارستان‌های مورد حمایت ما، با حمله هوایی آسیب دید. در یک حمله هوایی دیگر، یک آمبولانس مجروحان درست روبه‌روی بیمارستانی که ما در آن کار می‌کردیم، منفجر شد. تیم پزشکان بدون مرز در آن زمان یک بیمار را عمل می‌کردند، مجبور شدند با عجله بیمارستان را ترک کنند. تکرار می‌کنیم: باید به مراکز درمانی احترام گذاشته شود. این دیگر چیزی نیست که بخواهیم سرش مذاکره کنیم.

***

بیانیه های دیگری از همبستگی حزب های کمونیست و کارگری با مبارزه مردم فلسطین

***

حزب کمونیست سوئد:

 همبستگی قوی‌تر با مردم فلسطین

رخ دادهای فلسطین نتیجه سرکوبی است که مردم فلسطین روزانه آن را تحمل می‌کنند. طغیانی از این نوع شگفت آور نیست، برای آن چه رخ می‌دهد پیش تاریخی وجود دارد.

تحمیل وحشت روزانه از سوی سربازان اسرائیلی و شهرک نشینان بر مردم فلسطین، اشغال و کلنی سازی انجام شده از سوی اسرائیل صهیونیست علیه مردم فلسطین، و کشتار و شکنجه دائمی روزانه با هدف سرکوب کل جمعیت فلسطین باید به ناچار مقاومت را شعله ورکند. این مقاومت به همبستگی بیشتر، به حمایت بیشتر نیاز دارد. برای آن‌که صلح امکان پذیر باشد باید اشغال بی رحمانه فلسطین برچیده شود.

کمونیست‌های سوئدی حمایت خود از حق مردم فلسطین برای مبارزه علیه اشغال و برای زندگی شرافتمندانه را اعلام می کنند.

تقویت همبستگی با مردم فلسطین!

***

حزب سوسیالیست مردمی مکزیک :

به گسترش خشونت در فلسطین پایان دهید!

برای صلح و مسیر گفتگوی مسالمت آمیز برای جنگ

در دو روز گذشته، جنگ در زمین های فلسطین شدت گرفته است، مقابله ای که دهه ها ادامه داشته ، به لحظه های بحرانی می رسد که کشور اسرائیل، با سیاست متجاوز و توسعه طلب خود، شرایط خشونتی را ایجاد می کند که نمی تواند دارای سرکوب و آزار علیه مردم فلسطین نباشد.

بیش از هفت دهه وحشت، خلع ید و نابودی از سوی کشوراسرائیل تحمیل شده از سوی امریکا، فرانسه و بریتانیا بر سرزمین های فلسطینیان وجود داشته است، جایی که قبل از این تحمیل سنت های مذهبی مختلف با همزیستی مسالمت آمیز با هم زندگی می کردند.

بحران خشونت کنونی محصول مستقیم این سیاست امپریالیستی، به ویژه امپریالیسم امریکا است، که با داشتن کشور اسرائیل به عنوان آلت نظامی در قلب خاورمیانه، بی ثباتی پایدار را در منطقه ایجاد می کند.

حزب سوسیالیست مردمی مکزیک برای پایان دادن به خشونت در فلسطین به بانگ جهانی می پیوندد و سیاست نسل کشی کشور اسرائیل را که هر سال در فلسطین سبب مرگ صدها مردم غیر نظامی می شود محکوم می کند، از راه حل مذاکره برای جنگ جانب داری می کند و از سازمان های جهانی درخواست می کند برای تضمین حقوق مردم فلسطین برای خودمختاری و برای داشتن کشورمستقل، برای احترام به تمامیت ارضی فلسطین طبق محدوده ارضی قبل از 1967، برای تضمین همزیستی مسالمت آمیز در منطقه بی درنگ وارد عمل شوند.

حزب سوسیالیست مردمی مکزیک

***

حزب کمونیست کارگران اسپانیا:

 همبستگی با مبارزه مردم فلسطین

درباره تحولات اخیر در فاسطین، حزب کمونیست کارگران اسپانیا می خواهد همبستگی کامل خود را با مبارزه مردم فلسطین اعلام کند، که دهه ها از اشغال سرزمینشان رنج برده اند.

ما محکوم می کنیم که وضعیت جاری نتیجه سیاست تروریستی کشور اسرائیل است که  همراه با اشغال پایدار سرزمین، بمباران خاک فلسطین، و حفظ سیستم آپارتاید نسبت به مردم فلسطین علیه مردم فلسطین به اجرا درمی آید. همه این سیاست از سوی متحدان آن یعنی اتحادیه اروپا و ایالات متحده حمایت می شود.

ما موضع ریاکارانه دولت اسپانیا را محکوم می کنیم. درحالی که این دولت به مقاومت فلسطین برچسب "تروریستی" می زند، اما زمانی که کشور اسرائیل هر روز جنایت های جنگی علیه مردم فلسطین مرتکب می شود روی خود را بر می گرداند.

ما از حق مردم فلسطین برای مقاومت دربرابر اشغال با هر وسیله در دسترس حمایت می کنیم، کارزار ماست مالی قربانی نمایی اسرائیل در این شرایط را رد می کنیم.

ما به بسیج برای درخواست زیر فرا می خوانیم:

·        پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین از سوی اسرائیل

·        آزادی بی درنگ تمام زندانیان فلسطینی و دیگر زندانیان سیاسی در زندان های اسرائیل.

·        تاسیس کشور متحد، مستقل فلسطینی، به پایتختی اورشلیم شرقیريال مرزهای 1967، و مردم به عنوان مالک سرزمین خود.

·        حق بازگشت  به خانه برای آوارگان فلسطینی بر مبنای قعنامه های سازمان ملل.

·        به رسمیت شناختن فوری کشور فلسطین

 

هیئت سیاسی حزب کارگران کمونیست اسپانیا

9 اکتبر 2023

***

حزب کمونیست سوئیس:

 همبستگی با مبارزه رهایی ملی فلسطین

همانطور که ازمدت ها قبل تاکنون توضیح می دادیم، وارد عصر تاریخی نوینی شده ایم که با تحول به چندقطبی توصیف می شود، که ملت های ستم دیده از استعمار را یکی پس از دیگری به قیام برای استقلال هل خواهد داد.

دراین مورد ویژه، فلسطین تاکنون 75 سال اشغال سبعانه از سوی رژیم اسرائیل را تحمل کرده است، که حقوق بشر نقض و به اشکالی از پاکسازی قومی و تعیض نژادی عمل می کند. تنها در هفته گذشته، صهیونیست ها سه کودک فلسطینی ا کشتند، مکان های مقدس را غارت کردند و با خشونت علیه غیر نظامی های عرب به روستاها حمله کردند.

باید آگاه باشیم که صلح واقعی و پایدار تنها بر مبنای به رسمیت شناختن حقوق مردم فلسطین برای ساختن دولت خود در فلسطین تاریخی امکان پذیر خواهد بود: این مبارزه ای برای رهایی ملی است که حزب کمونیست سوئیس ازآن جانب داری می کند.  

ازسوی دیگر ادامه حمایت از مواضع اشغالگران صهیونیست به معنای بادزدن شعله های آتش است، همان طور که همه می دانند، اتفاقا با وضعیت جنگی ضد عربی اعلام شده از سوی رژیم تلاویو( که مورد حمایت امریکا و اتحادیه اروپایی است)  نشان داده شد، (رژیمی) که همیشه از گسترش جنگ با ایران نیز جانب داری کرده است.

در یک چنین سناریویی تاحدزیادی، کنفدراسیون سوئیس باید به سرعت بی طرفی خود را حفظ و از همسویی غیرانتقادی با امریکا و اسرائیل اجتناب کند، و بر عکس ادارات خوب خود را برای میانجیگری عرضه کند به نحوی که نهاد صهیونیستی به قطعنامه های سازمان ملل احترام بگذارد، به محاصره غزه پایان دهد و از سرزمین های اشغالی خارج شود.   

***

حزب کمونیست آلمان:

علت سیاست اشغال جنایی است-راه حلی سیاسی ضروری است

از 7 اکتبر نیروهای مسلح فلسطینی از نوارغزه به اسرائیل حمه کرده اند. ظاهرا این حمله از نظر ارتش اسرائیل کاملا غیر منتظره بود، آن ها به مواضع نظامی وشهرکهای داخل خاک اشغالی شلیک کردند. راکت ها شهرهای اسرائیلی را مورد حمله قرار دادند. به علاوه، فلسطینی ها محاصره نوار غزه را شکستند و تانک های اسرائیلی را نابودکردند. تلفات غیر نظامی ها در نقاط مرزی رخ داد، زندانی هایی گرفته شند و افرادی ربوده شدند.

این حمله نتیجه مستقیم دهه ها سرکوب تجاوزکارانه اسرائیل است. این سیاست استعماری و آپارتاید با اشغال سرزمین فلسطین با نقض قوانین بین المللی، ویرانی روستاهای فلسطینی، و زندانی کردن و کشتار فلسطینی ها، از جمله کودکان بسیار منش نمایی می شود. تمام این رفتارها بارها از سوی شورای امنیت سازمان ملل محکوم شده است. اما اقدام الزامی ازسوی امریکا جلوگیری شده است.

پیش ازحمله فبسطینی، بیش از 200 فلسطینی تنها درسال جاری کشته شده بودند، و بیش از 1000 نفر در بازداشت اداری هستند، که به معنای آن است که آن ها بدون محاکمه یا دسترسی به پرونده های تعقیب محبوس شده اند. در هفته های اخیر، حمله های شهرک نشینان اسرائیلی علیه فلسطینی ها افزایش داشته است. به علاوه، مسجد ال اقصا در اورشلیم مورد حمله قرارگرفته بود.

دولت اسرائیل بعد از وضعیت جنگی اعلام کرده است. نوارغزه مهرو موم و برق و نیز تامین تمام کالاها قطع شده است. در موج های اولیه حمله ها بیش از 1.000 تن بمب از سوی ارتش اسرائیل روی مناطق به شدت متراکم از جمعیت ریخته شده است.  درحال حاضر چندصد کشته در هر دو طرف وجود دارد.

کشورهای غربی، ازجمله دولت آلمان، بی درنگ با قدرت استعماری اسرائیل هم سو شدند. در بیانیه مشترکی، حزب های حاکم واتحاد دموکرات مسیحی آلمان CDU از " جنایت های شنیع" و " ترور بی توجیه" از سوی فلسطینی ها سخن می گویند. از سوی دیگر، ترور قدرت اشغالگر اسرائیلی علیه فلسطینی ها،  درگذشته به طور کلی مورد اغماض قرار گرفته است.

هم زمان، یک سختگیری علیه فلسطینی ها و حامیان آن ها در جمهوری فدرال آلمان وجود دارد. کمک به مناطق فلسطینی باید" مورد آزمایش "قرارگیرد. هرکسی که روایت رسمی را انکارکند با اتهام های سامی ستیزی ساکت می شود. مثلا، بایریشر راندفونک و آرته اعلام کردند که دیگر مالکولم اوهانوی روزنامه نگار آزاد را به ماموریت نمی فرستند چون پرسش های انتقادی در باره سبب گسترش خشونت مطرح کرده است. اتحاد دموکرات مسیحی هم درحال حاضر خواستار تبعید حامیان فلسطینی ها ست.

ما ادامه می دهیم: مسئولیت گسترش جنگ، مسئولیت مرگ ها در هر دو طرف، به عهده دولت راست افراطی اسرائیل و سیاست های آپارتاید، استعماری و اشغالی آن است. حامیان امپریالیست این سیاست، ازجمله دولت آلمان، تاحدزیادی مسئولند. مبارزه مردم فلسطین به مبارزه های ضد استعماری پیوند می خورد که در برابر تغییر توازن قوای جهانی افزایش می یابد.

این جنگ و این خونریزی تنها اگر حقوق مردم فلسطین به زمین خود و به  یک دولت به اجرا درآید می تواند پایان یابد. راه حل سیاسی زمانی که سیاست اشغال اسرائیلی پایان یابد  ضروری و ممکن است.

حزب کمونیست آمان در همبستگی با مردم فلسطین و دهه ها مبارزه آن ها می ایستد.

ما همبستگی خود را با نیروهای صلح در اسرائیل ، به ویژه حزب کمونیست اسرائیل، که شجاعت آن را دارد که دراین وضعیت به روشنی اعلام کند که " سیاست اشغال جنایتکارانه" دولت اسرائیل مسئولیت کامل گسترش این وضعیت را به عهده دارد اعلام می کنیم.

ما کاملا با رفقای حزب کمونیست اسرائیل موافقیم که اعلام می کند که " رخ داد های امروزنشان می دهد که دولت ناتانیاهو و شهرک نشین ها کل منطقه را به چه جهت خطرناکی هدایت می کنند، و یک بار دیگر تاکید می کند که هیچ راه نظامی برای مدیریت یا حل آن وجود ندارد- تنها یک راه حل وجود دارد: تلاش برای پایان دادن به اشغال و به رسمیت شناختن درخواست مشروع و حقوق مردم فلسطین. پایان اشغال و برقراری صلح عادلانه منافع  واضح ومشترک دوملت در این کشور است."

اسن، 9 اکتبر 2023

 

 

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست