برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2022-03-31

شماره  1106                 18آبان ماه  1400

 اعلامیۀ شورای صلح آمریکا در مورد توطئۀ جدید علیه کوبای انقلابی

  مسعود یاوری

  • انقلاب کوبا تهدیدی است برای نظم نئو لیبرالی که توسط ایالات متحده رهبری و به جهان تحمیل می شود، آن‌هم نه با کردار بلکه با صرف موجودیتش. کوبا اثبات زنده ای است در امکان وجود دنیایی بهتر، و این دلیلی است برای اینکه امپریالیست‌ها در پی اختلال آن هستند.

عقب نشینی به میان توده‌ها

قاسم حسنی

  •  چرا علیرغم همۀ پیشرفتهای بشر و فرصتهایی که برای خلق ثروت برای وی بهوجود آمده، همچنان بخش عظیمی از بشریت در محرومیت و فقر مطلق به سر میبرند تا آنجا که حتی از دسترسی به حداقلهای زندگی نیز محروماند و آمار کودکان کار همچنان فراتر از مرز ۲۰۰ میلیون نفر است؟ آیا تصویب این قوانین بهخودی خود قادر به پایان بخشیدن به این وضعیت نبوده است؟

ارژنگ دو ماه نامه ادبی، هنری و اجتماعی نوید نو 

شماره 20 مهروآبان 1400 منتشر شد

با آثاری از:

  • م.آتشی/ج.آروین/ا.ه.ابتهاج(سایه)/ ع.اردلان /ا.اردوخانی/ک.اشکوری/ ا.البرز/ر.بابایی/خ.باقرپور/ خ.باقری/ ب.برشت/ک.پالناک/ر.تای‌نور/ ع.توده/ع.م.جابری/د.جلیلی/ ف.حاجی‌زاده/ ب.حسن‌زاده/ ر.خندان(مهابادی)/ن.داوران/ح.ریاضی/ آ.زیس/ج.سرفراز/م.شبیر/ گ.ع.صباحی/ا.طبری/ه.عبّاسی/ م.ح.عمرانی/ن.غیاثی/ س.م.فَرغانی/ م.فلکی/ب.کمالی/م.ماهور/ ف.مشیری/ب.مطلب‌زاده/ س.منتظری/ح.منزوی/ ن.مقدّسیان/ح.موسوی/ ش.موسوی‌زاده/ ن.میر/ ن.یوشیج/ ن.هزاره‌مقدّم/ و دیگران...

سرسخن

ارژنگ دوساله شد!

  • باری، دراین مدت «تنها» نبودیم و «تن‌ها» بودیم. دوستانِ گرانقدری که امکان انتشاری داشتند بی هیچ چشم داشتی، باورمان کردند، یاریمان نمودند و هر شماره از «ارژنگ» را در سایت‌های پرخواننده خویش معرفی کردند؛ و درهمین جا وظیفۀ قلبی خود می‌دانیم که با صدای بلند بگوییم:

    مدیران و گردانندگان محترم سایت‌های «آرشیو اسناداپوزیسیون ایران!»، «اخبارروز!»، «به پیش!»، «عصرنو!» و «خبرنامه کتاب های رایگان!» صمیمانه متشکریم!

    و قدردان، زیرا اگر نبود یاری بی‌دریغِ این یاران، شاید درحلقۀ بستۀ محدودی باقی می‌ماندیم.

دخالت امریکا در کوبا چگونه تصویر کاذبی از جامعه کوبا ایجاد می کند

مانولو د لوس سانتوس- ویجی پراشاد- برگردان: هاتف رحمانی

 

  • مطالعه اسناد سیا از سال 1960 به این سو، که بسیاری از آن‌ها اکنون در اطاق مطالعه سیا قابل دسترسی است، نشان می‌دهد چه اقدامات بی پایه- والبته خطرناکی- از سوی دولت امریکا برای سرنگونی انقلاب کوبا صورت گرفته بوده است. تبلیغات برای (راه پیمایی) 15 نوامبر تمام نشانه‌های این تاریخ را حمل می‌کند، یک توطئه ی غول آسا هردو طراحی و اجرا شده  ازسوی واشنگتن و میامی.

پروژه تسلیحاتی جدید غرب: "نبردی برای تسخیر مغز شما"

نوشته: بن نورتون Ben Norton- برگردان: راحله طارانی

  • کارتل نظامی ناتو به رهبری ایالات متحده روشهای نوینی از جنگهای چند وجهی علیه دشمنان خود ساخته خویش، امتحان کرده است از جمله جنگ اقتصادی، جنگ سایبری، جنگ اطلاعاتی و جنگ روانی. و حالا ناتو به سوی یک شیوه کاملا جدید پیش می رود و در چرخش برای توسعه یک نبرد تازه ایست که آنرا جنگ شناختی می خواند. روش جدیدی  که "سلاح سازی علوم مربوط به (تسخیر) مغزها" توصیف می شود

حق حاکمیت غذایی:غذا و قحطی، زمین و معیشت

نویسنده: واندانا شیوا -  مترجم: داود جلیلی

 

  • حق حاکمیت غذایی بر حق حاکمیت سرزمینی، حق حاکمیت بر بذر، حق حاکمیت بر دانش، و حق حاکمیت اقتصادی استوار است. این حق سیستمهای تنظیمی را شامل میشود که از زمین و حقوق زمین، تنوع زیستی و حقوق بذر، دانش و حقوق دانش، و سیستمهای تولید و توزیع، از حقوق کشاورزان و تولیدکنندگان، و از حقوق شهروندان برای دسترسی به غذای کافی، قابل تهیه، و از لحاظ فرهنگی درخور، سالم و بهداشتی حفاظت میکنند.

ابطال‌پذیری؛ درباره باشگاه علم

نقدی بر معیار ابطال‌پذیری کارل پوپر

شبگیر حسنی

  • در حوزۀ فلسفۀ علم، دیدگاههای سِر رایموند پوپر اهمیتی نمایان یافت و وی با طرح معیار ابطالپذیری و در سایۀ دستگاه پروپاگاندای سرمایهداری به یکی از متنفّذترین نظریهپردازان این حوزه بدل شد تا حدی که الیزابت دوم، ملکه بریتانیا در ۱۹۶۵ به پاس خدماتش به وی لقب «سِر» اعطاء کرد و در ۱۹۸۲ او را به لقب «مصاحب افتخاری» خویش مُلقّب ساخت. همچنین پوپر به عضویت بسیاری از انجمنها و نهادهای «علمی» جهانِ سرمایهداری همچون انجمن سلطنتی و فرهنگستان انگلیس، فرهنگستان علم و هنر آمریکا، انجمن فرانسه، فرهنگستان سلطنتی بلژیک، آکادمی علم و هنر و فرهنگ اروپا پذیرفته شد.

شماره  1105                 3آبان ماه  1400

شرایط، انگیزه‌ها و رویکردهای بازیگران در افغانستان

مسعود امیدی

  • علی‌رغم نظر آن بخش از مدعیان به‌اصطلاح چپ دگردیسی یافته‌ای که مایلند از کشورهای امپریالیستی با عنوان مدرن و توسعه‌یافته سخن بگویند، در دهه‌های اخیر با شکل‌گیری ساختار شرکت-دولت‌ها و سرمایه‌ی فراملیتی و تسلط آن بر ساختار سیاسی واقعی حاکم بر آمریکا، شاهد رشد میلیتاریسم و نئوفاشیسم در آمریکا بوده‌ایم که این‌گونه مداخلات تنها ابعاد محدودی از آن را نشان می‌دهند.

چشم انداز صلح چیست؟

گفت وگو با ابی مارتین- ترجمه : ف. برنا

  •  منفجر شدنِ تنها یک درصد ناچیز از زرادخانه هسته‌ای جهان، اثرات فاجعه باری خواهد داشت و ما را به سمت یک زمستان هسته‌ای سوق می‌دهد که در نهایت می‌تواند به زندگی انسان روی زمین پایان دهد. بمب‌های هیدروژنی تا هزار برابر قوی‌تر از بمب‌هایی هستند که هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند و ایالات متحده هزاران از این‌ بمب‌ها رادر اختیار دارد.

افغانستان : جغرافیای اقتصادی ورای جغرافیای سیاسی

حسین عسکری- برگردان: مسعود امیدی

  • با وجود بیست سال عملیات نظامی نیروهای تحت رهبری آمریکا که در آن دست کم 71،000 غیرنظامی در افغانستان و پاکستان کشته شدند، طالبان که هدف اصلی نیروهای غربی بود، باز هم این کشور را در کنترل خود گرفته است. در حالی که رسانه‌های غربی مملو از گزارش‌های وحشتناک در مورد پیشروی سریع طالبان بودند، رهبران در چین، روسیه، پاکستان، ایران و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی، حتی هند، با رویکردی خونسردانه مشغول انجام اقدامات دیپلماتیک برای مهار اوضاع و تعامل با طالبان در جهت پایبندی به صلح و مصالحه بودند.

تاریخچه کوتاه سندیکاهای کارگری ایران/بخش دوم: 1325-1330

خسرو باقری

  • شورای متحده مرکزی، که اعتصابهای بزرگی را در اصفهان و خوزستان، رهبری کرده و به پیروزی رسانده بود، در تابستان 1325 در اوج قدرت بود. در همین سال 1325 بود که شورای متحده مرکزی به عضویت فدراسیون جهانی سندیکاهای کارگری درآمد. در داخل کشور نیز احزاب سیاسی معتبر، حزب توده ایران، حزب ایران، حزب سوسیالیست ایران، حزب جنگل و فرقه دمکرات آذربایجان ایران، شورای متحده مرکزی را به عنوان یگانه سازمان کارگری کشور به رسمیت شناختند

دو نماینده برجسته ادبیات ترکمن سده هفده

 ترجمه- رحیم کاکایی

  • در ادربیات ترکمن تا نیمه دوم سده هیجده گرایش به ادبیات آموزنده،اخلاقی و پندآمیز مسلط بود و صرفا دگم‌ها و جزم گرایی اسلامی- صوفیانه را بازتاب می‌داد. زبانِ این ادبیات ترکی آسیای میانه(ازبکی قدیمی، چغتایی) بود که از زبان گفتاری مردم ترکمن فاصله داشت. در سده هفده حماسه«گؤراُغلی» بوجود می‌آید. شالوده این حماسه  سیمای یک سوارکار دلاور و مدافع جسور توده‌های مردم بنام «گؤراُغلی» است

با اقدامات نظامی در 159 کشور دنیا، آمریکا اکنون نیروی پلیس جهان است

جیم لافرتی- ترجمه : ف. برنا

  • بیش از 40هزار سرباز آمریکایی فقط در خاورمیانه وجود دارد. 2500 نفر ازآن‌ها پس از اولین حمله جورج بوش به عراق، بیش از18 سال درعراق حضورداشته‌اند. 900 سرباز در سوریه هستند. هواپیماهای بدون سرنشین در پاکستان و درخیلی از کشورهای دیگر که امروزه قابل ذکرنیستند درحال بمباران هستند.

بیانیه اتحاد سراسری بازنشستگان ایران 

علیه خصوصی سازی بانک رفاه کارگران

 

  •  همه ی بیمه شدگان برای نگهداری و حفظ منابع بانک رفاه کارگران باید یک صدا به اعتراض برخیزند، تمامی تشکل های کارگری از تشکل های کارگری موجود تا هر کانون  و تشکل های بازنشستگی در سرتاسر ایران وظیفه دارند تا از این سرمایه بین النسلی بانک رفاه کارگران حفاظت کنند و اجازه مصادره آن را به هیچ بخش دولتی و خصوصی ندهند !

مجله دوماهنامه دانش و امید شماره آبان 1400 منتشر شد

  • درسی از کلیله دمنه ، بانک‌ها و ویرانگری اقتصاد، خطوط مرزی ایران با همسایگان شمالی، نگاهی به سریال «خاتون» ، به یاد میکیس تئودوراکیس ، نقدی بر ابطال پذیری کارل پوپر، ستم قرن بیست ویکمی بر نیروی کار ، بخش ویژه تحولات افغانستان ، رؤیای سورس برای چین، مبارزه لوکوموتیورانان آلمان ، حق حاکمیت غذایی ، کمک سرمایه داران به هیتلر،مقابله با هژمونی دلار ، اقتدارگرایی استرالیا ، انتخابات روسیه ، یادها

پیش‌درآمدی بر اقتصاد سیاسی ایران در قرن گذشته

 احمد سیف

  • اگر در وارسیدن دیگر جنبه‌های زندگی كم‌كاری و غفلت نكرده باشیم – كه خودش جای بحث دارد- بررسی ما از زندگی اقتصادی ما در صد سال گذشته به‌شدت ناكافی است. اگر نقطه‌ی آغاز كارمان را نهضت مشروطه‌طلبی قرار بدهیم، هنوز و با گذشت بیش از صد سال از آن نهضت عظیم چیز دندان‌گیری نمی‌دانیم.

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست