نویدنو:04/01/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

مسائل هسته ای در  تعطیلات نوروزی

 

توضیح نویدنو: در مملکت گل وبلبل ما رسانه های نوشتاری 16روز تعطیل هستند. رسانه های کفتاری وتصویری هم مانند صدا وسیما از بیان صریح اخبار وحقایق خودداری می کنند. از این رو بر آن شدیم که گزیده ای از اخبار مربوط به مسئله هسته ای را جهت اطلاع خوانندگان در اختیارشان قرار دهیم . اخبار پیوست تقریبا عمده ترین خطوط خبری را تا قبل از طرح رای گیری فطعنامه جدید در شورای امنیت در روز شنبه در بر می گیرد.

قطعنامه تحريم شديدتر ايران
 

در گزارش زير از خبرگزاری ايرنا که مشروح آن در پايان همين يادداشت آمده است در رابطه با زمان رای گيری, برخی نارضايی های جزيی برجسته شده است، در حاليکه مشخص است که شورای امنيت بنا بر تصميم 1+5 عمل ميکند و حتی در مورد 1+5 هم حکم آمريکا به اجرا در می آيد و 5 کشور ديگر نقش فرعی بازی ميکنند و تازه اگر هم اختلافاتی داشتند سياست جمهوری اسلامی آنها را متحد کرده است. تاکيد بيش از حد منابع رژيم بر "گول خوردن " آفريقای جنوبی و ساير کشورهای عضو فقط مصرف رسانه ای دارد وگرنه اين واقعيت روشنی است که شورای امنيت نقش مهر لاستيکی آمريکا را بازی ميکند و خود رژيم دايما از اين واقعيت سوء استفاده کرده و شعار ميدهد، اما برای اينکه اين مهر لاستيکی زير سندی نرود که گردن مردم ايران را زير ساطور قرار داده کاری نميکند. برعکس کاری ميکند که آمريکا احکام قصابی عليه مردم ايران را به شورای امنيت ببرد و به ديگران هم دستور بدهد زير آن را امضا کنند. در حقيقت آنچه که اکنون در شورای امنيت ميگذرد، بهتر از هر تابلويی نشان ميدهد که مردم ايران چگونه از دوسو در محاصره گرگ هايی هار قرار گرفته اند. حضور احمدی نژاد در شورای امنيت، فقط اين تصوير را تکميل ميکند. اگر خود جرج بوش هم بيايد ميتوانند بطور سمبوليک پيکره ی ملت ايران را روی ميز بگذارند و با دندان های خود به آن حمله ور شوند.

گرگ ها البته هرگز به مصايب قربانی خود نمی انديشند. هردو طرف به چيزی که هرگز به خاطر خود خطور نمی دهند، جان و هستی مردم است. همين امروز در گزارشات بی بی سی آمده است که جان بولتون افتخار ميکند که سازمان ملل به دستور آمريکا حتی اجازه نيافت برای تظاهر هم شده يک قطعنامه برای توقف کشتار در لبنان صادر کند و در نتيجه هم اکنون در خاک لبنان بيش از توتون و زيتون بمب خوشه ای کاشته شده است. چيزی که برای مقامات مطلقا اهميتی ندارد کشتار مردم و ويرانی حاصل از تحريم و جنگ است. برعکس آنها علاوه بر دستاوردهای سياسی و نظامي، به "دستاوردهای فوری اقتصادی" و فروش سرسام آور اسلحه در خاورميانه نيز "مباهات" ميکنند. (به فروش سلاح به دولت های عربی حاشيه خليج فارس در بخش اخبار سايت مراجعه کنيد 1).
اگر رسانه های فارسی زبان بی بی سی و راديو فردا را تعقيب کرده باشيد حتما ديده ايد چگونه با خوشحالی آشکار هرروز از "موفقيت" های درخشان در "پيشروی" به سوی تحريم خبر داده اند. اين در حالی است که اخبار سراسر ايران حاکی از آن است که نخستين وزش بادهای مسموم تحريم چگونه بر ابعاد گرانی و شکاف طبقاتی افزوده و اقشار آسيب پذير کشور را زير ضربات خود قرار داده است. البته اين که تحريم تا حالا چند ميليونر را ميلياردر کرده است، نمی دانيم.

با سوابقی که شورای امنيت دارد انتظاری جز اين از آن نمی رود. تاريخ شورای امنيت سرشار است از تلاش برای فاجعه آفرينی و آخرين شاهکار آن، اگر گزارشات يک نهاد خود سازمان ملل يعنی يونيسف را پايه قرار دهيم فقط يک قلم نيم ميليونی کشتار کودکان عراقی در جريان تحريم ده ساله بود که با امضای همين شورای امنيت صورت گرفت. اين تازه گوشه کوچک و به شدت ناگويای آن جنايت ده ساله است. کسی که اين حقايق را انکار کند يا از تاريخ شورای امنيت چيزی نشنيده يا قصد همدستی با اين جنايت ها و قصابی ها را دارد.

اما رژيم اسلامی ايران همه اين واقعيت ها را ميداند و عليرغم آن با پافشاری بر غنی سازی اورانيوم عملا مردم ايران را در مسير تحريم و جنگ هدايت ميکند و به دهان کسانی می اندازد که اخبار گرسنگی مردم و فقر مردم برای آنها نشاط آور است، و خود جنايتکارانه، واقعيات مهيب را وارونه جلوه داده و سياست هلاکت بار خود را زير نقاب شعارهای دروغين پنهان ميکند.

در زير نخست گزارش ايرنا و بعد بی بی سی را در مورد تشکيل جلسه تحريم های سخت تر ميخوانيد. کسانيکه اخبار عراق را تعقيب کرده باشند، متوجه ميشوند، مسيری که اکنون در شورای امنيت جريان دارد، دقيقا همان است که در مورد عراق به اجرا گذاشته شده است.

ايرنا
متن پيش‌نويس قطعنامه ضد ايرانى در وضعيت آماده راي‌گيرى (وضعيت آبى) قرار گرفت و پنج‌قدرت اتمى داراى حق وتو گفتند كه روزشنبه راي‌گيرى خواهند كرد ، اقدامى كه خشم شمارى از اعضاى غيردائم شورا به‌ عنوان نمايندگان افكار عمومى جهان را برانگيخته است.


"دوميسانى كومالو" سفير آفريقاى جنوبى و رييس دوره‌اى شوراي‌ امنيت پنجشنبه شب به وقت نيويورك (صبح جمعه به وقت تهران) به خبرنگاران گفت: به نظر مي‌رسد كه بازى بسكتبال را روز شنبه نمي‌توانيم ببينيم! بانيان پيش‌نويس قطعنامه متنى را به ما ارائه دادند كه برخى از تغييرات ما را در آن گنجانده‌اند و برخى ديگر را نپذيرفته‌اند.

وى افزود: قرار است كه راي‌گيرى را روزشنبه انجام دهند و آنها مي‌خواهند كه آن را امشب در وضعيت آبى بگذارند و ساعت
۱۱روز جمعه نشستى در اين‌باره خواهيم داشت.

كومالو گفت: آفريقاى جنوبى كاملا نا اميد شده چرا كه تغييراتى را كه ما مطرح كرديم با حسن نيت بوده و ما انتظار داشتيم كه پايتختهايمان فرصت مطالعه اين متن را داشته باشند. آنها مي‌گويند اين متنى است كه تهيه شده و مي‌خواهند آن را در وضعيت آبى بگذارند و روز شنبه راي‌گيرى كنند.

سفير آفريقاى جنوبى اظهارداشت: از اين كه تصميم وزير خارجه آفريقاى جنوبى چه باشد اطلاع ندارم و نمي‌دانم كه اجماع وجود خواهد داشت يا خير. به نظر مي‌رسد كه چند تغيير از ما و چند تغيير از اندونزى را پذيرفته‌اند ولى آنچه را كه قطر گفته، احتمالا نپذيرفته‌اند. آنها به ما گفتند كه فرصت مذاكره داريم ولى اين گونه نبود، مساله اين است كه به وزير ما فرصت نمي‌دهند تا بفهمد كه چه شده است.

وى افزود: البته هنوز اين متن را با دقت نخوانده‌ام و همين حالا بايد آن را براى وزير خارجه بفرستم. اين تغييرات خيلى سطحى (آرايشى) هستند البته بايد بيشتر به آن نگاه كنم.

از وى سوال شد: چقدر نگران هستيد كه اين تغييرات بيش از برنامه هسته‌اى ايران پيش رفته باشد؟
رييس دوره‌اى شوراى امنيت گفت: ما كه اين قطعنامه را ننوشتيم... اما اين را مي‌دانم كه ما را احمق فرض كرده‌اند (فريب داده‌اند) و درباره راى آفريقاى جنوبى بايد از وزير خود سووال كنم.

خبرنگارى از وى پرسيد: از نظر ديپلماسى چه چيزى از دست رفته است؟ وى جواب داد: آنها صحبت از اجماع مي‌كردند كه همه ما بايد پيام محكمى به ايران بدهيم ولى براى اين بايد به وزيران ما فرصت بدهند تا متن را مطالعه كنند.

كومالو در رابطه با سفر رييس جمهورى ايران به نيويورك گفت كه بايد به سفير ايران اطلاع بدهد كه اگر رييس جمهور ايران سعى دارد در اين نشست شركت كند بايد حركت كند و به نظر او براى ايران عادلانه نيست.

سفير آفريقاى جنوبى تصريح كرد كه بانيان قطعنامه او را گمراه كرده‌اند.


بی بی سی


انتظار می رود شورای امنيت سازمان ملل متحد پيش نويس قطعنامه ای که تحريم های بيشتری را بر ايران تحميل می کند روز شنبه به رای بگذارد.
علت تنظيم پيش نويس قطعنامه تازه در شورای امنيت ادامه سرکشی ايران از درخواست شورا برای تعليق غنی سازی اورانيوم است.

همچنين انتظار می رود محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران، هنگام رای گيری در جلسه شورا حاضر باشد.

ديپلمات های بريتانيا، فرانسه و آمريکا می گويند آماده هستند سندی را که تحريم های متکی بر قطعنامه 1737 را گسترش می دهد روز شنبه به رای بگذارند.

براساس اين پيشنهاد صدور تسليحات از سوی ايران ممنوع می شود و از دولت ها خواسته می شود وام تازه ای در اختيار ايران قرار ندهند. به علاوه اين قطعنامه محدوديت هايی در زمينه سفر برخی دست اندرکاران ارشد برنامه اتمی ايران قائل می شود و دارايی های چهره های کليدی و موسسات وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مسدود می کند.

آفريقای جنوبی خواستار تغييراتی عمده در متن پيش نويس از جمله "فراغتی" 90 روزه بود که براساس آن ايران و شورای امنيت به طور همزمان غنی سازی اورانيوم و تحريم ها را معلق کنند تا گفتگوها آغاز شود.

اما نمايندگان کشورهای غربی اين پيشنهاد را رد کردند چرا که گفتند مشابه اقدامی است که شورا قبلا انجام داده است.

تغييرات جزئی پيشنهاد شده از سوی آفريقای جنوبی و اندونزی در متن پيش نويس گنجانده شده است.

سفير آفريقای جنوبی گفت که او گمراه شده است چرا که به او گفته بودند پيش نويس با رايزنی 10 عضو غيردائمی شورا آماده خواهد شد اما چنين نشده است.

دولت های غربی ترجيح می دهند قطعنامه به اتفاق آرای 15 عضو به تصويب برسد تا حامل پيام قوی تری برای ايران باشد.

اما از آنجا که اين موضوع بعيد به نظر می رسد آنها تصميم گرفته اند به هر صورت پيش نويس را به رای بگذارند.

دولت آمريکا برای محمود احمدی نژاد ويزا صادر کرده است تا بتواند هنگام رای گيری در جلسه شورای امنيت حاضر باشد.

ايالات متحده و فروش تسليحات به همسايگان ايران

صداى آلمان:وزارت امور خارجه و وزارت دفاع آمريکا بدون سروصدا در صدد جلب رضايت کنگره اين کشور هستند تا مقدار قابل توجهى تسليحات به کشورهاى متحد آمريکا در منطقه خليج فارس بفروشند. اين عمل بخشى از استراتژى بزرگتر آمريکا است براى محدود ساختن حوزه نفوذ ايران. آمريکا مى خواهد به ايران ثابت کند که عليرغم مشکلاتش در عراق، هنوز از لحاظ نظامى در منطقه دست بالا را دارد.

مقامات بالاى دولت آمريکا حاضر نيستند چيزى در مورد نوع سلاحها و سيستم هاى دفاعى اى که در صدد هستند به کشورهاى متحد خود در خليج فارس بفروشند به خبرنگاران بروز دهند. اما طبق گزارشى که در روزنامه ,باستون گلوب, منتشر شد (
۲۱ مارس)، اين تسليحات شامل سيستم هاى دفاع موشکى بسيار پيچيده اى است که قادر اند حرکت موشک هايى را که با فاصله کمى از زمين حرکت مى کنند بر روى رادارِ هواپيماهاى خود ردگيرى کنند.

علاوه براين، کشتى هاى جنگى سريع و سبکى که مى توانند مين هاى دريايى را جمع آورى کرده و از حرکت هاى زير دريا اطلاعات به دست آورند، در شمار تسليحات فروشى هستند.

چنانچه کنگره آمريکا فروش چنين تسليحاتی را تصويب کند، اين عمل براى صنايع نظامى در نيوانگلند (شمال شرقى آمريکا) رونق اقتصادى به ارمغان خواهد آورد.

پيشنهاد فروش تسليحات پيشرفته به کشورهاى شيخ نشين خليج فارس، در اثر تلاش هاى ديپلماتيکى پديد آمد که ماه مه گذشته تحت عنوان ,گفتگوى مربوط به امنيت خليج, به انجام رسيد. در اين سلسله گفتگوها، مقامات آمريکايى در صددِ يافتن راههايى برآمدند که بتوان سيستم هاى دفاعى عربستان سعودى، قطر، کويت، امارات متحده عرب، بحرين و عُمان را تقويت کرد.

فروش تسليحات از سوی آمريکا بايد توسط مجالس قانونگذارى اين کشور در کنگره مورد تصويب قرار بگيرد. از همين رو، طى هفته هاى اخير مقامات وزارتخانه هاى دفاع و امورخارجه به طور مرتب به ديدار نمايندگان کنگره رفته اند و، طبق گفته نيکلاس برنز معاون وزير امورخارجه، ملاقات هاى محرمانه ديگرى نيز با سنا و اعضاى کميته روابط خارجى مجلس نمايندگان برنامه ريزى شده است.

دولت آمريکا که در کشورهاى قطر، کويت، و بحرين داراى پايگاههاى نظامى است، سالهاست که سعى کرده متحدان ديگر خود را در حوزه خليج فارس متقاعد کند که آنها نيازمند يک سيستم سراسرى هشداردهنده رادار، به منظور کسب اطلاعات در منطقه و همچنين دفاع در برابر حملات موشکى هستند.

تاکنون اين تلاش موفق نبوده زيرا از يک سو اين سيستم دفاعى بسيار گران تمام خواهد شد و از سوى ديگر کشورهاى خليج فارس، حمله نظامى از سوى ايران را چندان محتمل نمى ديده اند. اما به تازگى، گسترش حوزه نفوذ ايران در منطقه به تدريج باعثِ تجديد نظر در اين ديدگاه شده است.

يکى از کارشناسان ,انستيتوى مطالعات خاور نزديک در واشنگتن, به نام مايکل نايتز، که در جريان مطالعاتِ نظامى اى با عنوان ,درس هايى که از عراق بايد آموخت, بوده، به خبرنگاران گفت مذاکرات مربوط به فروش تسليحات در سال گذشته به طور عمده بر فروش کشتى هاى کوچک جنگى به نيروى دريايى عربستان سعودى متمرکز بوده است.

اين کشتى ها که در شهر ,باث, در ايالت شمالى ,مِين, ساخته مى شوند، مى توانند بدون سرنشين، با کنترل از طريق زيردريايى ها، به کار جمع آورى مين و کسب اطلاعات از فعاليت هاى زير دريا بپردازند.

از سوى ديگر، بنا به گزارش روزنامه ,نيويورک تايمز, (
۲۱ مارس)، دولت بوش در جبهه تحريمات اقتصادى عليه ايران نيز بسيار فعال تر شده و به طور محرمانه به چند شرکت عمده انرژى هشدار داده است که در صورت پى گيرى معاملات خود با دولت ايران، به شدت مجازات خواهند شد.

از جمله اين شرکت ها، کمپانى هاى نفتى ,شل,، ,ريپسول, و ,اس ک اس, (از کشور مالزى) هستند. اين شرکت ها جداگانه يک قرار دارد ده ميليارد دلارى نفتى و يک قرار داد بيست ميليارد دلارى استخراج گاز طبيعى با ايران بسته اند. دولت هاى چين، هند، پاکستان، و مالزى نيز به طور رسمى از سوى آمريکا در اين مورد اولتيماتوم دريافت کرده اند.

اظهارات سفيران فرانسه و انگليس پس از نشست شوراى امنيت

نوانديش:سفيران انگليس و فرانسه پس از يك نشست شوراى امنيت براى بررسى متن پيش نويس يك قطعنامه ضد ايرانى ، با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌هاى آنان پاسخ دادند.

ژان مارك دلا سابليه سفير فرانسه شامگاه چهارشنبه به وقت محلى به خبرنگاران گفت:ما درباره ايران مشورت داشتيم، ملاقات خوبى بود. بانيان قطعنامه حمايت قوى از ناحيه شورا دريافت كردند و اگرچه همه اعضا موافق نيستند.

وى بر خلاف نظر سفير موقت آمريكا كه گفته بود اعضا نشست خود را تنها با شنيدن نظرات سه كشور پيشنهاددهنده اصلاحاتى در متن قطعنامه گذرانند، گفت: برخى از كشورها تغييراتى را پيشنهاد دادند و ما بصورت مفصل در خصوص نظرات آنها بحث كرديم.

سفير فرانسه افزود: برخى از اين پيشنهادات به نظر مي‌رسند كه به پيش نويس شفافيت بيشتر مي‌دهد و مي‌توانند متن را بهتر كنند و ما به آنها توجه داريم . برخى ديگر مشكل تر هستند و بانيان مي‌خواهند به اين قسمت دوم به اين دليل توجه كنند كه اجماع ايجاد شود. قسمت ديگر اين تغييرات مطالبى هستند كه با اصل اين متن در تضاد هستند و با روش برخورد شوراى امنيت كه در قطعنامه
۱۷۳۷فشار تدريجى روى ايران را خواستار است ، مغايرت دارد.

دلا سابليه گفت: فكر نمي‌كنم گروه سوم تغييرات را بانيان قطعنامه بپذيرند.

وى افزود: سه كشور اروپايى درباره لحنى صحبت كرده‌اند كه بتوانند برخى از تغييرات را جاى دهند. فردا(پنجشنبه) در موقعيتى قرار مي‌گيريم كه بتوانيم با اجماع كار را دنبال كنيم.

سفير فرانسه گفت:" اميد مااين است كه اين قطعنامه را تا آخر اين هفته به راي‌گيرى بگذاريم."
سابليه افزود:نبايد فشارها كاهش يابد و تعليق بايد دوجانبه باشد.

امر جونز پرى سفير انگليس در سازمان ملل نيز به خبرنگاران گفت : " آنچه كه مهم است اين است كه ايران با خواسته‌هاى اجبارى شوراى امنيت مخالفت كرده است.

وى مدعى شد:به نظر ما اگر تعهداتى را كه به ايران اجبار كرده ايم برداريم انحراف از روش شوراى امنيت است. فشارها تدريجى ولى در عين حال قابل برگشت است.

سفير انگليس گفت: بيش از سه سال است كه در مذاكره بوده ايم. در مورد نظر
۹۰روز مهلت زمانى ، اول شورا بيانيه رياست شورا را تصويب كرد بعد قطعنامه اول تصويب شد و ايران چهار ماه فرصت بين قطعنامه اول و دوم داشت و هر وقت كه توقف نشان داديم ايران گفت كه از آن براى پيشرفت برنامه هسته اى خود از آن استفاده كرده است.

جونز پرى بدون اشاره به توقف سه ساله غني‌سازى در ايران افزود:
تعهداتى وجود دارد كه اگر ايران به آنها عمل كند راه مذاكره وجود دارد و امكان رابطه بهتر بين ايران و جامعه بين‌الملل و بويژه اتحاديه اروپا هست.

 

*بررسي قطعنامه ايران در شوراي امنيت*
انگليس، فرانسه و آمريكا پيشنهاد آفريقاي جنوبي را رد كردند
روسيه: اين پيشنهاد شايسته توجه و بررسي است

ایسنا

پايگاه اينترنتي شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره گزارش داد: انگليس، فرانسه و آمريكا پيشنهاد آفريقاي جنوبي براي ايجاد برخي اصلاحات در پيش نويس قطعنامه جديد را رد كردند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) امير جونز پري، سفير انگليس در سازمان ملل با "مفرط" خواندن پيشنهاد آفريقاي جنوبي كه خواستار توقف نود روزه‌ي همه تحريم‌ها شد، گفت:‌هر بار كه ما توقف كرده‌ايم ايران گفته است كه اين توقف بسيار مفيد بوده است زيرا ما توانستيم توانايي هسته‌يي خود را گسترش دهيم، ايران از اطاعت از وظايف الزامي كه شوراي امنيت تعيين كرده است، سرباز مي‌زند. به نظر ما اينكه در واكنش به چنين موقعيتي بگوييم حالا ديگر وظايفي را كه ايران بر عهده دارد حذف مي‌كنيم، كار مفرطي است.

آفريقاي جنوبي گفته است بايد قطعنامه‌ي جديد را كه دارايي‌هاي برخي از مقامات برجسته نظامي ايران و بانك دولتي سپه را مسدود مي‌كند، تغيير داد زيرا شروط آن از برنامه هسته‌يي ايران فراتر مي‌رود.

دو ميساني كومالو، رييس دوره‌يي شوراي امنيت از آفريقاي جنوبي در پايان نشست روز گذشته گفت: من به آنها گفتم اين اصلاحات را به خاطر افزايش ارزش پيش نويس قطعنامه انجام مي‌دهيم.

كومالو نسبت به اينكه قطعنامه در هفته جاري به راي گذاشته شود، اظهار شك و ترديد كرد زيرا هر گونه تغييري در آن نيازمند تاييد 15 دولت مختلف كه عضو شورا هستند، مي‌باشد.

اما ژان مار دو لاسابلير، سفير فرانسه در سازمان ملل با اميدواري گفت: اميدواريم تا پايان هفته به قطعنامه دست يابيم.

خبرگزاري رويتر نيز گزارش داد: روسيه در نشست روز گذشته گفت كه از تحريم‌هاي تدريجي عليه ايران حمايت خواهد كرد اما از اقدامات شديد حمايت نخواهد كرد.

روسيه كه در شوراي امنيت سازمان ملل حق وتو دارد در تنظيم پيش نويسي كه هم اكنون در دست بررسي است، دخالت داشت اما با تلاش آمريكا براي استفاده از شورا براي اعمال تحريم‌هاي شديد‌تر عليه ايران در آينده مخالف است.

سرگئي لاوروف، وزير خارجه‌ي روسيه گفت: ما در ابتدا با اعمال تدريجي و نسبي تحريم‌ها عليه ايران موافقت كرديم اما از تحريم‌هاي شديد‌ حمايتي نخواهيم كرد.

وي درباره اينكه مسكو چه اقداماتي را شديد‌ مي‌داند، صحبتي نكرد.

مقامات روسيه گفته‌اند در نگراني‌هاي غرب درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران شريكند، اما معتقدند خط مشي برخورد سازنده از تحت فشار قرار دادن ايران نتيجه‌ بخش‌تر خواهد بود.

لاوروف با اشاره به اصلاحات پيشنهادي آفريقاي جنوبي و اندونزي گفت: آفريقاي جنوبي و اندونزي اصلاحاتي را پيشنهاد داده‌اند كه علاوه بر چيز‌هاي ديگر بر ماهيت جهاني منع اشاعه تاكيد دارد و به اعتقاد ما اين اصلاحات شايسته توجه و بررسي مي‌باشد. ما به نحو سازنده‌اي با آنها برخورد خواهيم كرد.

 

محمد جواد ظريف: تحريم‌ها ايران را وادار به توقف غني‌سازي نخواهد كرد

ایسنا

روزنامه‌ي واشنگتن تايمز در مطلبي نوشت، مقام‌هاي ايران عهد كردند كه در برابر اقدام آمريكا براي توقف برنامه‌ي هسته‌يي اين كشور ايستادگي كنند و هشدار دادند كه تحريم‌هاي پيشنهادي شوراي امنيت تاثير گذار نخواهد بود و ايران با دشمناني كه سعي در تحت فشار قرار دادن اين كشور دارند، مقابله خواهد كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ي واشنگتن تايمز در اين مطلب نوشت: در حالي كه شوراي امنيت سازمان ملل سري جديدي از تحريم‌ها را در نيويورك به بحث گذاشته است، آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر جمهوري اسلامي ايران در يك سخنراني تلويزيوني گفت ايران از دنبال كردن برنامه‌ي هسته‌يي خود دست نخواهد كشيد.

اين روزنامه در ادامه نوشت: آيت‌الله خامنه‌اي در سخنراني سال جديد در ايران گفت اگر مي‌خواهند با تهديد به خشونت و زور با ما رفتار كنند بايد بدانند كه ملت و مقامات ايران از همه توانايي‌هاي خود استفاده مي‌كنند تا با دشمناني كه به ايران حمله مي‌كنند، مقابله كنند. اگر آنها از اقدامات غير قانوني استفاده كنند، ما نيز اين كار را خواهيم كرد.

در همين حال روزنامه‌ي واشنگتن تايمز نوشت، محمد جواد ظريف، نماينده‌ي ايران در سازمان ملل در يك كنفرانس در كنگره‌ي آمريكا گفت، تحريم‌هاي جديد سازمان ملل كشورش را وادار به توقف غني سازي اورانيوم كه خواسته اصلي آمريكا به عنوان پيش شرط مذاكرات ديپلماتيك مي‌باشد، نخواهد كرد.

ظريف گفت: اين يك امر جدي است و نيازمند يك راه‌حل جدي نيز مي‌باشد. اما تعليق راه‌حل خوبي نيست. همه مي‌دانند كه تحريم‌ها نتيجه مورد نظر آنها را نخواهد داشت، بنابراين ما بايد به دنبال راه‌حل‌هاي ديگري باشيم.

ظريف با اشاره به اينكه پيشنهاد تعليق هم زمان غني سازي و تحريم‌ها يك راه‌حل كوتاه مدت بوده و پيشرفت چنداني را در بن بست فعلي حاصل نمي‌كند، گفت: فرض كنيم ايران با تعليق دو ماهه‌ي غني سازي موافقت كند، در پايان دو هفته طرف‌هاي ديگر چه چيزي را روي ميز خواهند گذاشت؟

نيكلاس برنز، معاون كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در يكي از نشست‌هاي سناي آمريكا ادعا كرد، برخي تحريم‌هاي اقتصادي كه در ماه دسامبر اعمال شد باعث شده است ايران حالت دفاعي به خود بگيرد.

وي پيش بيني كرد كه شوراي امنيت تا پايان اين هفته مي‌تواند تحريم‌هاي جديد را مورد تاييد قرار دهد.

 

رويتر به نقل از ديپلمات‌ها از طرح سوييس براي حل مساله‌ي هسته‌يي ايران خبر داد

ایسنا

خبرگزاري رويتر به نقل از برخي ديپلمات‌ها گزارش داد: سوئيس عليرغم مخالفت‌هاي كشورهاي غربي اخيرا يكي از مقامات ارشد خود را به ايران فرستاد تا پيشنهادي را كه هدف از آن حل مساله‌ي هسته‌يي ايران است، به بحث و گفت‌وگو بگذارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاري رويتر به نقل از اين ديپلمات‌ها گزارش داد: سفر مايكل آمبوهل، معاون وزير خارجه‌ي سوييس به ايران اندكي پس از سفر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به برن (پايتخت سوييس) در ماه گذشته انجام گرفت.

يك ديپلمات غربي در يك گزارش يك صفحه‌اي به رويتر گفت: هدف از اين سفر ارايه طرح سوييس براي رسيدن به مصالحه‌اي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران و از سرگيري مذاكرات درباره‌ي مسايل هسته‌يي بود.

پيشنهاد سوييس اين است كه ايران اجازه حفظ زيربناهاي فعلي غني سازي اورانيوم را كه چند صد سانتريفيوژ است، داشته باشد. ايران مي‌تواند از سانتريفيوژ‌ها استفاده كند اما نبايد در حالي كه درباره‌ي بسته‌ي مشوق‌ها با 1+5 مذاكره مي‌كند، هيچ هگزافلورايد اورانيوم فراآوري شده (UF6) را تزريق كند.

يوهان آشليمان، سخنگوي وزارت خارجه‌ي سوييس خبر سفر آمبوهل به تهران را نه رد كرد و نه تاييد اما گفت: سوييس پيشنهادي درباره‌ي به كارگيري اين سانتريفيوژ‌ها بدون گاز اورانيوم ارايه نكرده است.

برخي از ديپلمات‌ها گفتند اين ايده يك پيشنهاد رسمي نوشته شده نبوده است، اما تاييد كردند كه سوييس به طو مداوم درباره‌ي آن با ايران صحبت كرده است. به گفته‌ي آنها محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جريان اين طرح قرار گرفته است.

اين ديپلمات‌ها گفتند اگرچه كشورهاي غربي به اين ايده توجهي ندارند اما اين ايده مي‌تواند در پايان، تلاش آنها براي گسترش تدريجي تحريم‌ها عليه ايران را دشوار كند زيرا آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران هر دو با ديد مثبتي به آن نگاه مي‌كنند.

روسيه و چين كه مي‌توانند هر گونه قطعنامه تحريماتي عليه ايران را در شوراي امنيت وتو كنند نيز خواهان سازش با ايران هستند.

توماس ماتوسك، سفير آلمان در سازمان ملل در جريان اين پيشنهاد سوييس قرار داشت اما گفت اين پيشنهاد در مذاكرات فعلي درباره‌ي ايران در شوراي امنيت سازمان ملل نقشي نداشت.

آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي از اظهارنظر خودداري كرد اما يك ديپلمات كه با آژانس آشنايي دارد گفت ايران با ديد "بسيار مثبتي" با اين ايده برخورد كرد.

وزير خارجه‌ي ايران نيز اظهارنظري نكرده است.

به گفته‌ي اين ديپلمات‌ها آمريكا و سه كشور عضو اتحاديه‌ي اروپا يعني آلمان، فرانسه و انگليس از اين ايده سوييس ناراضي‌اند و از اين كشور خواستند جدا از مسير مذاكره‌اي كه هم اكنون باز است يك مسير مذاكراتي ديگر نيز با ايران باز نكند.

يك مقام آمريكايي گفت: برقراري يك مسير دوم راهبردي نيست كه ما تمايل به اتخاذ آن داشته باشيم.

 

اندونزي نيز با پيشنهاد ايجاد اصلاحاتي در پيش‌نويس قطعنامه عليه ايران به آفريقاي جنوبي پيوست
نماينده‌ي روسيه: روسيه هيچ گونه اولتيماتومي به ايران نداده است

ایسنا

روزنامه‌ي نيويورك سان در مطلبي گزارش داد: پس از هفته‌ها مذاكرات دشوار درباره‌ي مساله ايران، دو تن از اعضاي شوراي امنيت با درخواست ايجاد تغييرات مهم در قطعنامه‌ي جديد تحريم‌ها عليه ايران، اتحاد اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل را به خطر انداختند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) روزنامه‌ي نيويورك سان در اين مطلب آورده است: روز سه‌شنبه اندونزي نيز به آفريقاي جنوبي پيوسته و پيشنهاد اصلاحاتي را داد كه ممكن است توافق درباره‌ي تحريم‌هايي كه پنج عضو شورا به علاوه آلمان آن را تاييد كردند، از هم بپاشد.

اندونزي از شوراي امنيت خواسته شرطي را به پيش‌نويس قطعنامه‌ي جديد اضافه كند كه در آن عاري شدن كل خاورميانه از سلاح‌هاي هسته‌يي درخواست شده است.

پيشنهاد اندونزي كه به قابليت‌هاي هسته‌يي نظامي اسراييل اشاره دارد، در كنار اصلاحات پيشنهادي آفريقاي جنوبي ممكن است "جبهه‌ي متحد شورا در برابر ايران" را از هم بپاشد.

آفريقاي جنوبي روز دوشنبه يك فهرست اصلاحات را براي پيش‌نويس قطعنامه‌ي جديد تحريم‌ها عليه ايران پيشنهاد داد كه انگليس آن را بين اعضاي شورا به گردش در آورد. اين فهرست اقدامات اصلي جديد پيشنهادي انگليس را كه شامل تحريم نسبي مهمات و تسليحات و تحريمات مسافرتي و معاملات مالي مي‌باشد، رد مي‌كند.

آفريقاي جنوبي علاوه بر آن خواستار تعليق سه ماهه همه تحريم‌هايي شد كه در گذشته به ايران اعمال شده است.

وانگ گوآنگيا، سفير چين در سازمان ملل روز گذشته گفت كه برخي نكات موجود در پيشنهاد آفريقاي جنوبي و اندونزي بايد در قطعنامه‌ي جديد در نظر گرفته شود اما برخي ديپلماتهاي اروپايي گفتند هيچ يك از اصلاحات پيشنهادي آفريقاي جنوبي قابل پذيرش نيستند.

يك ديپلمات غربي كه خواست نامش فاش نشود، گفت: پنج عضو شوراي امنيت اتحاد خود را در زمينه‌ي پيشنهادشان حفظ مي‌كنند.

وي گفت: آفريقاي جنوبي (رييس دوره‌يي شوراي امنيت) بهتر است قبل از هر گونه مخالفت، همه چيز را در نظر بگيرد.

اين در حالي است كه برخي با بدبيني معتقدند مذاكره با ايران به شكست منجر خواهد شد، نكته‌اي كه به ادعاي جان بولتون، نماينده پيشين آمريكا در سازمان ملل در صحبت محمود احمدي نژاد با اعضاي شورا بر همگان آشكار خواهد شد.

بولتون با تكرار ادعاهاي غرب مبني بر نظامي بودن برنامه‌ي هسته‌يي ايران گفت: شنيدن حرف‌هاي احمدي نژاد بسيار مهم است، به خصوص براي كساني كه فكر مي‌كنند با حرف زدن مي‌توان ايران را متقاعد به رها كردن تسليحات هسته‌يي كرد.

در همين حال روز گذشته ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل با رد گزارشات مربوط به اولتيماتوم روسيه به ايران درباره‌ي توقف غني‌سازي براي ارسال سوخت به ايران كه روزنامه‌ي نيويورك تايمز مدعي آن شده بود، گفت: روسيه هيچ گونه اولتيماتومي به ايران نداده است، معامله ما با ايران همچنان برقرار است، سر جاي خود باقي است و ما هنوز داريم روي آن كار مي‌كنيم.

بولتون در اين باره ادعا كرد: به نظر من روس‌اتم، آژانس انرژي اتمي روسيه، دقيقا مي‌داند ايران در حال انجام چه كاري است و آنها نمي‌خواهند در كمك به برنامه تسليحات هسته‌يي ايران شريك جرم باشند.

وي با بيان اين كه ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، بايد بيشتر از اينها با آژانس هسته‌يي خود مشورت كند، گفت: خيلي بد است كه روس‌اتم و وزارت خارجه‌ي روسيه بيشتر با يكديگر مذاكره نمي‌كنند.

حمايت ناتو از تشديد تحريم‌ها عليه ايران

ایسنا

نماينده‌ي ويژه‌ي ناتو درآسياي ميانه و قفقاز اعلام كرد: كشورهاي عضو ناتو از تحريم‌هاي شديد عليه ايران حمايت مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط، رابرت سيمونه، نماينده‌ي ويژه‌ي سازمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در آسياي ميانه و قفقاز بعد از پايان مذاكراتش با مسوولان آذربايجان در يك كنفرانس مطبوعاتي در باكو اظهار داشت: كشورهاي عضو ناتو از هرگونه تحريم شديد عليه ايران كه در شوراي امنيت تصويت شود حمايت خواهند كرد.

وي با اشاره بر اين موضوع كه در مذاكراتش با مسوولان آذربايجان در خصوص برنامه‌ي هسته‌اي ايران و ديگر تحولات امنيتي منطقه گفت‌وگو كرده تاكيد كرد: ناتو در هيچ حمله‌ي نظامي عليه ايران شركت نخواهد كرد.

 

 

خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد كه كشورهاي 1+5 درباره تحريم‌هاي جديد عليه ايران به توافق رسيدند.

به گزارش )ايسنا)، تحريم‌هاي جديد پيشنهادي شامل صادرات اسلحه به ايران و محدوديت‌هاي مالي عليه 28 شخص و موسسه ديگر كه در برنامه‌ي هسته‌اي و موشكي ايران دخالت دارند مي‌باشد.

دولت‌هاي پنج عضو ثابت شوراي امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان روز پنجشنبه پيش نويس اين قطعنامه را امضا كردند و آنگاه اين پيش‌نويس به 10 عضو منتخب شورا ارايه شد.

به گفته دو ميساني كومالو، رييس شوراي امنيت، اعضاي غير دايم شوراي امنيت نياز دارند اين پيش نويس را بررسي كنند و تا اواخر هفته آينده راي‌گيري صورت نمي‌گيرد.

الخاندرو ولف، سفير آمريكا در سازمان ملل در اين باره گفت: يكي از اهداف اصلي حفظ اتحاد شوراي امنيت در حمايت از قطعنامه جديد مي‌باشد.

وي گفت: ما تمايل داريم شاهد همراهي تمام اعضاي شورا با يكديگر باشيم؛ هدف ما اين است كه اين امر هر چه زودتر انجام گيرد.

اين پيش نويس جديد دارايي‌هاي 15 شخص و 13 شركت و موسسه ديگر را مسدود مي‌كند.

هفت تن از اين اشخاص اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران مي‌باشند.

ولف گفت:« مساله سپاه پاسداران ايران يكي از حساس‌ترين موارد در تنظيم پيش نويس قطعنامه بود. روسيه اعتراض كرده بود كه اشاره به اين نهاد حكم سرزنش كل آنها را دارد، به همين دليل فهرست پيشنهادي نام برخي افراد و شركت‌هاي خاص را نام برد

قطعنامه پيشنهادي، ايران را از وارد كردن سلاح منع نمي‌كند، اما از همه كشورها مي‌خواهد هنگام تامين تانك، هواپيماهاي نظامي و ساير تسليحات سنگين هوشياري و محدوديت به كار برند.

خبرگزاري رويتر نيز به نقل از دومينيك دوويلپن، نخست وزير فرانسه گزارش داد: اگر ايران به خواسته‌هاي شوراي امنيت عمل كند از جانب اروپايي‌ها مشوق‌هاي اقتصادي و غيره دريافت خواهد كرد.

وي در سفري به نيويورك به خبرنگاران گفت: اين به اين مفهوم است كه در صورتي كه در طول 60 روز آينده واكنشي را از سوي ايران مشاهده نكنيم تحريم‌هاي ديگري را لحاظ خواهيم كرد.

از سوي ديگر عليرغم حمايت پكن از اين پيش نويس، ونگ گوانگيا، سفير چين در سازمان ملل كه از فهرست اشخاص و موسسات ذكر شده در اين پيش نويس ناراضي بود گفت: اعضاي شوراي امنيت هنوز هم مي‌توانند تغييراتي را ايجاد كنند.

نووستي نيز به نقل از ويتالي چوركين، سفير روسيه در سازمان ملل گزارش داد كه تحريمات مندرج در پيش نويس قطعنامه جديد كه در روز پنجشنبه به شوراي امنيت سازمان ملل ارايه شد به منابع اقتصادي روسيه لطمه نمي‌زند.

چوركين اظهار داشت: تحريمات جديد لطمه‌اي به منافع ما نمي‌زند. محدوديت‌هاي مفروض به قرارداد‌هاي از پيش منعقد شده مروبط نبوده و تامين مالي آن‌ها حتي از طريق كمپاني‌هاي قيد شده در ليست تحريم را محدود نمي‌كند.

به گفته وي اين تحريمات تنها قراردادهاي جديد با ايران را در بر خواهند گرفت.

نماينده دايم روسيه در سازمان ملل هم چنين تاكيد نمود كه محدوديت‌هاي عرضه سلاح به ايران در شكل فراخواني با ملايمت قيد شده است.

هم‌چنين به گزارش بي.بي.سي، امير جونز پري، سفير انگليس در سازمان ملل متحد، در اين باره مدعي شد:«بگذاريد صريح باشم. در بين اعضاي دايم شوراي امنيت و آلمان اجماع کامل بر سر اين قطعنامه وجود دارد. ما متن اين قطعنامه را با همکاري يکديگر تنظيم کرديم. پيام روشن اين قطعنامه قوي اين است که اعضاي دايم با مفاد آن موافق هستند و معتقدند که اين پاسخ صحيحي به ايران است

وي ادعا كرد:« قطعنامه پيشين که ما تصويب کرديم (قطعنامه 1737) قانوني، مشروع و مطابق حقوق بين الملل لازم الاجرا بود. پيش نويس قطعنامه جديد هم اگر هفته ديگر در شوراي امنيت تصويب شود توسط 192 عضو سازمان ملل متحد از جمله ايران لازم الاجرا خواهد بود

براساس اين گزارش، برخي افراد و محافل سياسي در آمريکا از جمله جان بولتون، سفير سابق اين کشور در سازمان ملل متحد تحريم هاي شوراي امنيت را بي فايده دانسته‌اند، اما جونز پري با ديدگاه همتاي آمريکايي سابق خود مخالفت كرد و گفت:« پاسخ من اين است که اين راهي است که پنج عضو دايم شوراي امنيت انتخاب کرده‌اند. راهي که از ايران مي‌خواهد و اين کشور را تشويق به پذيرش مي‌کند و مي‌خواهد که با ما و با آژانس مذاکره کند. ما معتقديم که تحريم‌ها بهترين راه اعمال فشار بر ايران هستند

جونز پري با اشاره به طرح ايران براي تشكيل يک کنسرسيوم بين المللي با حضور آمريكا، اين پيشنهاد را انحراف آميز مي خواند:« اين غيرعادي نيست که هر وقت که يک قطعنامه‌اي در ميز شوراي امنيت قرار مي‌گيرد ناگهان طرح هاي متعددي از سوي ايران مطرح مي‌شود. بعضي از آنها جديد و بعضي هم تکرار پيشنهادات گذشته هستند. اولويت نخست ايران بايد برآورده کردن تعهدات بين المللي‌اش باشد. اگر چنين کرد راهي که ما اکنون در شوراي امنيت وارد آن شده‌ايم قابل بازگشت است

وي افزود:« توپ کاملا در زمين ايران قرار دارد. اگر ايران به پيشنهادات و خواسته‌هاي شوراي امنيت عمل نکند شوراي امنيت فشارهاي خود را افزايش خواهد داد؛ يعني اين موارد و اقدامات گسترش خواهد يافت. ما اکنون در اين مسير هستيم و اعضاي شوراي امنيت و آلمان به اين راه متعهد هستند. اما آرزوي ما اين است که کار به اينجا نکشد

 

پيش‌نويس قطعنامه‌ جديد پيشنهادي1+5، 60 روز به ايران فرصت داده است تا مطالبات قطعنامه‌ي 1737 مصوبه‌ي دوم دي ماه سال جاري را كه مهمترين آن تعليق غني‌سازي است به اجرا درآورد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عناصر كليدي پيش‌نويس قطعنامه‌ي جديدي كه روز پنجشنبه به 15 عضو دايم و غير دايم شوراي امنيت سازمان ملل ارايه شد به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس به شرح زير است:‌

- ممنوعيت صادرات سلاح‌هاي ايراني و بر هر كشوري كه تسليحاتي ايراني را خريداري مي‌كند.

- درخواستي از همه‌ كشورها براي به كارگيري هشياري و محدوديت درتامين تانك، هواپيماي جنگي و ديگر سلاح‌هاي سنگين به ايران.

- مسدود كردن سرمايه 15 شخص و 13 شركت و سازمان ايراني.

- درخواست از همه‌ي دولت‌ها و موسسات مالي براي ارايه نكردن هر گونه تعهد جديد در زمينه تخصيص، كمك مالي و يا وام‌هاي واگذاري به دولت ايران.

- درخواست از همه‌ي كشورها براي به كارگيري «‌هشياري و محدوديت» در ورود و يا عبور افرادي كه سرمايه‌هاي‌شان مسدود شده.

- مطالبه از همه كشورها براي گزارش عبور و يا ورود هر يك از افرادي كه سرمايه‌هايشان مسدود شده به كميته‌ي نظارت بر تحريم‌ها عليه ايران در شوراي امنيت.

هم‌چنين خبرگزاري فرانسه فهرست شركت‌هاي دست‌اندركار فعاليت‌هاي هسته‌يي يا موشكي كه قطعنامه جديد هدف قرار مي‌دهد را ارائه كرده است.

طبق گزارش اين خبرگزاري گروه صنايع مهمات سازي و متالوژي، مركز تحقيق و توليد سوخت هسته‌يي اصفهان و مركز فن‌آوري هسته‌يي اصفهان ، صنايع شيميايي پارچين،مركز تحقيق هسته‌يي كرج، بانك سپه، گروه صنعتي صنام از جمله شركت‌هايي است كه از آنها نام برده شده است.

 

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics