نویدنو:21/12/1385                                                                     صفحه قابل چاپ است

نویدنو : سیر تحولات انقلابی جهان هردم مسئله تازه ای پیش روی مبارزان راه آزادی وعدالت اجتماعی قرار می دهد.یکی از موارد سرنوشت ساز وتعیین کننده در تصمیم گیری احزاب کمونیست در شرایط بغرنج تحول اجتماعی دامن گیر حزب کمونیست ونزوئلا شده است . هو گو چاوز رهبر انقلاب بولیواری ونزوئلا در سال های اخیر دو خواسته بسیار مهم را مطرح کرده است .

1- انحلال احزاب طرفدار چاوز ومتشکل شدن آن ها در حزب متحد سوسیالیستی ونزوئلا

2- تلاش برای رفع محدودیت دوره ریاست جمهوری - که عملا با عدم موفقیت در گذراندن قانون وتغییر قانون اساسی به کسب 18 ماه قدرت فوق العاده  برای پرزیدنت چاوزمنجر گردید-

حزب کمونیست ونزوئلا با تاریخ 76 ساله مبارزه ورزم انقلابی خودرا موظف می دانست که به این فراخوان پرزیدنت چاوز پاسخ گوید. در بحث های مقدماتی در ماه های گذشته قرار بر آن شد که تصمیم گیری برای این امر حیاتی به عهده کنگره فوق العاده حزب گذاشته شود. این کنگره در همین هفته در کاراکاس بر گزار گردید وبه نتایج جالبی دست یافت که به احتمال قوی به راهنمای عملی سایر احزاب کمونیست منطقه وجهان تبدیل خواهد شد . تاریخ بر درستی این تصمیم تاریخی  گواهی خواهد داد. در زیر توجه خوانندگان را به گزارش مختصری از نتایج این کنگره به نقل از آذین داد جلب می کنیم .

 

حزب كمونيست ونزوئلا در روند ادغام احزاب شركت نمی كند!

آذین داد-
جرونيمو كاررا، صدر حزب کمونیست بعد از پايان جلسه غیر علنی کنگره که با شركت حدوداٌ 1000 نفر از نمایندگان منتخب سازمان های حزبی در شهر ساحلی ريو چيكو واقع در شرق كراكاس برگزار می شد، گفت : "حزب كمونيست همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد".
"ما هميشه يك حزب طبقه كارگر بوده ايم و، اگر به يك حزب واحد بپيونديم، آن خصلت را از دست خواهيم داد زيرا در آن صورت حزبی خواهيم بود كه نمانيده تمام اقشار اجتماع خواهد بود."

حزب كمونيست ونزوئلا در آخرین روز کنگره فوق العاده خود در روز 13 اسفندماه تصميم گرفت كه در روند ادغام پيشنهادی با ساير احزاب چپ شركت نكند، واين بر خلاف خواسته رئيس جمهور هوگو چاوز بود كه در آذرماه از احزاب چپ خواسته بود تا برای حمايت از دولت وی در يك سازمان واحد گردهم آيند.
جرونيمو كاررا (
JERNIMO CARRERA)، صدر حزب کمونیست بعد از پايان جلسه غیر علنی کنگره که با شركت حدوداٌ 1000 نفر از نمایندگان منتخب سازمان های حزبی در شهر ساحلی ريو چيكو واقع در شرق كراكاس برگزار می شد، گفت : "حزب كمونيست همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد".
چاوز ار هم اکنون حزب خود، موسوم به "جنبش جمهوری پنجم"، را به منظور تسهيل ايجاد حزب اتحاد سوسياليستی ونزوئلا، كه تمام احزاب طرفدار چاوز را در بر میگيرد، منحل كرده است.
در حاليكه اكثر احزاب به سرعت با جنين حركتی موافقت كرده اند، حزب كمونيست ونزوئلا و حزب "پودموس" (می توانيم)، دومين حزب طرفدار چاوز، از این پروسه کناره گرفته اند.
نمايندگان شرکت کننده در کنگره حزب كمونيست تصميم گرفتند در حال حاضر حزب خود را منحل نكنند اما در بحث پيرامون مسير ايدئولوژيكی حزب جديد آقای چاوز شركت كنند.
رفیق كاررا گفت : "ما دعوت رئيس جمهور چاوز را برای شركت در تلاش مشترك در راه تشكيل يك حزب جديد می پذيريم." وی افزود : "ما تصميم گرفتيم پيش از هر گونه تصميم گيری قاطعانه و نهائی در مورد شرکت و یا عدم شرکت خود كمی صبر كنيم."
آقای كاررا در مصاحبه ای در هفته گذشته گفت : "ما هميشه يك حزب طبقه كارگر بوده ايم و، اگر به يك حزب واحد بپيونديم، آن خصلت را از دست خواهيم داد زيرا در آن صورت حزبی خواهيم بود كه نمانيده تمام اقشار اجتماع خواهد بود."
به باور آقای كاررا راه حل با اعضای حزب خواهد بود تا بر پايه نتیجه گیری شخصی برای پيوستن به حزب جديد آقای چاوز تصميم بگيرند.
با وجوديكه حزب کمونیست ونزوئلا نسبتا حزب كوچكی است، اما از 1998 كه آقای چاوز برای اولين بار انتخاب شد، محبوبيت آن افزايش يافته است. صدها نفر از اعضای حزب در شوراهای محلی انتخاب شدند و حدوداٌ ده نماینده كمونيست در مجلس ملی طرفدار چاوز شركت دارند.
در ماه ژانويه ، با انتخاب ديويد ولاس كز، به عنوان «وزير مشاركت مردمی و توسعه اجتماعی» از طرف آقای چاوز، حزب برای نخستین بار در تاریخ موجودیتش صاحب اولين كرسی خود در كابينه شد.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics