نویدنو:02/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

متن کامل بیانیه غیر متعهد ها در نشست فصلی شورای حکام
 


گروه غیر متعهد ها در آژانس در بیانیه ای که در نشست بررسی فعالیت های هسته ای ایران درشورای حکام قرائت شد ضمن حمایت از فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران بر ضرورت مذاکرات بدون پیش شرط و پرهیز از هر گونه اعمال فشار و تهدید برای حل موضوع هسته ای ایران تاکید کردند .
متن بیانیه گروه عدم تعهد در خصوص فعالیت های هسته ای ایران و مواضع سیاسی پیرامون آن که توسط نماینده کوبا رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد در نشست عصر امروز شورای حکام قرائت شد به این شرح است :

آقای رییس،

‌١- من از طرف گروه غیرمتعهدها در وین کمال احترام و تشکر را جهت امکان ارایه این بیانیه ابراز می‌دارم.

‌٢- در ابتدا ما تمایل داریم تا تشکر خود را از مدیرکل برای ارایه گزارش جامع خود طی سند
GOV/‌٢٢/٢٠٠٧ ابراز نماییم. ما همچنین تشکر خود را از دبیرخانه آژانس برای ارایه خلاصه فنی در این گزارش ابراز می‌داریم.

‌٣- گروه غیرمتعهدها از این فرصت استفاده می‌کند تا اصول و مواضع خود را درخصوص این موضوع همان گونه که در سند نهایی چهاردهمین جلسه سران دولت‌های عضو گروه غیر متعهد طی ‌١٥ و ‌١٦ سپتامبر ‌٢٠٠٦ در هاوانای کوبا پیرامون موضوع هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران صادر گردید، مورد یادآوری قرار دهد. در این سند آمده است:

سران حق اساسی و لاینفک تمامی دولت‌ها برای توسعه، تحقیق، تولید و استفاده از انرژی اتمی به منظور مقاصد صلح‌آمیز، بدون هیچ گونه تبعیض و مطابق تعهدات قانونی مربوطه خود را مورد تاکید قرار دادند. بنابراین، هیچ چیز نباید به نحوی تفسیر گردد که مانع یا محدود کننده این حق دولت‌ها در توسعه‌ انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح‌آمیز باشد. آن‌ها همچنین تاکید کردندکه انتخاب‌ها و تصمیمات دولت‌ها در حوزه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌یی و سیاست‌های چرخه سوخت آن‌ها باید محترم شمرده شوند.

سران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عنوان تنها مقام صلاحیت دار برای راستی‌آزمایی تعهدات پادمان دولت‌های عضو آژانس شناسایی کردند و تاکید نمودند که نباید هیچ فشار یا مداخله‌ بی‌جایی در فعالیت‌های آژانس به ویژه فرایند راستی‌آزمایی آن که کارایی و اعتبار آژانس را به مخاطره می‌اندازد، صورت گیرد.

سران ، همکاری ارایه شده توسط جمهوری اسلامی ایران به آژانس از جمله اقدامات اعتمادساز داوطلبانه که با نظر به حل و فصل موضوعات باقی مانده اتخاذ شدند را مورد استقبال قرار دادند. آن‌ها ارزیابی مدیر کل آژانس مبنی بر این که تمام موادهسته‌یی اظهارشده توسط ایران حسابرسی گردیده است را موردتوجه قرار دادند. در عین حال سران این موضوع را مورد توجه قرار دادند که فرایند نتیجه‌گیری درخصوص فقدان مواد و فعالیت‌های اظهار نشده در ایران، در جریان بوده و فرآیندی زمان‌بر می‌باشد. در این خصوص، سران ایران را ترغیب نمودند که فورا به همکاری فعالانه و کامل با آژانس در چارچوب دستور‌العمل آژانس برای حل و فصل موضوعات باقی مانده ادامه دهند تا این که اعتمال و حل وفصل صلح‌امیز موضوع‌ ارتقاء یابد.

سران، تفاوت بنیادین بین تعهدات قانونی دولتها نسبت به موافقتنامه‌های پادمانی و هرگونه اقدامات اعتمادساز داوطلبانه اتخاذ شده برای حل و فصل مسایل دشوار را مورد تاکید قرار دادند و معتقدند که چنین اقدامات داوطلبانه‌یی تعهدات قانونی پادمانی نیستند.

سران، ایجاد منطقه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی را به عنوان گامی مثبت در نیل به هدف خلع سلاح هسته‌یی در نظر گرفته و حمایت از ایجاد منطقه عاری از سلاح‌های هسته یی در خاورمیانه بر طبق قطعنامه های ذیربط در مجمع عمومی و شورای امنیت را مورد تاکید قرار دادند.

سران، از اسراییل خواستند تا تشکیل چنین منطقه‌یی بدون تاخیر در ان پی تی ملحق شود و فورا تمام تاسیسات هسته‌یی خود را تحت پادمان جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

سران، مصونیت از تعرض فعالیت‌های هسته‌یی صلح‌آمیز را مورد تاکید قرار دادند و تاکید نمودند هر گونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌یی اعم از عملیات یا در دست ساخت، خطری بزرگ برای بشریت و محیط زیست به شمار رفته و ناقض جدی حقوق بین‌الملل و اصول و اهدال منشور ملل متحد و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد. آن‌ها نیاز به یک سند جامع مذاکره شده چند جانبه که حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌یی مربوط به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی را ممنوع سازد، شناسایی کردند.

سران، قویا معتقد بودند که تمام مسایل مربوط به پادمان‌ها و راستی‌آزمایی از جمله مسایل مربوط به ایران، باید در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود و مبتنی بر مبانی فنی و حقوقی باشد. به علاوه آن‌ها تاکید نمودند که آژانس باید کار خود را برای حل و فصل موضوع هسته‌یی ایران در چارچوب دستور‌العمل خود طبق اساسنامه آژانس ادامه دهد.

سران همچنین قویا معتقد بودند که دیپلماسی و گفتگو از طریق صلح‌آمیز به منظور پیدا کردن راه‌حلی بلندمدت برای موضوع هسته‌یی ایران باید ادامه یابد. آن‌ها معتقدندکه تنها راه‌حل و فصل موضوع ازسرگیری مذاکرات بدون هیچ گونه پیش شرط و افزایش همکاری با مشارکت تمامی طرف‌های ذیربط می‌باشدتا بدین ترتیب اعتماد بین‌المللی افزایش یافته و کار آژانس درخصوص حل وفصل مسایل باقی مانده تسهیل گردد.

٤- گروه غیر متعهدها این نکته را مورد یادآوری قرار می‌دهد که در سند
GOV/‌٢٢/٢٠٠٧ مدیر کل آژانس یک بار دیگر تاکید گردیده که آژانس هیچ گونه اسناد و شواهدی دال بر انحراف فعالیت‌ها و مواد هسته‌یی به سمت اهداف ممنوعه پیدا نکرده و نیز همه مواد هسته‌یی اعلام شده مورد حسابرسی قرارگرفته و آژانس قادر است تا عدم انحراف مواد هسته‌یی اعلام شده در ایران را مورد تایید قرار دهد.

‌٥- گروه غیر متعهدها همچنین یادآوری می‌کند که مدیرکل گزارش داده که هیچ نوع علایمی مبنی بر فعالیت‌های بازفرآوری در ایران وجود ندارد.

‌٦- گروه غیر متعهدها همچنین اطلاعاتی شامل پاراگراف ‌٤ گزارش را که براساس آن ایران با یک چارچوب پادمانی اصلاح شده برای تاسیسات غنی‌سازی سوخت در نطنز موافقت کرده را یادآور می‌شود که همچنین شامل بازرسی در فاصله خلال ماه و بازدید مربوط به راستی‌آزمایی اطلاعات طراحی یعنی ترکیبی از بازرسی‌های ناگهانی و اعلام نشده و اقدامات نظارتی و محدودساز می‌باشد. غیر متعهدها یادآوری می‌کنند که اولین بازرسی اعلام نشده و ناگهانی در ‌١٣ می ‌٢٠٠٧ صورت گرفت. گروه غیر متعهدها همچنین تاکید می‌کند که هر فعالیت هسته‌یی قانونی تحت نظارت پادمان آژانس هیچ نگرانی را به وجود نمی‌آورد.

‌٧- گروه غیر متعهدها ملاقات‌های اخیر میان مسوولان عالی ایران و اتحادیه اروپا را مورد یادآوری قرار می‌دهد در این خصوص گروه غیر متعهدها کشورهای درگیر را به اجتناب از هرگونه تصمیم گیری شتاب زده و مورد توجه قرار دادن ملاحظات جدی تمامی طرح‌ها با این دیدگاه که از میان مذاکرات زمینه‌های کلی بدون هیچ گونه پیش شرطی برای رسیدن به یک راه‌حل قابل قبول چند جانبه و صلح‌آمیز به وجود‌ آید، فرا می‌خواند.

‌٨- غیر متعهدها از فرصت استفاده کرده و اعتماد کامل خود را به مواضع بیطرفانه و حرفه‌یی دبیرخانه و مدیرکل آن جناب آقای دکتر البرادعی ابراز می‌نماید. مطابق با این اعتماد، گروه غیر متعهدها قویا هر گونه فشار یا دخالت زائد و بی‌جهت در فعالیت‌های آژانس به ویژه در روند راستی‌آزمایی آن که می‌تواند اعتبار و اثر بخشی آن را به مخاطره بیندازد، رد می‌کند. »



مهر

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics