نویدنو:6/12/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بيانيه شماره 3 ائتلاف اصلاح طلبان  

 فقط در حوزه‌هايي كه امكان رقابت هست، حضور مي يابيم 

 

متن اين بيانيه بدين شرح است : 

بيانيه شماره 3 ائتلاف اصلاح طلبان  

انقلاب اسلامي كه به تعبير حضرت امام خميني(ره) "انفجار نور" بود در 22 بهمن 57 هيبت شب تاريك حاكميت جهل و جور و جنايت و وابستگي را شكست و ملت شرافتمند ايران را بر سرنوشت خود حاكم گردانيد. اينك كه سه دهه از آن لحظه تاريخ‌ساز مي‌گذرد. جا دارد كه همه ملت به خصوص وفاداران به آرمان‌هاي والاي انقلاب اسلامي و بنيانگذار فقيد آن بار ديگر با نگاه به آن‌چه گذشته است و هوشياري نسبت به آن‌چه در پيش است در شناخت و پيمودن راهي كه بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي پيش پاي آنان نهاده است؛ عزم خود را براي رسيدن به قله‌هاي افتخار و شرف، علي‌رغم همه مشكلات و موانع جزم كنند و مطمئن باشند، چنانچه خداوند را كه پيامبران خود را براي استقرار عدل و نگاهداشت حرمت انسان برانگيخته است ياري كنند او نيز آنان را ياري خواهد كرد.

اينك بيان چند نكته:

1- بدون ترديد اكثريت قاطع ملت ما مسلمان و به مسلماني خود مفتخر است و دل در گرو محبت و ولايت خاندان پاك پيامبر(ص) دارد و خواستار اسلام عزيز و حاكميت ارزش‌هاي الهي بر ذهن و زندگي خويش است و نيز هموطنان عزيز غيرمسلمان نيز همان‌گونه كه در تجربه بلند تاريخي خود، همراهي و همزيستي با اسلام و مسلمانان را آموخته‌اند و اسلام را در ايران مدافع حق و حرمت خود يافته‌اند و با ديگر برادران و خواهران خود در عرصه حضور داشتند از محتواي اسلامي - انساني نظامي كه حق و حرمت شهروندي همگان را پاس مي‌دارد، دفاع مي‌كنند.

2- انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) در پي بيش از يك قرن تلاش مستمر ملت ايران براي رهايي از استبداد، وابستگي و عقب‌ماندگي راه روشني را گشود تا مردم‌سالاري سازگار با دين و ارزش‌هاي الهي و معنوي را در صورت جمهوري اسلامي تجربه كنند و به نظامي دست يابد كه در آن حاكميت كه از آن زورگويان و زورمداران بود، تفويض شده به آحاد ملت از سوي خداوند است.

3- در جمهوري اسلامي قدرت برآمده از خواست و اراده مردم و تحت نظارت مستمر آنان و نيز نهادهايي است كه بر پايه راي مردم شكل مي‌گيرد و تداوم مي‌يابد.

4- در دوران جديد حيات اجتماعي - تاريخي ملت، نظام مورد نظر انقلاب، همچون همه نظام‌هاي مردم‌سالار صاحب مجلس نمايندگان كه محور و اساس حكومت و تضمين كننده حاكميت مردم بر سرنوشت و مانع انحراف به سمت استبداد و استيلاي جهل، جور و جمود است.

5- اگر خداي نكرده امكان انحراف در حركت جامعه به سوي آرمان‌ها وجود داشته باشد، مهم‌ترين گرانيگاه آن بي‌اثر كردن راي مردم، كاهش و حتي سلب اعتماد مجلس و تغيير آن از بودن "در راس امور" به تعبير زيباي امام - به عاملي خنثي و غيرموثر و قرار دادن آن در ذيل و ظل قدرت‌هايي است كه در يك نظام مردم‌سالار بايد تحت نظارت و فرمانبردار مردم از طريق مجلس باشد.

6- در آستانه سي‌امين سال پيروزي انقلاب اسلامي به رهبري امام خميني(ره) ملت بزرگوار ايران بار ديگر عزم و اراده خود را براي حضور در عرصه انتخابات مجلس شوراي اسلامي به منصه ظهور مي‌رساند. انتظار مي‌رفت كه به پاس احترام به حاكميت قانون و آرمان‌هاي انقلاب و بنيانگذار آن و نيز مصلحت ملت، آنان كه بايد نگاهبان و نگاهدار حق و حرمت مردم و فراهم آورنده زمينه ظهور راي واقعي ملت و برگزاري انتخابات پرشكوه باشند اين وظيفه سنگين را به دور از تنگ‌چشمي و حب و بغض‌هاي ناروا و با رعايت قانون و انصاف به انجام برسانند. ولي افسوس كه شاهد وضعيتي هستيم كه به هيچ وجه در خور شان ملت و نظام ما نيست. آن‌چه پيش آمده است، نشانه هراس عده‌اي از حضور آگاهانه و انتخابگر مردم در فضاي آلوده و سالم و رقابتي است و اين همان چيزي است كه دشمنان انقلاب و اسلام و ايران مي‌خواهند. رد صلاحيت گسترده نيروهاي مومن و كارآمد و در واقع خارج كردن بخش اعظمي از نيروهاي وفادار به انقلاب و امام(ره) از صحنه، امري است كه هم با روح قانون اساسي و خواست تاريخي ملت مغاير است و هم برخلاف مصالح ملي دراين موقعيت حساس و زمينه‌ساز كم‌رنگ كردن راي مردم و بالمال محو جمهوريت نظام و بنيان‌هاي مردم سالاري در جمهوري اسلامي است.

ما خواستار مجلسي بوده و هستيم كه با راي ملت در فضاي سالم و رقابتي شكل گرفته باشد، مدافع حقوق ملت، زمينه‌ساز پيشرفت و رفاه كشور و توانمند در مبارزه با تحجر، تضمين معيشت، تامين حقوق شهروندي در اين مرز و بوم و سربلندي ايران در عرصه بين‌المللي باشد.

ما خواستار مجلسي بوده و هستيم كه با حفظ استقلال، ناظر بيدار و شجاعي بر روند اداره كشور و بازخواست كننده از مسوولاني باشد كه تمام امكانات عمومي كشور را در دست دارند.

ما خواستار مجلسي بوده و هستيم كه لحظه‌اي از تماميت ارضي كشور و اهداف چشم‌انداز 20 ساله كه متاسفانه در اين سال‌ها از آن دور شده‌ايم غافل نماند.

ما خواستار مجلسي بوده و هستيم كه اعضاي آن آشنا به دردها و نيازهاي مردم به خصوص محرومان و داراي تدبير و شايستگي در جهت مهار گراني و تورم، رفع نيازهاي مردم و نيز مدافع حقوق و حضور مردم و بخش خصوصي در همه عرصه‌ها و بالاخره مسوول در برابر خدا و موكلان خود و وادار كننده دست‌اندركاران به انجام مسووليت‌هاي خطير خود نسبت به ملت باشد.

ما خواستار مجلسي بوده و هستيم كه با اعتماد به نفس و باور عميق به فرهنگ غني اسلامي و ميراث گرانسنگ فرهنگ و ادب ايراني و دغدغه پرورش نسلي پرتوان و خلاق و متكي به خود و اميدوار به خود و مصون در برابر بيگانه و دلبسته به اسلام و ايران و سرنوشت ملي و مخالف تحجر و خرافات و قشري‌نگري باشد.

ما به عنوان ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان كه خود را "ياران خاتمي" مي‌داند و متشكل از سي حزب و تشكل سياسي و اجتماعي و نيز مديراني با سابقه و تابع ديدگاه‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي كه در قانون اساسي متجلي است، كوشيديم تا با همه توان در اداي ديني كه نسبت به جمهوري اسلامي، امام(ره)، خون شهيدان و سرنوشت ملت ايران داريم در انتخابات حاضر شويم، ولي افسوس كه تعداد زيادي از بهترين چهره‌هايي كه در دينداري، دانش، تجربه و دلسوزي برجسته بودند رد صلاحيت شدند و ما مانديم و حدود دو سوم كرسي انتخاباتي كه در آن نامزدي براي‌مان نمانده است.

اينك انتظار از ما چيست؟

شايد احساسات جريحه‌دار شده و نيز فشار برخي دوستان و دلسوزان ايجاب مي‌كرد كه يكسره از عرصه كنار بكشيم و ميدان را به طور كامل در اختيار كساني قرار بدهيم كه جز به حاكميت يك سليقه و يك نگاه و ايجاد حاكميتي يكدست نمي‌انديشند. شايد روا بود كه بگذاريم تا بدعت زشت از پيش تعيين كردن بيش از دو سوم كرسي هاي مجلس هفتم به تعبيير روسساي وقت مجريه و مقننه با تعيين 190 كرسي مجلس پيش از راي گيري عملا محقق شده بود ادامه يابد و با كامل شدن يكدستي، آشكار شود. ولي مصلحت بيني مومنانه و دلسوزي براي انقلاب و ملت و باور به اين‌كه ايران و جمهوري اسلامي از خود ماست با همه فشارها و برنامه‌ريزي‌هايي كه براي بيرون راندن ياوران امام(ره) از صحنه وجود دارد، حكم مي‌كند تا آن‌جا كه ميسور است در عرصه حضور داشته باشيم.هرچند برخي درصددند كه قبل از انتخابات سرنوشت كلي مجلس آينده را با تمهيدات نارواي خود رقم بزنند.

بدون شك نتايچ نظرسنجي‌ها در ماه‌هاي اخير كه بيانگر روي‌آوري گسترده مردم به اصلاح‌طلبان بوده است باعث شد تا اين بيان طلايي امام كه "ميزان راي ملت است" از سوي برخي به طاق نسيان سپرده شود. ائتلاف اصلاح‌طلبان در عين اعتراض به حذف نيروهاي خود از صحنه و با نگراني از روند اجرايي ساير مراحل انتخابات با توكل به خداوند و مستظهر به عنايت و هوشياري مردم مي‌كوشد تا در حوزه‌هاي اندكي كه امكان رقابت فراهم آمده است در صحنه حضور داشته باشد و از ملت بزرگوار ايران كه هميشه در مواقع حساس راه انحراف را بر منحرفان بسته است مي‌خواهد كه با انديشيدن به وضع كنوني و توطئه‌هايي كه از بيرون و درون عليه جمهوري اسلامي ايران وجود دارد براي رسيدن به وضعي مطلوب‌تر نامزدهاي پيشنهادي ائتلاف اصلاح‌طلبان را برگزينند و بار ديگر اراده معجزه‌گر خود را با برهم زدن راهبرد آن‌ها كه از ابزار كردن دين و قانون و انقلاب ابايي ندارند، جلوگيري كنند و مانع تشكيل مجلسي شوند كه به كام آنان و طبعا به زيان كشور است.

بازگشت به صفحه نخست         

                             blog stats

Free Web Counters & Statistics