نویدنو:23/02/1386                                                                     صفحه قابل چاپ است

بازتاب شکست فعالیتهای احمدی نژاد برای عزل قاليباف

امروز:در حالي كه اكثر روزنامه‌هاي اصلاح‌طلب، تيتر نخست خود را به موضوع انتخاب قاليباف به عنوان شهردار تهران اختصاص داده‌اند، برخي مطبوعات جناح راست نيز ضمن استقبال از اين انتخاب، مطالب و يادداشت‌هايي را نيز در مورد آن نوشته‌اند.
تهران امروز، از انتخاب قاليباف با عنوان راي به كارآمدي، ياد كرد و نوشت: پيش از هر چيز بايد همسويي و هم‌رايي مجموعه سومين شوراي شهر تهران با نظر شهروندان پايتخت را گرامي داشت. اين اعتماد عمومي به مجموعه مديريت شهري بزرگترين پشتوانه‌اي است كه مي‌تواند موفقيت شوراي سوم را رقم بزند. فارغ از آنچه در دو روز اخير رخ داد، نتيجه و جمع‌بندي شوراي سوم نشان داد كه منتخبان مردم در اين شورا تحت تاثير فشارهاي سياسي و رويكردهاي سهم‌خواهانه و قدرت‌طلبانه قرار نمي‌گيرند و مصلحت مردم و خواست آنان را با سوداي قدرت معامله نمي‌كنند.
همشهري در سرمقاله خود نوشت: با راي ديروز شوراي شهر، يك شهردار ديگر در تهران اين امكان را يافت كه در دوره‌اي طولاني‌تر فرصت اجراي راهبردها و آرمان‌هاي خود در عرصه شهر را در اختيار داشته باشد. اميدواريم مجموعه شهرداري تهران اين فرصت ذي‌قيمت را قدر دانسته و حاصل آن چشم‌اندازي متوازن‌تر براي پايتخت ايران اسلامي باشد.
در اين باره همچنين جاي آن دارد كه نگاه مسوولانه اعضاي شوراي شهر تهران را ارج بگذاريم كه با وجود پاره‌اي اختلاف سليقه‌ها، در نهايت به ابقاي شهردار كارآمد و با برنامه راي دادند. فضاي مذاكرات شورا در 3 روز گذشته نيز به وضوح حكايت از جديت منتخبان مردم در انجام مسووليت خود دارد.
چند عضو شوراي شهر نيز كه علي‌الاصول از سر احساس مسووليت به ميدان رقابت با شهردار منتخب درآمدند، در ماه‌ها و سال‌هاي پيش رو به يقين از موثرترين عناصر همراه و حامي شهردار و مجموعه مديريت شهري خواهند بود كه بدون همدلي و همراهي اعضاي شورا، وظيفه خطير و سنگين اداره، نوسازي و توسعه شهر تهران به سرانجام نخواهد رسيد.
اين روزنامه، در يادداشتي ديگر با عنوان در حاشيه 12 راي، نوشت: شورا با عبور از دام‌هاي تنيده بسيار، پيچ خطرناك شكاف را از سر گذراند و همه آناني را كه بروز چند دستگي را انتظار مي‌كشيدند، خانه‌نشين كرد. در واقع شهرداري به محلي براي زورآزمايي برخي جريان‌هاي سياسي ناكام در انتخاب 24 آذر مبدل شده بود و بيم آن مي‌رفت كه اين فشارهاي فزاينده، بنيان همراهي مردمان تهران را لرزان سازد... اصول‌گرايان و ماجرايشان با شورا، حديث ناگفته ديگري است: آنچه در شورا گذشت، نموداري كوچك از پشت صحنه يك جريان سياسي بزرگ بود و متاسفانه نمايي خوشايند نداشت (البته جاي شكر باقي است كه اين اختلاف چندان نپاييد). هرچند اين كشتي به اشاراتي سرانجام در دامنه‌اي مناسب آرام گرفت، اما واقعيت آن است كه چشم‌ها را بر وقوع آن فرو نمي‌توان بست. اصول‌گرايان در پس تمام رودررويي‌هاشان بالاخره راي را در سبد وحدت ريختند و مانع از بهره‌وري رقيبان شدند، گرچه اين كار براي زخم بر جا مانده مرهمي تمام نيست، ليكن راهي است براي رويارويي‌هاي آينده. شوراي سوم هنوز 4 سالي با مردم است و اصول‌گرايان در انديشه مصاف‌هاي بعدي.
جام‌جم نيز نوشته است: ابقاي مجدد سكاندار شهر تهران، افزون بر كارآمدي و بهره‌گيري از عقلانيت در حل مشكلات مبتلا به پايتخت، موجب خواهد شد شهروندان اميدوار باشند با تاكيد مديريت شهري در بهره‌برداري از پروژه‌هاي نيمه‌تمام طبق زمان‌بندي‌هاي اعلام شده مي‌توان به سوي توسعه پايدار شهري گام‌هاي بلندي برداشت.
مطبوعات اصلاح‌طلب بر نقش اصلاح‌طلبان شوراي شهر تهران براي انتخاب قاليباف را مهم و پر اهميت ارزيابي كردند. اعتماد نوشت: هرچند اعضاي شوراي شهر انتخاب شهردار تهران را فارغ از مسايل سياسي و جناح‌بندي‌هاي گروهي عنوان كردند با اين حال محمدعلي نجفي گفت: انتخاب شهردار و هيات‌رييسه صبغه‌اي از مسايل سياسي دارد و نمي‌توان اين موضوع را كتمان كرد ولي از امروز به بعد مسايل كارشناسي و موضوعات واقعي شهر در دستور كار شورا قرار خواهد گرفت. [در خصوص حمايت سرسختانه اعضاي اصلاح‌طلب شورا از قاليباف كه در نهايت منجر به انتخاب وي به عنوان شهردار تهران شد، گفت] انتخاب آقاي قاليباف ايجاد يك رقيب جدي در انتخابات رياست‌‌جمهوري آينده براي اصلاح‌طلبان نيست و چه اشكالي دارد كه ايشان با وجود خدمات موثري كه داشته‌اند راي بيشتري براي رياست‌جمهوري كسب كنند... حال كه انتخاب شهردار در يك فضاي خوب و توام با صميميت اجرا شده دولت نيز به كمك شهرداري بيايد تا شهردار تهران در ارايه خدمات به مردم موفق باشد.
احمد مسجدجامعي ديگر عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر تهران نيز علت حمايت اصلاح‌طلبان از قاليباف را چنين بيان كرده است: انتخاب آقاي قاليباف به صلاح شهر بود زيرا وي تجربه يك مدير موفق را در كارنامه خود دارد.
مسجدجامعي در حالي شادابي روند انتخاب شهردار را حاصل كار اصلاح‌طلبان عنوان كرد كه بيادي انتخاب شهردار تهران را رقابت بين اصول‌گرايان دانست هرچند وي با بيان اين‌كه اين نوع رقابت در انتخابات دال بر مخالف بودن اصول‌گرايان با يكديگر نيست آن را به رقابت بين تيم‌هاي ورزشي تشبيه كرد.
به نوشته اين روزنامه، رقابت شانه به شانه رسول خادم عضو شوراي سوم شهر تهران با شهردار تهران از جايي شروع كه رسول خادم با راي خود به قاليباف در راي‌گيري دور قبل كه با حضور 4 نامزد برگزار شد زمينه حضور وي را در دور پاياني انتخاب شهردار مهيا كرد.
خادم كه در دور ابتدايي راي‌گيري با راي خود به قاليباف سعي در جلوگيري از حضور حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر تهران و ديگر نامزد تصدي پست شهرداري تهران در دور نهايي داشت قاليباف را حايز 8 راي كرد و در واقع شانس صددرصد خود را كه پيش از آن 8 راي كسب كرده بود از بين برد تا با چهره‌اي برافروخته و غمگين در جلسه راي اعتماد به شهردار تهران حاضر شود. با اين حال جلسه صبح شوراي شهر كه پشت درهاي بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد به جايي نرسيد زيرا راي ممتنع عباس شيباني كه در ميانه جلسه با حالتي ناراحت شورا را ترك كرده بود باعث برابري 7 به 7 قاليباف و خادم شد.
اما جلسه بعدازظهر زودتر از آنچه انتظار مي‌رفت به پايان رسيد و قاليباف با كسب 8 راي از مجموع 15 راي اعضا، رسول خادم را كه تنها 6 راي كسب كرده بود شكست داد تا با حضور در صحن علني شورا راي اعتماد 12 تن از اعضا را به خود اختصاص دهد و براي 4 سال آينده شهردار تهران باقي بماند.
اين در حالي بود كه پيش از آن خسرو دانشجو سخنگوي شوراي شهر در پي به نتيجه نرسيدن رايزني‌ها در جلسه صبح از احتمال ورود نامزدان ديگر به جمع كانديداهاي تصدي مديريت شهر تهران خبر داده بود. با اين حال اعضاي شورا در يك چرخش ناگهاني قاليباف را به عنوان شهردار منتخب خود برگزيدند تا شرايط جهت استمرار مديريت شهري تهران فراهم شود.
علت اصلي تغيير نظر شوراي شهر به گفته يك منبع آگاه تغيير نظر مهدي چمران عنوان شد كه به دليل به نتيجه نرسيدن راي‌گيري‌هاي پي در پي كه تا 5 بار هم ادامه داشت در راي‌گيري نهايي وي كه تا پيش از آن از رسول خادم پشتيباني مي‌كرد به محمدباقر قاليباف راي داد تا راي مساوي 7، 7 دو نامزد به 8، 6 به نفع قاليباف تغيير كند زيرا عباس شيباني تا پايان همچنان بر راي ممتنع خود پافشاري كرد.
هرچند در اين ميان خروج مهدي چمران از شورا پس از جلسه صبح ديروز امكان رايزني‌هاي خارج از شورا را تقويت كرد با اين همه به نظر مي‌رسد علت تغيير نظر وي كشدار شدن موضوع انتخاب شهردار و صلاحديد برخي اعضاي ميانه‌رو جهت به سامان رسيدن هرچه سريع‌تر اين موضوع باشد. موضوعي كه به گفته چمران به موقع و پيش از زمان انتظار به پايان رسيد. آراي ثابت قاليباف در تمام ادوار راي‌گيري به 4 راي اصلاح‌طلبان همراه مرتضي طلايي و معصومه آباد اختصاص داشت كه حسن بيادي نيز با بيان اين‌كه بنده نيز به قاليباف راي دادم و شهردار تلويحا شروط من را پذيرفتند از انتخاب قاليباف در راي‌گيري نهايي خبر داد.
مردم‌سالاري درباره دلايل شكست حاميان دولت نوشته است: در حالي كه در راي‌گيري شهردار تهران، بيادي شانه به شانه قاليباف حركت مي‌كرد و هر دو با 10 راي به عنوان گزينه اصلي شهردار، شناخته مي‌شدند، صبح ديروز حاميان دولت در دقيقه 90 حمايت خود از بيادي را پس گرفته و از رسول خادم حمايت كردند و باعث شدند آراي بيادي به عدد 5 برسد و تعداد آراي رسول خادم و باقر قاليباف، به عدد 8 برسد.
اين مساله باعث ناراحتي شديد بيادي شده است. بيادي كه پيش از نمايندگي شوراي شهر، مداح بوده و با حمايت مداحان معروف تهران به نمايندگي شوراي شهر رسيده، در ايام انتخابات رياست‌جمهوري از احمدي‌نژاد حمايت كرد و مخالفت جدي خود با قاليباف را اعلام كرد. پس از آن، در ايام انتخابات شوراها، از قاليباف حمايت كرد و مخالف گروه سابق خود شد و طي دو روز گذشته نيز، اين روند را تكرار كرده است.
مطابق اعلام برخي منابع آگاه كساني كه ديروز به شهرداري قاليباف راي داده‌اند عبارتند از: محمدعلي نجفي، احمد مسجدجامعي، معصومه ابتكار، هادي ساعي، معصومه آباد، مرتضي طلايي، عليرضا دبير و عباس شيباني. بدين‌ترتيب به‌رغم مصاحبه قبلي چمران، حتي وي نيز به قاليباف راي نداده است و به عبارت بهتر از ميان 7 نفري كه با شعار حمايت از قاليباف وارد شورا شدند تنها 3 نفر به قاليباف راي دادند و مابقي به ستاد رايحه خوش خدمت پيوستند كه از بيادي حمايت مي‌كرد اما به رسول خادم راي داد. اما پس از حذف شدن رسول خادم از رقابت‌ها، حسن بيادي از كساني كه به او راي داده‌اند خواست دوباره به قاليباف راي دهند كه نهايتا قاليباف با 12 راي، موفق به كسب راي اعتماد بالاي شوراي سوم شد. راي‌هاي ممتنع نيز مطابق شنيده‌ها متعلق به خسرو دانشجو و پروين احمدي‌نژاد بوده است.
مردم‌سالاري در سرمقاله خود نوشت: آقاي دكتر قاليباف و مجموعه همفكرانش كه خود را تحت عنوان اصول‌گرايان اصلاح‌طلب معرفي كرده‌اند بايد به بازانديشي درباره نحوه فعاليت در عرصه سياسي بپردازند. پيشتر و در انتخابات رياست‌جمهوري دوره نهم نيز برخي از كساني كه به حمايت از قاليباف برخاسته بودند در 48 ساعت پاياني به جمع حاميان محمود احمدي‌نژاد پيوستند. تقريبا مشابه همان اتفاق در ماجراي انتخاب شهردار نيز رخ داده است. اين نشان مي‌دهد محمدباقر قاليباف يا چندان با بازي‌هاي سياسي پشت پرده آشنا نيست و يا حاضر به معامله در اين بازي‌ها نمي‌شود. البته احتمال دوم قوي‌تر است، چرا كه منابع خبري در روزهاي گذشته خبر داده بودند اگر قاليباف تعهد بدهد در انتخابات رياست‌جمهوري نامزد نمي‌شود، بدون هيچ مشكلي به ابقاي او كمك خواهند كرد كه قاليباف نيز با اين معامله مخالفت كرده بود.
همبستگي با عنوان خادم جوانمردي كرد، قاليباف در بهشت ماند، نوشت: سرانجام رقابت ميليمتري دو مشهدي براي سكانداري مديريت شهري تهران با برتري محمدباقر قاليباف شهردار كنوني تهران پايان يافت. پس از دو روز بحث و گفت‌وگو درباره موضوع انتخاب شهردار و بررسي طرح و برنامه نامزدهاي اين سمت، محمدباقر قاليباف كه از اهالي منطقه طرقبه مشهد مي‌باشد توانست با 8 راي گوي سبقت را از رسول خادم كه اجدادش از روستاي ازغد مشهد هستند ربوده و حكومت خود بر بهشت تهران را ادامه دهد. اين در حالي بود كه يكي از اعضاي شوراي شهر در اين راي‌گيري به هر دو نامزد راي سفيد داد. اين واقعه پس از 5 دور رقابت شانه به شانه بين اين دو همشهري رخ داد. قاليباف براي رسيدن به اين سمت ابتدا سه‌شنبه صبح در رقابت با 11 مدعي ديگر مديريت بهشت توانست با 10 راي به مرحله بعد راه پيدا كند. سپس صبح ديروز در راي‌گيري كه پس از اعلام برنامه‌هاي نادر شريعتمداري چهارمين مدعي سكانداري تهران برگزار شد با 8 راي به همراه ديگر رسول خادم ديگر مشهدي مدعي اين پست توانست از سد حسن بيادي نايب رييس 7 رايي شوراي شهر و نادر شريعتمداري عضو 5 رايي سابق شورا گذشته و پا به مرحله نهايي رقابت گذارد.
اين روزنامه نوشت: در حالي كه رقيب اصلي قاليباف، رسول خادم بود و شورا به دو طيف طرفداران خادم و ياران قاليباف تقسيم شده بود، تلاش‌هاي حسن بيادي نامزد خارج شده از رقابت براي شهردار شدن خادم ديدني بود. وي به همراه احمدي‌نژاد و دانشجو تلاش فراواني داشتند تا به هر نحو ممكن اعضاي شوراي شهر را از راي دادن به قاليباف منصرف كنند... طي زمان راي‌گيري براي انتخاب شهردار و شوراي شهر تماس‌هاي گوناگوني با اعضاي حامي دولت شورا به ويژه پروين احمدي‌نژاد و بيادي گرفته شده و به آنها راهكارهايي براي شكست قاليباف ارايه مي شد... ساعي و دبير دو عضو ورزشكار شورا مهم‌ترين هدف‌هاي طرفداران دولت براي جدا كردن از قاليباف بوده و طرفداران دولت تلاش خود را براي تغيير راي آنها متمركز كرده بودند. اين تلاش‌ها به گونه‌اي بود كه علاوه بر اعضاي شورا برخي مقامات سازمان تربيت بدني نيز با تماس تلفني خواستار تغيير موضع اين دو عضو شورا بودند.

 

 

 

 

بازگشت به صفحه نخست                                   

Free Web Counters & Statistics