نویدنو 12/08/1392

نویدنو  12/08/1392 

 

 

جاسوسی لحظهبهلحظه آمریکا از سفر آیتالله خامنهای به کردستان

 

اخبار روز: www.akhbar-rooz.com

 

گزارشهای جدید از اسناد فاش شده توسط ادوارد اسنودن نشان میدهد سازمان امنیت و اطلاعات ملی آمریکا (ان.اس.ای) در سال ۱۳۸۸ سفر آیت الله علی خامنهای، رهبر ایران به استان کردستان را از طریق ماهواره و ادوات جاسوسی پیشرفته 'با دقت تجسس و رصد' کرده است.

به گزارش بی بی سی روزنامه
های معتبر نیویورکتایمز و گاردین هر دو روز شنبه (دوم نوامبر - یازدهم آبان) در بخشی از گزارشهای مفصل خود درباره تازهافشا شدههای سازمان ان.اس.ای به این پروژه جاسوسی پیشرفته اشاره کردهاند.
بر اساس این گزارش
ها، در بهار سال ۸۸ و هنگامی که خبر سفر آیت الله خامنهای به استان کردستان در غرب ایران علنی میشود، سازمان امنیت و اطلاعات آمریکا به سرعت یک پروژه جاسوسی هوایی و ماهوارهای با نام دِرِدنوت (Dreadnought) را به اجرا میگذارد.
در این ماموریت فوق پیشرفته، سازمان اِن.اس.اِی با همکاری سازمان اطلاعات جفرافیایی و نقشه آمریکا (اِن.جی.اِی) که بخشی از پنتاگون محسوب می
شود و مرکز ارتباطات رسمی بریتانیا (آژانس شنود دولت بریتانیا) برنامهای را ترتیب میدهد تا علاوه بر رصد نقطه به نقطه سفر رهبر ایران، به مکالمات راداری و سخنرانیهای آیت الله خامنهای هم دسترسی پیدا کند.
بر همین اساس، مجریان این طرح جاسوسی موفق می
شوند تا مکالمات نیروهای حفاظت و همراه رهبر ایران را شنود کنند که در آن مکالمهای برای یافتن یک جرثقیل جهت جابجایی یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش نشانی شنیده میشود و همچنین گفتگوهای خلبانان و پرسنل پروازی با برجهای مراقبت به هنگام فرود و فراز گرفتن هواپیما و هلیکوپتر کاروان حامل رهبر ایران را شنود کردهاند.
در گزارش روزنامه
های گاردین و نیویورکتایمز، همچنین به شنود سخنرانی آیت الله خامنهای در یک ورزشگاه و هنگامی که او از "تبعیضهای نژادی و قومی" علیه مردم کردستان سخن میگفته اشاره شدهاست.
این گزارش
ها میافزایند، هدف از این پروژه جاسوسی پیشرفته، پیش از آن که دستیابی به سخنرانیها و برنامه سفر آیت الله خامنهای بوده باشد، بیشتر به منظور تهیه یک "اثرانگشت ارتباطاتی" و بررسی امکان گستردن یک تور شنود بر روی آسمان ایران در 'مواقع بحرانی' بوده است.
هدف اصلی این پروژه همچنین دستیابی به نوعی "اثرانگشت ارتباطاتی" عنوان شده که به سازمان های اطلاعاتی آمریکا اجازه خواهد داد تا در مواقعی که از نقطه نظر آنها "بحرانی" تشخیص داده می
شود، این نهاد اطلاعاتی بتواند با ورود به سیستمهای ارتباطی، ماهوارهای و راداری ایران، به سخنان رهبر این کشور و مکالمات او درباره برنامه هستهای تهران، دسترسی پیدا کند.
ایران هنوز واکنشی به این گزارش
ها نشان نداده است اما سازمان ان.اس.ای آمریکا در هفته های اخیر زیر موج جدیدی از انتقادات به علت افشای جاسوسی از رهبران کشورهای دوست و نزدیک آمریکا قرار گرفته است.

 

مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin مطلب را به آزادگی بفرستید:Azadegi

بازگشت به صفحه نخست         

         

free hit counter