برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-09-21

نویدنو 1402/06/30       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • پایان ابتکار در واقع پیروزی موقت اپورتونیست‌ها و اربابان آن‌ها است. اما، مبارزه علیه اپورتونیسم باید تشدید شود به نحوی که نیروهای استوار مارکسیست –لنینیست، حزب‌های کمونیست واقعی و نه حزب‌های ساختگی، از لحاظ ایدئولوزیک و سیاسی (ازاین مبارزه) پیروز خارج شوند.

 

 

تحریریه نویدنو

درباره پایان دادن به فعالیت ابتکارکمونیستی اروپایی و نقش اپورتونیسم

نیکوس موتاس

نقش فرساینده و مخرب اپورتونیسم در جنبش جهانی کمونیستی باردیگر، این بار بامنجرشدن به پایان فعالیت ابتکارکمونیستی اروپایی خود را به نمایش گذاشته است.

براساس بیانیه‌ای که از سوی دبیر ابتکار منتشرشد، "تفاوت‌های ایدئولوژیک و سیاسی مهمی که در طی زمان مطرح شده بود و از زمان وقوع جنگی که بین امریکا- ناتو- اتحادیه اروپا و روسیه سرمایه‌داری به راه افتاده است" تشدید شده بود طی آخرین کنفرانس مجازی که در 9 سپتامبر برگزارشد مورد ارزیابی قرار گرفت.

ما، یک سال قبل، در نوشتارهای قبلی وجود مبارزه‌ای مداوم و شدت یابنده ایدئولوژیک و سیاسی را در جنبش کمونیستی اروپایی و جهانی، با تمرکز بر موضع کمونیست‌ها نسبت به جنگ امپریالیستی در اوکراین برجسته کردیم. به دنبال هجوم روسیه در فوریه سال 2022، دو گرایش عمده به صورت جهانی در داخل جنبش کمونیستی شکل گرفته بود:

گرایش اول، که از سوی حزب کمونیست یونان و دیگر حزب‌های جنبش جهانی حزب‌های کمونیست و کارگری‌IMCWP مانند حزب کمونیست ترکیه، حزب کمونیست مکزیک و حزب کارگران کمونیست اسپانیا بیان شده بود منش امپریالیستی جنگ به راه افتاده بین امریکا-ناتو- اتحادیه اروپا و روسیه سرمایه‌داری را برجسته می‌کند. این جنگ را بخشی از رقابت گسترده تر بین امپریالیستی میان بلوک اورو آتلانتیک و روسیه و چین، قدرت‌های سرمایه‌داری نوظهور می‌داند. این رویکرد استوار لنینیستی در راس همه، در بیانیه مشترکی با امضا 73 حزب کمونیست و کارگری و جوانان کمونیست در 26 فوریه 2022 بیان شده بود. 

گرایش دوم ترکیبی از حزب‌های کمونیستی است که از روسیه سرمایه‌داری و رژیم بورژازی کمونیست ستیز پوتین در"جنگ ضد فاشیستی" علیه ناتو در اوکراین حمایت می‌کند. این قطب بانادیده گرفتن یا تحریف اصول لنینیستی، منش امپریالیستی جنگ را از هر دو طرف انکار می‌کند و دراین موقعیت بسیار حیاتی به صورت سامانه مندی توهم وآشفتگی را درباره موضع کمونیست‌ها ترویج می‌کند. هم حزب کمونیست فدراسیون روسیه و هم حزب کارگران کمونیست روسیه تاجایی که به ارابه دولت روسیه گره خورده بودند در شکل دادن به این جبهه اپورتونیستی مسئولیت عظیمی به عهده دارند.

ایجاد به اصطلاح" پلتفرم ضدامپریالیستی جهان"، که ترکیبی از نیروهای سیاسی مختلف، از جمله حزب‌های کمونیست، سوسیال دموکرات‌ها، گروه‌های سیاسی با منشاءهای از لحاظ ایدئولوژیک مشکوک از کره جنوبی، ونزوئلا و یونان، ونیز ملی‌گراها است، به تشکیل یک گرایش اپورتونیستی نسبت به جنگ در اوکراین کمک کرده است. تصادفی نیست که پلتفرم ضد امپریالیستی جهان، ظاهرا از سوی حزب کمونیست بریتانیای کبیر(م.ل)، حزب کوچکی در بریتانیا، هدایت می‌شود که با تحریف‌ها و دروغ‌های رسوا در حملات تحریک آمیز بی شرمانه علیه حزب کمونیست یونان دست داشته است.

حزب کمونیست یونان در آخرین کنفرانس مجازی به نقش فرساینده پلتفرم... اشاره کرد: " برخی از حزب‌های ابتکارکمونیستی اروپایی در به اصطلاح پلتفرم ضدامپریالیستی جهان شرکت کردند، که از روسیه در جنگ امپریالیستی و از چین در رقابت آن با دیگر مراکز امپریالیستی حمایت می‌کند. این موجود در حملات تحریک آمیز جعلی علیه برخی از حزب‌های ابتکار و به ویژه علیه حزب کمونیست یونان دست دارد، درعین حال برخی از حزب‌های ابتکار مواضع تحریک آمیز به اصطلاح پلتفرم ضد امپریالیستی جهان را در وب سایت‌های خود منتشر می‌کنند."

متاسفانه، همان‌طور که حزب‌کمونیست یونان خاطر نشان می‌کند، "تعدادی از حزب‌ها در جنگ امپریالیستی در کنار روسیه سرمایه‌داری ایستادند. آن‌ها با این ادعا که این جنگ ضد فاشیستی است، و مخالفت با موضعی که این جنگ امپریالیستی است، که رقابت‌های حاد سرمایه‌داری را بیان می‌کند، و برای کنترل بازارها و منابع تولید ثروت، برای انرژی و راه‌های حمل و نقل به راه انداخته شده است، و خلق‌ها را به مسلخ جنگ هدایت می‌کند، رهبری روسیه و تجاوز به خاک اوکراین را توجیه و مورد حمایت قراردادند."

به علاوه، سخنران حزب کمونیست یونان تاکید کرد که "برخی ازحزب‌های ابتکار تلاش می‌کنند چین را کشوری سوسیالیست معرفی کنند، درحالی‌که مدت‌ها است روابط تولید سرمایه‌داری در چین غالب شده و بهره‌کشی از طبقه کارگر و انسان از انسان، که معرف واقعی سرمایه‌داری است، درحال تشدید است. انحصارهای چینی در بازار بین‌المللی، صدور سرمایه و کالا برجسته هستند، درعین حال چین و امریکا برسر برتری در سیستم سرمایه‌داری رقابت می‌کنند."

طبق آخرین تحولات، می‌توانیم بگوییم که پایان دادن به فعالیت ابتکار کمونیستی اروپایی بدون شک نشانگر یک عقب نشینی برای جنبش کمونیستی اروپایی و جهانی است. این فضای همکاری بین حزب‌های کمونیست و کارگری اروپا و منطقۀ گسترده تر، که در سال 2013 تاسیس شد، سهم قابل توجهی در تلاش برای بازسازی جنبش طبقه کارگر اروپایی داشت.

پایان ابتکار در واقع پیروزی موقت اپورتونیست‌ها و اربابان آن‌ها است. اما، مبارزه علیه اپورتونیسم باید تشدید شود به نحوی که نیروهای استوار مارکسیست –لنینیست، حزب‌های کمونیست واقعی و نه حزب‌های ساختگی، از لحاظ ایدئولوزیک و سیاسی (ازاین مبارزه) پیروز خارج شوند.

* نیکوس موتاس سردبیر سایت دردفاع ازکمونیسم است

https://www.idcommunism.com/2023/09/on-termination-of-activity-of-european-communist-initiative-and-the-role-of-opportunism.html

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست