برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-09-11

نویدنو 1402/06/20       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • پوتین گفت،اما، اگرامریکا و اتحادیه اروپا به تمام تعهدات خود عمل کنند ومحدودیت‌ها را بردارند، مسکو برقراری دوباره قرارداد را مورد توجه قرار خواهد داد. پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان گفت، " موضع اصولی" مسکو نسبت به موضوع تغییر نخواهد کرد. پوتین افزود، روسیه ، زمانی که " تمام توافق‌های مطرح شده در آن قرار داد درباره رفع تحریم‌ها از صادرات محصولات کشاورزی  روسیه کاملا اجرا شوند" برای ازسرگیری "بی درنگ" قرارداد آماده است.

 

 

تحریریه نویدنو:

پوتین درملاقات با اردوغان:

 غرب درباره قرارداد غلات دروغ گفت و روسیه را فریب داد

قرارداد غلات که درسال جاری با واسطه گری ترکیه و سازمان ملل بین روسیه و اوکراین منعقد شد، کارنمی کند. فروپاشی قرارداد معروف به ابتکارغلات دریای سیاه تهدیدی برای امنیت غذایی کشورهای درحال توسعه و فشار بر بازار غلات جهان است، که قیمت موادغذایی را به سمت بالا هُل می‌دهد، و زندگی میلیون‌ها فقیر را بسیار دشوار می‌سازد. پوتین رئیس جمهور روسیه و اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه (13 شهریور- 4 سپتامبر2023) در شهر سوچی محل ملاقات خود درباره قرارداد گفتگو کردند.

اخبار رسانه‌ها حاکی است که:

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه ادعا کرد، غرب زمانی که اعلام کرد هدف بشردوستانه ابتکار دریای سیاه انتقال غلات اوکراین به فقیرترین کشورهای جهان است دروغ گفت.

70 درصد به اتحادیه اروپا و کشورهای ثروتمند و 3درصد برای محتاج ترین کشورها

پوتین پس از ملاقات با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود در سوچی در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که بیش از 70 درصد غلات حمل شده از بنادراوکراین به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه به اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای ثروتمند منتقل شده است. پوتین گفت،" سهم دریافتی محتاج ترین کشورها به موادغذایی تنها به 3 درصد می‌رسد. این مقدار کم‌تر از یک میلیون تن است."

رئیس جمهور روسیه اظهار داشت درحالی که روسیه تضمین‌های امنیتی را برای حمل غلات تامین کرده بود، " طرف دیگر" از کریدور بشردوستانه برای اجرای عملیات تروریستی علیه غیرنظامیان و تاسیسات نظامی روسیه استفاده کرده است.

پوتین روز دوشنبه گفت، قرارغلات ازجولای 2022 اجرایی شد، و درحالی که روسیه امنیت کریدورغلات از بنادر اوکراین را تضمین کرده بود، اوکراین از آن زمان بارها دست به عملیات تروریستی زده، حملات پهپادها را علیه هدف‌های روسی دردریای سیاه هدایت کرده است. این حملات حمله به کشتی‌های باری، ستاد مرکزی ناوگان دریای سیاه روسیه درشهربندری سواستوپل، و پل کریمه را دربر می‌گیرد که شبه جزیره کریمه را به سرزمین اصلی روسیه وصل می‌کند. " این برخوردها دیگرنمی‌تواند قابل تحمل باشد."

روسیه در نیمه جولای پس از متهم کردن غرب به کوتاهی دراحترام گذاشتن به تعهدات خود طبق توافق به شرکت خود در توافق پایان داد. قرارداد وسیله‌ای برای تسهیل انتقال غلات اوکراین به بازار جهانی به ازای برطرف کردن تحریم‌های غربی روی صادرات کشاورزی روسیه بود. مسکو ادعا کرده است که محدودیت‌ها روی محصولات آن باقی است و اعلام کرده است تا زمانی که امریکا و اتحادیه اروپا به تحریم‌های خود پایان ندهند به توافق باز نخواهدگشت.

رهبر روسیه تاکید کرد که مسکو "مجبور" به پایان دادن به مشارکت خود در قرارداد غلات بود، و غرب را به خودداری از پایان دادن به چانه زنی و رفع تحریم‌ها روی صادرات کود و دیگر محصولات کشاورزی روسیه متهم کرد.

پوتین همچنین گفت قرار داد برای حل بحران غذایی جهان به خاطر رشته ای ازعملکردها در توزیع عادلانه غلات شکست خورده بود.

مسکو برقراری دوباره قرارداد را مورد توجه قرارخواهد داد

پوتین گفت،اما، اگرامریکا و اتحادیه اروپا به تمام تعهدات خود عمل کنند ومحدودیت‌ها را بردارند، مسکو برقراری دوباره قرارداد را مورد توجه قرار خواهد داد.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان گفت ، " موضع اصولی" مسکو نسبت به موضوع تغییر نخواهد کرد.

پوتین افزود، روسیه ، زمانی که " تمام توافق‌های مطرح شده در آن قرار داد درباره رفع تحریم‌ها از صادرات محصولات کشاورزی  روسیه کاملا اجرا شوند" برای ازسرگیری "بی درنگ" قرارداد آماده است.

صادرات موادغذایی و کود روسیه ادامه خواهد یافت

پوتین گفت روسیه به صادرات محصولات غذایی و کود برای بهبود وضعیت صنعت کشاورزی جهان ادامه خواهد داد. پوتین اظهار داشت صرف نظر از قرارداد، روسیه به صادرات کود و دیگر محصولات کشاورزی برای تثبیت بازار جهانی متعهد باقی می‌ماند. او اعلام کرد مسکو قصد دارد یک میلیون تن غلات به "قیمت ترجیحی" به ترکیه ارسال کند که پس از فرآوری به صورت رایگان به فقیرترین کشورهای جهان ارسال خواهدشد.

قطر

پوتین گفت مسکو امیدواراست که ابتکار از سوی دولت قطر، که تمایل خود برای کمک به کشورهای درحال توسعه را نیز ابراز داشته است مورد حمایت قرار گیرد.

محصولات کشاورزی رایگان روسیه برای 6کشورافریقایی

پوتین گفت روسیه به نهایی کردن قرارداد با 6 کشور افریقایی درباره حمل رایگان محصولات کشاورزی نزدیک است، ویادآورشد که مذاکرات در مراحل نهایی خودهستند و حمل این محصولات در طی چند هفته آینده می‌تواند آغازشود.

اعلام این خبر به دنبال گزارش‌هایی صورت می‌گیرد که سازمان ملل درتلاش برای زنده کردن قرارداد غلات دریای سیاه  پیشنهاد کرده است  که بانک کشاورزی وام دهنده روسیه به سوئیفت، سیستم پیام گذاری بین بانکی متصل شود.

ترکیه با دعوت غرب به پای بندی به وعده‌های خود و با دعوت به گسترش قلمرو قرارداد برای زنده کردن ابتکار تلاش کرده است.

اردوغان

اردوغان رئیس جمهور ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی تایید کرد که ترکیه خواهان حمایت ازاین ابتکار است وآرد حاصل از غلات روسی را به کشورهای فقیر ارسال خواهد کرد.

اردوغان آشکارکرد که "بسته‌ای از مشورت‌ها با سازمان ملل" درحال انجام است.

منبع دیپلماتیک ترکیه روز سه شنبه گفت، ترکیه درباره نتایج گفتگوها بین روسای جمهور ترکیه و روسیه به زودی به سازمان ملل گزارش خواهد داد.

ملاقات پشت در بسته

گفتگوهای دوشنبه بین پوتین و اردوغان ملاقات پشت دربسته بین نمایندگان روسیه و ترکیه، و گفتگوهای مستقیم بین رهبران دوکشور را دربر می گرفت. گفتگوها حول مسائل مختلف بین‌المللی و دوجانبه دور می‌زد ، که به اظهار رئیس جمهور روسیه دیدارها "کاملا پربار" بود.

همکاری اقتصادی روسیه – ترکیه

رئیس جمهور روسیه فاش کرد که دو رهبر توافق کردند روسیه و ترکیه به کار در پروژه‌های مختلف اقتصادی، ازجمله ایجاد یک ترمینال گاز منطقه‌ای، تنظیم چهارچوب قانونی برای فعالیت ترمینال، و فراهم آوردن روندهایی برای تجارت و انتقال گاز وارداتی ادامه دهند.

پوتین گفت: "می‌خواهم تاکید کنم که روسیه همیشه تامین کننده قابل اتکای گاز بوده و خواهد بود. ما به تامین اقتصاد ترکیه با این سوخت ارزان اما به شدت موثر و دوست محیط زیست ادامه خواهیم داد. ما آماده‌ایم گاز را به کشورهای ثالثی که علاقمند به خرید آن هستند از طریق ترکیه صادرکنیم."

اردوغان توضیح داد که دوکشور برای تقویت همکاری خود در حوزه انرژی هسته‌ای هم برنامه ریزی می‌کنند، و مسکو و آنکارا درحال حاضر درباره احتمال ساختن کارخانه برق جدیدی در شهر سینوپ ترکیه واقع در دریای سیاه مذاکره می‌کنند. 

اردوغان اطمینان داد که همکاری مستمر و "ارتباط نزدیک" بین مسکو و آنکارا برای ثبات منطقه‌ای و نیز امنیت جهانی ادامه خواهد یافت.

https://countercurrents.org/2023/09/west-lied-about-grain-deal-and-deceived-russia-says-putin/

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست