برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-09-06

نویدنو 1402/06/03       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • تئوری سوسیالیسمِ علمی، علمِ چگونگی فراهم آوردنِ زندگی سعادت‌مند و انسانی برای همۀ مردمِ سیّارۀ شگفت‌انگیزِ ما، علمِ رهاییِ انسان از استثمار و ستمِ اجتماعی، و نیز علمِ ایجاد مناسب‌ترین شرایط برای تکاملِ همه‌جانبۀ جامعه و انسان است. امّا پیش‌از آن‌که سوسیالیسم مستقر شود و شرایطِ مناسب برای رشدِ انسان به‌وجود آید، باید نظامِ اجتماعی کهنه -سرمایه‌داری- نابود گردد. تئوری سوسیالیسمِ علمی، چگونگی برانداختنِ انقلابی نظامِ سرمایه‌داری و به‌همراهِ آن ایجادِ شرایطِ لازمۀ رهایی زحمت‌کشان را نیز در بر می‌گیرد.

 

 

 

مبـانی سوسیالیسمِ علـمی

اثر: و.آفاناسیف، م.ماکارووا، ل.مینایف

برگردان: گروه ترجمۀ سازمان جـوانان تـودۀ ایران (از روی متنِ انگلیسی چاپ پروگرس، مسکو، ۱۹۶۹)

▪️چاپ سوّم، پاییز ۱۳۶۰، انتشارات سازمان جـوانان تـودۀ ایران، در ۳۳۶ صفحه شامل یک پیش‌گفتار و ۹ فصل.

در پیش‌گفتار این کتاب آموزشی ارزش‌مند که نسخۀ الکترونیکی آن برای نخستین بار انتشار می‌یابد، آمده است:

"...برای این‌که ثروت‌های هنگفتِ زمین و ظرفیتِ عظیمِ علم و تکنولوژی در اختیارِ همۀ انسان‌ها قرار گیرد، در درجۀ اوّل لازم است که شرایطِ اجتماعی مناسب ایجاد گردد. لازمۀ این امر، امحاءِ نظامِ منفورِ سرمایه‌داری و استقرارِ جامعۀ نوینی است که انسان با علایق، نیازها و استعدادهای متنوع‌اش در مرکزِ توجۀ آن است. چنین جامعه‌ای تمامِ منابعِ خود را در راهِ سعادت و آزادی زحمت‌کشان و ایجاد شرایطِ زندگیِ حقیقتتا انسانی به‌کار می‌برد. این جامعه انسان را از جنگ می‌رهاند و به اتلاف و کاربردِ بی‌حاصلِ منابعِ مادّی و انسانی پایان می‌دهد. این جامعۀ نوین، جامعۀ سوسیالیستی است و علمِ این جامعه یعنی علمِ مراحلِ اساسی پیدایش و تکاملِ آن شیوه‌هایی که این جامعه در تلاشِ خلّاقِ خود آنها را به کار می‌گیرد، "تئوری سوسیالیسمِ علمی" خوانده می‌شود.

تئوری سوسیالیسمِ علمی، علمِ چگونگی فراهم آوردنِ زندگی سعادت‌مند و انسانی برای همۀ مردمِ سیّارۀ شگفت‌انگیزِ ما، علمِ رهاییِ انسان از استثمار و ستمِ اجتماعی، و نیز علمِ ایجاد مناسب‌ترین شرایط برای تکاملِ همه‌جانبۀ جامعه و انسان است. امّا پیش‌از آن‌که سوسیالیسم مستقر شود و شرایطِ مناسب برای رشدِ انسان به‌وجود آید، باید نظامِ اجتماعی کهنه -سرمایه‌داری- نابود گردد. تئوری سوسیالیسمِ علمی، چگونگی برانداختنِ انقلابی نظامِ سرمایه‌داری و به‌همراهِ آن ایجادِ شرایطِ لازمۀ رهایی زحمت‌کشان را نیز در بر می‌گیرد. تئوری سوسیالیسمِ علمی ناگزیریِ سقوطِ سرمایه‌داری را بر اساسِ تضادّهای درونیِ آن، فعّالیتِ نیروهای انقلابی و قوانینِ عینی حاکم بر تکاملِ سرمایه‌داری اثبات می‌کند. این تئوری هم‌چنین می‌آموزد که انقلابِ سوسیالیستی و دیکتاتوری پرولتاریا برای امحاءِ جامعۀ کهنۀ سرمایه‌داری اجتناب ناپذیر است. این علم موضوعِ کتابِ حاضر است..."

▪️یادآور می‌شود:

۱- این درس‌نامۀ بالینی ضمیمه‌ای هم با عنوان "ضمیمۀ مبانی سوسیالیسمِ علمی (پرسش‌های کنترل)"  دارد که درصورت دسترسی متعاقبا انتشار خواهد یافت.

۲- از این کتاب برگردان دیگری هم در سال ۱۳۶۰ به همت زنده‌یاد فریدون شایان و انتشارات پویش با عنوان "اصولِ سوسیالیسمِ علمی" انتشار یافته که نایاب است و در مطابقت متنِ دو نسخه با یک‎دیگر مشخص شد که هردو ترجمه از حیث ماخذ و محتوا یکی است.

 فهرست مطالب کتاب به این شرح است:

 

 

▪️لینک دانلود کتاب از گوگل درایو:

https://drive.google.com/file/d/1CmR-kLZdmLwaF67GiBt8StLDPlE9xJ-v/view?usp=sharing

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست