برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-08-04

نویدنو 1402/05/13       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • روزی که وام صندوق تایید شد، قیمت هر واحد برق 5 روپیه افزایش یافت. اداره گاز هم افزایش قیمت‌ها را به عنوان بخشی از توافق با صندوق اعلام کرد. اجرای شرایط صندوق برای وام به افزایش بی سابقه قیمت در سراسر کشور منجر شده است.

 

تحریریه نویدنو:

پاکستان: وام مشروط صندوق بین‌المللی پول و هزینه آن

فاروق طریق

 

هیئت اجرایی صندوق بین‌المللی پول در 12 جولای 2023وام بیش از انتظار بزرگ مشروطی به ارزش 3 میلیارد دلاررا برای پاکستان تصویب کرد. وام، معروف به وام اضطراری Stand-By Arrangement (SBA)، از سوی دولت ائتلافی حاکم به ریاست نخست وزیر شهباز شریف به عنوان پیروزی برای پاکستان مورد استقبال قرار گرفت. سخنگویان دولت به صورت علنی تایید کردند که بدون وام اضطراری، پاکستان با کمبود مواجه می‌شد. اما مردم عادی باید بهای گزافی برای شرایط و ضوابط سختگیرانه صندوق بین‌المللی پول بپردازند.

روزی که وام صندوق تایید شد، قیمت هر واحد برق 5 روپیه افزایش یافت. اداره گاز هم افزایش قیمت‌ها را به عنوان بخشی از توافق با صندوق اعلام کرد. اجرای شرایط صندوق برای وام به افزایش بی سابقه قیمت در سراسر کشور منجر شده است.

به علاوه نرخ بهره نیز درحال حاضر تا 21 درصد افزایش یافته، و بسیاری از سوبسیدهای رفاه عمومی کنار گذاشته شده است. مالیات‌های جدیدی بر دارایی و صنعت ساختمان تحمیل شده است، در عین حال مالیات کالاها و خدمات یک درصد افزایش یافته است. بحث بودجه حداقلی جدیدی در جریان است، که می‌تواند موج‌های بیشتری از دریافت مالیات را سبب شود. این اقدامات مالیاتی به طور برجسته‌ای روی مردم عادی تاثیر می‌گذارد، چون بار سنگین مالیات روی دوش آن‌هاآوار می‌شود. با وجود معمول سازی مالیات بزرگ جدید از 1 تا 10 درصد روی افراد ثروتمند و شرکت‌ها از ماه می 2022، درحال حاضرهیچ سازوکار موثری برای جمع‌آوری مالیات از ثروت‌مندان وجود ندارد.

پاکستان در سال مالی 2022-2023 برای تضمین 3 میلیارد دلار وام اضطراری، 12 میلیارد دلار بدهی خارجی را بازپرداخت کرد. پاکستان علاوه بر وام صندوق...، دو میلیارد دلار وام از عربستان سعودی و یک میلیارد دلار وام از امارات متحده عربی دریافت کرد. این وام‌ها موقتاٌ خطرنکول بدهی را برای پاکستان سبک کرد.

اما، کشور برای اکثریت مردم، از جنبه های بسیاری کوتاهی کرده است. همه گیری کووید-19 به افزایش 20میلیون نفر به افراد زیر خط فقرمنجرشد، و اقدامات ریاضتی جدید که  از آوریل 2022 از سوی دولت اجرا شده 10 میلیون نفر دیگر هم به آن عدد افزوده است.  درحالی که در بخش دولتی  35 درصد افزایش حقوق وجود داشت ( که درخواست آن‌ها افزایش 100 درصدی بود)، هیچ تسکینی برای کارگران بخش خصوصی فراهم نشده بود. طبق یک برآورد محافظه کارانه توسط باک جهانی، انتظار می رود نرخ فقر در پاکستان به37.2 درصد (3.65 دلاردر روز) برسد.  

شرایطی که صندوق بر پاکستان تحمیل کرد ممکن است ازلحاظ بین‌المللی هم‌ترازی نداشته باشد. صندوق نفوذ قابل توجهی روی طبقه حاکم پاکستان اعمال و آن‌ها را ملزم به موافقت با هر درخواستی کرده است. این وضعیت تحت تاثیر پویایی ژئوپلیتیکی جاری هم قرار دارد، که درآن چین بزرگ‌ترین شریک اقتصادی پاکستان است. چین از طریق کریدور اقتصادی پاکستان – چین بیش از 25 میلیارد دلار، خارج ازوعده سرمایه گذاری 60 میلیارد دلاری، اصولا به شکل وام سرمایه‌گذاری کرده است. صندوق وحشت دارد که پاکستان از وام‌های صندوق برای بازپرداخت بدهی‌های چینی استفاده کند. 

با وجود سیل‌های ویرانگر سال گذشته، که منجر به یک خسارت 30میلیارد دلاری شد، شرایط ستخت گیرانه صندوق بدون در نظر داشت این چالش‌ها به اجرا درآمده بود. دولت با بیش از 4 میلیون نفری که هنوز در چادرهای کنار جاده سکونت دارند، به اندازه کافی در تامین اسکان قربانیان سیل شکست خورده است. علاوه براین، وعده‌هایی که پاکستان در COP 27 (همایش محیط زیست) تحت "توافق‌نامه زیان و آسیب" داده است هنوز باید تحقق یابد.

اگرچه شاید این اقدامات اقتصادی به جلوگیری از شکست درتامین تعهدات به شیوه سری لانکا کمک کرد، اما به صورت قابل توجهی محبوبیت دولت کنونی را خراب کرد. در نتیجه عمران خان، نخست وزیر سابق، با وجود باخت رای اعتماد در سال 2022 افزایش محبوبیت راتجربه کرده است. اما، این محبوبیت، درحال کاهش است. واکنش خشن، از جمله حمله به تاسیسات نظامی از سوی حزب عمران خان، حزب عدالت پاکستان، به دنبال دستگیری کوتاه او در 9 ماه می، بهانه‌ای برای دستگاه ارتش فراهم کرد تا حزب عدالت پاکستان را توقیف کند. بیش از 3.000 فعال حزب عدالت پاکستان و رهبران آن دستگیر شده بودند، و دادگاه‌های نظامی برای محاکمه غیر نظامیان درگیر در حمله به تاسیسات نظامی برقرار شده بودند. مضحک آن که، عمران خان توسط ارتش به قدرت رسید اما سپس وقتی که از کنترل آن‌ها خارج شد کنار گذاشته شد.  

انتخابات سراسری برای ماه اکتبر برنامه ریزی شده است، اما نگرانی درباره به تاخیر انداختن احتمالی آن وجود دارد. به صورت تناقض آمیزی دولت ائتلافی بدنام کنونی، به خاطراجرای شرایط صندوق...، ممکن است هنوز در انتخابات مزیتهایی داشته باشد چون از سوی ارتش حمایت میشود. گزینه جایگزین دردسترس حزبهای بنیادگرای مذهبی هستند، که حداقل در کلام، مخالفت با صندوق را حفظ می‌کنند. این حزب‌های بنیادگرا ممکن است مانند موفقیت آن‌ها در سال 2002 به دنبال حادثه 11 سپتامبر کسب محبوبیت کنند. حزب عدالت پاکستان عمران خان، غیراز این‌که به خاطرادعاهای فساد و حمله به تاسیسات نظامی سلب صلاحیت شده است، دست یابیش به همان سطح موفقیتی که در انتخابات سراسری 2018 به دست آورد غیر محتمل است.

حزب‌های چپ‌گرای پاکستان، که درحال حاضر به حاشیه رانده شده‌اند، برای رقابت تنها در چند ایالت برنامه ریزی می‌کنند. علی وزیر تنها نماینده سوسیالیست در مجلس ملی، با مخالفت خود با نهاد ارتش، محبوبیت کسب کرده است. اما او با گذراندن نیمی از دوران نمایندگی خود در پشت میله‌های زندان به هدفی برای ارتش قدرتمند تبدیل شده است. اگرچه او در حوزه انتخابی خود محبوب باقی مانده است، اما دست‌کاری درانتخابات ممکن است مانع پیروزی او در انتخابات آینده شود. 

***

( فاروق طریق دبیرکل کمیته کیسان رابطه پاکستان است، شبکه ای متشکل از 26 سازمان روستایی و عضو ائتلاف پلتفرم بینالمللی لا ویا کمپاسینا La Via Campesina(جهانی کردن مبارزه، جهانی کردن امید) است. کمیته برای لغو بدهی نامشروع، یک شبکه جهانی از فعالان است که در 15 مارس 1990 در بلژیک تاسیس شده، که برای لغو بدهی کشورهای درحال توسعه و ایجاد جهانی پراحترام برای حقوق بنیادی، نیازها و آزادیهای مردم تلاش میکند).

https://janataweekly.org/pakistan-the-imfs-conditional-loan-and-its-cost/

ازاین نویسنده:

http://rahman-hatefi.net/navidenou-1155-402-44-4020310.htm

 

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست