برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-08-02

نویدنو 1402/05/11       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • برق طی روز بیش از 10 ساعت قطع است. برنامه برق با چرخش پیچیده‌ای تغییر می‌کند چون تنها کارخانه برق غزه برای سهمیه بندی برق برای جمعیتی بیش از دو میلیون نفر تلاش می‌کند.  درطی سال‌ها، جدول برق به تدریج رقم ساعت‌هایی را که مردم در طی روز برق دارند کاهش داده است، اما استاندارد عموما 8 ساعت روشن و 8 ساعت خاموش بوده است.

 

 

 

 تحریریه نویدنو

گرما و قطعی برق اکثر خانه‌های غزه را به کوره تبدیل کرده است

طارق .س. حجاج

نوار غزه اغلب درشب تاریک است، چون قطع مرتب برق خانه‌های فلسطینی ها را در تاریکی غرق می‌کند. اما آن‌چه در طی هفته‌های گذشته تفاوت کرده است موج بی سابقۀ گرمای تابستانی است. بدون برق، طاقت مردم تاق شده است.

دینا احمد 33 ساله کودک نوزاد خود را دردست دارد. هر دو آن‌ها چسبناک وخیس عرق به‌نظر می‌رسند. او سر پسر خود را روی دستش می‌گذارد، و تکه‌ای کاغذ به دست دیگرش می گیرد، واز آن به‌عنوان باد بزن موقتی استفاده می‌کند. نوزاد شیرخوار- به نوبت به خاطر گرمای شدید- ناله‌ای می‌کند و به سینه مادرش برمی‌گردد. سه پسر بزرگ‌تر دینا وضعیت را اندکی بهتر درک می‌کنند. هریک از آن‌ها باد بزن موقت خود را در دست دارند و دیوانه وار برای ایجاد کمی هوا تلاش می‌کنند.

همه آن‌ها کف اتاق می‌نشینند- آن جا خنک‌تر از روی نیمکت‌ها است. برخی وقت‌ها، به ویژه دربعداز ظهرهای داغ اتاق، دینا به کف اتاق آب می‌پاشد و آن‌ها ساعت‌ها با لباس‌های خیس روی کاشی‌ها می‌نشینند. حتی با این که درها و پنجره‌ها کاملا باز هستند، گرمای داخل آپارتمان آن‌ها بدون پنکه یا تهویه هوا، یا آب سرد در یخچال غیرقابل تحمل است.

برق طی روز بیش از 10 ساعت قطع است. برنامه برق با چرخش پیچیده‌ای تغییر می‌کند چون تنها کارخانه برق غزه برای سهمیه بندی برق برای جمعیتی بیش از دو میلیون نفر تلاش می‌کند.  درطی سال‌ها، جدول برق به تدریج رقم ساعت‌هایی را که مردم در طی روز برق دارند کاهش داده است، اما استاندارد عموما 8 ساعت روشن و 8 ساعت خاموش بوده است. زمستان گذشته بحران برق غزه خانواده‌ها را به استفاده از سوخت جایگزین ( وپرخطر) برای گرم کردن خانه‌هایشان در ماه‌های سرد زمستان وادارکرد. دربرخی موارد، خانواده‌ها به‌خاطرحادثه‌های ناشی از استفاده نادرست از این منابع سوخت مردند.

تابستان متفاوت است. چون تقاضا برای برق در طی این ماه‌ها افزایش می‌یابد، شرکت برق مجبور به جیره بندی بیشتر برق می‌شود.

درحالی‌که خانواده دینا درخانه خود (از گرما) بی حال می‌شوند، آن‌ها برای قابلیت داشتن تنها یک پنکه روشن غصه می‌خورند.  دینا افسوس می‌خورد،" بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم گرما می‌تواند مرا بکشد، خودم را غرق این تصورمی‌یابم که کودکانم خفه خواهند شد."

او می پرسد، " اگر شما نتوانید در گرم ترین بخش سال پنکه‌ای روش کنید، آیا تاحدی درباره این‌که ما چگونه زندگی می‌کنیم توضیح نمی دهد ؟"

در غزه طی ماه جولای یک کارزار رسانه اجتماعی به راه افتاد، چون مردم به خاطرگستردگی بحران برق به نقطه گسست رسیدند. پیام‌های رسانه اجتماعی به دنبال اعلام  سیاست جدیدی  از سوی شرکت برق گسترش یافت که مصرف کننده را به تعویض کنتورهای دستی قدیمی با کنتورهوشمند آماده شده از سوی شرکت ملزم می‌سازد. کنتور جدید ممکن است مردم را به پیش پرداخت برای استفاده از برق وادارکند. برای افراد زیادی درغزه، درمیانه یک بحران اقتصادی، این الزام عملی نیست.  افراد زیادی درحال حاضر برای پرداخت به موقع قبض‌های برق خود تلاش می‌کنند و به ندرت پول کافی برای پیش پرداخت دارند.

ماهر آیش مدیرعامل شرکت برق دریک کنفرانس مطبوعاتی که درماه جولای در دفتر رسانه‌ای دولت در غزه برگزارشد، موضوع اصلی متضمن بحران برق را توضیح داد- به طور خلاصه، انرژی مورد نیاز ساختمان‌های مسکونی و دیگر تاسیسات درغزه با افزایش جمعیت درحال افزایش ، اما منابع قابل دسترسی راکد یا در حقیقت درحال کاهش بوده‌اند.

آیش گفت،" ما از سال 2000، با یک ناتوانی فزاینده برای تامین برق رودررو بوده‌ایم، و آن ناتوانی تنها افزایش می‌یابد چون منابع محدود ما در طی زمان کاهش می‌یابد.

در غزه تنها یک کارخانه برق کارمی‌کند. نیاز کل برق در غزه حدود 600 مگاوات است. میزان قابل دسترس 250 مگاوات است. اسرائیل میزان سوختی را که غزه دریافت می‌کند کنترل می‌کند.

درحالی‌که پیام‌های رسانه اجتماعی درخواست می‌کند که شرکت برق خدمات خود را بهبود بخشد، اما شرکت ادعا می کند که کنتورهای هوشمند به سود مردم خواهد بود، چون این کنتورها استفاده آن‌ها از برق را بهبود و تا 50 درصد افزایش خواهند داد.

آیش می‌گوید،" هدف شرکت آن است که تا پایان سال 2024،  در غزه 300.000 مشتری به کنتورهای هوشمند روی بیاورند. ما تاکنون 50.000 کنتور نصب کرده‌ایم.

اما برای خانواده‌هایی مانند دینا احمد، این امر به هیچ وجه تفاوتی ایجاد نمی‌کند. او می‌گوید، " درصورتی که ما را وادار به استفاده از آن (کنتور) ها کنند، من کنتورهوشمند را خواهم شکست. به جای آن در غارها زندگی خواهیم کرد. شرکت برق باید به جای یافتن راه هایی برای مضمحل کردن ما به ما کمک کند."

انجمن‌های فلسطینی در غزه درصورت نیاز اغلب از طرف شهروندان مداخله کرده‌اند. این بار آن‌ها دیداری با شرکت برق غزه برگزار و بعد از دیدار یک بیانیه مطبوعاتی صادرکردند. انجمن‌ها اعلام کردند که بحران برق مستلزم تلاش‌های تمام طرف‌ها برای پایان دادن به آن است. آن‌ها از مصرهم که قبل از سال 2018 به تامین برق غزه عادت داشت، دعوت کردند که از غزه حمایت کند.

بیانیه انجمن‌ها هم‌چنین تاکید می کند که نیاز مردم باید در راس ملاحظات سیاسی قرار گیرد و از شرکت برق درغزه درخواست کرد وضعیت اقتصادی مردم ، به ویژه خانواده‌های فقیررا با مستثنی کردن آن‌ها از استفاده از کنتورهای هوشمند مورد توجه قرار دهد.

در نهایت، بیانیه اشغال اسرائیلی را مسئول مستقیم بحران برق غزه می‌خواند.

هفته‌ها پس از پیام‌های رسانه‌های اجتماعی و دیدار انجمن‌ها، اوضاع مردم تغییرزیادی نکرده است و فکر استفاده از پنکه در طی روز آرزوباقی مانده است.

دینا با اشاره به فرزندان بی‌حال از گرمای خود به موندویز می‌گوید، "وقتی چنین چیزهای ساده‌ای به معجزه نیاز دارد، می بینیم که چقدر با مردم بقیه دنیا فرق داریم. محاصره اسرائیل (ارتباط) ما را با دنیا بریده، ونیازهای اساسی ما مانند غذا و برق را به آرزو تبدیل کرده است."

 

طارق .س.حجاج خبرنگار غزه موند ویز و عضو اتحادیه نویسندگان فلسطین است. او در دانشگاه الازهرغزه ادبیات انگلیسی خوانده است. او کار روزنامه نگاری خود را درسال 2015درهمکاری با روزنامه محلی به عنوان نویسنده خبر و مترجم آغاز کرد. او برای البادی، چشم خاورمیانه و المانیتورگزارش تهیه کرده است.

 https://mondoweiss.net/2023/07/a-heat-wave-and-no-electricity-has-turned-most-houses-in-gaza-into-furnaces/?ml_recipient=95151649168820105&ml_link=95151584877479062

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست