برای آزادی ، دموکراسی ،صلح، استقلال و عدالت اجتماعی                         آزادی زندانیان سیاسی 
نویدنو -  کتاب - رحمان هاتفی  درباره ما -  بایگانی

2023-07-30

نویدنو 1402/05/07       Print Friendly, PDF & Email      چاپ مطلب

 

  • انتظار می‌رود ائتلاف ۲۶ حزبی جدید مخالفان مودی همین مسائل را در کنار دیگر مسائل داخلی از جمله درگیری‌های قومیتی مرگبار در ایالت مانیپور در شمال شرق هند برای حمله به حزب بهاراتیا جاناتا و تبلیغ علیه آن مورد استفاده قرار دهد. اما تحلیل گران می‌گویند، این ائتلاف برای از قدرت کنار زدن مودی کار دشواری در پیش رو خواهد داشت. او هم اکنون با اختلاف زیادی محبوب‌ترین رهبر هند محسوب شده و حزبش ۱۱ ایالت از ۲۸ ایالت هند را مستقیما در کنترل خود دارد.

 

 

ائتلاف بی‌سابقه ۲۶ حزب اپوزیسیون هند علیه نارندرا مودی رئیس جمهور و حزب بهاراتیا جاناتا

به گزارش گاردین احزاب مخالف دولت نارندرا مودی که تا پیش از این چنددستگی زیادی داشتند، در اقدامی کم سابقه اتحاد پیدا کرده و ائتلافی را با هدف از قدرت کنار زدن این نخست‌وزیر هند و حزب ملی گرای هندوی او تشکیل دادند.

آنها نام ائتلاف جدیدی که با هدف از قدرت کنار زدن مودی و حزب حاکمش تشکیل داده‌اند، ائتلاف “ایندیا” (INDIA به معنی هند) گذاشته‌اند.

این کلمه مخفف “ائتلاف فراگیر توسعه ملی هند” (Indian National Developmental Inclusive Alliance) متشکل از احزاب مخالفی است که تا پیش از این پراکنده و نابسامان بودند، اما آنها این بار به دنبال مهار نفوذ دولت مودی هستند.

در این ائتلاف احزاب با نفوذی حضور دارند از جمله “حزب کنگره” بزرگترین اپوزیسیون ملی هند، احزاب قدرتمند منطقه ای مانند “کنگره Trinamool”، که بر ایالت بنگال غربی تحت رهبری وزیر محبوب مردمی، ماماتا بانرجی، حکومت می کند، و حزب Aam” Aadmi”، که در دهلی و پنجاب با اکثریت آرا اداره منطقه را در اختیار دارد.

ملیکرجون خارگ، رئیس حزب کنگره به خبرنگاران گفت: «این جلسه بسیار مهمی برای حفظ دموکراسی و قانون اساسی به نفع مردم کشور بود.

خارگ تاکید کرد که برخلاف گذشته، حزب کنگره تسلط خود را در ائتلاف مخالفان اعلام نخواهد کرد و علاقه ای به پست نخست وزیری ندارد.

این ائتلاف اعلام کرده، آینده دموکراسی چند حزبی هند و بنیان‌های سکولار این کشور در خطر است و منتقدان مودی می‌گویند حزب ملی گرای هندوی او، مشهور به حزب بهاراتیا جاناتا، به این بنیان‌ها حمله کرده‌ است.

این ائتلاف مخالفان مودی حالا نام مخفف خود را دستاویز بازی با کلمات علیه مودی قرار داده و تبلیغ می‌کند که در انتخابات ۲۰۲۴ انتخاب “بین مودی یا ایندیا (هند)” است.

برنامه و استراتژی تبلیغاتی کامل انتخابات ماه مه ۲۰۲۴، توسط ائتلاف در جلساتی که قرار است در چند ماه آینده برگزار شود، تصمیم گیری خواهد شد، اما شعار آن «جیتگا بهارات» به معنای «هند پیروز خواهد شد» خواهد بود.

نارندرا مودی در انتخابات سال آینده میلادی به دنبال رسیدن به سومین دور متوالی نخست وزیری، در زمانی است که هند افزایش دسترسی دیپلماتیک خود در صحنه جهانی را تجربه می‌کند. با این حال حکومت او در داخل هند درگیر مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری، تشدید حملات ملی‌گرایان هند علیه اقلیت‌های دیگر، تشدید سرکوب زنان و کم شدن فضا برای فعالیت مخالفان و رسانه‌های آزاد است. در این چند سال چندین رهبر اپوزیسیون به زندان افتاده اند دولت مودی به طور سیستماتیک مخالفان را تضعیف کرده است.

رهبر سابق حزب کنگره، راهول گاندی، که در دو انتخابات گذشته برابر مودی شکست خورد، در ماه مارس در پی شکایت مودی به بهانه ی لطمه زدن به شهرت وی به دو سال زندان محکوم شد، از پارلمان هند اخراج و از شرکت در انتخابات سال آینده محروم گردید. راهول گاندی در کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۹ با اشاره به رشد فساد پرسید که چگونه ممکن است «همه دزدها نام خانوادگی مودی دارند”. منظور او دو تاجر فراری به نام های مودی – و نخست وزیر بود.

گاندی در سخنرانی در گردهمایی مخالفان در بنگلور گفت که نبرد انتخاباتی بین «نارندرا مودی و هند، ایدئولوژی او و هند» بود. هند همیشه در همه دعواها پیروز است.»

انتظار می‌رود ائتلاف ۲۶ حزبی جدید مخالفان مودی همین مسائل را در کنار دیگر مسائل داخلی از جمله درگیری‌های قومیتی مرگبار در ایالت مانیپور در شمال شرق هند برای حمله به حزب بهاراتیا جاناتا و تبلیغ علیه آن مورد استفاده قرار دهد.

اما تحلیل گران می‌گویند، این ائتلاف برای از قدرت کنار زدن مودی کار دشواری در پیش رو خواهد داشت. او هم اکنون با اختلاف زیادی محبوب‌ترین رهبر هند محسوب شده و حزبش ۱۱ ایالت از ۲۸ ایالت هند را مستقیما در کنترل خود دارد. این حزب همچنین ۵۵ درصد کرسی‌های مجلس سفلی پارلمان را در اختیار داشته و در چهار ایالت دیگر هند نیز ائتلاف تشکیل داده است.

سوهاس پالشیکار، یک کارشناس حوزه علوم سیاسی هند گفت: “مخالفان مودی باید این ائتلاف را به عنوان ائتلافی حامی مردم عادی و نه صرفا جبهه‌ای برای مبارزه با مودی و حزبش نشان دهند. آنها باید یک روایت سیاسی واقع‌گرایانه و بینشی را در قبال هند ارائه دهند که نزد رای‌دهندگان انعکاس یابد.”

ائتلاف مخالف “ایندیا” از سوی حزب کنگره ملی هند که زمانی بر عرصه سیاست این کشور مسلط بوده، رهبری می‌شود و شامل احزاب منطقه‌ای قدرتمندی می‌شود که بعضا در یک سری ایالات رقیب مستقیم یکدیگر هستند. برخی از این احزاب همچنین اختلافات ایدئولوژیکی و درگیری‌های شخصی نیز داشته و در مناطق تحت کنترلشان حاضر به فضا دادن به گروه‌های دیگر نشده‌اند.

وجه اشتراک احزاب حاضر در این ائتلاف، نگرانی آنها نسبت به تحکم تسلط حزب بهاراتیا جاناتای مودی در سراسر نهادهای دموکراتیک و پارلمان هند است. این حزب توانسته در پارلمان لوایح جنجالی از جمله قوانین مناقشه‌برانگیز در حوزه کشاورزی را به تصویب برساند.

آنها همچنین شکایت کرده‌اند که هدف تحقیقات و یورش‌هایی از سوی سازمان‌های فدرالی قرار گرفته‌اند که توسط دولت مودی کنترل می‌شوند. در بیش از ۱۲ مورد از این اتفاقات، رهبران گروه‌ها و احزاب مخالف به حزب بهاراتیا جاناتا پیوسته و گاها بعد از این کار اتهامات علیه این چهره‌ها لغو و فشارها علیه آنها کاسته شد. حزب بهاراتیا جاناتا دست داشتن خود در این پرونده‌ها را رد می‌کند.

حزب مودی در واکنش به تشکیل این ائتلاف، آن را گروهی “متشکل از احزاب خاندانی فاسد خودخواه” خوانده است.

حزب بهاراتیا جاناتا BJP درست در روز اعلام تشکیل این ائتلاف مخالفان، نشستی تحت عنوان “ائتلاف دموکراتیک ملی” با شرکت ۳۸ حزب دیگر را برگزار کرد. مودی حمله شدیدی به اتحاد آنها انجام داد و آن را “کنوانسیون فساد سخت” نامید. او افزود که «ائتلاف‌هایی که بر اساس منفی‌گرایی ساخته شده‌اند، هرگز پیروز نشده‌اند».

در باره ی برخورد دولت و طرفداران آن با خبرنگاران و بسته شدن فضا برای رسانه های آزاد در هند، مفسر شبکه ۱ تلویزیون آلمان با اشاره به نام یکی از روزنامه نگاران نوشته است: مودی، نخست وزیر هند، موضع سختی اتخاذ کرده است. اعضای اپوزیسیون تهدید می شوند، دستمزد روزنامه نگاران اعلام نشده به قصد اعمال فشار علیه آنان قطع می شوند. آیا بزرگترین دموکراسی جهان در خطر است؟ «روزنامه نگار هارتوش بال خاری در چشم بسیاری از حامیان دولت هند است: زیرا او همان کاری را می‌کند که روزنامه‌نگاران انجام می‌دهند و سال‌ها بر تحقیقات انتقادی تکیه کرده است، مهم نیست چه کسی حکومت می‌کند. اما کمتر و کمتر افرادی مانند بال در رسانه های هند وجود دارند.بال از «مشکلات ساختاری» در فضای رسانه ای این کشور صحبت می کند. به گفته بال، رسانه های خصوصی “توسط الیگارشی ها تامین مالی می شوند” و منافع تجاری متنوعی دارند. اما آنان برای موفق شدن در تجارت باید « در کنار دولت باشند.» بال سردبیر مجله «کاروان» است که بیشتر با «اشپیگل» آلمان قابل مقایسه می باشد. بال می گوید که در هند در واقع فقط یکنواختی طرفدار دولت در روزنامه ها و برنامه های تلویزیونی وجود دارد و این تقصیر همکاران رسانه ای او نیست:

»مالکان بر مؤسسات خود کنترل کامل دارند. این بدان معناست که خبرنگاران بدون هیچ گونه حمایتی بر اساس تصمیمات مالکان عمل می کنند. هر زمان که بخواهید می توانید اخراج شوید. هنگامی که مالکان با دولت همصدا می شوند و با آن همراهی می کنند، تمام رسانه ها نیز از آن پیروی می کنند.»

بر اساس گزارش “گزارشگران بدون مرز”، هند از نظر آزادی مطبوعات در رتبه ۱۵۰ قرار دارد. این سازمان در وب سایت خود با استناد به آخرین گزارش سالانه می نویسد: “کمپین های نفرت انگیز علیه کارکنان رسانه ها، از جمله تشویق به قتل خبرنگاران، در شبکه های اجتماعی رایج است و توسط گروه های ترور دولت ناسیونالیست هندو انجام می شود. «به ویژه زنان تحت تأثیر کمپین ها قرار می گیرند و روزنامه نگارانی که از مقامات انتقاد می کنند اغلب «با تعقیب کیفری ساکت می شوند».

سرچشمه : اخبار روز

 

از این قلم :

 

Share

Comments System WIDGET PACK

ادامه:

آرشیوماهانه

نقل مطالب نوید نو با ذکرمنبع آزاد است

 

نامه ها ومقالات خودرا به نشانی webmaster@rahman-hatefi.net  بقرستید

انتشار اخبار، مقالات و بیانیه ها در این صفحه الزاماً به معنای تایید آن‌ها نیست